کد خبر : 17515 / /
/

ارزش سهام عدالت هر روز منتشر می‌شود.

سهام عدالت یکی از موضوعات داغ این روزهای اقتصاد ایران است. از پرداخت سود سهام عدالت باقی افراد جامانده از دریافت سود در اسفندماه گذشته تا موضوع جاماندگان دریافت سهام عدالت، از جمله موضوعات خبری است که درباره سهام عدالت وجود دارد. نگاهی به پرتفوی سهام عدالت نشان می‌دهد از ۴۹ شرکت حاضر در این سبد، ۳۶ شرکت بورسی و فرابورسی بوده و ۱۳ شرکت نیز غیربورسی هستند.

ارزش سهام عدالت هر روز منتشر می‌شود. ارزش سهام عدالت مرتبا در نوسان است. ارزش سبد ۵۳۲ هزار تومانی در اولین هفته خرداد ماه، به ۱۴ میلیون و ۵۷۳ هزار تومان رسید. این در حالی است که ارزش این سبد در هفته گذشته روی قیمت ۱۴ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان قرار داشت.ارزش سبد یک میلیونی سهام عدالت نیز در پایان این هفته روی رقم ۲۷ میلیون و ۴۵۱ هزار تومان ایستاد. این سبد در هفته گذشته ۲۷ میلیون و ۱۱ هزار تومان ارزش داشت.

سود عملکردی سال ۹۹ شرکت‌های بورسی سهام عدالت ۲۱ اسفند سال گذشته برای سهامداران مشمول واجد شرایط واریز شده است، اما همچنان خبری از سود عملکردی ۱۳ شرکت غیربورسی نیست. بر همین اساس دستیار رییس سازمان بورس در امور سهام عدالت نکاتی را مطرح کرد.

پیمان حدادی گفت: سود شرکت‌های غیربورسی سهام عدالت عمدتا توسط سازمان خصوصی‌سازی در حال وصول است، که در آینده نزدیک به حساب سهامداران واریز خواهد. البته که ارزش این سود بسیار کمتر از واریزی‌های قبلی است.

پرداخت سود سهام عدالت جدید

مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، از واریز سود شرکت‌های غیربورسی سهام عدالت به حساب سهامداران خبر داد.

جزئیات واریز سود سهام عدالت توسط شرکت‌های بورسی چیست؟

به نقل از اقتصادآنلاین، بنابر اعلام پیمان حدادی، مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، سود شرکت‌های غیربورسی سهام عدالت توسط سازمان خصوصی‌سازی در حال وصول است.

این سود در آینده نزدیک به حساب سهامداران واریز خواهد. البته ارزش این سود، بسیار کمتر از واریزی‌های قبلی است.

شرکت‌های پتروشیمی ارومیه، پتروشیمی بندر امام (ره)، پتروشیمی بوعلی سینا، پتروشیمی بیستون، پتروشیمی تبریز، پتروشیمی خوزستان، دخانیات ایران، ساختمان سد و تاسیسات آبیاری سابیر، شهر صنعتی البرز، شهر صنعتی رشت، شهر صنعتی کاوه، مشانیر و مگا موتور، شرکت‌های غیر بورسی سهام عدالت هستند که پتروشیمی‌های ارومیه، تبریز، خوزستان، بندر امام، بیستون و بوعلی سینا، بیشترین سهم را در پرتفوی غیربورسی سهام عدالت دارند و از ۶ تا ۳۰درصد مالکیت این شرکت‌ها را در بر می‌گیرند.

پیش از این موضوع و در تاریخ ۲۱ فروردین ماه، پیمان حدادی، مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که سود شرکت‌های غیربورسی در حال بررسی است که چقدر از سود این شرکت‌ها از طرف سازمان خصوصی‌سازی دریافت شده.

او گفت: اگر ارقام آن قابل توجه باشد، مانند سودهای شرکت‌های بورسی سهام عدالت از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تجمیع شده و پول آن به حساب سهامداران عدالت واریز می‌شود.

البته هنوز شورای عالی بورس در این زمینه تصمیمی نگرفته است و پول‌های جمع‌آوری شده از شرکت‌های غیربورسی، اعداد قابل توجهی نیست.

این در حالی است که طبق قانون تجارت، شرکت‌های بورسی چهار ماه برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه و هشت ماه پس از برگزاری مجمع، برای پرداخت سود به سهامداران فرصت دارند.

اما این موضوع، چالشی را در سال‌های اخیر برای سهامداران ایجاد کرده است. از سوی دیگر، ضوابط این شرکت‌ها مانند شرکت‌های بورسی است و تفاوتی با آنها ندارد و بورسی یا غیربورسی بودن شرکت‌ها، تاثیری در اصل موضوع ندارد.

چه کسانی مشمول سهام عدالت هستند؟

از سوی دیگر، برخی از مسئولان می‌گویند که ثبت‌نام سهام عدالت توسط مردم انجام نمی‌شود. بلکه با دهک‌بندی انجام شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به هر فرد مشمول، سهام اختصاص می‌یابد.

حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی سازی درخصوص تخصیص سهام عدالت گفت: در ابتدا قرار بود پرداخت سهام عدالت به دو دهک اول و چهار دهک بعدی باشد. اما در کشور چنین اشرافی از مجموع درآمد وجود ندارد. در ابتدا سهام عدالت بر اساس رده‌بندی شغلی بود، برای مثال کارمندان دولت، تاکسیرانان، خادمان مسجد و…، این موضوع باعث شد بعضا افرادی که مستحق دریافت سهام عدالت نیستند، سهام عدالت دریافت کنند و برعکس. دهک‌بندی توسط وزارت رفاه انجام می‌شود اما اینکه چه میزان سهام و به چه طریقی واگذار شود هنوز مشخص نیست.

قربانزاده در مورد آخرین وضعیت تصمیم‌گیری در مورد فروش سهام عدالت اظهار کرد: شورای عالی بورس باید در مورد مدل مطلوب مدیریت سهام عدالت تصمیم می‌گرفت. بر این اساس در مورد افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده بودند باید گفت که منتظر بازگشایی نمادهای شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باشند تا افراد بتوانند خرید و فروش کنند. این اتفاق نیز زمانی رخ می‌دهد که مجامع این شرکت‌ها به درستی برگزار شود و درمورد مستقیم‌ها نیز سازمان بورس باید تعیین تکلیف کند.(ایسنا)

به هر تریبت به نظر می‌رسد که تا ماه‎‌های آینده وضعیت ثبت‌نام و سودآوری مشخص شود.

واریز سود سهام عدالت برای جاماندگان از دریافت سود از روز شنبه آغاز شده بود. جاماندگان سود سهام عدالت تا روز جمعه ۳۰ اردیبهشت فرصت داشتند که اطلاعات خود را در سایت سجام تکمیل و سود خود را دریافت کنند.

فرصتی دوباره برای جاماندگان سود سهام عدالت

براساس پیگیری‌ها از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، دارندگان سهام عدالتی که تاکنون اطلاعات‌شان را در سجام تکمیل نکرده‌اند، با تکمیل اطلاعات می‌توانند سود خود را دریافت کنند.

واریز سود سهام عدالت برای جاماندگان از دریافت سود از روز شنبه آغاز شده بود. جاماندگان سود سهام عدالت تا روز جمعه ۳۰ اردیبهشت فرصت داشتند که اطلاعات خود را در سایت سجام تکمیل و سود خود را دریافت کنند.

اسفند سال ۱۴۰۰ برای برخی از دارندگان سهام عدالت، سود سال ۹۹ واریز شد. اما برخی هم از دریافت این سود جا ماندند. این افراد به دلیل شماره شبای نامعتبر و حساب بانکی مسدود، راکد، مشترک (دو امضاء)، ارزی و بلندمدت، سود خود را دریافت نکردند.

روز شنبه ۲۰۰ هزار نفر از سهامدارانی که مشکلات حساب بانکی خود را رفع کرده‌اند، واریز شد. اما همچنان برخی می‌گویند برای آنها هیچ پولی واریز نشده است. علت این موضوع عدم تکمیل اطلاعات در سامانه سجام است.

پیگیری‌های تجارت‌نیوز از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نشان می‌دهد که جاماندگان سهام عدالت می‌توانند با تکمیل اطلاعات خود سود سهام را دریافت کنند. زمان پرداخت این سود مشخص نیست و سهامداران باید اطلاعات خود را تکمیل کنند. اما سود این افراد محفوظ است و هر زمان که اطلاعات شان اصلاح شد در مراحل بعدی سود به آن‌ها پرداخت می‌شود.

همچینن روز گذشته حسین قشمی، مدیر پرداخت سود سپرده گذاری مرکزی گفت: قرار بر این است که شرکت سپرده گذاری مرکزی امسال در چند مرحله برای سهامداران عدالتی که مشکل داشتتند واریز سود انجام شود. (باشگاه‌خبرنگاران)

سهامداران چقدر سود می‌گیرند؟

آن دسته از دارندگان سهام عدالت که بخشی از سهام خود را فروخته‌اند، مشمول دریافت این نوع واریزی‌ها می‌شوند. همچنین دارندگان سهام عدالت که دارای پرتفوی ۴۹۲ هزار تومانی هستند حدود ۵۳۰ هزار تومان سود سهام عدالت دریافت کردند.

آن دسته از سهامداران با پرتفوی ۵۳۲ هزار تومانی نیز حدود ۵۷۰ هزار تومان سود گرفتند.

برای دارندگان سهام عدالت یک میلیون تومانی نیز رقمی حدود یک میلیون و ۸۰ هزار تومان پرداخت شد.

آغاز پرداخت سود سهام عدالت جاماندگان

تهران - ایرنا- معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: پرداخت سود ۲۰۰ هزار نفر از جاماندگان دریافت سود سهام عدالت امروز آغاز شده است.

"محمود حسنلو" امروز (شنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به واریز سود سهام عدالت مشمولان این سهام اشاره کرد و افزود: استخراج اطلاعات و محاسبه سود جاماندگان سهام عدالت از امروز آغاز شده و امیدوارم تا فردا (یکشنبه) همه پرداخت‌ها انجام شود.

وی ادامه داد: بیش از ۲۰۰ هزار سهامدار سهام عدالت در ۲ ماه نخست امسال مشکل شماره شبای معتبر بانکی خود را برطرف کرده بودند، به همین علت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از امروز (شنبه)، سود سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ این تعداد از سهامداران را به حسابشان واریز کرد. 

معاون عملیات سمات با بیان اینکه حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار سهامدار سهام عدالت با مشکل شبای معتبر بانکی روبرو هستند، گفت: شماره شبای نامعتبر، حساب بانکی مسدود، راکد، مشترک (دو امضا)، ارزی و بلندمدت مهم‌ترین دلایلی است که باعث شده تا سود سهامداران به حساب آنها واریز نشود. 

حسنلو درباره سهامداران عدالتی که هنوز شماره شبا معتبر بانکی خود را اصلاح نکرده‌اند، اظهار داشت: این افراد می‌توانند با مراجعه به سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) ثبت‌نام و احراز هویت خود را انجام دهند تا در روند پرداختی‌های آتی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قرار گیرند. 

معاون فناوری و توسعه نوآوری سمات با بیان اینکه سهامداران عدالت نگران سود سال‌های گذشته خود نباشند، تصریح کرد: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی امسال در چندین نوبت، واریز سود سهامداران عدالت را در دستور کار خود قرار داده است اما امیدواریم این گونه سهامداران هر چه سریعتر مشکل شماره شبا معتبر بانکی خود را حل کنند تا این شرکت بتواند سود سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ آنها را پرداخت کند. 

گفتنی است، سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) با هدف ایجاد سامانه‌ای یکپارچه، فراگیر و ارائه خدمات مطلوب به سهامداران بازار سرمایه راه‌اندازی شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به وبگاه  www.sejam.ir به‌صورت حضوری و غیرحضوری ثبت‌نام خود را در این سامانه انجام دهند و به باشگاه بزرگ مشتریان بازار سرمایه ملحق شوند.

 مشمولان سهام عدالت چه کسانی هستند؟

از جمعیت ۸۵ میلیون نفری کشور، بالغ بر ۴۳ میلیون نفر صاحب سهام عدالت هستند. در عین حال دولت قصد دارد تمامی ۶ دهک اول درآمدی جامعه را از مزایای این سهام برخوردار کند.

روز گذشته دو خبر مهم در ارتباط با سهام عدالت منتشر شد، اولی خبر آغاز واریز سود سهام عدالت بود و موضوع خبر دوم هم به صاحب سهام عدالت شدن شش دهک جامعه اختصاص داشت.

سهام عدالت یکی از برنامه‌های یارانه‌ای دولت است. در حال حاضر بالغ بر ۴۳ میلیون نفر از جمعیت کشور در زمره دریافت‌کنندگان آن هستند.

در ادامه این برنامه دولت و مجلس قصد دارند تا شرایطی را برای برخورداری جاماندگان سهام عدالت مهیا کنند. برخورداری شش دهک درآمدی از عواید سهام عدالت بخشی از این برنامه دولت است.

انتشار این خبر با واکنش‌های مختلفی از سوی مخاطبان تجارت‌نیوز مواجه شد، یک عده از مخاطبان از اجرای این برنامه استقبال کردند، عده دیگر با تردید نسبت به این برنامه نگاه کردند.

به صورت مشخص، مخاطبان دسته نخست افرادی هستند که به گفته خودشان هنوز سهام عدالت نگرفته‌اند و منتظر فرصتی برای ثبت‌نام هستند.

در دسته دوم هم کسانی جای دارند که سهام دارند اما به هر دلیل در واگذاری مالکیت و دریافت سود آن با چالش روبرو هستند.

علاوه براین، دسته سومی از مخاطبان، از طریق مقایسه کردن وضع مالی خود با دیگران، به نحوه تقسیم‌بندی دهک‌های درآمدی برای دریافت سهام عدالت انتقاد دارند.

سهام عدالت| فقط  بگین کِی ثبت می‌کنید؟

بعضی از پیام‌های ثبت شده مخاطبان تجارت‌نیوز به افرادی تعلق دارند که هنوز سهام عدالت ندارند و توقعشان از دولت این است که شرایط برخورداری از سهام عدالت برای آنها فراهم شود.

-«سرپرست خانواده هستم فقط من سهام دارم بچه هام ندارند میشه برا بچه هام بگیرم تعلق پیدا میکنه ممنون میشم بگید کی ثبت نام هستش».

-«ما هم بازنشسته هستیم هم یارانه مون قطع کردن هم سهام نداریم با حقوق ۳۶۰۰ با مرد مریض و این همه گرونی چه کنم».

-«سهام عدالت رو به طورعادلانه و یکسان بین مردم ایران تقسیم کنند و برای ثبت نام این سهام نباید وقت وتاریخ تعیین کنن که عده ای الآن چندساله که سهام دارند و عده ای دیگر چندساله حسرت سهام رو دارند».

-«در چه تاریخی ما میتونیم ثبت نام کنیم؟ تاریخ جدی رو واسمون اعلام کنید بی‌زحمت بنده با دارایه دو فرزند یه روز سر کار میرم یک هفته بیکارم کار نیست و روزی ۱۵۰ تومن مزد یه کارگره همه چیز گرون شد جز مزد کارگرا».

-«یک خانواده پنج نفره هستیم جزدهک پایین جامعه هستیم چرا تو این چندسال ندادین».

-« کارگرم متاسجرم دوتا بچه دارم ولی سهام عدالت ندارم لطفا صدای ما کارگران با این حقوق را به گوش مشغولیت برسانید ».

-« امیدوارم امسال سهام عدالت به ما هم تعلق بگیره خیلی نیاز داریم».

-« من از روز اول ثبت نام کردم، مدارک ثبت نام هم دارم، ولی هیچ وقت اسمم داخل سهام عدالتیها نبود وگفتن شما جاماندگان هستین، وهنوز منتظرم که دوباره ثبت نام کنم ولی خبری نبست».

-« از کی ثبت نام شروع میشه از کجا باید بدونیم».

-« من ودخترم تنها زندگی میکنم ولی سهام عدالت نداریم».

-« ما هم سهام عدالت نداریم . مگه میشه بعضیا داشته باشن بعضیا هم نداشته باشن. الان چن سال هست هیچ ثبت نامی انجام ندادن بابا شاید اون موقع همه دسترسی ثبت نام نداشتن چرا ثبت نام جدید انجام نمیدن ؟».

-« اسمش سهام عدالته ولی چرا من که یک پسر هستم و بیکار بهم سهام عدالت داده نشده؟؟».

-« من یک خانواده ۵نفره هستم وضع مالی هم خوب نیست سهام عدالت ندارم چکاربایدبکنم».

-« من هم شوهرم کارگره سهام عدالت ندادیم».

-« تو رو خدا. به زنان خانه دار متاهل هم زودتر سهام عدالت بدین دستمون تنگه بنده یه خانم خانه دار هستم شوهرم کارمنده اصلا دست به جیب برا خانمش نیست به خاطر دخترم ازش جدا نمیشم».

-« سلام من سهام عدالت ندارم چکار باید کنم».

-« من سهام عدالت ندارم لطفاً راهنمایی کنید باید چکار کنم و آیا با گوشی همراه هم میشود ثبت نام کرد».

مشکل صاحبان فعلی سهام عدالت را حل کنید

گروهی از خوانندگان نیز این نکته را متذکر شدند با وجود داشتن سهام هنوز برای فروش، دریافت سود آن با مشکل مواجهند.

-«با سلام مسعولان چرا سهام عدالت از سال ۹۹ دستور دادند سهام قابل فروش است … ما هم آزاد سازی کردیم از سال ۹۹ فروختیم چرا واریز نمیکنند».

-«از سال ۱۳۸۵ برگه سهام دردست داریم وجامانده هستیم باعدالت رفتار کنید».

-«اول بیا تکلیف سهام عدالت دارها رو روشن کن بعد وعده بده!! الان اونا که مثلا سهامدارن نمیتونن هزار تومن سهام بفروشن».

این چه وضع توزیع کردنه؟

در میان پیام‌‎های ثبت شده برخی به نحوه دهک‌بندی اعتراض داشتند و دلیل اعتراضاشان شرایط نابرابر مالی دریافت کنندگان سهام عدالت بود.

-« کسی رو میشناسم خونه داره باغ داره ماشین ۳تا تریلی اتوبوس بهش سهام عدالت دادن اونوقت من با دوتا بچه با شغل آزاد نظافتچی باشگاه سهام ندارم این کجاش عدالته؟».

-« چطور یه کارمند با حقوق بازنشستگی باید با یه مولتی میلیاردر تویه یه دهک باشن ؟»

-« سالهای قبل که همه ثبت نام میکردن اسم یه عده پولدار که اصلا نیازی به سهام نداشتن دراومدوتعلق گرفت _اما منومادرم که خیلی نیاز داشتیم اسممون در نیوند و تعلق نگرفت .خدا کنه این بار با خبر شیم و ثبت نام کنیم و تعلق بگیره.».

-« سهام عدالت حق الناس هست .دهک های پر ایرادن».

-« چرا تو خانواده یکی داره یکی نداره یهبه همه بدین یا ازهمه بگیرید».

-« تکلیف ما که چند سالع سهام نداریم چکار کنیم مگه ما چکار کردیم

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.