کد خبر : 17720 / /
/

مستاجرانی که متقاضی دریافت وام ودیعه مسکن هستند می‌توانند از فردا ۱۲ خرداد ماه برای ثبت‌نام وام ودیعه مسکن به سامانه saman.mrud.ir مراجعه و ثبت‌نام کنند.

وام ودیعه مسکن به منظور کمک به خانوارها در زمان کرونا ایجاد شد. شرایط دریافت وام ودیعه مسکن اعلام شد.  وام ودیعه مسکن 100 میلیونی است. وام ودیعه مسکن از هفته اینده پرداخت می شود. جزئیات وام ودیعه مسکن را در خبر روز دنبال کنید.

ثبت‌نام وام ودیعه مسکن از فردا ۱۲ خرداد ماه آغاز می‌شود. وامی که به مستاجران این امکان را می‌دهد که بین ۴۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات اجاره مسکن دریافت کنند. جزئیات وام ودیعه مسکن چیست؟ 

مستاجرانی که متقاضی دریافت وام ودیعه مسکن هستند می‌توانند از فردا ۱۲ خرداد ماه برای ثبت‌نام وام ودیعه مسکن به سامانه saman.mrud.ir مراجعه و ثبت‌نام کنند. 

مبلغ وام ودیعه مسکن چقدر است؟

مبلغ وام اجاره مسکن بر اساس شهر مجل سکونت افراد متفاوت است. مبلغ این وام در تهران ۱۰۰ میلیون تومان است. اما در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر، مستاجران می‌توانند از وام ۷۰ میلیون تومانی استفاده کنند و در سایر شهرها مبلغ این وام ۴۰ میلیون تومان است. 

اما سوال دیگری که وجود دارد این است که سود وام ودیعه مسکن چقدر است؟ سود وام ودیعه مسکن ۱۸ درصد است و متقاضیان ۵ سال برای بازپرداخت این وام فرصت دارند. این در حالی است که مدت بازپرداخت اقساط این وام بانکی در سال گذشته سه سال بود. 

اقساط وام ودیعه مسکن به چه صورت است؟

اقساط پرداختی این وام هم در شهرهای مختلف متفاوت است. مستاجران تهرانی که این وام را دریافت کنند باید ماهانه دو میلیون و ۵۳۹ هزار تومان اقساط پرداخت کنند. این رقم به این معناست که مجموع اصل و سود وام در تهران ۱۵۲ میلیون تومان می‌شود. یعنی گیرندگان وام باید در مجموع ۵ سال حدود ۵۲ میلیون تومان سود به بانک پرداخت کنند.

مبلغ اقساط ماهانه وام ۷۰ میلیون تومانی هم یک میلیون و ۷۷۷ هزار تومان است و سود آن حدود ۳۶ میلیون تومان می‌شود. عددی که نشان می‌دهد مستاجران کلانشهر باید در مجموع حدود ۱۰۶ میلیون تومان به بانک برگردانند.

قسط وام ۴۰ میلیون تومانی هم یک میلیون تومان است و افراد باید در مجموع این پنج سال ۲۱ میلیون تومان سود به بانک بدهند و در مجموع ۶۱ میلیون تومان به بانک برگردانند.

سال گذشته نرخ سود وام اجاره مسکن کمتر بود اما امسال افزایش پیدا کرده است.

مشمولان وام ودیعه مسکن

اما همه مستاجران نمی‌توانند وام ودیعه مسکن را دریافت کنند. دریافت این وام سه شرط دارد، اول اینکه وام اجاره مسکن تنها به افرادی پرداخت می‌شود که متقاضی سرپرست خانوار باشد. دومین شرط این است که متقاضی نباید مالک خانه باشد. سومین شرط پرداخت این وام بانکی هم داشتن اجاره نامه با کد رهگیری است.

برای ثبت‌نام این وام بانکی نیاز نیست که افراد به بانک‌ها و یا وزارت راه و شهرسازی مراجعه حضوری داشته باشند. متقاضیان می‌توانند از فردا ۱۲ خرداد ماه به سامانه  saman.mrud.ir مراجعه و درخواست خود را ثبت‌ کنند. پس از آن وزارت راه و شهرسازی اطلاعات متقاضیان را بررسی می‌کند و در صورت داشتن شرایط، متقاضی را به بانک عامل معرفی می‌کند.

سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن چه زمانی باز می‌شود؟

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: سامانه وام ودیعه مسکن بزودی باز خواهد شد، تهرانی‌ها مدارک خود را آماده کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: سامانه وام ودیعه مسکن بزودی باز خواهد شد، تهرانی‌ها مدارک خود را آماده کنند.

خبرگزاری صدا و سیما نوشت، خلیل محبت خواه در گفتگو با رادیو اقتصاد از ثبت نام ۶۰۶ هزار خانوار تهرانی جهت وام اجاره مسکن (ودیعه) طی سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: از این تعداد فقط ۹۰ هزار خانوار استان تهران موفق به دریافت وام مذکور شده‌اند.

محبت خواه دلایل حذف متقاضیان را حائز شرایط نبودن، عدم مراجعه به بانک، سخت گیری بانک‌ها در مباحث تضامین بانکی یا سابقه مالکیت در تهران عنوان کرد.

وی گفت: وام ودیعه مسکن در تهران به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است که در فصل نقل و انتقال‌های مسکن خبر خوبی محسوب می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران تصریح کرد: بنا بر مصوبه ستاد تنظیم بازار، تعیین سقف برای افزایش اجاره بها تا ۲۵ درصد برای تهران، ۲۰ درصد برای کلانشهر‌های بالای یک میلیون نفر و ۱۵ درصد برای سایر شهر‌ها خواهد بود.

وام ودیعه مسکن به سود مستاجران است یا بانک‌ها؟

به گفته عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک اعطای وام ودیعه مسکن بیشتر به سود بانک‌هاست.

به گزارش تجارت‌نیوز، عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک گفت: وام ودیعه مسکن به سود بانک‌هاست تا مستاجران. امروز اجاره‌نشینی در شهرها به یک آرزو تبدیل شده است.

بر اساس گزارش تسنیم، عبدالله اوتادی اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار ۱۰۰ میلیون تومان وام کمک ودیعه مسکن به مستاجران تهرانی پرداخت می‌شود. سود این وام بیش از ۵۲ میلیون تومان است که به نظر می‌رسد بیشتر به سود بانک‌ها باشد تا اجاره‌نشین‌ها.

اوتادی افزود: بانک‌ها بزرگ‌ترین سوداگران و دلالان بازار مسکن کشور هستند و با دخالت در بازار باعث شدند تا خرید مسکن برای خیلی‌ها آرزو شود.

وی تصریح کرد: قبلا خرید ملک آرزو بود، امروز اجاره‌نشینی در شهرها به آرزو تبدیل شده است.

او گفت: ایران تنها کشوری است که بانک‌هایش چنین سودهایی دریافت می‌کند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک اضافه کرد: امیدواریم شرایط به‌گونه‌ای رقم بخورد که برنامه‌های حمایتی به نفع اجاره‌نشین‌ها باشد.  مستاجران قشر ضعیف جامعه هستند و دولت باید با برنامه‌های حمایتی کمک حال آنها باشد.

عبدالله اوتادی یادآور شد: اقساط این وام حدود ۲٫۵ میلیون تومان است. این مبلغ را باید به هزینه‌های زندگی و اجاره‌بهایی که به مالک پرداخت می‌شود اضافه کنیم.

براساس مصوبه روز گذشته شورای عالی پول و اعتبار در سال ۱۴۰۱ به مستاجران مقیم پایتخت ۱۰۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها ۷۰ میلیون تومان و در کلانشهرها ۴۰ میلیون تومان وام ودیعه مسکن تعلق می‌گیرد.

مبلغ وام ودیعه مسکن تغییر کرد، در جلسه روز گذشته شورای عالی پول و اعتبار مبلغ تسهیلات اجاره مسکن برای سال ۱۴۰۱ افزایش یافت.

براساس این مصوبه در سال ۱۴۰۱ به مستاجران مقیم پایتخت ۱۰۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها ۷۰ میلیون تومان و در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، ۴۰ میلیون تومان وام ودیعه مسکن تعلق می‌گیرد.

پیش از این دولت برای مستاجران شهرهای فوق از ۳۵ تا ۶۰ میلیون تومان تسهیلات اجاره خانه درنظر گرفته بود.

نرخ‌گذاری وام ودیعه مسکن ارتباط مستقیمی با تصمیم هفته پیش ستاد تنظیم بازار در خصوص تعیین سقف اجاره خانه برای سال ۱۴۰۱ دارد.

برای سال جاری این سقف از ۱۵ درصد شهرهای کوچک، ۲۰ درصد در کلانشهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت و ۲۵ درصد در پایتخت متغیر است. البته برخی صاحب‌نظران تردید دارند که صاحبخانه‌ها از این سقف تعیین شده تبعیت کنند

به نظر می‌رسد با مصوبه روز گذشته شورای پول و اعتبار، مساله نام‌نویسی برای دریافت این تسهیلات در سامانه وزارت راه و شهرسازی آغاز شود.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.