کد خبر : 18427 / /
/

بر اساس اظهار نظر مقامات مسئول یارانه ها براساس دهک های درآمدی توزیع می شود و هر چقدر خانواده ای درآمد کمتری داشته باشد یارانه بیشتری می گیرد و در واقع تاثیر مثبتی بر سبد معیشت آنها دارد.

یارانه معیشتی قدیم دهم هر ماه واریز میشد. یارانه معیشتی جدید از ماه گذشته پرداخت شد. مبلغ یارانه معیشتی جدید 300 الی 400 هزار تومان است. یارانه معیشتی قدیم که دهم ماه واریز میشد متوقف شده است. برای اطلاع از جرئیات واریز یارانه معیشتی با این خبر همراه باشید.

یارانه معیشتی از تیرماه چگونه پرداخت می شود؟

با نزدیک شدن به پایان خرداد ماه و ورود به ماه اول تابستان، برای بسیاری از شهروندان که معیشتشان به شدت به یارانه های نقدی وابسته است، این پرسش ایجاد شده است که یارانه تیرماه به چه صورت پرداخت خواهد شد؟

بر اساس اظهار نظر مقامات مسئول یارانه ها براساس دهک های درآمدی توزیع می شود و هر چقدر خانواده ای درآمد کمتری داشته باشد یارانه بیشتری می گیرد و در واقع تاثیر مثبتی بر سبد معیشت آنها دارد.

پیشتر و در همین رابطه روح الله صلبی- مدیر کل اقتصاد و دارایی استان گلستان به رسانه ها گفت: یارانه ها براساس دهک های درآمدی توزیع می شود و هر چقدر خانواده ای درآمد کمتری داشته باشد یارانه بیشتری می گیرد و در واقع تاثیر مثبتی بر سبد معیشت آنها دارد.

وی افزود: قبل از اصلاح نرخ جدید یارانه‌ها، خانوارهای تک نفره ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه و ۵۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت می کردند که مجموع یارانه پرداختی در این خانوار به ۱۰۰ هزار و ۵۰۰ تومان می‌رسید اما پس از اصلاح نظام پرداخت یارانه ها این میزان تغییر کرد و دریافتی خانواده های تک نفره تا پنج نفره از ۴۰۰ هزار تومان تا دو میلیون تومان افزایش یافت.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان گلستان در پاسخ به گلایه برخی افراد مبنی بر اینکه چرا گرانی به بیشتر از چهار قلم کالای اساسی رسید، پاسخ داد: از ابتدای امر قرار نبود که همه افزایش قیمت ها از محل یارانه ها تامین شود و یارانه تنها مربوط به چهار قلم کالای اساسی است، در سال ۹۷ هم ۲۵ قلم کالا مشمول یارانه بود که این مهم در سال جاری و با اجرای طرح اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها به چهار قلم کالا کاهش یافت.

 صلبی با بیان اینکه بخش زیادی از افزایش قیمت کالاها مربوط به تورم سالانه است، بیان کرد: تورم حتی در فقدان یارانه‌ها هم اتفاق می‌افتد و علت آن ساختارهای موجود در کشور است، به طور قطع اصلاح این ساختار ها نیاز به زمان دارد و همراهی مردم و مسئولان را می‌طلبد و جراحی اقتصادی می‌تواند سرعت این اصلاحات را بهبود ببخشد.

وی به جزئیات پرداخت یارانه تیرماه اشاره کرد و گفت: مقرر شد تا زمان آزادسازی زیرساخت های توزیع کالابرگ، یارانه به صورت نقدی پرداخت شود لذا شیوه پرداخت یارانه در تیر ماه سال جاری نیز به صورت نقدی خواهد بود، تمام دغدغه دولت این است که به اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه فشار وارد نشود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان گلستان با بیان اینکه اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها از بروز فساد و رانت گسترده جلوگیری می کند، تاکید کرد: عدم تحقق سیاست‌ها و اهداف تخصیص ارز ترجیحی، روند افزایشی واردات، کاهش انگیزه برای تولید کالاهای اساسی و غیره از جمله علل اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها و جراحی اقتصادی دولت بوده است.

صلبی با اشاره به اینکه دولت با حذف ارز ترجیحی مبارزه با فساد و رانت خواری را در دستور کار خود قرار داده است، خاطرنشان کرد: با اجرای جراحی اقتصادی، دولت یارانه را به طور مستقیم بین مردم توزیع کرد در واقع با اجرای این طرح یارانه حذف نمی شود.

وی با اشاره به اینکه به دلیل سوء استفاده و رانت زیاد ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی یارانه به جای آنکه در ابتدای زنجیره تولید پرداخت شود در انتهای زنجیره تولید پرداخت شده و به دست مصرف کننده نهایی رسیده است، بیان کرد: با این روش یارانه به طور مستقیم بین دهک های کم درآمد جامعه پرداخت می شود و این مهم به معنای افزایش عدالت در توزیع است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان گلستان با بیان اینکه متصدی یارانه‌ها بیشتر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، تصریح کرد: ما در حوزه وزارت اقتصاد بیشتر در حوزه نان نظارت می کنیم.

گفتنی است در همین باره به تازگی احسان خاندوزی- وزیر اقتصاد به رسانه ها گفت: تا زمانی که گزارش نهایی دوره‌های آزمایشی سامانه‌های کالابرگ آماده نشود، دولت تصمیم جدیدی در مورد یارانه‌ها اتخاذ نمی‌کند. امیدواریم گزارش دوره‌های آزمایشی سامانه‌های کالابرگ در تیر به دولت ارسال شود تا ستاد اقتصادی تصمیم بگیرد که برای ماه‌های بعد، به چه شکلی عمل کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اجرای سیاست اصلاح ارز ترجیحی و برکات اجرای این طرح گفت: مردمی‌سازی یارانه‌ها دست سودجویان و رانت‌خواران را از بیت‌المال کوتاه می‌کند.

حجت الاسلام محمد سبزی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: همه کارشناسان اقتصادی و حتی خود مردم مخالف تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی بودند زیرا به اقتصاد کشور ضربه زد و متاسفانه منجر به افزایش کالاهای اساسی و رانت و فساد شد.

یارانه معیشتی| قاچاق معکوس با پول مردم

وی افزود: متاسفانه با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی آرد و بسیاری از کالاهای اساسی کشورمان نظیر روغن و شکر و ... به کشورهای همسایه قاچاق شد و قاچاق معکوس با پول مردم افزایش یافت.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: با اینکه دولت سابق متوجه سیاست اشتباه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی شده بود اما شجاعت حذف و عقب نشینی از اجرای آنرا نداشت ولی دولت سیزدهم برای نجات اقتصاد ایران دست به اقدام شجاعانه اصلاح ارز ترجیحی و عادلانه سازی یارانه‌ها گرفت تا از استمرار لطمات جبران ناپذیر به اقتصاد و کشور جلوگیری کند.

سبزی گفت: هم اکنون مجلس این اختیار را به دولت داده تا یک زیرساخت مناسب برای رساندن ارز ترجیحی باقی مانده در حوزه نهاده‌های دامی و دارو به دست مردم طراحی و ارائه کند که بزودی این زیر ساخت عملیاتی می‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه مردمی‌سازی یارانه‌ها دست سودجویان و رانت‌خواران را از بیت‌المال کوتاه می‌کند، خاطرنشان کرد: اکنون دولت در نظر دارد یارانه‌ها را مستقیم از حلقه اول یعنی وارد کننده به دست مردم یعنی حلقه آخر زنجیره عرضه و تقاضا برساند. این مساله با دو روش یارانه نقدی و کالابرگ مد نظر است اما مجلس کالابرگ را ترجیح می دهد زیرا ما موافق یارانه نقدی نیستیم چون منجر به تورم شده و آثار و برکات آن به جامعه هدف نمی‌رسد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.