کد خبر : 21393 / /
/

سیداحسان خاندوزی افزود: دولت طبق قانون بودجه سال جاری مکلف است به جاماندگان دو دهک کم درآمد شامل افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی سهام عدالت اختصاص دهد که تا آخر سال این کار انجام خواهد شد.

تخصیص سهام عدالت به جاماندگان آغاز شد. جاماندگان سهام عدالت تا پایان سال جاری تعیین تکلیف خواهند شد. جاماندگان سهام عدالت به زودی تعیین تکلیف می‌شوند. خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی درخصوص سهام عدالت، گفت: ۱۰ میلیون تومان سهام عدالت به جاماندگان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی اختصاص می‌یابد.

به نقل از بازار، سیداحسان خاندوزی افزود: دولت طبق قانون بودجه سال جاری مکلف است به جاماندگان دو دهک کم درآمد شامل افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی سهام عدالت اختصاص دهد که تا آخر سال این کار انجام خواهد شد.

وی گفت: در قانون بودجه ۱۴۰۱ دو تکلیف به دولت سپرده شده است، یکی اینکه افراد جامانده تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی که جاه مانده‌اند، سهام عدالت به آن‌ها اختصاص یابد و دوم اینکه سایر اشخاص جامانده در ۶ دهک کم‌درآمدی جامعه که سهام عدالت ندارند و تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هم قرار ندارند، سهام عدالت دریافت کنند.

تخصیص سهام به جاماندگان سهام عدالت

خاندوزی تصریح کرد: در گام اول اولویت به گروه اول یعنی افراد جامانده تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند که باید سهام عدالت به آن‌ها اختصاص داده شود برای این منظور پیش‌نویسی تهیه کرده‌ایم و این پیش‌نویس در کمیسیون اقتصادی دولت مصوب شد که در مرحله ارائه به هیأت دولت قرار دارد و قرار است به ۳ میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که سهام عدالت ندارند، به ازای هر نفر ۱۰ میلیون تومان از سهام شرکت‌های دولتی تخصیص یابد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: دسته دوم افرادی از ۶ دهک کم‌درآمد جامعه هستند که تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار ندارند و سهام عدالت هم به آن‌ها اختصاص نیافته است.

به گفته وی دولت طبق برآورد ۱۳۰ هزار میلیارد تومان به صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و صندوق تأمین اجتماعی بدهکار است که امسال باید بدهی خود را بپردازد بعد مشخص شود چقدر سهام دولتی می‌ماند که از مابقی آن سهام، برای تعیین تکلیف افراد جامانده از ۶ دهک درآمدی، سهام عدالت اختصاص داده شود.

برنامه مشترک ۲ وزارتخانه برای ساماندهی تعاونی‌های سهام عدالت

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت اقتصاد ساماندهی و ارتقای سطح فعالیت شرکت‌های تعاونی سهام عدالت را از مهم‌ترین برنامه‌های مشترک ۲ وزارت اقتصاد و تعاون عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سید هادی قوامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه رسم تعاون اظهار کرد: حفظ و ترویج فرهنگ تعاون جهت پیشبرد امور در سطوح مختلف اقتصادی و اجتماعی بسیار سودمند است.

قوامی با تقدیر از دست‌اندرکاران نمایشگاه رسم تعاون گفت: اطلاعات بسیار کاربردی و ارزشمندی به مخاطب، طی بازدید از این نمایشگاه منتقل و دیدگاه روشنی از کاربردهای تعاون در ایران و جهان به بازدیدکنندگان ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: توجه به امر تعاون و فرهنگ تعاونی در کشور می‌تواند به پیشبرد بسیاری از امور اقتصادی و پیشرفت مناطق در سراسر کشور منجر شود.

سهام عدالت؛ وعده ها و چالش ها

موضوع سهام عدالت از آزادسازی خرید و فروش آن در تالار شیشه‌ای گرفته تا موضوع جاماندگان، بسته بودن نمادهای سهام عدالت استانی و سرنوشت متوفیان، همچنان در صدر توجه رسانه‌ها و البته عموم مردم قرار دارد.

سهامی که آزادسازی معامله بخشی از آن در سال ۹۹، سبب شد تا به یکی از متهمان ریزش بورس که حالا دو سال است به درازا کشیده، تبدیل شده و معاملات این سهام متوقف شود.

اما این تنها چالش سهامداران عدالت نبود. تکلیف سهام ۳.۵میلیون نفر متوفی سهام عدالت همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. جاماندگان هنوز به سهام خود نرسیده‌اند و نمادهای سهام عدالت استانی نیز همچنان بسته‌اند.

این چالش‌ها بهانه‌ای شد تا پیمان حدادی، دستیار ویژه و رییس سازمان بورس در امور سهام عدالت مهمان برنامه گفتگوی ویژه بورسان شود. گفتگویی که در آن به بررسی مشکلات پرداخته و عمده پرسش‌هایی که عموم مردم از سیاستگذاران در خصوص سهام عدالت دارند، پاسخ داده می‌شود.

افزایش آمار جاماندگان سهام عدالت

سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی در نشست خبری در خصوص جاماندگان سهام عدالت در حوزه ایثارگران افزود: مجموع اسامی جاماندگان سهام عدالت را به وزارت اقتصاد ارائه داده ایم. جدا از این لیست دهک‌های پایین را نیز جدا لیست داده‌ایم. تعداد کسانی که جامانده اند بسیار زیاد بوده است. قرار است سهام عدالت به سه دهک پایین داده شود غیر از آن دهک‌های پایین را هم ارائه داده‌ایم.

وی اضافه کرد: وزیر اقتصاد هم قول داده است که این افراد در آن بسته سهام عدالت باشند، اما به سبب این که هنوز ابلاغ نشده است نمی‌توان در این خصوص قضاوت کنیم. یکبار کل اسامی و بار دیگر ۵ دهک پایین را ارائه داده ایم.

رئیس سازمان بنیاد شهید و ایثارگران در رابطه با قرار دادهای سالانه تسهیلات بنیاد ایثارگران با بانک مرکزی در سال جاری گفت: مدل تسهیلات امسال تغییر پیدا کرده است. از تسهیلات اشتغال استانی هر استان، ده درصد برای ایثارگرانی است که بنیاد معرفی می‌کند. در مجموع ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال در دهک کشور پرداخت می شود. یعنی نسبت به سال گذشته رشد ۶ برابری داشته ایم.

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به این سئوال که اگر بانک‌ها به تعهد خود نسبت به قراردادهای که با بنیاد بسته اند عمل نکنند اقدامی در نظر گرفته می‌شود؟ بیان کرد: یک صندوق اشتغال و کارآفرینی داریم که معرفی افراد توسط این صندوق انجام می‌گیرد و گزارش عملکرد بانک‌ها را به دستگاه‌های نظارتی و مجلس ارائه می‌دهد.

به نقل از ایبنا، بر این اساس، مشمولان سهام عدالتی که هنوز در سامانه سجام ثبت نام نکرده و احراز هویت نشده اند می‌توانند با مراجعه به لینک https://sahamedalat.ir/marakez با انتخاب یکی از ۱۵ مرکز منتخب، ثبت نام رایگان سجام خود را انجام دهند.

همچنین این دسته از مشمولان سهام عدالت برای دریافت خدمات رایگان احراز هویت سجام نیز می‌توانند در یکی از ۸ مرکز رایگان احراز هویت الکترونیک سجام یا یکی از ۶۴ مرکز رایگان احراز هویت حضوری سجام نیز این خدمت را کاملا رایگان انجام دهند تا از همه منافع سهامداری خود منتفع شوند.

سجام یک سامانه زیر ساختی برای شناسایی مشتریان جهت ورود به باشگاه بزرگ بازار سرمایه ایران است که تمام فعالان این بازار اعم از سرمایه‌گذاران، مشتریان و مدیران نهاد‌ها در این سامانه، فقط یک بار برای همیشه اطلاعات خود را در آن ثبت خواهند کرد و پس از احراز هویت حضوری و غیر حضوری قادر به دریافت خدمات مبتنی بر داده‌های تایید شده خواهند بود.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.
  • علی /

    کمر رستمو شکوندی جناب خاندوزی بعد ۱۵ سال تازه وعده دو دهک اول رو میدی .!؟.