کد خبر : 22665 / /
/

قیمت خودرو صفر داخلی روز ‌یکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ با توجه به آمار و قیمت روزانه سایت دیوار با تغییراتی همراه شد.

قیمت پراید دچار نوسان شده است. قیمت پراید و خودرو ایرانی در رکود قرار دارد. قیمت پراید تا اوایل زمستان 20 درصد بالا می رود. قیمت پراید تحت تأثیر اخبار سیاسی قرار دارد. آخرین اخبار قیمت پراید را در اینجا بخوانید.

این‌بار روند نوسانی قیمت دلار است که بر بازار خودرو و قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد. کارشناسان معتقدند با توجه به دلاری بودن این بازار، احتمال افزایش مجدد قیمت‌ها در هفته‌های آینده وجود دارد.

قیمت خودرو صفر داخلی روز ‌یکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ با توجه به آمار و قیمت روزانه سایت دیوار با تغییراتی همراه شد.

قیمت خودرو صفر داخلی در لحظه نگارش این گزارش در بازار ایران به شرح زیر است:

قیمت پراید

برخلاف نوسانات قیمتی که خودروها در بازار تجربه کردند، اما پراید ماه‌هاست که با ثبات قیمت همراه شده است. برای مثال، پراید ۱۱۱ با قیمت ۲۰۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد. پراید ۱۳۱ نیز با نرخ ۱۸۰ میلیون تومان عرضه می‌شود.

اما پژو ۲۰۷ اتومات که هفته‌ها از نوسان قیمتی دور مانده بود، اما در این چند روز، با نوسان قیمت همراه شد. حال این خودرو سه میلیون تومان نسبت به روز گذشته ارزان شد و هم‌اکنون در سطح ۶۱۷ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. دنا معمولی مدل ۱۴۰۱ نیز دو میلیون تومان افزایش داشت و اکنون ۴۱۰ میلیون تومان قیمت دارد.

قیمت پراید | قیمت خودروهای پرطرفدار

اما فعالان بازار خودرو می‌گویند که برخی خودروها بیشتر خرید و فروش می‌شوند و پرطرفدار هستند. این خودروها با چه قیمتی در بازار معامله می‌شوند؟

تیبا هاچ‌بک‌ پلاس که از خودروهای پرطرفدار این روزهاست، صبح یکشنبه هم مانند روزهای گذشته، در محدوده ۲۱۴ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

پژو ۲۰۶ تیپ دو صفر نیز امروز دو میلیون تومان کاهش قیمت داشت و حالا  ۳۱۲ میلیون تومان ارزش دارد. در این میان، تیپ پنج این مدل پژو نیز در بازار کشور تا نرخ ۳۶۶ میلیون تومان پیش رفت.

قیمت پراید | پیش‌بینی قیمت خودرو در روزهای آینده

مرتضی مصطفوی، کارشناس خودرو به تجارت‌نیوز گفت: تنش‌های سیاسی داخلی و بین‌المللی کشور بر روند بازار خودرو و قیمت‌ها تاثیر گذاشته است. چراکه این اتفاقات بر نوسانات فعلی دلار افزوده و از آن‌جایی که بازار خودرو هم یک بازار دلاری است، پیش‌بینی می‌شود قیمت خودرو در هفته‌های آینده با افزایش همراه شود.

او در رابطه با تاثیر واردات خودرو بر قیمت‌ها توضیح داد: اخباری که در رابطه با واردات خودرو به کشور منتشر می‌شود، دیگر هیچ تاثیری در قیمت‌ها و روند بازار خودرو ندارد. البته با شیوه‌ای که قرار است واردات صورت بگیرد، هیچ تغییری در قیمت خودرو ایجاد نمی‌شود. زیرا این طرح هم، مانند تولید خودرو قرار است در انحصار کامل اجرا شود.

ردّپای دلالان در تصمیمات ایران خودرو

شرکت ایران خودرو که در روز های اخیر خبر پذیرش دو خودرو پژو 207 و تارا آن در بورس کالا آمده بود طی اعلامیه ای عنوان کرد که عرضه این دو محصول در بورس کالا برایش ممکن نیست.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، در روز هایی که شرکت های خودرو ساز داخلی، بورس کالا را یک مجال برای رهایی از زیان دهی و زیان های انباشته خود می بینند، ایران خودرو به بهانه های مختلف از عرضه پژو 207 و تارا در بورس کالا طفره می رود.

این در حالی است که عرضه خودرو در بورس کالا به خودروسازان داخلی به شدت کمک کرده است و سودآوری آن ها را افزایش داده است.

اطلاعیه خبرساز ایران خودرو

شرکت ایران خودرو که در روز های اخیر خبر پذیرش دو خودرو پژو 207 و تارا آن در بورس کالا آمده بود طی اعلامیه ای عنوان کرد که عرضه این دو محصول در بورس کالا برایش ممکن نیست. این اطلاعیه در فضای مجازی به شدت خبر ساز شد و با انتقادهای زیادی همراه بود.

بازخورد عرضه های قبلی خودرو در بورس کالا نشان داد که فروش خودرو در این بازار متشکل سودآوری خودروسازان را افزایش داده است و دست رانت را از این بازار دور کرده اما همچنان تعدادی از خودروسازان در مسیر عرضه خودرو ها در بورس کالا تعلل می کنند که باعث می شود مورد اتهام هم دستی در بازار دلالی توسط مردم قرار گیرند.

پس از برگزاری جلسه هیات پذیرش بورس کالا که با حضور مدیران شرکت ایران خودرو در روز یکشنبه اول آبان ماه، مدیر پذیرش بورس کالای ایران با اشاره به مباحث مطرح شده در این جلسه خاطر نشان کرد که براساس تصمیمات اتخاذ شده، دو خودرو تارا و پژو 207، برای عرضه در این بازار پذیرش شدند.

بهنام زاده متذکر شد که پذیرش این 2 خودرو مشروط بوده است؛ به این معنا که شرکت ایران خودرو موظف است کل حجم تولید خود را در این بازار عرضه کند و در صورتیکه این شرکت به تعهدات خود عمل نکند، پذیرش و عرضه این 2 خودرو در بورس کالا تعلیق خواهد شد.عرضه خودروهای جدید شرکت ایران خودرو از محصولات اتوماتیک خانواده پژو 207 شروع می شود و به تدریج سایر محصولات این شرکت را نیز شامل خواهد شد.

چند ساعتی بعد از اتمام جلسه مذکور شرکت ایران خودرو طی اطلاعیه ای اعلام کرد عرضه خودروهای تارا و ۲۰۷ در بورس کالا تا اطلاع ثانوی امکان پذیر نیست و باید شرایطی را فراهم کرد تا اختلاف قیمت کارخانه و بازار کاهش پیدا کند و در ادامه برای تحقق این هدف برنامه‌ریزی کرد.

ناتوانی ایران خودرو در پوشش تقاضا؟

موضوع عرضه خودروهای تولیدی گروه صنعتی ایران‌خودرو در بورس کالا مصوب هیات مدیره این شرکت است و در حال حاضر نیز جلسات کارشناسی و هماهنگی با مسئولان بورس کالا جهت ایجاد زمینه‌های همکاری در حال پیگیری است.  تاکنون عرضه‌های خانواده هایما از طریق بورس کالا به سرانجام رسیده است.

با بررسی اطلاعیه ایران خودرو می توان دلیل اصلی عرضه نکردن این دو خودرو را در بورس کالا از طرف کارخانه، ناتوانی در پوشش تقاضا دانست که با عنوان وجود فاصله بالا میان قیمت کارخانه و بازار مطرح شده و اعلام کرده اند که نیاز به افزایش تولید دارند تا این اختلاف کاهش یابد اما با عرضه خودرو در بورس کالا هم خریدار ارزان تر می خرد و هم کارخانه گرانتر می فروشد و باعث کاهش این اختلاف می شود. 

با توجه به روش فروش فعلی که زیان بالایی را برای این شرکت به همراه دارد منطقی است که عرضه و تقاضا را به مسؤلان بورس کالا بسپارند و با جلوگیری از زیان بیشتر به حمایت از سهامدارانشان بپردازند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.