کد خبر : 24410 / /
/

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: دولت با رشد میانگین ۲۰درصد حقوق کارمندان دولت موافقت کرد و برای کسانی که حقوق کمتری می‌گیرند بیش از ۲۰درصد و برای کسانی که بیشتر حقوق می‌گیرند، کمتر از ۲۰درصد افزایش حقوق خواهند داشت.

سود سهام عدالت در دو قسط  پرداخت می شود. قسط دوم سود دارندگان سهام عدالت به تامین نقدینگی شرکت‌های سرمایه‌پذیر بستگی دارد. مبلغ دقیق سود سهام عدالت به دلیل اینکه هنوز مجمع سه تا از سهامی که در سهام عدالت وجود دارد برگزار نشده، مشخص نیست. آخرین خبر درباره سهام عدالت را اینجا بخوانید.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: دولت با رشد میانگین ۲۰درصد حقوق کارمندان دولت موافقت کرد و برای کسانی که حقوق کمتری می‌گیرند بیش از ۲۰درصد و برای کسانی که بیشتر حقوق می‌گیرند، کمتر از ۲۰درصد افزایش حقوق خواهند داشت.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت و وزیر اقتصاد و دارایی در نشست خبری با خبرنگاران طی سخنانی اظهار داشت: مهمترین رویکرد اقتصادی دولت سیزدهم برگرداندن ریل اقتصاد به مسیر انضباط‌بخشی در حوزه سیاست‌های مالی و پولی کشور است تا بتوانیم بی‌ثباتی‌های اقتصاد کلان را مدیریت کنیم، این انضباط‌بخشی نیازمند حرکت تحویل‌گرابانه به‌خلاف مسیر گذشته بود.

وی افزود: نیاز بود اسناد پولی و مالی دولت اعم از بودجه و مصوبات دولت کمک‌کننده به این انضباط باشد. گزارش عملکرد هشت‌ماهه امسال نشان می‌دهد 80 درصد منابع عمومی بودجه محقق شده است و این میزان تحقق نسبت به عدد سال قبل، 56 درصد افزایش منابع بودجه عمومی دولت است. تحقق درآمدهای نفتی و میعانات گازی حدود 360 درصد رشد داشته است و واگذاری شرکت‌های دولتی 30 برابر بیش از چیزی بوده که در سال 1400 بوده است و استفاده از تنخواه در هشت ماه کمتر از 8 هزار میلیارد تومان بوده است.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: 8.7 درصد رشد اقتصادی در بخش صنعت، 7 درصد در بخش معدن و 2 درصد رشد در بخش خدمات رشد اقتصادی داشته‌ایم و در مجموع تابستان امسال رشد 3درصدی رقم خورده است.

سهام عدالت | شفاف‌سازی منابع عمومی دولت در بودجه

خاندوزی بیان کرد: بودجه 1402 هفته آینده به مجلس تقدیم خواهد شد و جزییات آن منتشر می‌شود. یکی از ویژگی‌ها این است که منابع عمومی دولت تا حد خوبی شفاف شده و این مسئله مورد انتقاد اقتصاددانان بوده است. دولت در بودجه 1402 بخشی را که ممکن بود داخل سقف منابع بودجه عمومی کند وارد کرد و تا 2 هزار همت افزایش خواهد یافت و بخش کمی البته به‌عنوان منابع و مصارف هدفمندی داخل تبصره 14 مانده است.

وی گفت: رویکرد بودجه سال آینده این است که وابستگی به نفت مقدار کمی داشته باشد و نگاه به سایر درآمدهای پایدار است و این به‌معنای فشار مالیاتی نیست، البته پیشنهاد وزارت اقتصاد این بوده که 5 درصد مالیات بر تولید برای سال آینده هم کاهش یابد که مصوبه دولت را هم دارد، همچنین دولت با رشد میانگین 20 درصد حقوق کارمندان دولت موافقت کرد و برای کسانی که حقوق کمتری می‌گیرند بیش از 20 درصد و برای کسانی که بیشتر حقوق می‌گیرند، کمتر از 20 درصد افزایش حقوق خواهند داشت.

سهام عدالت | کاهش نرخ رشد نقدینگی

سخنگوی اقتصادی دولت اظهار داشت: نرخ رشد نقدینگی مسیر نزولی را ادامه داده و از 42.8 درصد در ابتدای دولت به 34.3 کاهش داشته است و نشان می‌دهد موتور اصلی ایجاد تورم و کاهش ارزش پول ملی کنترل می‌شود. به‌خلاف برخی فضاسازی‌ها، حتی در حوزه سیاست‌های ارزی چون مقدار کمّی صادرات نفتی ما در مهر و آبان بیش از یک میلیون بشکه در روز است، وصولی منابع ارزی در دو سه ماه گذشته بهتر است و البته مذاکرات برای استفاده از منابع ارزی بلوکه‌شده هم در جریان است و با سررسید آن می‌توان سیاست‌های بانک مرکزی با دست بازاری این اقدامات را دنبال کند.

خاندوزی درباره نگاه دولت به پرداخت یارانه و کالابرگ الکترونیک اظهار داشت: سیاست اعطای یارانه کشور خیلی بهینه نبود و ایرادات جدی به آن وارد می‌شد؛ به این دلیل بود که از اردیبهشت‌ماه اعلام شد شیوه آن تغییر می‌کند و بعد از فراهم شدن زیرساخت‌ها، نحوه اعطای آن متفاوت خواهد شد. در یکی از استان‌ها دوره آزمایشی کالابرگ آغاز شده و وزارت تعاون وعده داده بعد از یک ماه از اجرای آزمایشی برای همه اجرا می‌شود و طبق آن مردم می‌توانند مردم اقلام اساسی مشخصی را با قیمت مشخص خریداری کرده و دولت مبلغ مابه التفاوت آن را پرداخت می‌کند و اگر تمایل به این نداشته باشند، می‌توانند تا پایان ماه صبر کرده و آن میزان را به‌صورت نقدی دریافت کند.

انتقال 11000 همت به خزانه دولت

وی درباره اجازه مقام معظم رهبری درباره سهم دولت از صندوق توسعه ملی و محل خرج آن خاطرنشان کرد: تا دیروز 11 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به خزانه دولت واریز شده و صرف عقب‌افتادگی طرح‌های عمرانی خواهد شد که در نوبت تخصیص بودجه بوده‌اند‌.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: هم‌چنین رهبر معظم انقلاب با تهاتر نفت برای پیشبرد پروژه‌های ریلی و ترانزیتی موافقت فرمودند و اجرای این نیاز بود دولت آیین نامه مربوط به این را تدوین کند که به‌زودی در دولت هم مصوب خواهد شد.

افزایش سود بانکی چه خواهد شد؟

خاندوزی درباره سرانجام افزایش نرخ بهره بانکی بیان کرد: بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار مرجع تصویب تغییرات در نرخ کف و سقف در دالان بین بانکی و نرخ سپرده و تسهیلات در بین بانک‌ها و تسهیلات گیرندگان بوده‌اند؛ جلساتی برگزار شده و امیدواریم بعد از تصویب نهایی نتیجه اعلام شود.

وی افزود: اما دولت برای عمل به وعده خود در حمایت از سهام‌داران خرد، از 4 آبان اعلام کرده بود این سهامداران می‌توانند از بیمه سهام استفاده کنند و بیش از نیم میلیون نفر از این امکان استفاده کردند. با توجه به اینکه سال آینده موعد این مصوبه فرا می‌رسد، دولت یک عدد مشخصی را در بودجه مصوب کرده تا زمان نیاز، از این پشتوانه که در بودجه آمده عمل کند.

خاندوزی گفت: طبق مصوبه شورای عالی بورس، واریز حداقل نیمی از سود سهام عدالت 1400 از صبح امروز شروع شده و تا فردا و پس فردا انجام می‌شود.

کاهش 40 درصدی تورم تولیدکننده

وی درباره نرخ ارز گفت: نوسانات ارزی از آبان ماه تا امروز، با بنیان‌های بازار ارز کشور یعنی منابع و مصارف ارزی ما و کنترل نقدینگی سازگار نیست و رییس‌جمهور و ستاد اقتصادی دولت از بانک مرکزی خواستند تا مهار کند. بانک مرکزی ایده و تیم ارزی خود را نیازمند تغییر دید و انجام شد و امیدواریم با این تغییر شاهد موفقیت در برگشت ثبات در بازار ارز باشیم.

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به این سوال که شما قبلاً گفته بودید دولت سیزدهم اگر کاری هم نکند، تورم کاهشی می‌شود، اظهار داشت: خوب است ببینیم که نرخ تورم در ابتدای کار دولت چند بوده و به چند رسیده است؟ بانک مرکزی و مرکز آمار اختلافاتی در نحوه محاسبه دارند. همچنان معاونان اقتصادی همان کسانی هستند که در دولت قبل هم بوده‌اند و کسی هم دستکاری در آمار نمی‌کند؛ از شهریور سال گذشته تورم مصرف‌کننده از 60 به 40 درصد رسیده و تورم تولیدکننده بیش از 40 درصد کاهش داشته و هنوز علیرغم اینکه توسط کسانی‌که در دولت گذشته و فعلی تولید آمار می‌کنند، با تعجب مواجه هستیم که گفته می‌شود اگر کاری هم نشود تورم کاهشی خواهد شد.

سخنگوی اقتصادی دولت عنوان کرد: ما اصلا از تورم و نقدینگی فعلی رضایت نداریم ولی حداقل توقع کارشناسی انتظار می‌رود که اهل علم و خبر به اخلاق حرفه‌ای پایبند بوده و به دولتی که اراده کرده کسری بودجه به حداقل برسد و سراغ درآمدهای موهوم نرود کمک کنند.

هیات دولت 18 جلسه برای بودجه برگزار کرد

خاندوزی درباره نگاه دولت درباره بودجه 1402 هم گفت: دولت برای بررسی بودجه سال آینده 18 جلسه تخصصی با حضور تمامی اعضای کابینه در سه شیفت برگزار کرد؛ بخش زیادی از احکام و تبصره‌های بودجه که ماهیت بودجه‌ای نداشت و به نحوی آویزان بودجه بود و در دولت نوشته می‌شد و در مجلس به آن اضافه می‌شد، به عنوان احکام دائمی نشانه گذاری شده تا به عنوان حکم دائمی تبدیل شود که موجب سهولت خواهد بود.

وی افزود: رویکرد ما در بودجه این است که به سمت واقعی شدن و شفاف شدن بودجه برویم؛ بودجه نباید سند گمراه‌کننده باشد. علیرغم اینکه ممکن است زمان انتشار بودجه، بحث‌ها درباره سقف و منابع بودجه شکل بگیرد ولی ما این را انجام دادیم تا سال‌های آینده کار بهتر پیش برود و بسیاری از موارد به داخل بودجه آمده واقعی است.

پرونده چین در دستان مخبر

وی درباره روابط ایران و چین و قرارداد 25 ساله بین دو کشور اظهار داشت: سرمایه‌گذاری چین در عربستان ارتباطی با نقض و یا کم‌توجهی به تفاهم‌نامه‌های چین با سایر کشورها ندارد و امروزه بخشی از نیازهای انرژی خود را ایران تأمین می‌کند. موارد خوبی در سفر معاون نخست‌وزیر چین انجام شد و ما 20 میلیارد دلار تبادلات با چین داریم. در تفاهم 25 ساله چین بخش‌های دیگر غیر از انرژی وجود دارد و این موارد مورد تأکید طرف چینی است و باید مسیرهای خود را سریع‌تر طی کنیم تا عواید آن به کشور برسد.

خاندوزی هم‌چنین در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود مسئولیت پرونده چین در ایران برعهده آقای آقامحمدی است؟ اظهار داشت: مسئول مقام عالی طرف ایرانی درباره چین به عهده معاون اول رئیس‌جمهور است.

آیا تیم اقتصادی دولت تغییر می‌کند؟

خاندوزی در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر اینکه دولت اعلام کرده بود تا پایان آذرماه 10 تغییر در سطوح ملی و استانی را انجام خواهد داد و برخی اخبار حاکی از احتمال تغییراتی در تیم اقتصادی دولت بود و اسامی برخی مسئولین و از خود وزیر اقتصاد هم مطرح شد، بیان کرد: البته سخن گفتن خیلی خرج و مالیاتی ندارد و بسیاری هستند که به ایراد سخن می‌پردازند.

وی ادامه داد: 10 تغییر مدیریتی که اعلام شده بود ممکن است نه تا پایان آذرماه، بلکه تا هفته‌های آینده انجام شود. چند تغییر تاکنون رخ داده و احتمالاً در روزهای آینده در سطوح استانداری تغییراتی انجام خواهد گرفت که در دولت درباره‌ی آن تصمیم‌گیری می‌شود. ولی راجع به تیم اقتصادی امیدواریم با کمک رسانه‌ها، برخی فضاسازی‌ها علیه دولت کمتر شود و دولت بتواند با تمام توان به مسیر خود ادامه دهد.

سخنگوی اقتصادی دولت هم‌چنین درخصوص مجوزهای کسب و کار در درگاه ملی اظهار داشت: با توجه به تأکید رئیس‌جمهور در کمک به تولید و کم‌هزینه کردن فعالیت کارآفرینان، در زمینه دستگاه‌هایی که از قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار تخطی کردند بدون اغماض معرفی صورت گفته و اطلاعات کامل این دستگاه‌ها را اعلام کردیم و جلساتی هم با نهادهای نظارتی و قوه قضائیه داشتیم.

خاندوزی ادامه داد: امیدواریم نهادهای نظارتی به وظیفه خود عمل کنند، برای دولت این موضوع اهمیت دارد زیرا اگر این اتفاق رخ بدهد نوعی از امید را شاهد خواهیم بود که درپیچ و خم ادارات وقت‌شان تلف نشود. تا امروز بیش از 159 هزار مجوز در مسیر درگاه ملی مجوزها برای کسب و کار صادر شده؛ بدون اینکه این تعداد به دستگاهی مراجعه کنند. 50 مجوز است که دستگاه‌ها خدمت انتقال مجوز را در سامانه خود انجام نداده‌اند و طبق قانون، درگاه ملی مجوز این تسهیل را انجام خواهد داد.

مجلس طرح مالیات بر عایدی سرمایه را تصویب کند

وی در این نشست خبری عنوان کرد: قرار شد ابتدا وزارت صمت سند توسعه صنعتی صنعت خودرو را تدوین کند و سپس اصلاح سیاست قیمت‌گذاری دستوری و البته واگذاری سهام تولید خودروسازان را انجام دهد که پس از این اقدامات قفل واگذاری این دو شرکت خودروساز بازگشایی می‌شود. ضمنا کنسرسیومی از فعالان صنعت خودرو تشکیل شده که بنا دارند به‌طور مشترک سهام تولید خودروسازان را تملک کنند که هم مسئله سهام تولید حل و فصل شود و بخش خصوصی نیز نقش مدیریتی ایفا کند. زیرا دولت اگرچه سهام زیادی ندارد اما نقش مدیریتی را ایفا می‌کرد و امیدواریم این سیاست‌ها اجرا شود تا این واگذاری به سرنوشت خصوصی‌سازی‌هایی که قبلا بود، دچار نشود.

سخنگوی اقتصادی دولت بیان کرد: از مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم تا طرح مالیات بر عایدی سرمایه را سریع‌تر تصویب کند؛ بیشتر کشورهای پیشرفته و منضبط اقتصادی در دنیا قواعد بسیار روشن و انضباط‌بخشی دارند که جلوی هجوم سفته‌بازانه به بازارها را می‌گیرند. امیدواریم در روزهای آینده طبق وعده وزارت صمت که بخش اول واردات خودرو انجام می‌شود، شاهد تاثیر آن بر بازار باشیم.

خاندوزی درباره بورس گفت: وضعیت بازار سرمایه وضعیت امیدبخشی برای فعالان بازار است البته بازار همواره نوسان دارد ولی شرایط اخیر قابل توجه بوده است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.