کد خبر : 24507 / /
/

سرانجام اولین مرحله واریز سود سهام عدالت ۲۹ آذر شروع شد و روز گذشته به پایان رسید. اما همچنان برخی از مشمولان از دریافت این سود بازماندند‌.

 زمان واریز سود سهام عدالت جاماندگان اعلام شد. سود سهام عدالت سهامداران هفته پیش واریز شد. مرحله اول سود سهام عدالت روز  سه شنبه 29 اذر واریز شد. تعدادی از دارندگان سهام عدالت موفق به دریافت سود سهام عدالت نشدند.

مرحله نخست واریز سود سهام عدالت به پایان رسید و تعدادی از سهام‌داران موفق به دریافت این سود نشدند. اما چرا برخی شهروندان از دریافت سود جا ماندند؟ مرحله بعدی واریز سود چه زمانی است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، سرانجام اولین مرحله واریز سود سهام عدالت ۲۹ آذر شروع شد و روز گذشته به پایان رسید. اما همچنان برخی از مشمولان از دریافت این سود بازماندند‌.

اشتباه در واردکردن اطلاعات، به‌ویژه شماره شبا علت اصلی عدم واریز سود سهام عدالت به حساب برخی از مشمولان اعلام شد‌ بدین ترتیب تا زمانی که شماره شبا اصلاح نشود، دارندگان سهام عدالت سودی دریافت نخواهند کرد.

در صورت اصلاح اطلاعات بانکی، مبلغ سود این مرحله نیز با مرحله بعدی واریزی‌ها که احتمالا اسفند 1401 اجرا شود، به حساب بازماندگان سود سهام عدالت بنشیند.

علت کم شدن مبلغ سود سهام عدالت 

همچنین قرار بود مبلغ سود سهام عدالت رقمی بین ۶۰۰ هزار تا یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان باشد. این مبلغ به ارزش سهام افراد بستگی داشت. اما حالا بسیاری از مشمولان می‌گویند واریزی آنها کمتر از این رقم بوده است.

بر اساس آنچه تاکنون اعلام شده میزان سود دارندگان سهام عدالت به شرح زیر است:

سود سهام عدالت ۴۵۲ هزار تومانی، ۵۱۰ هزار تومان است.

سود سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی، ۵۵۵ هزار تومان است.

سود سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی، ۶۰۰ هزار تومان است.

سود سهام عدالت یک میلیون تومانی هم یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان است.

البته همه مشمولان این میزان سود را دریافت نمی‌کنند و واریز این مبلغ به عواملی از جمله ارزش اولیه سهام هر فرد و اینکه آیا سهامدار در زمانی که فروش سهام عدالت امکان‌پذیر بود، سهام خود را فروخته بود یا خیر؟ بستگی دارد.

نحوه ثبت نام سهام عدالت

از سال هزار و سیصد و هشتاد و چهار، با طرح مصوب دولت وقت، اعطای سهام عدالت، به اقشار کم درآمد و آسیب پذیر جامعه آغاز شد. هدف از تصویب و اجرای این طرح، در درجه اول، توسعه خصوصی سازی، واگذاری سهام شرکت ها و کارخانه های دولتی به این بخش و همچنین، کمک به اقشار کم بضاعت در جامعه بود.

با فراهم شدن امکان آزادسازی این سهام، بسیاری از مشمولان که براساس ضوابط، واجد دریافت سهام عدالت بوده اند، اما از دریافت آن، جا مانده اند، به دنبال راهکاری برای دریافت سهام عدالت 1401 می باشند. حال، سوال این است که دولت، چه راهکاری برای ثبت نام سهام عدالت جاماندگان اندیشیده است؟ بنابراین، ضروری است تا متقاضیان ثبت نام جدید سهام عدالت​، با اطلاع از زمان و طریقه ثبت نام آن، برای خرید این سهام، اقدام نمایند.

با توجه به اهمیت ثبت نام جدید سهام عدالت، برای بازماندگان، در ادامه، در رابطه با اینکه آیا ثبت نام جدید سهام عدالت دوباره انجام خواهد گرفت، طریقه نام نویسی جدید با گوشی و کد ملی سهام عدالت 1401، ثبت نام این سهام، برای کارگران و همچنین، نحوه تکمیل فرم ثبت نام این سهام، مطالبی آورده شده است.

آیا ثبت نام سهام عدالت دوباره انجام خواهد گرفت؟

با وجود آنکه اکنون، بیش از 49 میلیون نفر از ایرانیان، دارای سهام عدالت می باشند، اما، بسیاری از اقشار کم درآمد، کارگران روز مزد، کودکان و یا مشاغل آزاد، در این گروه جای نگرفته اند. به طور کلی، می توان گفت که حدود 34 میلیون نفر، از ثبت نام و دریافت سهام عدالت جا مانده اند.

در واقع، ثبت نام سهام عدالت، در زمان دولت های گذشته، بر اساس محل خدمت و جایگاه شغلی افراد، انجام گرفت و از آنجا که منبع آماری دقیقی وجود نداشت، ثبت نام سهام عدالت، از مستخدمین دستگاه های اجرایی دولتی آغاز گردید و برخی از اقشار کم درآمد و بی بضاعت جامعه از دریافت این سهام جا مانده اند.

بنابراین، برای جبران کوتاهی مجلس و دولت در این خصوص، طرحی به نام ساماندهی سهام عدالت که بر اساس آن، دولت قصد ارائه مجدد سهام عدالت به سه گروه بزرگ از افراد جامانده سهام عدالت را دارد، در مجلس یازدهم مطرح و تصویب شده است. اما، در حال حاضر، زمان مشخصی، جهت ثبت نام جدید سهام عدالت ۱۴۰۱، از سوی دولت، اعلام نشده است.

افرادی که قصد گرفتن استعلام سهام عدالت را دارند، می توانند، از طریق ورود به سایت samanese.ir، با استفاده از کد ملی خود، به صورت غیر حضوری، اقدام نمایند. برای راهنمایی بیشتر، در رابطه با نحوه دریافت استعلام سهام عدالت، به لینک زیر مراجعه نمایید.

زمان ثبت نام سهام عدالت ۱۴۰۱

همانطور که در بخش قبل، بیان شد، در مجلس، طرحی با عنوان ساماندهی سهام عدالت به تصویب رسیده است. در نتیجه این طرح، دولت قصد دارد تا به سه گروه بزرگ از جا ماندگان سهام عدالت، مجددا امکان ثبت نام و دریافت این سهام را دهد که در نتیجه آن، تمامی افرادی که در دوره قبلی ثبت نام سهام عدالت، با این وجود که واجد شرایط دریافت بوده اند اما، موفق به ثبت نام نشده اند، در این مرحله، قادر به انجام این کار خواهند بود.

با این وجود، تاکنون، هیچ امکانی، جهت ثبت نام جاماندگان سهام عدالت فراهم نشده؛ اما، با تصویب طرح جدید دولت و با توجه به اعلام دولت، امکان ثبت نام جدید سهام عدالت، شامل حال سه گروه اصلی جاماندگان خواهد بود که در ادامه، در رابطه با این مشمولان، توضیحات لازم آورده شده است.

افرادی که اقدام به تکمیل فرم ثبت نام سهام عدالت، در دوره گذشته کرده اند اما، به دلایل مختلفی، مانند وجود مشکل در سامانه ها و غیره، موفق به دریافت این سهام نشده اند و ثبت نام آن ها ناقص مانده است.

افرادی که تحت پوشش سازمان های حمایتی، مانند کمیته امداد، بهزیستی و غیره، بوده اند، ولی شناسایی نشده اند و یا اینکه بعدا، به عضویت این سازمان درآمده اند و یا پس از ثبت نام سهام عدالت، در خانواده مورد نظر متولد شده اند که در نتیجه، موفق به ثبت نام مرحله اول سهام عدالت نشده اند.

افرادی که جزو دهک های درآمدی اول تا ششم بوده اما، در آن زمان، به هر دلیل، موفق به تکمیل فرم ثبت نام و شناسایی برای دریافت سهام عدالت نشده اند.

لازم به ذکر است که از آنجایی که طرح ساماندهی سهام عدالت، در حال حاضر، در دست بررسی است و مجلس، در حال تعیین جزئیات آن می باشد، اطلاعات دقیقی در رابطه با منابع مورد نظر، برای تامین این سهام و همچنین، زمان ثبت نام سهام عدالت، در دست نمی باشد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.