کد خبر : 24515 / /
/

قیمت خودرو صفر داخلی روز شنبه، سوم دی ۱۴۰۱، با توجه به آمار و قیمت روزانه سایت دیوار با تغییراتی همراه شد.

قیمت پراید در روزهای اخیر تغییر کرد. قیمت پراید گران شد. قیمت پراید جزء قیمت های پایین بین خودروها است. قیمت پراید بار دیگر افزایش یافت. قیمت پراید در هفته های آینده نیز در همین وضع خواهد بود. 

قیمت پراید امروز 3 دی ماه چقدر شد؟

توییترقیمت خودرو همچنان به روند افزایشی خود ادامه می‌دهد. کارشناسان معتقدند که با عرضه قطره‌چکانی خودرو به بازار، به نظر می‌رسد روند افزایش قیمت ادامه داشته باشد.

قیمت خودرو صفر داخلی روز شنبه، سوم دی ۱۴۰۱، با توجه به آمار و قیمت روزانه سایت دیوار با تغییراتی همراه شد.

قیمت پراید

قیمت خودرو در سایت‌های آگهی و خرید و فروش خودرو همچنان افزایشی است. قیمت خودرو هم‌گام با افزایش نرخ دلار و سقف‌شکنی‌های پی در پی با افزایش همراه شد و رکوردهای جدیدی را ثبت کرد. البته این افزایش قیمت و رکوردزنی‌ها همچنان ادامه دارد و بازار خودرو را دچار شوک بزرگی کرده است.

قیمت خودرو صفر داخلی در لحظه نگارش این گزارش در بازار ایران به شرح زیر است:

از ابتدای سال 1401 قیمت پراید با ثبات نسبی همراه شده بود. اما برخلاف آن ماه‌ها، سقف‌شکنی تاریخی دلار این ثبات را شکست و این خودرو را با افزایش قیمت همراه کرد.

حال پراید ۱۱۱ که تولید آن مدت‌هاست متوقف شده، وارد بازه جدید قیمتی شد. این خودرو در قیمت 245 میلیون تومان به فروش می‌رسد. پراید ۱۳۱ نیز امروز به نرخ 234 میلیون تومان عرضه می‌شود.

پژو ۲۰۷ اتومات پس از روزها افزایش قیمت، امروز در محدوده قیمتی 713 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

خودرو دنا معمولی هم که روزها بود که با ثبات قیمت همراه شده بود، امروز نیز مانند روزهای گذشته، در قیمت 541 میلیون تومان در بازار ثابت ماند.

پژو پارس اتوماتیک که در روزهای گذشته جهش قیمتی زیادی را تجربه کرد، اما امروز در قیمت 580 میلیون تومان در بازار خودرو کشور ثابت ماند.

تارا اتوماتیک هم که در هفته‌های گذشته با افزایش قیمت قابل‌توجهی همراه شد، امروز به نرخ 715 میلیون تومان در بازار عرضه شد.

قیمت پراید | قیمت خودروهای پرطرفدار

اما خودروهایی که در بازار بیشتر مورد معامله قرار می‌گیرند و خریدار بیشتری دارند امروز با چه قیمتی به بازار عرضه می‌شوند؟

تیبا هاچ‌بک‌ پلاس که از خودروهای پرطرفدار این روزهاست، صبح امروز مجددا در محدوده 278 میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو صفر نیز حالا 425 میلیون تومان ارزش دارد. در این میان، تیپ پنج این مدل پژو در بازار کشور در نرخ 455 میلیون تومان به بازار عرضه شد.

قیمت پراید | پیش‌بینی قیمت خودرو در روزهای آینده

در این میان، این مساله مطرح می‌شود که در بین هیاهوی بازار خودرو و نوسان قیمت‌ها، بازار در روزهای آینده چه روندی را طی می‌کند

عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو، در پاسخ به این سوال در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: در حال حاضر هیچ عاملی برای کاهش قیمت خودرو در بازار وجود ندارد.

او افزود: این روزها حتی میزان تقاضا در بازار نیز کاهش یافته است. اما نکته قابل توجه این است که فروشنده‌ها نیز برای فروش خودروهایشان دست نگه داشته‌اند و عملا در بازار خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد.

این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: گرچه خودروسازان به صورت ماهانه آمارهایی مبنی بر افزایش تولید محصولات خود منتشر می‌کنند، اما عرضه خودرو همچنان قطره‌چکانی است و به همین دلیل قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند. با این روندی که بازار خودرو در کشور طی می‌کند، به نظر می‌رسد قیمت خودروهای خارجی نیز پس از ورود به بازار ایران با جهش زیادی همراه شود.

خبر مهم وزیر صمت برای بازار خودرو

وزیر صنعت عنوان کرد: دولت در شهریور ماه آئین نامه واردات خودرو را مصوب کرد. یک‌سری ایراد را مجلس به آن وارد کرد. نهایتا سوم آبان ماه آئین نامه نهایی شد. همین روزها است که نخستین گروه خودروهای وارداتی وارد گمرک شوند. ما برنامه عرضه گسترده خودروهای وارداتی را پیش بینی کرده ایم.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، وزیر صمت با اعلام اینکه امسال سه محصول از رده تولید خارج شد و سال بعد نیز چند محصول دیگر خارج می‌شود، گفت: امسال و سال بعد ۱۲ محصول جدید به بازار عرضه خواهد شد.

سیدرضا فاطمی امین افزود: سال گذشته ۳.۵ درصد و امسال ۴.۹ درصد رشد تولید و اقتصادی در بخش صنعت داشته ایم که خیلی امیدوارکننده است.

وی اضافه کرد: بهترین راه ایجاد اشتغال در کشور و به نوعی توزیع درآمد از طریق بخش صنعت است. همین طور آمار تولید شرکت‌های صنعتی و معدنی بورسی در آبان ماه امسال ۶.۵ درصد در مقایسه با آبان سال گذشته بیشتر بوده است.

وی گفت: بحمدالله حدود ۵ ماه است که شرکت‌های صنعتی و معدنی بورسی که نیمی از تولید را عهده دار هستند، رشد ۶ درصد و بیشتر را ثبت کرده اند. در آبان ماه نیز این رشد تکرار شد. در مجموع داده‌ها نشان می‌دهند که بخش تولید و صنعت در حال حرکت است.

وی در خصوص طرح جدید مجلس نمایندگان آمریکا برای ممانعت از ورود فرزندان و مقامات ایرانی به این کشور، نیز افزود: ما نیز آن‌ها را تحریم خواهیم کرد که نتوانند به ایران بیایند. این تحریم خیلی بلاموضوع است.

چرا خودرو گران شد؟

وزیر صمت در خصوص علت افزایش قیمت خودرو در دو هفته گذشته نیز گفت: نرخ ارز از پنج مسیر بر بازارهای کشور تاثیر می‌گذارد. یکی بر روی مواد اولیه است. مثلا در خصوص محصولی مانند خودرو حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از قطعات آن را متناسب با نوع خودرو وارد کشور می‌کنیم. وقتی که قیمت دلار افزایش می‌یابد قیمت تمام شده خودرو نیز بالا می‌رود. اما این قیمت تمام شده با قیمتی که اکنون در بازار است متفاوت است.

وی اضافه کرد: نکته مهم این است که از این مسیر قیمت خودرو در بازار در حال افزایش نیست. ما امروز یک قیمت تولیدکننده و یک قیمت بازار داریم. قیمت بازار بعضا ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون بالاتر از قیمت تولید کننده است. آنچه که در این دو ماه خیلی در این بازار آشفتگی ایجاد کرده قیمت‌های بازار است. قیمت‌های بازار به دنبال افزایش قیمت قطعات بالا نرفته است، بلکه از آنجا که عرضه و تقاضای خودرو در بازار متوازن نیست، خودرو به نادرستی تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده و افرادی که می‌خواهند ارزش پول خود را حفظ کنند به سراغ خرید خودرو می‌روند.

وی در ادامه گفت: پس وقتی قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند قیمت خودرو نیز بالا می‌رود. اگر دلار نیز پایین بیاید قیمت خودرو نیز کاهش پیدا می‌کند. در سال‌های گذشته نیز دقیقا قیمت‌های بازار با قیمت ارز بالا رفته و با قیمت ارز نیز پایین آمده است.

وی در ادامه تاکید کرد: راه حل این است که ما در درجه نخست بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو تعادل برقرار کنیم.

تولید خودرو روند خوبی دارد

وزیر صنعت گفت: خوشبختانه میزان تولید خودرو بسیار خوب در حال پیشرفت است. در آبان ماه ۱۲۲ هزار دستگاه خودرو سواری، وانت و کامیون تولید شده است که در پنج سال گذشته بی نظیر بوده است. اکنون تولید خودروسازان هرکدام ماهانه به بیش از ۶۰ هزار دستگاه افزایش یافته است. تقریبا تا آخر آذرماه خودروسازان توانسته‌اند به اندازه کل تولید سال قبل، خودرو تولید کنند. پس تولید خودرو اکنون روند خوبی را طی می‌کند.

فاطمی‌امین افزود: بحث واردات خودرو نیز از دو ماه پیش کلید خورده است. ما چهار سال سالانه حدود ۵۰۰ هزار خودرو در بازار کسری داشتیم. یعنی تقاضا حدود ۱.۵ میلیون است، اما از سال ۹۷ تا قبل از امسال سالانه زیر یک میلیون خودرو تولید شده است. پس ما در این بازار تقاضای انباشته داریم.

وی افزود: طبیعی است که رفع این تقاضای انباشته زمان بر است. دو راهکار بیشتر نیست؛ یکی افزایش تولید و دیگری واردات خودرو است. در حوزه تولید که رشد زیادی داریم. واردات نیز از آبان ماه نهایی شد.

وزیر صنعت عنوان کرد: دولت در شهریور ماه آئین نامه واردات خودرو را مصوب کرد. یک‌سری ایراد را مجلس به آن وارد کرد. نهایتا سوم آبان ماه آئین نامه نهایی شد. همین روزها است که نخستین گروه خودروهای وارداتی وارد گمرک شوند. ما برنامه عرضه گسترده خودروهای وارداتی را پیش بینی کرده ایم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: تا دو هفته پیش شرکت‌هایی که واردات را عهده دار بودند کار را جدی نمی‌گرفتند و فکر می‌کردند اجرایی نمی‌شود. زیرا سابقه آن را داشتند. مثلا سال ۸۲ که واردات خودرو آزاد شد تا سال ۸۴ حدود دوسال طول کشید تا واردات عملیاتی شود. اما امسال در عرض دو ماه واردات خودرو انجام شد. در حالی که الان پیچیدگی واردات خیلی بیشتر شده است. طبق قانون الزام شده تا واردکنندگان باید انتقال فناوری نیز داشته باشند که این مقداری کار را کندتر می‌کند. خوشبختانه کار در حال پیشرفت است.

وی گفت: برآورد ما این است که با تولید زیادی که در حال انجام است و در ماه‌های آتی نیز افزایش پیدا خواهد کرد و با حجم گسترده‌ای که برای واردات پیش بینی شده است، بازار می‌تواند به تعادل برسد. اما نکته مهم این است که ما هم در بازار مسکن و هم در بازار خودرو یکسری قواعد را کم داریم. مانند قانون مالیات بر عایدی سرمایه که در خیلی از کشورها وجود داشته و بازار را تنظیم می‌کند. از یک طرف ما باید با قواعدی که می‌گذاریم تقاضا را تنظیم کنیم و از طرف دیگر عرضه را افزایش دهیم.

 

آشفتگی در بازار خودرو داریم

وی افزود: شما دیدید برای یک نوع خودرو که ۱۰ هزار تا عرضه می‌شد حدود دو میلیون تقاضا می‌آمد. آیا واقعا دو میلیون متقاضی خودرو داریم که پاسخ خیر است. این نشان می‌دهد طرف تقاضا، یک هیجانی دارد. ما آشفتگی در بازار داریم که بخشی از آن با عرضه بیشتر خودرو و بخشی دیگر با انتظام بخشی و قواعد مالیاتی قابل حل است.

وی در ادامه در خصوص وضعیت برنامه جامع توسعه صنعت خودرو، گفت: این برنامه تدوین شده و در حال اجراست. ما یک برنامه ۴ ساله تدوین کردیم که دارای سه مرحله است. مرحله نخست آن تا آخر امسال است.

وزیر صنعت خاطرنشان کرد: در مرحله نخست چند اولویت داریم. یکی از آن‌ها ثبات دهی به تولید بود که اتفاق افتاد. دومین اولویت نیز تغییر محصولات تولیدی بود. امسال سه محصول از رده تولید خارج شد و سال بعد نیز چند محصول دیگر خارج می‌شود. امسال و سال بعد ۱۲ محصول جدید به بازار عرضه خواهد شد. یکی دیگر از اولویت‌ها، سرمایه گذاری بود.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.