کد خبر : 25231 / /
/

نیکی کریمی متولد 19 آبان 1350 در تهران، بازیگر و کارگردان است. دیپلم تجربی دارد، یک برادر بنام خشایار و یک خواهر بنام نازنین دارد.

عکسی از ویلای نیکی کریمی منتشر شده است. نیکی کریمی ساکن انگلستان است. نیکی کریمی با فیلم عروس معروف شد. نیکی کریمی کارگردانی فیلم آتابای را داشته است. نیکی کریمی از هنرمندان موفق کشور است.

نیکی کریمی متولد 19 آبان 1350 در تهران، بازیگر و کارگردان است. دیپلم تجربی دارد، یک برادر بنام خشایار و یک خواهر بنام نازنین دارد، وی مدتی برای تحصیل در رشته طراحی لباس به آمریکا رفته بود اما یکسال بعد نیمه کار رها کرد و برگشت، علاوه بر بازیگری، عکاسی می کند، نویسنده است و کارگردانی نیز کرده است. عکسی از ویلای نیکی کریمی بازیگر سینما و تلویزیون منتشر شده است.

نیکی کریمی

 

نیکی کریمی و جزئیات زندگی او بین تهران و لندن/ سبک زندگی ، بیوگرافی و نوع پوشش افراد مشهور(۵۶)

بیوگرافی نیکی کریمی نام : نیکی کریمی زمینه فعالیت : بازیگر، کارگردان، مترجم و عکاستولد: ۱۹ آبان ۱۳۵۰ / ۱۰ نوامبر ۱۹۷۱ ‌(۴۴ سال)پیشه : بازیگری، کارگردانی، مترجم و عکاسیسال‌های فعالیت : از ۱۳۶۸ تاکنونتأثیرات : مهین در عروس ، سارا در سارا ، پری در پری ، فرشته در دو زن نیکی کریمی از […]

نام : نیکی کریمی زمینه فعالیت : بازیگر، کارگردان، مترجم و عکاستولد: ۱۹ آبان ۱۳۵۰ / ۱۰ نوامبر ۱۹۷۱ ‌(۴۴ سال)پیشه : بازیگری، کارگردانی، مترجم و عکاسیسال‌های فعالیت : از ۱۳۶۸ تاکنونتأثیرات : مهین در عروس ، سارا در سارا ، پری در پری ، فرشته در دو زن

نیکی کریمی

نیکی کریمی (زادهٔ ۱۹ آبان ۱۳۵۰ در تهران) بازیگر، کارگردان، مترجم و عکاس ایرانی است. کریمی با کسب جوایز متعدد از جشنواره‌های گوناگون بین‌المللی یکی از موفق‌ترین هنرمندان سینمای ایران از لحاظ تعداد جوایز جهانی بوده است. وی همچنین تاکنون در چندین جشنواره جهانی فیلم به عنوان داور حضور داشته است.

نیکی کریمی؛ زندگی و فعالیت‌ها

نیکی کریمی در ۱۹ آبان ۱۳۵۰ در تهران به دنیا آمد. وی از دوران دبستان بازی در گروه‌های کوچک تئاتری را آغاز کرد. نخستین نقش سینمایی‌اش را در سال ۱۳۶۸ در فیلم «وسوسه» به کارگردانی جمشید حیدری به دست آورد. اما نخستین حضور جدی‌اش را می‌توان در فیلم «عروس» به کارگردانی بهروز افخمی در سال ۱۳۶۹ دانست.

نیکی کریمی و ابوالفضل پورعرب را اولین ستارگان سینمای ایران پس از انقلاب می‌دانند. پس از آن، وی در دو فیلم مهم از داریوش مهرجویی به نام‌های «سارا» و «پری» بازی کرد.

در سال ۱۳۷۱ بازی در فیلم «سارا» (اقتباسی از «خانه عروسک» اثر هنریک ایبسن) توانست برایش جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره‌های سن سباستین و نانت را به ارمغان بیاورد. در همان سال برای تحصیل در رشته طراحی لباس به آمریکا رفت و تا زمان بازی در فیلم «پری» اثر داریوش مهرجویی به ایران بازنگشت. بازی‌اش در این فیلم که اقتباسی از کتاب «فرنی و زویی» اثر سلینجر بود مورد توجه قرار گرفت و او برای بار سوم در جشنواره فیلم فجر نامزد سیمرغ بلورین شد.

نیکی کریمی

پس از بازی در چند فیلم از کارگردانانی چون ابراهیم حاتمی‌کیا، بهروز افخمی و داریوش فرهنگ در سال ۱۳۷۷ در فیلم «دو زن» به کارگردانی تهمینه میلانی بازی کرد. نیکی کریمی با بازی در این فیلم، به بازیگر ثابت چند فیلم بعدی تهمینه میلانی تبدیل شد و این همکاری تا فیلم «واکنش پنجم» ادامه یافت.

وی برای پنجمین بار برای فیلم «دو زن» نامزد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شد و جایزه بهترین بازیگر زن را به خاطر بازی در همین فیلم از جشنواره تائورمینا ایتالیا گرفت.

پس از اینکه دستیاری عباس کیارستمی را در فیلم «A.B. C. Africa» به عهده گرفت، در سال ۱۳۸۰ فیلم کوتاه مستندی با عنوان «داشتن یا نداشتن» ساخت که به موضوع زوج‌های نابارور مراجعه‌کننده به کلینیک رویان می‌پرداخت. این مستند برنده جایزه باران شد.

در سال ۱۳۸۱ در دو فیلم «دیوانه‌ای از قفس پرید» به کارگردانی احمدرضا معتمدی و «واکنش پنجم» به کارگردانی تهمینه میلانی بازی کرد که به خاطر بازی در این دو فیلم جایزه سیمرغ بلورین جشنواره فجر را گرفت. وی برای اولین بار در فیلم «باج خور» اثر «فرزاد مؤتمن» در یک نقش خاکستری بازی کرد.

نیکی کریمی

در سال ۱۳۸۳ اولین فیلم بلندش به نام یک شب را کارگردانی کرد. این فیلم به خاطر شرایط ممیزی در ایران اکران نشد ولی در جشنواره‌های معتبر خارجی درخشید از جمله در جشنواره فیلم کن مورد توجه قرار گرفت. نیکی کریمی فیلم بعدی خود به نام چند روز بعد را در سال ۱۳۸۵ و در شرایطی ساخت که هنوز تکلیف اکران یک شب در هاله‌ای از ابهام قرار داشت او در فیلم دوم خود بازی هم کرد و فیلمی قابل قبول و تحسین شده کارگردانی کرد ولی باز این فیلم هم به خاطر مسائل ممیزی در ایران هنوز اکران نشده است. سومین فیلم نیکی کریمی با نام سوت پایان در سال ۱۳۸۹ خورشیدی ساخته شد. 

وی در تله تئاتر خرده جنایت‌های زن و شوهری برای اولین بار در یک کار تلویزیونی حاضر شد.

در دومین مراسم تجلیل از سینماگران سلامت‌محور که فروردین ماه سال ۱۳۹۱ در خانه سلامت شهرداری منطقه ۷ تهران برگزار شد ضمن نمایش فیلم مستند داشتن یا نداشتن، از نیکی کریمی برای ساخت فیلمی با رویکردی هنری و اجتماعی درباره یکی از حوزه‌های مهم سلامت شهروندان، تقدیر و قدردانی شد. همچنین در این مراسم از کتاب «گزارش عملکرد سینما سلامت» توسط نیکی کریمی رونمایی شد.

در دومین جشنواره فیلم‌های فارسی‌زبان سیدنی که در شهریور ۱۳۹۲ برگزار شد از نیکی کریمی تقدیر شد. در این مراسم فیلم‌های چند روز بعد، سوت پایان و یک شب از ساخته‌های نیکی کریمی به نمایش درآمد.

در بیستمین جشنواره بین‌المللی فیلم کلکته، که در آبان ۱۳۹۳ در کلکته هندوستان برگزار شد و کریمی داوری بخش بین‌الملل این جشنواره را بر عهده داشت، در مراسم بزرگداشتی که برای وی برگزار شد تعدادی از فیلم‌های منتخب نیکی کریمی اکران شد.

نیکی کریمی همچنین در زمینه عکاسی نیز فعالیت دارد. وی همچنین تاکنون چندین نمایشگاه عکس از کارهای خود، برگزار کرده است. وی تاکنون سبک‌های مختلف عکاسی همچون پرتره و… را تجربه کرده ولی عکاسی از طبیعت در آثار او چشمگیرتر است.

نیکی کریمی که اعضای خانواده‌اش در انگلستان زندگی می‌کنند بین تهران و لندن در رفت‌وآمد است.

مصاحبه جالبی با نیکی کریمی خارج از حوزه بازیگری !

لطفا بیوگرافی خودتان را بگویید؟

بیست و پنج سال است که در سینما فعالیت دارم ،سال ۱۹۹۲ ،یک سال بعد از فیلم عروس به امریکا رفتم تا درس بخوانم در ان جا یک سال طراحی خواندم. اقای مهرجویی به من زنگ زد و خواست که برگردم و در فیلم پری بازی کنم ،در ان زمان اصرار به ادامه تحصیل داشتم اما این اتفاق باعث شد دوباره به بازیگری برگردم و کارم را ادامه دهم .

البته برای این مساله بسیار خوشحالم ،از حدود ده سال پیش فیلمسازی را شروع کرده ام شیفت شب چهارمین فیلم من است.

شاید زمانی برایم این تضاد پیش امده بود که ایا می خواهم در سینما باقی بمانم یا نه اما در حال حاضر مطمئنم که می خواهم باقی بمانم ،البته امسال دوست دارم وارد دانشگاه شوم و روان شناسی بخوانم تا در این زمینه هم فعالیت هایی انجام دهم .

نظر شما درباره قانون جذب چیست ؟این قانون از عوامل مهم مثبت اندیشی بوده و برای بسیاری از مردم نقش مهمی ایفا کرده است. ایا شما با این قانون اشنا هستید و به ان باور دارید؟

بله ،باوری عمیق دارم ،خانواده من در لندن زندگی می کنند و من چند سال پیش در لندن ،در سمینار های اساتید بزرگی شرکت کردم که درباره قانون جذب سخنرانی می کردند و مطالب فراوانی هم درباره این موضوع یاد گرفتم ،حتی در رابطه با هیپنوتیزم برای مثبت اندیشی و قانون جذب نیز اطلاعات کسب کرده ام.

قانون جذب می گوید شما همانی هستید که به ان فکر می کنید البته تسلط به فکر و خواسته اولین قدم است و هیچ کس نمی تواند در خانه بنشیند و بگوید فقط می اندیشم و نعمت ها به سوی من سرازیر می شوند ،اگر برکت را می خواهی باید حرکت کنی.

در کل اگر بخواهیم میانگین بگیریم ،نیکی کریمی فردی مثبت است یا مفی؟

(می خندد)من همواره سعی می کنم که فعالیت هایم را اگاهانه انجام بدهم و جهان بینی مثبتی دارم.

شما چگونه خودتان را خوشحال می کنید؟از چه روشی بهره می گیرید؟

من سعی می کنم که نیازهای خودم را بشناسم و مثلا متوجه شوم ان پنج چیزی که مرا خوشحال می کند چه مواردی هستند،برای مثال دوست دارم ساعت چهار قهوه بخورم ،قهوه خوردن مساله بزرگی نیست اما می تواند روز مرا شیرین تر کندو این مساله به راحتی مرا خوشحال می کند.

مطالعه کردن و مشاهده کردن بعضی پدیده ها برایم لذت بخش است همیشه از دوستان و افرادی که برایم باارزشند خبر می گیرم ،به کار کردن علاقه دارم ،دوست دارم مفید و خلاق باشم

بر اساس کتاب هفت عامل مردمان موثر ما دو جدول بلند مدت و کوتاه مدت داریم ،بعضی چیزها روزمره و کوچکند و انجام دان ان ها ما را شاد می کند اما اگر از زندگی حذفشان کنیم فاجعه ای رخ نمی دهد اما برنامه های بلند مدت نقشی اساسی در زندگی ما دارند.

ایا شما مدیتیشن انجام می دهید؟

نه ،درباره ان مطالعه کرده ام و متوجه شده ام که مدیتیشن مراقبت از افکار است ،یوگا انجام می دهم.

درباره کودک درونتان صحبت کنید ایا کودک درون شما شیطان است ،بازیگوش است یا عاشق است ؟ ان را توصیف کنید؟

من نمی توانم افرادی که کودک درونشان خفته است معاشرت چندانی داشته باشم چون احساس می کنم که کودک درون ، ما را به شادی وامی دارد و هر کس که کودک درونش منفعل باشد احتمالا عبوس خواهد شد.

از چه چیزی اشفته می شوید؟

از بی مسوولیتی ،بی ا دبی و بی احترامی دیگران ،همیشه سعی می کنم مسوولیت پذیر باشم

دوارن طلایی نیکی کریمی چه زمانی بوده است ؟ایا امده یا قرار است که در اینده بیاید ؟

من خدا را شکر می کنم ،تا به حال به هر کاری که مشغول بوده ام از لحاظ فوق العاده بودن و طلایی بودن انتهایی نداشته است .

اسپیلبرگ که اسم کمپانیش Dream Works به معنی کاررویاهاست. می گوید:این قبیل کارها مثل سینما پایانی ندارد.

هر کس تا زمانی که در این نوع عرصه ها فعالیت می کند می تواند طلایی بودن را تجربه کند ،در حال حاضر من مشغول کار تئاتر هستم و همچنان لذت می برم تا هنگامی فعالیت می کنیم می تواینم طلایی باشیم.

درباره خواب های خودتان صحبت کنید چگونه خواب هایی می بینید؟

راستش برایم جالب است که بعضی ها خواب به یادشان می ماند من اصلا خواب ها به یادم نمی ماند فوقش یکی دو صحنه در ذهنم می ماند و نه بیشتر.

حیاط خلوت شما کجاست ؟هیچ گاه برای شما پیش می اید که بخواهید از دیگران فرار کنید و با خودتان تنها باشید؟

بله ،پیش می اید ،ما از صبح تا شب مدام کار می کنیم و گاهی واقعا شب ها به تنهایی و ریلکسیشن احتیاج داریم من به اشپزی علاقه دارم و سعی می کنم که تا سر حد امکان با سبزیجات و مواد تازه غذا درست کنم ،در ان مواقع با خودم خلوت می کنم ،مسافرت هم موقعیت خوبی برای خلوت کردن است.

به مقوله شاد بودن برگردیم ،به نظر شما چگونه می توان مردم را خوشحا ل کرد؟

هر کس که می خواهد دیگری را شاد کند ابتدا باید خودش را به جای ان دیگری بگذارد فرقی ندارد که ان ها اعضای خانواده ات باشند یا مردم دورتر.ما باید پوسته خود را بشکنیم و همه چیز را از زاویه دید ان ها نگاه کنیم به این ترتیب می توانیم به راحتی متوجه شویم که چه چیزی ان ها را شاد می کند و برای ان ها لذت بخش خواهدبود.

اجازه دهید سوالاتی پراکنده از شما بپرسم ،نظرتان درباره صدای کلاغ چیست ؟

صدای خوبی است ،شاید در ادبیات از ان به خوبی یاد نشده باشد اما هر گاه این صدا را در تهران می شنوم به یاد طبیعت می افتم.

نظر شما درباره مقوله امید و امیدواری چیست ؟

شما خودتان روان شناس هستید و می دانید خیلی از مشکلات در دوران کودکی شکل می گیرند شاید بسیاری از مردم دردوران بچگیشان از طرف پدر و مادر تشویق و تایید شده باشند ،اما در عین حال ،فراوانند انسان هایی که این دوران برایشان همراه با سرکوب شدن و عذاب کشیدن بوده است اطرافیانشان امید را در دل ان ها کشته اند و ازارشان داده اند.

با این حال هر انسانی امکان ان را دارد که هویتش را از نو احیا کند و شناسنامه ای جدید برای خود بسازد ،مثل ریچارد برانسون ،داروی ویرجین وبسیاری افراد دیگر که ما نمونه هایشان را به وفور در دنیای غرب می بینیم. حتی اگر بدترین دوران کودکی را هم تجربه کرده باشید باز هم امید در دل شما وجود دارد زیرا لازمه بشر برای زنده ماندن همین امید است.

نظر شما درباره جمله خواستن توانستن است چیست ؟

بسیار ضروری است که ما در این زمینه به اگاهی برسیم. بعضی ها می گویند ما هیچ وقت به سطوح بالا نمی رسیم ،چون پدر و مادر خوبی نداریم ،شرایط خوبی نداریم ،شانس نداریم و مانند این ها.این گونه افراد خود را از تلاش راحت می کنند و دلیل موجه می اورند که نمی شود. این درست نیست.

تعریف شما از شانس چیست؟

این که انسان ها موقعیت های زندگی را بشناسند و از ان ها به نحو احسن استفاده کنند.

ایا شما در زندگیتان شانس داشته اید؟

بله داشته ام و دلم می سوزد که برخی افراد در زندگی فقط بر روی نقاط ضعف تمرکز می کنند برخی تنها موانعی را می بینند که در سر راه ان ها خودنمایی می کند. خوب ان موانع وجود دارند اما دلیلی ندارد که تو فقط ان ها راببینی با وجود ان ها باز هم می شود به مقصد رسید.

شما تا چه اندازه به خرافات اعتقاد دارید ؟ایا اهل فال گرفتن و کف بینی هستید؟

من با خرافات مبارزه می کنم و به ان اعتقادی ندارم. شاید تا سنی خاص ،فال قهوه می گرفتم ،اما سال هاست که این کار را انجام نداده ام و کوچکترین اعتقادی به ان ندارم.

خانواده برای شما تا چه اندازه اهمیت دارد؟

خیلی زیاد. من در خانواده ای رشد کرده ام که مقوله خانواده برایشان ارزش زیادی داشته است نزدیکترین فرد برای هر کسی خانواده اوست ،نه هیچ شخص دیگری.

نیکی کریمی و پدر و مادرش در لندن

یک سوال خنده دار !وجه اشتراک شما با پینوکیو چیست؟

(با خنده )ندارم.

شما خودتان را چگونه تکثیر می کنید؟

خوشبختانه کار ما این امکان را به ما می دهد که جنبه های خفته وجودمان را بروز بدهیم.

ویوین خواهرزاده نیکی کریمی

شما در وجود درخت چه چیزی را دوست دارید؟

همه وجود ان را ،اما از همه بیشتر شاخه هایش را دوست دارم.

شما تا چه حد فردی خودشیفته هستید ؟بگذارید این گونه بپرسم خودتان را دوست دارید یا خودشیفته هستید؟

همه می دانند که خودشیفتگی تا چه اندازه بد است ،من سعی می کنم هر روز خودم را بیش از پیش دوست داشته باشم.

واژه های نه یا خیر برای شما چه معنایی دارند ؟ایا راحت نه می گویید؟

بله ،راحت نه می گویم ،درر رشته فیلمسازی ما باید فراوان نه بگوییم ،چون موارد انتخاب زیادند و فقط باید مناسبترین ها را انتخاب کنیم .

زیباترین موضوعی که به شما لذت می دهد چیست ؟

موسیقی را شروع کرده ام و ان را دوست دارم.

با کدام فرهنگ احساس نزدیکی دارید؟

انگلستان ،خواننده ها و نوازنده های ان جا را دوست دارم ،بعد از ان موسیقی کانتری امریکا را دوست دارم ،فرانسه را هم دوست دارم ،المان مهد موسیقی کلاسیک است.

کار شما مردانه است یا زنانه ؟

در کشور ما مردانگی غالب است اما من و خانم های دیگر با زنانگیمان وارد نشده ایم و هویت انسانی را بیان کرده ایم.

شما معمولا گاردتان بسته است یا باز؟

بسته است. اول سعی می کنم که شناخت پیدا کنم و بعد گاردم را باز می کنم.

عصا برای شما چه حکمی دارد ؟ایا به این فکر می کنید که روزی عصا دست بگیرید؟

مرا یاد کهنسالی می اندازد.

بزرگترین افتخارتان چیست؟

این که روی خودم حساب کرده باشم.

تعریف جدیدی از مد بیان کنید ایا فرد مدگرایی هستید؟

عده ای می گویند مد ،لباس راحتی برای تن کردن است ، در درجه اول برای من تمیزی و مرتبی اهمیت دارد.

رنگ مورد علاقه شما چیست؟

سبز و مشکی را دوست دارم ،ان ها را معمولا جداگانه استفاده می کنم ،مشکی رنگ راحتی است.

نظر شما درباره مهریه چیست؟

مهریه را باید در فرهنگ های متفاوت سنجید ،امروزه در جامعه ما مهریه به مفهومی دمده تبدیل شده متاسفانه برخی از خانم ها می خواهند ان را بگیرند و به جای سرمایه به کار بیندازند.

امیدوارم روزی برسد که خانم های ایرانی از گوهر وجودیشان که بزرگترین سرمایه است استفاده کنند.

نظرتان درباره دروغ چیست؟

از ان متنفرم و اگر بفهمم کسی دروغ گفته نظرم درباره او عوض می شود مگر ان که بدانم دلیل موجهی داشته ،اما باز هم بهتر است که فرد دروغ نگوید.

چه نیازی در خودتان حس می کنید که می خواهید رو ان شناسی بخوانید؟

گاهی فکر می کنم که شاید روزی بخواهم سینما را کنار بگذارم در ان سن شاید بخواهم روانکاو شوم.

به خودشناسی علاقه دارید؟

بله ، در کنار ان دوست دارم به دیگران هم کمک کنم.

زیباترین دیالوگ چیست؟

برای خانم ها جمله «می فهمم »خیلی زیباست ،درک شدن خوب است.

زیباترین لحظات زندگی شما کدام است؟

لحظات خوب در زندگی زیاد داشته ام ،اما یکی از بهترین ها دریافت جایزه جشنواره تائورمینا ست،دیگری هم برای فیلم دو زن در جشنواره فجر ،من دوازده بار کاندید شدم و فقط یک بار جایزه گرفتم به همین دلیل جوایز خارجی برایم ارزش داشتندو به من نشان می دادند که راه درست را طی می کنم

در چه مواردی با کسی قطع رابطه کرده اید؟

زمانی که فهمیده ام فرد مقابلم دارای صفاتی مانند دروغگویی ،بی مروتی یا سایر صفات ناپسند است و در اصل غیر از شخصیتی است که من فکرش را می کرده ام.

دمدمی مزاج هستید؟

نه نیستم.

وسواسی هستید؟

نه ،اصلا ،تمیز هستم ،ولی وسواسی نیستم.

نظرتان درباره بازی چیست ؟

در جامعه ،بسیاری از افراد نقش بازی می کنند ،این را می دانم که کسی با کلک و نقش بازی کردن به مقصد نمی رسد.

چه گلی را دوست دارید؟

یاس خیلی خوشبوست.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.