کد خبر : 1392 / /
/

سید محسن موسوی زاده گفت: ما هم صدقه سری از کسی نمی‌خواهیم. نفتی که از استان خوزستان برداشت می‌کنند و خیر و برکت برای کل کشور دارد، درصد ویژه‌ای را به اهواز و استان خوزستان اختصاص دهند تا اهواز آباد شود.

 

سال‌های سال است که اهواز و مشکلات مردم در صدر خبرها قرار گرفته اما خبری از سامان دهی این مشکلات نیست.

مردم خوزستان روی طلای سیاه خوابیده‌اند اما فقر در این استان موج می‌زند و مشکلات. مردم این خطه در مطالبات اولیه خود هم مانده‌اند. سیل هم هر ساله یکبار زندگی شان را می‌شوید و با خود می‌برد. اما صبورند این خانواده ها.

سید محسن موسوی زاده، عضو شورای‌عالی استان‌ها به بررسی مشکلات مردم اهواز پرداخته و تاکید کرد: شبکه فاضلاب اهواز ۲۳۰۰ کیلومتر بوده و به گفته مسئولان آبفای استان از این مقدار هزار کیلومتر فرسوده است. در سیل سال گذشته که آب رودخانه بالا آمد و در لوله‌های فاضلاب برگشت داده شد، صدمات زیادی را به شبکه آبفای اهواز وارد شد.

 

 

تصفیه خانه فاضلاب اهواز دوسال است افتتاح شده اما بلااستفاده

وی با اشاره به این که تصفیه خانه فاضلاب در اهواز وجود ندارد، افزود: دو سال پیش تصفیه خانه فاضلاب اهواز افتتاح شد اما تاکنون از آن استفاده نشده است. آب فاضلاب اهواز در رودخانه کارون سرازیر می‌شود. سال گذشته که رودخانه طغیان کرد و پس زدگی لوله‌های فاضلاب باعث آسیب فراوان به شبکه فاضلاب شهر شد. این شبکه از قبل فرسوده بود و این پس زدگی هم باعث فرسودگی بیش از حد آن شد. بنابراین مسئولان آبفا می‌گویند که هزار کیلومتر شبکه فاضلاب اهواز باید بازسازی شود.

پس زدگی فاضلاب ۴۰۰ نقطه اهواز در تابستان

حوادث

سید محسن موسوی زاده با بیان این که غیر از بحث بارندگی و سیل در شبکه فاضلاب اهواز حدود ۴۰۰ نقطه تابستان پس زدگی فاضلاب دارند، گفت: پولی که سال ۸۵ به بازسازی این شبکه اختصاص دادند، این بازسازی را کامل نکرد. وام جهانی به چند شهر از جمله اهواز داد شد ولی مشکل شبکه فاضلاب اهواز را حل نکرد. درحال‌حاضر مقام معظم رهبری مساعدت فرمودند، دولت و مجلس هم کمک کردند، شهرداری اهواز نیز به شرکت آبفای اهواز مجوز داد تا هر نقطه از شهر دچار مشکل فاضلاب است بتواند حفاری کند. شرکت آبفای اهواز نقاط بسیاری از شهر اهواز را حفاری کرده تا شبکه خود را اصلاح کند.

با اعتبارات استانی فاضلاب اهواز تا ۲۰ سال آینده اصلاح نمی‌شود

عضو شورای‌عالی استان‌ها افزود: البته انتظار ما این است که سرعت عمل در کارشان داشته باشند و بعد از حفاری آن را آسفالت کنند. چون رها کردن کار بدون آسفالت آسیب‌های فراوانی به حیات خانه‌ها و وسایل نقلیه مردم وارد کرده است. با توجه به پول هایی که اختصاص داده شده انتظار می‌رود از پیمانکاران قدر استفاده شود تا شبکه را به طور کلی اصلاح کنند. بدون کمک دولت، شبکه فرسوده فاضلاب اهواز با اعتبارات استانی تا ۱۰-۲۰ سال آینده هم قابل اصلاح نیست. علاوه بر اعتباری که مقام معظم رهبری اختصاص دادند دولت باید اعتبار ویژه به اهواز تخصیص دهند و نظارت ویژه‌ای هم باید داشته باشیم. چون اهواز فاقد سیستم جمع آوری آب‌های سطحی است. شبکه فاضلاب از قدیم الایام ترکیبی بوده و هم آب‌های سطحی را جمع آوری می‌کرده و هم آب‌های فاضلاب را. بنابراین شبکه فاضلاب اهواز نیاز به اصلاح اساسی دارد. اصلاح این شبکه بالای دو سه هزار میلیارد تومان هزینه دارد.

منازل یک سوم اهوازی‌ها فاقد سند است

سید محسن موسوی زاده با بیان این که اهواز کلانشهری است با جمعیت بالغ بر یک میلیون و ۲۵۰هزار نفر، اظهار کرد: ۴۰۰هزار نفر از ساکنان اهواز حاشیه نشین هستند. یعنی یک سوم ساکنان اهواز حاشیه نشین هستند. از سوی دیگر منازل یک سوم جمعیت اهواز فاقد سند است که اداره ثبت اسناد باید ورود پیدا کرده و مشکلات مردم را حل کند.

صنایعی که اهواز بلعید

حوادث

وی تاکید کرد: مشکل اهواز چاه‌های نفتی است که دور تا دور شهر را حلقه کرده‌اند و روزانه شعله‌های گاز روشن است و دود آن در حلق مردم می‌رود. مشکل اهواز صنایعی است که به دلیل گسترده شدن شهر این صنایع را در خود بلعیده است. صنایعی مانند فولاد، لوله‌سازی و... قبلا خارج از شهر بودند اما به دلیل توسعه شهر اهواز متاسفانه این صنایع وارد شهر شدند و دوده آنها به ریه‌های مردم می‌ریزد.

منشا ریزگردهای اهواز داخلی است نه خارجی

عضو شورای‌عالی استان‌ها با اشاره به کمربند سبز اهواز، گفت: از ۱۰ سال پیش مصوب شد که با همکاری تمام ادارات این کمربند تکمیل شود. اما تنها شهرداری بوده که به وظیفه خود عمل کرده و دیگر ادارات به این موضوع ورود پیدا نکردند. اهواز به کمربند سبزی در تا دور شهر نیاز دارد تا مشکل ریزگردها را حل کند. دور تا دور اهواز مناطقی است که به دلیل خشکسالی و کمی آب رودخانه ها، بعضی تالاب‌ها و مناطق پر آب اهواز، رسوبات بستر این مناطق به صورت ریزگرد با کمترین بادی روی سر مردم می‌آید. بیشتر ریزگردها منشا داخلی دارد نه خارجی. بنابراین نیاز است که حق آبه حفظ شده و آبی که از کارون برداشت شده به آن بازگردد. نباید کارون خشک شود چون خشکی کارون مساوی است با خشک شدن تالاب‌های اطراف استان. برداشت از کارون باعث خشک شدن نخیلات و مزارع شده است. این خیانت هایی است که به محیط‌زیست شهر اهواز آسیب وارد می‌کند.

حاشیه نشینی بدون حداقل امکانات

وی با بیان این که اهواز مشکلات عدیده، تاکید کرد: چون اهواز خط مقدم جنگ نبود اما تمام مناطق غرب خوزستان که دچار جنگ شده‌اند مانند سوسنگرد، حمیدیه، بوستان، هویزه، خرمشهر و آبادان به اهواز سرازیر شد. اهواز این جمعیت را در خود جای داد بدون آن که هیچ زیرساختی برای این جمعیت ایجاد شود. مناطق حاشیه اهواز از کمترین امکانات برخوردارند و بیشترین امکانی که به آنها داده شده آسفالت است که بخش وسیعی از آن اسفالت ندارد. فضای سبز، اماکن ورزشی و فرهنگی، فاضلاب و... از مشکلات مناطق حاشیه‌ای اهواز است. ضمن آن که بافت فرسوده وسط شهر تهران وجود دارد که باید بازآفرینی شود.

در اهواز صدقه سری نمی‌خواهیم

سید محسن موسوی زاده با اشاره به این که اهواز نیاز به توجه ویژه دولت دارد، افزود: ما هم صدقه سری از کسی نمی‌خواهیم. نفتی که از استان خوزستان برداشت می‌کنند و خیر و برکت برای کل کشور دارد، درصد ویژه‌ای را به اهواز و استان خوزستان اختصاص دهند تا اهواز آباد شود.

غیر از بحث محیط زیست، مجلس مصوب کرده مناطقی که نفت و گاز خیز هستند سالانه ۳درصد عایداتش مختص آن مناطق جهت عمران و آبادی باشد. به اعتراف شخص وزیر نفت این درصد به مناطق نفت و گاز خیز اختصاص نیافته است. قصور دولت است که باید این درصد را به استان اختصاص می‌داد تا خوزستان هم مانند دیگر استان‌ها پیش برود. استان خوزستان ۸ سال دچار جنگ بود و از همه استان‌ها عقب افتاد. بعد از ۸ سال هم اقدامات برای عمران استان نبوده است.

تاسیس و بهره‌برداری از سدها متعلق همه کشور بوده است. برای توسعه شبکه برق است. سدها را در استان خوزستان زدند و نخیلات و مزارع کشاورزی آن را خشکاندند و برق آن نصیب کشور شده است. علاوه بر این عایدی چاه‌های نفت و گازی که روزانه در اهواز و جای جای استان خوزستان حفاری می‌شوند، برای کل کشور است اما دودش سهمش سهم مردم خوزستان است.

اعتراف می‌کنم شرکت نفت بدهکارترین مجموعه به شهرداری‌ها در پرداخت حق آلایندگی است. اگر همین حق آلایندگی را هم پرداخت می‌کرد شهرداری ۴-۵هزار میلیارد تومان از شرکت نفت طلب دارد. این حق آلایندگی و خارج از ۳درصد سهم سالانه استان است. اگر پرداخت شود بسیاری از شهرداری‌ها از جمله شهرداری اهواز می‌توانند اقدامات بزرگی را در سطح شهر انجام دهند. نه شرکت نفت این بدهی را پرداخت می‌کند و نه مسئولان استانی مانند استاندار و دولت می‌توانند آنها را مجاب به پرداخت کنند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.