کد خبر : 4929 / /
/

با وجود بخشنامه شهردار تهران برای منع زباله گردی کودکان که در روز 25 خرداد 99 ابلاغ و براساس آن باید تا پایان خرداد امسال این پدیده شوم از سطح شهر تهران حذف می شد، اما معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران اخیرا در یک نشست خبری اعلام کرد که برآورد می شود بیش از 4 هزار کودک زباله گرد در پایتخت وجود داشته باشد.

 

این آمار که چند روز پیش محمد رضا جوادی یگانه آن را در نشست خبری شهردار تهران اعلام کرد، نشان می دهد که نزدیک یک سال بعد از ابلاغ بخشنامه پیروز حناچی و با وجود تاکید مسئولان شهرداری بر کاهش ملموس تعداد کودکان زباله گرد، نه تنها هنوز اتفاق محسوسی در این زمینه رخ نداده است، بلکه همچنان کودکان زباله گرد بسیاری در سطح شهر مشاهده می شوند.

 

تناقض ادعای شهردار و مشاهدات خبرنگاران درباره کودکان زباله گرد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، آسیب های اجتماعی شهر تهران روز به روز در سایه تنگ تر شدن وضعیت معیشتی برای مردم در حال افزایش است و در این میان، 2 آسیب که سال هاست چهره شهر را خدشه دار کرده، یعنی تداوم حضور پرتعداد کودکان زباله گرد و افزایش پاتوق های موزاییکی معتادان متجاهر در سطح شهر، بیش از همه به چشم می آید.

این در حالی است که سال گذشته شهردار تهران در روز جهانی مبارزه با کار کودکان یعنی 22 خرداد، در یادداشتی در روزنامه همشهری وعده داد که پدیده زباله گردی کودکان به زودی از سطح پایتخت حذف می شود.

پیروز حناچی در همین راستا، بخشنامه منع زباله گردی کودکان را نیز سه روز بعد ابلاغ کرد، اما اکنون که نزدیک یک سال از صدور آن بخشنامه و نگارش آن یادداشت پر آب و تاب می گذرد، هنوز هم چهره کودکان زباله گرد در سطح شهر مشاهده می شود و روزی نیست که شهروندان در حین ترددهای روزانه خود با این کودکان مواجه نشوند.

چند روز پیش هم که شهردار تهران ، چهارمین نشست خبری گزارش عملکرد مدیران شهری را به همراه محمد رضا جوادی یگانه، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری شهرداری برگزار کرد، مدیران شهری به شدت درباره تداوم حضور کودکان زباله گرد در سطح شهر مورد نقد قرار گرفتند.

پیروز حناچی اما در پاسخ به این انتقادها تاکید کرد که آمار کودکان زباله گرد در یک سال گذشته به شدت کاهش پیدا کرده، چون شهرداری با این پدیده برخورد می کند و به دنبال حذف زباله گردی کودکان از تهران است.

اما با وجود تاکید مسئولان شهرداری بر کاهش آمار کودکان زباله گرد در تهران، مشاهدات ملموس میدانی خبرنگار رکنا و البته سایر خبرنگاران حوزه شهری از این حکایت دارد که تعداد کودکان زباله گرد از سال گذشته تا امروز، اگر بیشتر نشده باشد، قطعا کمتر نشده است.

مدیران شهری در نشست خبری چند روز پیش، در توجیه کاهش آمار کودکان زباله گرد، تاکید کردند که کاهش محسوس آمار این کودکان در یک سال گذشته را هم آمارهای سازمان بازرسی شهرداری تهران تایید می کند و هم نیروی انتظامی و دادستانی تهران روی این مساله گذاشته اند.

آنها همچنین از تعیین جریمه های سنگین برای پیمانکاران سازمان پسماند خبر دادند و گفتند که به پیمانکاران جمع آوری پسماند در مناطق تهران تاکید شده است که تمام افرادی که از طرف آنها به کار گرفته می شوند، باید لباس مخصوص به تن داشته باشند. این در حالی است که مشاهدات میدانی خبرنگار رکنا، از این حکایت دارد که اتفاقا این روزها کودکان زباله گردی که اتباع خارجی هستند، از همین یونیفرم های مخصوص به تن دارند.

علیپور: گزارشات مربوط به کودکان زباله گرد یک پنجم شده است

این در حالی است که صدرالدین علیپور، رئیس سازمان پسماند شهرداری تهران در نشست خبری میانه این هفته با اشاره به آمارهای سازمان بازرسی شهرداری تهران در این خصوص گفت: آن طور که ما از سازمان بازرسی آمار گرفته ایم، تعداد گزارشات مربوط به مشاهده روزانه کودکان زباله گرد در سطح شهر، از حدود 400 تا 500 گزارش در سال گذشته به زیر 100 گزارش روزانه در سال جاری رسیده است.

او همچنین از استقرار 80 تیم ویژه نیروی انتظامی برای برخورد با زباله گردی کودکان در سطح شهر خبر داد و اظهار داشت: ما از شهروندان خواسته ایم که در هر نقطه ای که کودک زباله گرد مشاهده می کنند به سامانه 137 شهرداری گزارش دهند تا با پیمانکار متخلف در این زمینه برخورد کنیم. ضمن این که از شروع شیوع کرونا تا کنون نیز طبق تفاهم با نیروی انتظامی، 80 اکیپ ویژه پلیس در سطح شهر مستقر شده است تا در هر نقطه ای که یک پیمانکار از کودک زباله گرد استفاده می کند، خودروی آن پیمانکار توقیف شود. این برخوردها نیز موجب خلع شدن پیمانکاران دو منطقه تهران شده است.

دو ساعت وقت بگذاریم تا از کودکان زباله گرد گزارش بگیریم!

اما در حالی مسئولان شهرداری به این آماردهی های مکرر درباره کاهش تعداد کودکان زباله گرد می پردازند که اکنون تعداد این کودکان در سطح شهر آن قدر زیاد است که هر خبرنگاری که تصمیم بگیرد از کودکان زباله گرد گزارشی تهیه کند، ظرف دو ساعت می تواند به راحتی به 10 نفر از این کودکان در نزدیکی محل کار خود دسترسی پیدا کند و با آنها به گفت و گو بپردازد.

همچنین طبق مشاهدات میدانی خبرنگار رکنا، از زمان ابلاغ بخشنامه شهردار تهران درباره منع زباله گردی کودکان در خرداد 99 تا امروز بخصوص در ماه های اخیر، شاهد تعداد زیادی از کودکان 10 تا 15 ساله زباله گرد هستیم که یونیفرم های آبی مخصوص جمع آوری پسماند خشک را به تن دارند و از قضا جزو اتباع غیرقانونی هستند.

موضوعی که نشان می دهد در یک سال پس از صدور این بخشنامه، نه تنها آمار کودکان زباله گرد کاهش نیافته است، بلکه احتمالا برخی پیمانکاران سازمان پسماند ، به جای این که این کودکان را از چرخه نیروهای خود حذف کنند، صرفا یک یونیفرم بر تن آنها کرده اند.

این موضوع را با جوادی یگانه در میان گذاشتیم و از او خواستیم که دو ساعت وقت بگذارد تا با یکدیگر از حضور پرتعداد کودکان زباله گرد در سطح شهر گزارش بگیریم. معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران اما در پاسخ به ما گفت: ما چند ابزار برای برخورد با پدیده زباله گردی کودکان طراحی کرده ایم که یکی از آنها، سامانه 137 شهرداری تهران است که مردم می توانند به محض مشاهده یک کودک زباله گرد، موضوع را به این سامانه گزارش دهند تا نیروهای شهرداری برای رسیدگی به موضوع اقدام کنند.

وی بعد از شنیدن این جمله که ما تصاویر مربوط به پوشیدن یونیفرم سازمان پسماند توسط کودکان زباله گرد اتباع را در اختیار داریم، عنوان کرد: شرایط چهره ظاهری اتباع به گونه ای است که لزوما از روی چهره نمی توان سن را تشخیص داد و ممکن است افرادی که شما مشاهده کردید، سنی بالاتر از سن قانونی داشته باشد. البته من مشاهدات شما را رد نمی کنم و ممکن است چنین تخلفاتی وجود داشته باشد. اما در هر صورت شهرداری تهران پیگیری های لازم در این زمینه را انجام داده است و به تمام پیمانکاران تاکید کرده که نباید از هیچ اتباع خارجی در نیروهای خود استفاده کند.

اذعان جوادی یگانه به بی سرانجام ماندن وعده حذف کودکان زباله گرد

جوادی یگانه در بخش دیگری از صحبت های خود به بی سرانجام ماندن وعده حذف کودکان زباله گرد براساس بخشنامه سال گذشته شهردار تهران اذعان کرد و گفت: برنامه شهردار تهران طبق بخشنامه منع زباله گردی کودکان، این بود که تا خرداد 1400 زباله گردی کودکان ساماندهی شود. اما نکته قابل توجه این است که زباله گردی کودکان پدیده ای نیست که بتوان آن را جمع کرد و نمی توانیم تایید کنیم که این پدیده الزاما تا پایان این ماه به پایان خواهد رسید.

بین 11 تا 37 زباله گرد در هر محله

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران همچنین در پاسخ به این سوال که چه تعداد  زباله گرد در پایتخت وجود دارد، عنوان کرد: آمار دقیقی از تعداد  زباله گردان وجود ندارد، اما براساس حجم زباله خشک موجود در تهران و برآورد سنی افرادی که زباله گردی می کنند، تخمین زده می شود که بیش از 4هزار کودک زباله گرد در پایتخت وجود داشته باشد و به طور کل احتمالا حدود 14 هزار زباله گرد در تهران وجود دارد.

نکته مهم درباره این آمار جوادی یگانه اما آن است که براساس آمارهای شهرداری، 374 محله در سطح شهر تهران وجود دارد که طبق تخمین معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران از آمار  زباله گردان ، می توان گفت در هر محله پایتخت بین 11 تا 37  زباله گرد مشغول فعالیت هستند.

البته براساس مشاهدات میدانی و در نظر گرفتن متوسط 6 خیابان اصلی برای هر محله، می توان گفت که حضور 6 زباله گرد در هر خیابان اصلی، چندان بعید نیست و بنابراین به نظر می رسد که دست بالای آمار شهرداری، یعنی وجود 14 هزار  زباله گرد در پایتخت، به واقعیت نزدیکتر باشد.

البته به نظر آمار بیش از 4 هزار کودک زباله گرد در تهران آمار قدیمی است، زیرا فرشید یزدانی بیست و سوم خرداد سال 98 در نشستی که به مناسبت روزجهانی منع کار کودک با عنوان «یغمای کودکی»برگزار شده بود :  از وجود ۴۷۰۰ نفر کودک زباله گرد در تهران خبر داده بود که بیش از ۹۰ درصد آنها هم از اتباع افغانستان هستند.

با توجه به چشمگیر شدن حضور کودکان زباله گرد در دو سال گذشته در تهران به نظر این آمار دیگر از مرز 5 هزار کودک زباله گرد نیز گذشته است.

تهران شهری برای معتادان نیست

 واما جوادی یگانه بارها در صحبت های خود چه در نشست خبری چند روز قبل و چه در سایر برنامه ها و مصاحبه ها، تاکید کرده که در این دوره از مدیریت شهری، تلاش شده است که «تهران؛ شهری برای همه» باشد؛ اما آنچه ما در سطح شهر مشاهده می کنیم، این است که تهران شهری برای معتادان نیست.

البته درست است که شهرداری تهران تعداد گرمخانه ها را در سطح پایتخت افزایش داده و آنها را شبانه روزی کرده است، اما صرفا در یک نمونه، شهرداری منطقه 12 تهران در همین دو ماه و اندی که از آغاز سال 1400 می گذرد، دور بوستان شوش را حصارکشی کرده و این موضوع موجب هراس معتادان از مراجعه به این بوستان شده و کاهش شدید تعداد مراجعات روزانه افراد دارای اعتیاد به مراکز کاهش آسیب موجود در پارک شوش را به همراه داشته است.

همچنین بعد از انتشار فیلمی تکان دهنده از یک پاتوق مصرف مواد مخدر در محله شوش تهران، با وجود این که نیروی انتظامی تاکید کرد که فیلم مربوط به سال گذشته است، اما بررسی های میدانی خبرنگار رکنا از این حکایت دارد که بعد از انتشار این فیلم، پلیس اقدام به بستن آن پاتوق و سایر پاتوق های مشابه در محله شوش کرده است.

در این میان، به قول مدیر یکی از این مراکز کاهش آسیب که با او در گزارش کشیدن حصار ناامنی دور بوستان شوش مصاحبه کردیم، طبیعتا معتادان دود نمی شوند و با این راندن های شهرداری و پلیس، معتادان به پاتوق های موزاییکی و البته نقاطی از سطح شهر پناه می برند که دسترسی فعالان حوزه اعتیاد به آنها دشوارتر است. نتیجه این برخوردهای قهری نیز همان می شود که برخی معتادان در حاشیه راه آهن پاتوق می کنند و یکی از آنها در آخرین روز فروردین 1400 بر اثر مصرف مواد مخدر روی ریل خوابش می برد و زیر چرخ قطار نصف می شود.

این مسائل نشان می دهد که تهران، شهری برای معتادان نیست و بی توجهی به لزوم اجرای برنامه هایی موثر برای کاهش آسیب این افراد، موجب رشد هرچه بیشتر پاتوق های موزاییکی در سطح شهر شده است؛ به نحوی که اکنون دیگر حضور معتادان صرفا مختص چند محله محدود تهران نیست و پاتوق های آنها را می توان از بالا تا پایین شهر پیدا کرد.

فشار نهادهای دیگر به شهرداری برای تعطیلی گرمخانه ها

وقتی این موضوع را با جوادی یگانه در میان گذاشتیم، او ضمن تایید صحبت های ما عنوان کرد: حصار کشیدن دور بوستان های جنوب تهران از جمله در محلات شوش و هرندی، موضوعی است که شهرداری با آن مخالف بوده است، اما برخی نهادها به انجام این کار اصرار دارند. این دستگاه همچنین اصرار دارند که تمام گرمخانه های تهران تعطیل شود، ولی شهرداری همیشه در برابر این درخواست مخالفت کرده است؛ چراکه ما هم معتقدیم اگر گرمخانه ها تعطیل شود، معتادان به پاتوق های موزاییکی مراجعه می کنند.

وی افزود: البته در بسیاری از موارد تصمیم های مربوط به حوزه اعتیاد بدون حضور ما گرفته می شود و حتی در جلسات متعددی هم که خود من حضور داشته ام، بارها تاکید شده است که گرمخانه های شهر تهران باید تعطیل شود. ولی ما با این تصمیم مخالفیم و تاکید داریم بی‌خانمان‌های شهر که معتاد هستند، حق حیات دارند و هیچ کس حق دور ریختن آنها را ندارد.

تناقض آمار پلیس و شهرداری درباره بی خانمان ها

جوادی یگانه همچنین با اشاره به خدمات شهرداری تهران در چهار سال اخیر در حوزه معتادان متجاهر گفت: در دوره جدید مدیریت شهری، گرمخانه های جدید، شبانه روزی شد و اکنون ما سه وعده غذا به بی خانمان ها ارائه می دهیم و دیگر کسی در طول روز، افراد را گرمخانه ها بیرون نمی کند. همچنین در این دوره گرمخانه های آقایان و مراکز بهاران برای بانوان توسعه داده شد و ظرفیت گرمخانه های شهر از سال 95 تا کنون از یک هزار و 350 نفر به 2 هزار نفر رسیده است که البته اگر به صورت کف خواب در فصل زمستان از این گرمخانه ها استفاده شود، ظرفیت آن تا 2 هزار و 850 نفر نیز می رسد.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تصریح کرد: این ظرفیت می تواند تمام بی خانمان های سطح شهر تهران را پوشش می دهد و اکنون هیچ بی خانمانی در پایتخت بدون غذا یا جای خواب نمی ماند، مگر این که خودش نخواهد به گرمخانه مراجعه کند، چون ما هیچ کس را به اجبار به گرمخانه ها نمی بریم.

اما این صحبت های جوادی یگانه در حالی بیان شد که سردار حسین رحیمی ، فرمانده انتظامی پایتخت، دی ماه سال گذشته آمار معتادان متجاهر در سطح پایتخت را 20 هزار نفر اعلام کرد. حال چطور وقتی این تعداد معتاد متجاهر در تهران وجود دارد، مسئولان شهرداری معتقدند که ظرفیت کمتر از 3 هزار نفری گرمخانه ها برای نگهداری از بی خانمان های پایتخت کفایت می کند! البته لازم به ذکر است که در سال های اخیر در آمار پلیس و شهرداری درباره تعداد معتادان متجاهر تناقض وجود داشته و این تناقض هیچ گاه رفع نشده است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.