کد خبر : 10743 / /
/

همه چیز زیر سر « پژمان دست کج » بود، او که دارای سوابق متعدد سرقت هم هست سه نفر از دوستانش را با خود همراه کرد تا به جای کسب روزی حلال، چاقو زیر گلوی شهروندان بگذارند و اموال آن‌ها را به یغما ببرند.

باند پژمان دست کج در مشهد متلاشی شد.    

با تلاش ویژه کارآگاهان دایره مبارزه با جرایم خشن پلیس آگاهی خراسان رضوی، باند حرفه‌ای و پیچیده سارقان مسافرنما که در شهر مشهد دست به اقدام‌های مجرمانه سریالی متعددی زده بودند، رد زنی و اعضای باند یکی پس از دیگری در محاصره مردان قانون گرفتار و دستگیر شدند.

همه چیز زیر سر « پژمان دست کج » بود، او که دارای سوابق متعدد سرقت هم هست سه نفر از دوستانش را با خود همراه کرد تا به جای کسب روزی حلال، چاقو زیر گلوی شهروندان بگذارند و اموال آن‌ها را به یغما ببرند.

به گزارش رکنا، در حالی که گزارش‌های متعددی از سرقت‌هایی در پوشش مسافرنما روی میز رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی قرار گرفته بود و هر چندروز یک بار مستندات تازه‌ای از وقوع یک مورد جدید به آن افزوده می‌شد، سرهنگ جواد شفیع‌زاده برای کشف ابعاد ماجرا و ضربه نهایی پلیس به اعضای این باند دستورات ویژه‌ای را به مأموران دایره مبارزه با جرایم خشن پلیس آگاهی استان داد و از آن‌ها خواست تمامی اقدام‌های لحظه به لحظه گزارش شود و آن‌ها تمام توان خودشان را برای دستگیری مجرمان به کار بگیرند.

معرفی پژمان دست کج 

از همین رو سرهنگ میش‌مست، رئیس دایره مبارزه با جرایم خشن پلیس آگاهی استان که در کشف و ورود به تاریکخانه این‌گونه پرونده‌ها مهارت خاصی دارد، تمامی مستندات به‌جا مانده از متهمان را روی میزکارش پهن و یک تیم از کارآگاهان را هم مأمور بررسی همه جوانب این پرونده کرد.

بررسی اولیه ماجرا حاکی از آن بود که تمامی سرقت‌ها به یک شیوه صورت گرفته و اعضای باند هم سه جوان هستند که بین ۲۰ تا ۳۵ سال سن دارند.

چاقوکشی با دستور «دست کج»

در بازبینی تصاویر به جا مانده لحظه وقوع برخی جرایم این نکته روشن شد که آن‌ها در مناطق شلوغ شهر تحت عنوان مسافر کنار خیابان حضور پیدا می‌کنند و بیشتر دست جلو مسافرکش‌های شخصی بلند می‌کنند که راننده پیرمرد یا فردی باشد که در زمان درگیری احتمالی توان دفاع نداشته باشد و پس از کرایه سواری‌های شخصی از راننده می‌خواستند به مناطق حاشیه‌ای شهر (طبرسی شمالی، جاده هلالی، انتهای شهرک رضوی، جاده سیمان‌و...) برود. پس از آنکه خودرو وارد محلی خلوت می‌شد و اعضای باند سارقان مسافرنما احساس می‌کردند بهترین مکان برای عملی کردن نقشه شوم فرا رسیده، فردی که پشت سر راننده حضور داشت با علامت سرکرده باند، چاقو را زیر گلوی راننده می‌گذاشت و با تهدید به مرگ خواستار توقف خودرو می‌شد.

در ادامه دیگر اعضای باند دست به‌کار می‌شدند و وجوه نقد، کارت عابربانک، گوشی تلفن همراه، خودرو مالباخته و هرچیز با ارزشی که داشت را سرقت می‌کردند و طعمه را در همان بیابان و یا مکانی خلوت رها می‌کرده و از محل متواری می‌شدند.

پس از بردن خودرو سواری مالباخته و باز کردن لوازمی از آن، که ارزش مالی داشت، وسیله نقلیه مذکور را هم در گوشه‌ای از شهر رها می‌کردند.

هر یک از کارآگاهان که با دستور رئیس دایره مبارزه با جرایم خشن پلیس آگاهی استان یک سرنخ پرونده را دنبال می‌کردند، چند روز پس از پیگیری‌های بی‌وقفه توانستند از ماجرا رمزگشایی کنند چراکه وقتی نتیجه اقدام‌های فنی و پلیسی مانند یک پازل کنارهم قرار گرفت مشخص شد همه چیز زیر سر «پژمان دست کج» سرکرده این باند سرقت است که تا به امروز بیش از ۲۲ فقره سرقت در پوشش مسافر را رقم زده است.

از همین رو گزارش ماجرا به رئیس پلیس آگاهی استان داده شد و پس از هماهنگی‌های لازم قضایی عملیات دستگیری متهم به مرحله اجرا درآمد.

عملیات نهایی پلیس و دستگیری اعضای باند

مأموران که پاتوق سرکرده باند را در حوالی بولوار طبرسی شمالی زیر چتر اطلاعاتی خود گرفته بودند، زمانی که «دست کج» وارد محل شد، او را غافلگیر کردند و حلقه فولادی دستبند دور دستانش زده شد. پس از این اقدام و در پی بازرسی محل دو دستگاه خودرو سواری پراید سرقتی که برای اوراق کردن قطعات به محل آورده شده بود به همراه سه دستگاه گوشی تلفن هوشمند، تعدادی عابربانک که همگی از طعمه‌ها سرقت شده بود کشف و همراه با سرکرده باند به مقر پلیس آگاهی خراسان رضوی منتقل شد.

«پژمان دست کج» وقتی خودش را در مقابل اسناد و ادله پلیسی غیرقابل انکار دید، هویت سه نفر دیگر از اعضای باند را هم لو داد و راز ۲۲ فقره سرقت در پوشش مسافرنما را بیان و به انجام تمامی آن‌ها اعتراف و مکان‌های وقوع جرم را هم در اعتراف‌هایش ذکر کرد. در این مرحله از عملیات مردان قانون هر دو عضو باند با هویت‌های «علی» و«حامد» را شناسایی و در دو اقدام پلیسی هماهنگ آن‌ها را هم زمینگیر و دستگیر کردند.

با دستگیری متهمان تحقیقات دقیق مأموران دایره مبارزه با جرایم خشن پلیس آگاهی استان برای کشف دیگر ابعاد و جرایم احتمالی آن‌ها همچنان ادامه دارد. از سوی دیگر تا به این لحظه بیش از ۱۸ نفر از مالباختگان با حضور در پلیس آگاهی اعضای باند «پژمان دست کج» را مورد شناسایی قرار داده‌اند. شناسایی دیگر افراد دخیل در ماجرا نیز مانند مالخر لوازم مسروقه ادامه دارد.

متأسفانه در این‌گونه سرقت‌ها متهمان طعمه خود را با اعلام کرایه بالاتر از عرف مجاب می‌کنند تا وارد ماجرا شود که شهروندان باید مراقب اجرای این شیوه‌ها باشند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.