کد خبر : 11020 / /
/

رئیس سازمان رفاه اجتماعی افزود: افرادی که معتاد متجاهر هستند به دلیل اینکه نمی‌توانند مواد مصرف کنند رغبتی برای حضور در گرمخانه‌ها ندارند که در شرایط بحرانی جوی سعی می‌کنیم به این افراد در پاتوق‌ها خدمت می‌دهیم و در پاتوق‌ها پتو، غذا و ... را توزیع می‌کنیم.

رئیس سازمان رفاه اجتماعی شهرداری تهران در گفت‌وگو با برنا مطرح کرد؛

سید مالک حسینی گفت: دو شب گذشته در مجموع گرمخانه‌ها و دو سامان سرایی که برای بی خانمان وجود دارد، هزار و ۸۹۲ را پذیرش کردیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۳۰۰ نفر افزایش داشتیم و حدود ۱۸ درصد نسبت به مدت مشابه افزایش پذیرش صورت گرفته است.

به گزارش برنا؛ خانه و کاشانه نداشتند، محل زندگی‌شان هر شب یک جا بود، یک شب زیر پل، شب دیگر در فاضلاب و شب‌های بعدی نیز در محل‌های جدید. بی‌خانمان بودند و آسمان تنها سقف بالای سرشان بود و این بی‌خانمانی در شب‌های سرد زمستان سخت‌تر و عذاب‌آور تر می‌شد. گرمخانه‌های شهرداری تهران با هدف اسکان به این افراد راه‌اندازی شد و این امکان را برای این افراد فراهم کرد تا در شب‌های سرد زمستان آن‌ها نیز در جای گرم سر بر بالین گذارند و بدون لرز و سرما شب را صبح کنند.

سید مالک حسینی رئیس سازمان رفاه اجتماعی شهرداری تهران در گفت‌گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا، درباره آخرین وضعیت مراجعات به گرمخانه‌های شهرداری، گفت: با تغییر جوی که طی روزهای گذشته رخ داده و ما نیز پیش بینی کرده بودیم، آمادگی پذیرش در گرمخانه‌ها را داشتیم. 

او افزود: دو شب گذشته در مجموع گرمخانه‌ها و دو سامان سرایی که برای بی خانمان وجود دارد، هزار و ۸۹۲ را پذیرش کردیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۳۰۰ نفر افزایش داشتیم و حدود ۱۸ درصد نسبت به مدت مشابه افزایش پذیرش صورت گرفته است.

حسینی تصریح کرد: بیش از ۳۱ واحد گشت در سازمان به طور متمرکز کار پایش را در سطح شهر انجام می‌دهد و افراد را به مددسراها ارجاع می‌دهند که براساس ابلاغیه طرح زمستان گرم به مناطق شهرداری اعلام کردیم، شهرداران مناطق نیز از طریق واحدهای گشتی که در مناطقشان مستقر کردند در سطح شهر حضور دارند و وضعیت تثبیت شده‌ داریم.

دستگیری 800 معتاد متجاهر در مازندران

رئیس سازمان رفاه اجتماعی شهرداری تهران ادامه داد: گرمخانه‌های شهرداری ظرفیت لازم را برای پذیرش افراد بی خانمان دارد و گشت‌ها در سطح شهر نیز فعال هستند.

حسینی درباره وضعیت کرونا در گرمخانه‌ها، بیان کرد: موج شیوع کرونا در گرمخانه‌ها که در فروردین ماه شاهد آن بودیم کاهش پیدا کرده است و بعد از آن شاهد مورد کرونایی نبودیم.

او اضافه کرد: دوز اول واکسن کرونا را در گرمخانه‌ها تزریق کردیم و گروه‌های آسیب پذیری که دسترسی نداشتند نیز واکسن دریافت کردند، می‌توانیم بگوییم که هیچ فردی در تهران حتی بدون اوراق هویتی بدون واکسن نماند.

رئیس سازمان رفاه اجتماعی افزود: واحد گشت سیار واکسیناسیون نیز در حال فعالیت هستند و افرادی که با ۱۳۷ تماس می‌گیرند و نمی‌توانند به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند، واحدهای سیار برای واکسیناسیون این افراد می‌روند.

حسینی ادامه داد: شرایط کرونا در گرمخانه‌ها در وضعیت خوبی است و مورد جدیدی نداریم و اکثر عوامل اجرایی گرمخانه‌ها نیز دو دوز واکسن را دریافت کردند.

او افزود: واکسن کرونا را در گرمخانه‌ها، حاشیه شهر، سکونت‌گاه‌های غیر رسمی، گودهای زباله گردی، مراکز خانواده‌های کودکان کار و مهاجرانی که مدارک هویتی نداشتند تزریق کردیم.

رئیس سازمان رفاه اجتماعی درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه تعداد از بی خانمانان دارای اعتیاد هستند، اظهار کرد: این موضوع در گرمخانه‌ها متغیر است و تقریبا بین ۷۰ تا ۸۰ درصد مردان و ۵۰ تا ۶۰ درصد زنانی که در مراکز ما هستند یا تجربه مصرف مواد را داشتند و یا درحال حاضر مواد مصرف می‌کنند اما معتاد متجاهر نیستند یعنی مصرف کننده‌هایی دایمی نبودند.

حسینی درباره ظرفیت گرمخانه‌های تهران، گفت: ظرفیت گرمخانه‌ها و دو سامان سرا، حدود ۲ هزار و ۴۰۰ نفر است اگر لازم باشد ظرفیت‌های اضطراری اضافه کنیم تا بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ را پوشش دهیم، اگر وارد شرایط بحرانی نیز شویم از ظرفیت سوله‌های بحران می‌توانیم استفاده کنیم یعنی اگر فردی در تهران بی سر پناه باشد و داوطلب حضور در مراکز ما باشد هیچ مشکلی برای پذیرش آن نداریم.

وی گفت: در اطراف پایانه‌های مسافر بری گاهی مسافران به دلیل تغییر ساعت بلیط و ... مجبور هستند ساعاتی معطل باشند و تصور سنتی که درباره گرمخانه‌ها دارند و فکر می‌کنند شرایط گرمخانه‌ها مناسب برای اقامت نیست به گرمخانه‌ها مراجعه نمی‌کنند. در این مدت استانداردهای لازم را در گرمخانه‌ها بالا بردیم و افرادی که درگیر اعتیاد هستند را از سایر افراد جدا کردیم. 

رئیس سازمان رفاه اجتماعی افزود: افرادی که معتاد متجاهر هستند به دلیل اینکه نمی‌توانند مواد مصرف کنند رغبتی برای حضور در گرمخانه‌ها ندارند که در شرایط بحرانی جوی سعی می‌کنیم به این افراد در پاتوق‌ها خدمت می‌دهیم و در پاتوق‌ها پتو، غذا و ... را توزیع می‌کنیم.

حسینی گفت: برخی از تصاویری که در فضای مجازی منتشر می‌شود، نشان از این دارد افرادی در برخی از فضاهای کور زیر پل‌ها اسکان دارند. این افراد از چشم مددکاران ما دور ماندند اما این افراد معتاد متجاهرند و مددکار تلاش برای انتقالشان به مراکز داشته اما خودشان تمایلی ندارند.

او با اشاره به اینکه از لحاظ قانونی اجازه نداریم کسی را به اجبار به گرمخانه منتقل کنیم، خاطرنشان کرد: بنابر هماهنگی‌هایی که شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر انجام داده است احتمال دارد که جذب معتادان متجاهر در گرمخانه‌ها مجدد از سر گرفته شود.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.