کد خبر : 11357 / /
/

با رسانه ای شدن ماجرای فوت تلخ این نوزاد، معاونان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بی‌درنگ موضوع را تأیید کردند و قول پیگیری ماجرا را دادند.

رئیس سازمان نظام‌پزشکی مشهد: قصور پزشکی در این پرونده رخ داده است.    

 

نزدیک به یک سال از پرونده جان باختن 2بیمار در اتاق عمل یکی از بیمارستان های مشهد می گذرد، و این بار مرگ نوزادی پس از تولد در یک بیمارستان خصوصی -که از قضا در زمان تأسیس نیز در حاشیه بود و رسانه ها مشکلات آن را همان زمان منعکس کردند- موضوعی است که آن خاطرات تلخ گذشته را دوباره زنده کرد.

 

حواشی از بین رفتن یک نوزاد هنگام تولد

به گزارش رکنا، با رسانه ای شدن ماجرای فوت تلخ این نوزاد، معاونان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بی‌درنگ موضوع را تأیید کردند و قول پیگیری ماجرا را دادند.

البته یکی از سازمان هایی که به صورت مستقیم در این پرونده نقش دارد، سازمان نظام پزشکی مشهد است، که مهرابی بهار، رئیس این سازمان دیروز از پیگیری سریع و خارج از نوبت رسیدگی به پرونده خبر داد.

ماجرای این پرونده چند روز قبل شروع می شود جایی که یک مادر باردار برای وضع حمل با هدایت پزشک معالج، به بیمارستانی خصوصی در منطقه سجاد می رود که درگیر مشکلاتی می شود و در نهایت نوزاد تازه متولد شده اش را از دست می دهد.

اما آنچه اتفاق افتاده را یکی از بستگان این خانواده این گونه بازگو می کند: «سه شنبه هفته گذشته، این مادر ساعت حدود 9صبح به اتاق عمل می رود و ساعت های زیادی می گذرد و هیچ یک از کارکنان بیمارستان به پاسخ های ما درباره سلامت مادر و نوزاد جوابی نمی دهند.

ما که نگران شده بودیم، با مدیر بیمارستان تماس گرفتیم و در نهایت پس از ساعت ها بی خبری از اتاق عمل پدر کودک را خواستند تا وارد شود که به او گفته بودند برای کودک مشکلی پیش آمده، احیاء شده و به آی سی یوی نوزادان منتقل شده است. این درحالی بود که بعد به سراغ پزشک معالج رفتیم که اعلام کرد پس از به دنیا آمدن، ضربان قلب نوزاد می زده است و حتی گریه کرده و خود شاهد دست وپا زدن نوزاد بوده است.

مرگ نوزاد در مشهد با گاز سمی

بعد از پیگیری های زیاد به ما گفتند که کارکنان اتاق عمل به جای اکسیژن ، گاز سمی به کودک داده اند که همین موضوع موجب شده تا کودک دچار ایست قلبی شود و بعد چند مرحله نوزاد را احیاء کرده اند.

البته در این میان پزشک و کارکنان بیمارستان تقصیر را به گردن یکدیگر می انداختند تا از بار مسئولیت شانه خالی کنند. در نهایت نوزاد به بیمارستان حضرت ام البنین(س) اعزام شد و چند روز هم تحت مراقبت بود ولی جان خود را از دست داد. 2روز پیش نیز پیکرش را به خاک سپردیم.»

با رسانه ای شدن این پرونده، دکتر غفاریان، مدیر نظارت و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تأیید موضوع جان باختن نوزاد در هنگام تولد در یکی از بیمارستان های خصوصی مشهد گفت: دستور تحقیقات کامل درباره این پرونده صادر شده است.

از آنجا که متولی رسیدگی به قصور پزشکی، سازمان نظام پزشکی است به سراغ رئیس این سازمان رفتیم.

دکتر مصطفی مهرابی بهار در گفت و گو با شهرآرا درباره نحوه رسیدگی به این پرونده بیان کرد: با توجه به اینکه برخی پرونده ها افکار عمومی را نگران می کند، ما به صورت ویژه به آن وارد می شویم و در کوتاه ترین زمان ممکن این پرونده ها را رسیدگی می کنیم.

وی با بیان اینکه این پرونده تازه به دست ما رسیده است ادامه داد: براساس شنیده ها گویا به جای اکسیژن گاز دیگری به نوزاد داده می شود این درحالی است که رنگ کپسول اکسیژن متفاوت است و اصلا شیلنگ های آن ها به هم وصل نمی شود، اگر این موضوع صحت هم داشته باشد جای تعجب است.

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با اشاره به مراحل رسیدگی به این پرونده بیان کرد: ابتدا باید پزشکی قانونی نظر تخصصی خود را اعلام کند و شاید نیاز باشد حتی از تهران نیز برای مشخص شدن علت دقیق فوت کمک گرفته شود.

به گفته مهرابی بهار، این پرونده ابتدا در دادستانی تشکیل می شود و دادیار درباره آن اظهار نظر می کند، بعد کارشناسان دعوت می شوند که حدود 12تا 13نفر هستند. در این میان نظرات تخصصی از سوی نماینده پزشکی قانونی ارائه می شود و نماینده دادستانی نیز مطابقت با قانون را انجام می دهد.

پس از برگزاری این جلسه، هیئت بدوی رأی خود را صادر می کند، در اینجا نیز نمی توان به صورت صددرصدی علت حادثه را اعلام کرد چون ممکن است پرونده برای تجدیدنظر ارسال شود و تحقیقات دوباره شروع شود که ممکن است در نتیجه رأی، با توجه به شواهد و مدارک تغییری ایجاد شود.

قصور پزشکی در بیمارستان خصوصی مشهد 

وی با تأکید بر اینکه قصور وجود دارد و این موضوع مسجل است ادامه داد: هنوز پرونده ها را ندیده ایم ولی وجود قصور پزشکی تأیید شده است.

مهرابی بهار تصریح کرد: البته باید توجه کرد که این پرونده دارای ظرافت خاصی نیست، چون گاهی مواقع افراد انواع بیماری ها و دردها را متحمل شده اند که باید تک تک این موضوعات بررسی شود. همین موضوع باعث می شود تا اظهارنظر با تأخیر انجام شود، اما در این موضوع چنین نیست و از نظر شناخت علت ساده است و شواهد هم همه نشان دهنده قصور است.

منبع: شهرآرا

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.