کد خبر : 6617 / /
/

نوجوانان کلیپ قدرت‌نمایی با سلاح سرد در اصفهان راهی کلاس آموزشی شدند.

فیلم هلیا دختر قمه کش دو هفته پیش منتشر شد. هلیا دختر قمه کش  اصفهانی است. هلیا دختر قمه کش  متولد دهه هشتاد است. هلیا دختر قمه کش در این چند روز استوری هایی منتشر کرده است. هلیا دختر قمه کش توسط پلیس بازداشت شد.

مجازات برای هلیا دختر قمه کش

نوجوانان کلیپ قدرت‌نمایی با سلاح سرد در اصفهان راهی کلاس آموزشی شدند.

دادستانی اصفهان اعلام کرد از دختران نوجوانی که کلیپ درگیری آن‌ها در فضای مجازی منتشر شده بود و خانواده‌های ایشان، دعوت شد تا با حضور در مصاحبه‌های روانشناختی، ضمن اخذ تعهد، دوره‌های آموزشی و تربیتی را طی کنند.

پس از شناسایی دختران نوجوانی که کلیپ درگیری آنها در فضای مجازی منتشر شده بود، با انجام دعوت در حوزه دادسرای عمومی و انقلاب مصاحبه روانشناختی با ایشان و خانواده‌هایشان انجام و ضمن تبیین مباحث ساختاری، قانونی و تربیتی دستورات مقتضی به منظور جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی و  مخاطرات ثانویه مرتبط با موضوع صادر و با اخذ تعهدات لازم به طی دوره‌های آموزشی و تربیتی هدایت شدند.

علی اصفهانی، دادستان اصفهان با اعلام این خبر از علل اصلی موضوع به عدم نظارت خانواده‌ها، نداشتن مهارت والدین در برقراری ارتباطات متناسب با نیازهای عاطفی فرزندان و دسترسی‌های آزاد به برخی محتواهای نامناسب در فضای مجازی اشاره نمود و خواستار جبران کوتاهی‌های صورت گرفته توسط متولیان حوزه فرهنگ و آموزش شد.

هلیا دختر قمه کش

ویدئوی موسوم به «قمه‌کشی هلیا» چند دختر نوجوان را در فضایی عمومی نشان می‌دهد و از شیوه گویش حاضران و صداهای پس‌زمینه به نظر می‌رسد مکانی که ماجرا در آن رخ داده می‌تواند اصفهان باشد. دخترها که دو گروه هستند، ابتدا درگیری لفظی دارند و ناگهان تنش میان آنها به برخورد شدید از نوع کشیدن مو و لگد زن دو نفر می‌انجامد.

در ادامه یکی از دخترها دیگری را چنان پرتاب می‌کند که بخشی از کتف و سرش به ناحیه سیمانی کنار باغچه می‌خورد اما دختر آسیب‌دیده که در ادامه درمی‌یابیم «هلیا» نام دارد، برمی‌خیزد و دعوا و درگیری را از سر می‌گیرد. در حالی که تنش میان سه چهار نفر بالا گرفته، دیگر دختران نوجوان حاضر در محل بیشتر نقش تماشاچی را دارند و پسرهایی که فیلم می‌گیرند، با لفاظی‌هایشان بر آتش درگیری می‌دمند. در این میان صدای دشنام‌ها و واژه‌های بالای ۱۸ سال هم به گوش می‌رسد.

پس از آرام شدن نسبی دعوا، یکی از حاضران متوجه «چاقو»یی می‌شود که در شلوار هلیا پنهان است و وقتی به آن اشاره می‌کند، دخترک یک قمه ۵۰ سانتیمتری را از شلوارش بیرون می‌کشد و البته به توصیه یکی از دوستان خود برای اینکه «شر» نشود، از آن استفاده نمی‌کند. شما می‌توانید ماجرای این دعوای نوجوانان را در این ویدئویی یک دقیقه و ۴۵ ثانیه‌ای ببینید.

پس از انتشار گسترده این فیلم در فضای مجازی و بازبینی چندباره آن، کاربران شبکه‌های اجتماعی نکته‌هایی عجیب کشف کردند. اول اینکه یک دختر نوجوان چرا باید قمه همراه داشته باشد؟ دوم اینکه او چگونه بدون ترس از آسیب دیدن آن را زیر شلوار خود پنهان کرده است؟ نکته سوم بیرون زدن نوک قمه از زیر شلوار در میانه دعواست که می‌توانست به یک فاجعه جبران‌ناپذیر بینجامد.

هلیا دختر قمه کش

هر چند با دیدن این فیلم تاسف‌بار هم باز برخی کاربران سر شوخی و خنده را باز کردند و گروهی از آنها بیش و پیش از آنکه نگران جان دختربچه‌ها باشند، نگرانی خود را برای سرنوشت کش موی یکی از آنها که روی زمین افتاده بود ابراز کردند. عده‌ای دیگر هم تاب‌آوری هلیا را ستودند که با وجود داشتن قمه از آن استفاده نکرده است.

دکتر غلامرضا محمدنسل، جرم‌شناس و استاد دانشگاه در تحلیل دلیل قمه کشی بانوان مطالبی مطرح کرد.

علت قمه کشی هلیا دختر قمه کش 

در یکی دو هفته اخیر ویدیوها و اخباری در مورد نزاع مسلحانه بانوان و با تیتر قمه‌کشی بانوان در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شده و واکنش‌های مختلفی را به همراه داشته است. نگارنده در نظر دارد این پدیده کم‌سابقه و نوظهور را از دیدگاه جرم‌شناختی در چند بند به‌ اختصار مورد بررسی قرار دهد:

1. هرچند که نزاع گروهی بانوان با یکدیگر یا با آقایان و بانوان دیگر امر بی‌سابقه‌ای در کشورمان نیست لیکن کیفیت درگیری و الفاظ و حرکات متنازعین قدری کم‌سابقه است و بیشتر دعواهای پسران و مردان معروف به اراذل‌ و اوباش را به اذهان تداعی می‌کند و متأسفانه نشانه‌‌هایی از ورود زنان و دختران هنجارشکن به عرصه به چشم می‌خورد که با ذهنیت‌های قبلی ما در مورد رفتار و منش بانوان در جامعه مغایرت داشته و بسیار عجیب ‌و غریب به نظر می‌رسد.

2. از دید جرم‌شناسان فرهنگی این پدیده جدید در کشور ما نگران‌کننده بوده و نشانه ‌هایی از تغییرات فرهنگی زیرپوستی در میان زنان و دختران جوان است که ممکن است در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد گسترش و تعمیم آن در طیف وسیعی از دختران و زنان جوان در شهرهای مختلف کشور باشیم.

3. در خصوص تبیین چرایی این رفتارها می‌توان از چند نظریه جرم‌شناختی مدد گرفت. نخست می‌توان به نظریه یادگیری اشاره کرد.

براساس این نظریه دختران جوان از طریق معاشرت و مجاورت با پسرهای خشن، رفتارها و حرکات خشونت‌آمیز آنان را از طریق مکانیسم‌های تقلید و الگوپذیری یاد گرفته و در موارد مقتضی از خود بروز می‌دهند. علاوه بر آن نشر برخی کلیپ‌ها و فیلم‌های مشابه در رسانه‌ها و فضای مجازی می‌تواند ادبیات رفتاری و گفتاری خشن و لمپن را در سطح جامعه و میان جوانان و نوجوانان دختر و پسر عادی‌سازی نماید.

4. نظریه نیاز نیز می‌تواند در تبیین این قبیل رفتارهای برخی از دختران و زنان جوان به مدد گرفته شود. امروزه با افزایش شمار زنان مجرد و مستقل، خوداتکایی و برخورداری از ابزارهای بازدارنده و قدرت فیزیکی در میان آنان رو به تزاید است و حمل سلاح و قدرت‌نمایی از آثار چنین وضعیتی هستند.

5. برخی نیز ممکن است براساس نظریه فشار مدعی باشند که جهانی‌سازی و زیست در فضای مجازی انتظارات و خودانگاری جدیدی را در میان زنان و دختران پدید آورده است لیکن به دلایل مختلف این انتظارات و امیال برآورده نشده و اعمال محرومیت اجتماعی و خانوادگی بر دختران آنها را به کنش اعتراضی واقعی و گاهی نمادین در منظر عموم سوق می‌دهد.

هلیا دختر قمه کش

6. نظریه انتقال خرده‌فرهنگ بزهکاری نیز در این زمینه حرف‌هایی برای گفتن دارد. متأسفانه در سال‌های اخیر با افزایش جمعیت زنان زندانی به سبب ارتکاب جرایم مختلف و ازجمله جرایم خشن مواجه بوده ‌ایم. بیتوته در زندان و همنشینی با زنان خشن و خلافکار موجب انتقال خرده‌فرهنگ بزهکاری و خشونت در میان زنان بزهکار تازه‌کار می‌شود.

7. نظریه همنشینی افتراقی نیز در این میان دیده می‌شود. تعلق به گروه و تلاش برای کسب وجهه و موقعیت در میان معاشران و همسالان اگر با انتخاب دوستان و معاشرین بد همراه باشد، دختر و پسر جوان را در معرض لغزش‌های اخلاقی و رفتاری فزاینده قرار می‌دهد. واقع امر این است که این معضل در حال گسترش است و باید به فکر چاره‌جویی بود. انکار مشکلات نمی‌تواند راه‌حل خوبی برای رفع‌ورجوع آنها باشد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.