کد خبر : 7866 / /
/

اخبار / اخبار سلامت / اخبار مرگ و میر کرونایی

کفتارهایی که به جای واکسن کرونا به مرد آب مقطر می فروختند دستگیر شدند.

سرهنگ «رامین پاشایی» معاون اجتماعی پلیس فتای ناجا در برنامه «طبیب» در خصوص برخورد با افرادی که از طریق صفحه‌ها و کانال‌های فعال در فضای مجازی در زمینه فروش دارو فعالیت‌ می‌کنند، گفت: برای واگذاری و فروش دارو در فضای مجازی هیچ گونه مجوزی صادر نشده، یک سری داروخانه است که سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت به آنها مجوز داده، که البته آنها به صورت فیزیکی نیز دارای داروخانه‌های فعال در سطح شهر هستند که به صورت محدود برای ایام کرونا مجوزهایی به آنها اعطا شد تا بتوانند در این ایام به صورت آنلاین نسخه‌ها را بخوانند و تحت شرایط و ضوابط خاص داروها را از این طریق ارسال کنند.

تزریق واکسن کرونا تقلبی 

وی در ادامه اظهار کرد: پس هرگونه تبلیغ و واگذاری دارو در فضای مجازی جرم است و پلیس فتا نیز در حال رصد بوده و نه تنها در فضای مجازی در ایران بلکه در کل دنیا با این مقوله به همین شکل برخورد می‎شود، چنانکه عملیات جهانی پانجیا ۱۴ با هدف مقابله با تبلیغ و فروش آنلاین داروهای غیرمجاز با همکاری همزمان پلیس بیش از ۱۰۰ کشور و با محوریت و هماهنگی پلیس اینترپل و همکاری سازمان بهداشت جهانی اجرا شد و کشور ما نیز حدود یک ماه و نیم پیش به مدت دو هفته در این عملیات شرکت داشت.

این مقام مسؤل در پلیس فتا با اشاره به اینکه در این عملیات تمام پلیس فتاهای کشور حضور داشتند، عنوان کرد: در این طرح بیش از ۱۱ هزار نشانگاه اینترنتی اعم از وب‌سایت، شبکه اجتماعی، پیام رسان‌های موبایلی و وب‌ سایت‌های آگهی محور را رصد و مجرمانی که در این فضا فعالیت می‌کردند را شناسایی کردیم که در این میان ۲۳۲ نشانگاه اینترنتی مجرمانه شناسایی و حذف شد، حدود ۸۰۰ نشانگاه مجرمانه هم که در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های خارجی فعالیت داشتند برای حذف به سازمان اینترپل معرفی شدند.

واکسن کرونا

پاشایی همچنین اظهار کرد: در این عملیات ۲۶۵ مورد حکم بازرسی و تفتیش از مکان‌ها نیز توسط مرجع قضایی صادر شد که با همراهی نمایندگان محترم وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو تعداد ۶۲ هزار و ۴۵۵ بسته دارویی مورد بررسی قرار گرفته و توقیف شد، بیشترین داروهایی هم که در این دوره کشف کردیم داروهای زیرمجموعه کرونا ویروس بودند. در واقع اینها یک سایت و کانالی ایجاد می‌کردند و بعد  یک صفحه شخصی در یک شبکه اجتماعی فعال و تبلیغ دارو کرده و داروهای تقلبی به فروش می‌رساندند و در بهترین حالت آب مقطر را به عنوان دارو و یا واکسن کرونا برای مردم ارسال می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه به لحاظ قانونی همه این فعالیت‌ها جرم محسوب می‌شود، یادآور شد: ما به هیچ عنوان فعالیتی تحت این عنوان به جز همان تعدادی که از سازمان غذا و دارو مجوز گرفتند و اسامی آنها در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان است نداریم، پس هرجا تبلیغی داریم یقین بدانید که کلاهبرداری است و جرم اتفاق افتاده، همچنین داروهای تقلبی و تاریخ مصرف گذشته هم از مواردی بود که در این طرح شناسایی شد و با مجرمین برخورد قضایی صورت گرفت.

معاون اجتماعی پلیس فتای ناجا در ادامه توضیح داد: مرحله دوم این طرح نیز در آینده اجرا خواهد شد، پس این مورد تنها خاص کشور ما نیست و در تمام دنیا در حال روی دادن است و فقط هموطنان باید آگاهی خود در این زمینه را بالا برده و فقط در صورت مجوز داشتن به این سایت‌ها اعتماد کنند.

پاشایی در پایان در خصوص برخورد با صفحه‌های تقلبی فعال در فضای مجازی با عنوان برنامه «طبیب» نیز عنوان کرد: این موردی است که ما در خصوص صفحات مجازی بسیاری از افراد مشهور، مراکز و ارگان‌های مهم داریم که در این صورت با تنظیم شکوائیه قضایی از طرف افراد، پلیس فتا وارد عمل شده و نسبت به حذف این صفحات اقدام می‌کند، در کنار پلیس هموطنان نیز مسؤل هستند، اول اینکه فریب نخورند و با ما در ارتباط باشند، ما یک پل ارتباطی نیز با عنوان سایبر پلیس از طریق اینترنت و در بخش گزارش مردمی زیر مجموعه امداد و فوریت‌های سایبری با مردم داریم، همچنین همکاران من در شماره ۰۹۶۳۸۰ نیز به صورت برخط با شما برای مشاوره و دریافت گزارش موارد مشکوک در ارتباط خواهند بود.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.