کد خبر : 8021 / /
/

اخبار روز / اخبار حوادث / اخبار قتل

​محکومان در نقاط مختلف کشور توانستند رضایت اولیای دم را جلب کنند.

هفت نفر بودند، به ایستگاه آخر زندگی‌شان نزدیک شده بودند. هیچ راهی برایشان باقی نمانده بود. تمام امید خود را از دست داده بودند. طناب دار و آن ثانیه‌های وحشتناک برای اعدام ، برایشان به یک کابوس تکراری تبدیل شده بود. با این حال در لحظه‌های آخر، وقتی قرار بود زندگی‌شان در ازای زندگی که گرفته بودند، تمام شود، هدیه نفس‌کشیدن به آنها بخشیده شد؛ 7 محکوم به اعدام که سال‌های سال در سلول‌های خود به اعدام و مرگ فکر کردند. آنهایی که جان گرفته بودند و قرار بود جان‌شان گرفته شود ولی اولیای دم در لحظه‌ها و ساعت‌های آخر به آنها زندگی بخشیدند. 7 قاتل در هرمزگان، ارومیه، فردیس، شیراز، گلستان و تهران توانستند در لحظه‌های آخر از اولیای دم رضایت بگیرند. این محکومان، هر کدام، سال‌های طولانی را در زندان به سر برده بودند.

اتفاق عجیب برای 7 قاتل

قاتل شیرازی یکی از این محکومان است؛ مجرمی که 21 سال را در زندان ماند. انتظار مرگش را می‌کشید اما درنهایت توانست نجات پیدا کند. با تلاش شورای حل اختلاف شهرستان فسا بود که خانواده مقتول پس از ۲۱ سال اعلام رضایت کردند.

سال ۱۳۷۹ بود که این حادثه رخ داد. یک درگیری و نزاع در شهرستان فسا رخ داد. درگیری که در آن فردی به قتل رسید. پس از این حادثه قاتل دستگیر شد. با این حال اختلافات شدیدی بین خانواده مقتول و قاتل رخ داد. همین مسأله نیز باعث ناآرامی در محل سکونت این خانواده‌ها شد.

حوادث

 پایان 21 سال کابوس شبانه

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدکاظم موسوی، رئیس کل دادگستری استان فارس، از رهایی این محکوم به قصاص از چوبه دار خبر داد و گفت: «خوشبختانه تلاش و کوشش رئیس، دادستان و اعضای شعبه اول شورای حل اختلاف شهرستان فسا به ثمر نشست. خانواده مقتول از حق خود گذشتند و با عفو و بخشش بی‌قید و شرط، قاتل از قصاص نجات یافت.»

 بخشش در بشاگرد هرمزگان

در پرونده بعدی، قاتل 18 سال در حبس بود. او نیز با رضایت اولیای دم توانست از مرگ نجات پیدا کند. این اعدامی با اجرای پویش بخشایش حسینی در شهرستان بشاگرد از اعدام رهایی یافت. این محکوم به جرم قتل عمد منتظر اجرای حکم قصاص بود. همزمان با تلاش مسئولان قضائی و برگزاری جلسات متعدد صلح و سازش، اولیای دم پس از ۱۸ سال و در قالب پویش بخشایش حسینی با استناد به عفو و رأفت اسلامی، رضایت خود را اعلام کردند. بنابراین این مجرم توانست بعد از این همه سال طعم آزادی را بچشد و زندگی دوباره به دست آورد.

 رهایی پس از ۱۴ سال

پرونده بعدی نیز مربوط به قاتل ارومیه‌ای است. مردی که ۱۴ سال در انتظار اعدام بود. قاتل پس از ۱۴ سال تحمل حبس و انتظار قصاص بالاخره با تلاش چندین ماهه کارکنان شورای حل اختلاف میاندوآب از قصاص رهایی و حیاتی دوباره یافت. در این حادثه زندانی در سال ۸۷ در یکی از روستا‌های میاندوآب به علت اختلافات خانوادگی مقتول را به قتل رسانده بود. درنهایت پس از ۱۴ سال این غائله با سازش و گذشت اولیای دم ختم به خیر شد و محکوم از قصاص نجات پیدا کرد.

گذشت از قصاص گنبد کاووس

پدر و مادر گنبدی در چند قدمی قصاص قاتل فرزندشان به حرمت فرارسیدن ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان، از حق قانونی خود گذشتند. ۴ سال پیش مشاجره لفظی و خشم آنی دو دوست جوان باعث مرگ یکی از آنان با ضربات چاقوی دیگری شد. دادگاه هم بر اساس قانون و طبق درخواست خانواده مقتول حکم قصاص را صادر کرد.

شهرکی، رئیس شعبه ۱۱ صلح و سازش شورای حل اختلاف گنبد کاووس، در این باره گفت: «با میانجیگری و گفت‌وگو‌های متعدد اعضای شورای صلح و سازش خانواده مقتول رضایت دادند. این جوان پس از ۴ سال در بند بودن فرصت زندگی دوباره یافت. امسال ۳ محکوم به اعدام با رضایت اولیای دم مقتول از چوبه دار رهایی یافتند.»

نجات از قصاص با ۸۰۰ میلیون تومان

این بار در شهرستان فردیس بود که خبر خوش رسید. زن و مرد جوانی که به اعدام محکوم شده بودند در یک قدمی چوبه دار بخشیده شدند. این دو زندانی محکوم به قصاص نفس یک مرد و یک زن هستند. آنها با ورود انجمن حمایت از زندانیان شهرستان فردیس و با همکاری مددکاری زندان رجایی‌شهر کرج و مددکاری زندان فردیس از چوبه دار رهایی یافتند.

غلامرضا نادری‌نژاد، مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان شهرستان فردیس، در این باره گفت: «این افراد حدود ۱۰ سال حبس متحمل شدند. برای بخش زندانی مرد مبلغ یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان و زندانی زن ۸۰۰ میلیون تومان پرداخت شد.»

مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان شهرستان فردیس ادامه داد: «با همکاری خیرین از ابتدای فروردین ماه جاری تا کنون ۳۵ زندانی جرایم غیر عمد این شهرستان از ندامتگاه فردیس آزاد شده و به آغوش خانواده‌های بازگشته‌اند.»

بخشش قاتل مادر

در پایتخت نیز دو دختر و یک پسر قاتل مادرشان را بخشیدند. قاتل 9 سال در زندان بود و درنهایت توانست از مجازات اعدام رهایی یابد. این پرونده به روز پنجم مهر سال ۹۱ برمی‌گردد. روزی که یک زن میانسال در اتاق نشیمن خانه‌اش با روسری خفه شده بود. وقتی خبر این جنایت به مأموران پلیس و بازپرس کشیک قتل رسید، تحقیقات در این‌باره آغاز شد. وسایل خانه به هم ریخته بود؛ اما طلا و پول مقتول سرقت نشده و فقط گوشی تلفن همراهش سرقت شده بود. همچنین لکه‌های خون کشف‌شده نیز تنها متعلق به مقتول نبود و برای فرد دیگری نیز بود. مأموران به تحقیق از همسایه‌ها پرداختند.

در ادامه مشخص شد که کارگر میوه‌فروشی به مقتول علاقه‌مند بوده و به خانه‌اش رفت‌وآمد کرده است و شب حادثه نیز در حوالی محل زندگی مقتول دیده شده بود. دو دختر و یک پسر مقتول نیز تأیید کردند که این کارگر میوه‌فروشی خواستگار مادرشان بوده است. بنابراین پلیس به سراغ این کارگر رفت؛ اما مشخص شد این مرد افغانستانی جوان چند روز قبل از محل کارش تسویه کرده و رفته بود.

انکار قتل

درنهایت اسفند همان سال قاتل فراری در اردوگاه مهاجران افغانستانی بازداشت شد. او منکر قتل شد. این مرد به پلیس گفت: «من با مقتول ارتباط داشتم ولی دو ماه قبل با او قهر کردم و به کشورم رفتم. نمی‌دانم چه کسی او را کشته است.»

این مرد هیچ وقت به قتل اعتراف نکرد اما تمام شواهد نشان می‌داد که او قاتل است. بنابراین او به قصاص محکوم شد. او یک بار پای چوبه دار رفت، پای چوبه دار بود که اولیای دم مهلت ۶ ماهه به او دادند. این مهلت تمام شد و قاتل نتوانست رضایت خانواده مقتول را جلب کند. به همین دلیل چند روز پیش این مرد جوان برای بار دوم پای چوبه دار رفت. اینجا بود که دو دختر و یک پسر مقتول درنهایت قاتل مادرشان را بخشیدند.

منبع: شهروند

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.