کد خبر : 11658 / /
/

روز دوشنبه هشتم آذرماه شهر وین میزبان مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) با هدف رفع تحریم‌های آمریکاست.

 

از روز گذشته تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای وارد وین شده و امروز دیدارها و مذاکرات مقدماتی انجام شده است. حالا قرار است فردا، هشتم آذرماه گفت‌گوهای اصلی کمیسیون مشترک برجام انجام شود. مذاکراتی که میان ایران و گروه ۱+۴ با هدف رفع تحریم‌های آمریکا انجام می‌شود.

 

روز دوشنبه هشتم آذرماه شهر وین میزبان مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) با هدف رفع تحریم‌های آمریکاست.

محمدرضا غائبی، سرپرست نمایندگی ایران در سازمان‌های بین‌المللی اعلام کرده که تیم مذاکراتی ایران به ریاست باقری، معاون سیاسی وزارت خارجه از روز شنبه وارد وین شده است. این تیم، دیروز ملاقات‌هایی داشتند و امروز یکشنبه نیز ملاقات‌های دو جانبه و سه جانبه در سطوح کارشناسی و سطح روسای هیات‌های چین و روسیه و نیز با هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا آقای انریکه مورا برگزار می‌شود.

به گفته غائبی، گفت‌گوهای اصلی کمیسیون مشترک برجام فردا دوشنبه بعد از ظهر در محل هتل کوبورگ با حضور تمامی هیات‌های اصلی عضو برجام برگزار می‌شود. اما روند مذاکرات چگونه پیش‌بینی می‌شود؟

مقایسه اولویت های دو طرف

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیشتر با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در توئیتر در مقایسه رویکرد و اقدامات آمریکا و تروئیکای اروپا و جمهوری اسلامی ایران نوشت: در آستانه گفتگوهای وین، آمریکا و تروئیکای اروپایی، بیانیه‌های متقلبانه صادر می‌کنند، بر تحریم‌ها می‌افزایند، روایت‌های تحریف شده سرهم می‌کنند و در برابر تهدیدات اسرائیل سکوت می‌کنند.

وی با اشاره به اقدامات ایران نیز اعلام کرد: ایران، تیم مذاکره‌کننده جدی و سطح بالا تشکیل می‌دهد، خواستار توافق خوب، فوری و اجرای کامل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ می‌شود و رایزنی‌های منطقه‌ای انجام می‌دهد، کافی است اولویت‌های دو طرف را مقایسه کنید.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران قبلاً نیز با بیان اینکه «در میز مذاکرات وین آماده نیل به توافق خوب هستیم»، اضافه کرد که بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات یک اصل مهم و راهگشا است.

رابرت مالی: ما آماده‌ایم به برجام بازگردیم

به نقل از ایرنا رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران نیز درخصوص مذاکرات وین ادعا کرده است که ما آماده‌ایم به برجام بازگردیم و تحریم های مغایر با آن را لغو کنیم.

رابرت مالی در گفتگو با رادیوی ملی آمریکا اعلام کرده که جو بایدن رییس جمهوری و آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا آشکارا اعلام کرده‌اند ما برای دیپلماسی حق ویژه قائل هستیم.

مالی در پایان در پاسخ به سوالی در مورد نحوه و ساز و کار مذاکرات در وین گفت که وی و هیئت همراه در هتلی خواهند بود و منتظر می‌مانند تا گزارشی که دیگران یعنی کسانی که ایران موافقت می‌کند با آنها صحبت کند، را بشنوند.

دست ایران در مذاکرات بسته نیست

طبق اخبار منتشر شده از خبرگزاری‌ها، امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران چندی پیش در این مورد بیان کرده است: قطعا دست جمهوری اسلامی ایران در مذارکرات هسته‌ای بسته نیست. گزینه‌های مختلفی در مقابل ما قرار دارد. ما از گزینه گفتگو و مذاکره در وین کار را شروع می‌کنیم. در مذاکره جدی هستیم و در رسیدن به توافق جدی هستیم و امیدواریم آنگونه که طرف‌های مقابل ما در کلام به ویژه غربی‌ها می‌گویند، جدیت آنها را هم ببینیم.

در شش دور مذاکراتی که در پایان دولت دوازدهم در وین برگزار شد، هیأت ایرانی به بحث خسارت‌های وارده بعد از خروج آمریکا از برجام اشاره‌ای نکرد که این در حقیقت یکی از نقاط ضعف مذاکرات بود. پس از آن‌که آمریکا از برجام خارج شد، در سه سال اخیر تلاش زیادی را صورت داد تا اقتصاد ایران را متلاشی کند، ولی ایران به‌رغم همه این کارشکنی‌ها مقاومت کرده و اقتصادش را حفظ کرد. البته با این حال اقتصاد ایران به خصوص صنعت نفت مورد آسیب جدی قرار گرفت.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.