کد خبر : 8094 / /
/

اخبار پیشروی های طالبان| اخبار افغانستان| حکومت طالبان در افغانستان| مهاجرت اغانستانی ها

یکی از سخنگویان طالبان به آسوشیتد پرس گفته است که نمایندگان این گروه در حال مذاکره با هدف تشکیل «دولت اسلامی فراگیر» در افغانستان هستند.

یکی از سخنگویان طالبان به آسوشیتد پرس گفته است که نمایندگان این گروه در حال مذاکره با هدف تشکیل «دولت اسلامی فراگیر» در افغانستان هستند.

طالبان

گروه طالبان کنترل تلویزیون ملی افغانستان را نیز در اختیار گرفته است.

هواپیمای غول پیکر بوئینگ C-17A ارتش آمریکا نیز در راستای تخلیه اتباع باقیمانده آمریکایی از افغانستان در فرودگاه کابل فرود آمد. 

با وجود اینکه پنتاگون حاضر به افشای محل حضور اشرف غنی نشد، برخی منابع خبری مدعی شده‌اند که اشرف غنی که کابل را به مقصد تاجیکستان ترک کرده بود از آنجا به ازبکستان رفته است.

به گفته وزارت داخله افغانستان طالبان به حومه کابل رسیده و از هر سو در حال پیشروی است. سخنگوی طالبان می‌گوید به نیروهای این گروه دستور داده شده تا بیرون شهر توقف کرده و به سمت کابل پیشروی نکنند.

با این حال ساکنان حومه کابل گفته‌اند که طالبان در نقاط مختلف شهر دیده شده‌اند. یکی از ساکنان حومه شرقی پایتخت گفته است: «جنگجویان مسلح طالبان در محله ما حضور دارند، اما درگیری وجود ندارد.»

به گفته یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده دولت، قرار است امروز هیاتی از افغانستان به قطر برود تا در مورد انتقال قدرت با طالبان مذاکره کند. مقامات آمریکایی نیز در مذاکرات مشارکت خواهند داشت.

به گفته محافل دیپلماتیک دولت افغانستان می‌خواهد علی احمد جلالی وزیر داخله و سفیر سابق آلمان را به عنوان رئیس جمهور جدید پیشنهاد دهد. او ظاهرا نامزدی محسوب می‌شود که ممکن است مورد قبول همه طرف‌ها قرار گیرد.

گفته می‌شود اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان کشورش به مقصد تاجیکستان ترک کرده است. او پیشتر در پیامی ویدئویی خطاب به نیروهای دولتی گفته بود سربازان باید به تأمین "امنیت همه شهروندان" در پایتخت ادامه دهند.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای صلح افغانستان، خروج غنی از کشور را تأیید کرده است. عبدالله ضمن تأیید خبر خروج غنی از افغانستان او را "رئیس‌جمهور پیشین" خواند. 

"هیچ انتقامی در کار نیست"

سهیل شاهین، نماینده طالبان در قطر روز یکشنبه ۲۴ مرداد (۱۵ اوت) به سرویس جهانی بی‌بی‌سی گفته است که طالبان برای "انتقال مسالمت آمیز" قدرت در افغانستان تلاش می‌کند و می‌خواهد "حکومت اسلامی فراگیری" را تشکیل دهد که در آن "همه أفغانها" نماینده داشته باشند.

سخنگوی طالبان گفته است که "هیچ انتقامی در کار نیست" و همه کسانی که در دولت یا ارتش خدمت کرده‌اند، "بخشیده می‌شوند". به گفته او غیرنظامیان "مجبور نیستند از ترس کشور را ترک کنند".

او همچین اطمینان داده است که فرودگاه کابل به کار خود ادامه می‌دهد و اتباع بیگانه می‌توانند در صورت تمایل پایتخت افغانستان را ترک کنند.

شاهین تاکید کرده که نیروهای طالبان به سفیران یا شهروندان خارجی حمله نمی‌کنند. به گفته او "هیچ خطری برای دیپلمات‌ها، سازمان‌های غیردولتی و هیچ کس وجود نخواهد داشت". 

سخنگوی طالبان از اتباع خارجی خواسته که کشور را ترک نکنند و گفته است که آنها می‌توانند به کار خود در افغانستان ادامه دهند.

طالبان

بزرگترین عملیات تخلیه ارتش آلمان

در روزهای گذشته آلمان، ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی اقدامات خود را برای خروج کارکنان سفارت و سایر شهروندان خود از افغانستان آغاز کردند.

آلمان سفارت خود در کابل را تعطیل کرده و کارکنان آنجا را به بخش نظامی فرودگاه کابل انتقال داده است.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان این خبر را در توییرتر خود تایید کرد و از کابینه دولت خواست نشست فوق‌العاده تشکیل دهد.

وزیر خارجه آلمان تصریح کرد که باید هرچه سریعتر برای امنیت و انتقال افرادی که با ارتش آلمان در أفغانستان همکاری کرده‌اند و جانشان در خطر است، اقدام شود.

او امنیت کارکنان سفارت آلمان را اولویت اصلی خواند و گفت: «ما ریسک نخواهیم کرد که شهروندان ما به دست طالبان بیافتند. ما برای همه سناریوها آماده هستیم". قرار است یک مرکز تخلیه در تاشکند در ازبکستان برپا شود.

ارتش آلمان در حال برنامه‌ریزی بزرگترین ماموریت تخلیه است. چتربازان ارتش آلمان قرار است با چندین هواپیمای ترابری A400M به کابل بروند تا امنیت خروج کارکنان سفارت آلمان در کابل را تضمین کنند.

حداقل ۵۷ کارمند سفارت و ۸۸ آلمانی دیگر باید بازگردانده شوند. علاوه بر این تعداد زیادی از کارکنان محلی افغان هستند که جان‌ آنها نیز در معرض خطر است.

طالبان از ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ بر أفغانستان حکومت کرد. این سال‌ها سیاه‌ترین دوره‌ای است که مردم أفغانستان، به ویژه زنان این کشور به یاد دارند.

سهیل شاهین اکنون مدعی است که نگرانی درباره طالبان بی‌مورد است. او گفت: «ما می‌خواهیم با هر شهروند افغان کار کنیم. ما فصل جدیدی از صلح ، تعامل، همزیستی مسالمت‌آمیز و وحدت ملی را برای کشور و مردم کشورمان می‌خواهیم.»

بسیاری از شهروندان أفغانستان به این وعده‌ها باور ندارند و  در نگرانی و ترسی عمیق از روزهای آینده بسر می‌برند. 

اشرف غنی

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.