کد خبر : 8106 / /
/

با فرار رئیس‌جمهور پیشین افغانستان و دیپلمات‌ها از کابل پایتخت این کشور، طالبان اعلام کرد که جنگ تمام شده است. برخی رسانه‌ها نیز از حضور اشرفی غنی در عمان خبر می‌دهند.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان به تلویزیون الجزیره گفت: امروز یک روز بزرگ برای مردم افغانستان و مجاهدین است. آنها ۲۰ سال است که شاهد تلاش‌ها و فداکاری‌های خود بوده‌اند. به لطف خدا، جنگ در کشور به پایان رسیده است.

نعیم گفت که نوع و شکل دولت جدید در افغانستان به زودی مشخص می‌شود و افزود که طالبان نمی‌خواهند در انزوا زندگی کنند و خواستار روابط بین‌المللی مسالمت‌آمیز است.

وی گفت: ما به آنچه که به دنبال آن بودیم، یعنی آزادی کشور و استقلال مردم، رسیده‌ایم. ما اجازه نخواهیم داد که از سرزمین‌های ما برای هدف قرار دادن کسی استفاده شود و نمی‌خواهیم به دیگران آسیب برسد. ما فکر نمی‌کنیم نیروهای خارجی، تجربه شکست خورده خود را در افغانستان بار دیگر تکرار کنند.

نعیم گفت: ما آماده گفتگو با همه شخصیت‌های افغان هستیم و حفاظت لازم را برای آنها تضمین می‌کنیم.

نعیم افزود، این گروه به حقوق زنان و اقلیت‌ها و آزادی بیان در قوانین شرعی احترام می‌گذارد.

این سخنگو تاکید کرد که طالبان می‌خواهد روابط مسالمت‌آمیزی داشته باشند و مشتاق توسعه چندین کانال ارتباطی است که قبلا با کشورهای خارجی باز کرده بود.

وی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره گفت: ما از همه کشورها و نهادها می‌خواهیم برای حل هرگونه مشکل با ما وارد گفتگو شوند.

نعیم گفت که هیچ نهاد یا مقر دیپلماتیک توسط طالبان مورد هدف قرار نگرفته است و این گروه امنیت شهروندان و نمایندگی‌های دیپلماتیک را تامین می‌کند.

او فرار غنی را غیرمنتظره خواند و گفت: حتی نزدیکانش نیز چنین انتظاری نداشتند. جنگ در کشور به پایان رسیده است، نوع و شکل دولت جدید در افغانستان به زودی مشخص می‌شود (ایسنا).

اشرف غنی  به عمان رفت؟

در این میان، شبکه تلویزیونی کابل نیوز گزارش داد که اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان روز یکشنبه پس از تصرف کابل، پایتخت این کشور توسط طالبان وارد عمان شد.

این کانال تلویزیونی اعلام کرد که همسر غنی، رولا و حمدالله محب، مشاور امنیت ملی و فضل محمود فضلی، رئیس عمومی اداره امور ریاست جمهوری افغانستان نیز همراه وی هستند.

به گفته این شبکه، غنی و همراهانش ابتدا کابل را به مقصد تاجیکستان و سپس عمان ترک کردند و اکنون در آنجا هستند.

خروج غنی از قدرت یکی از خواسته های اصلی طالبان در جریان مذاکرات صلح با دولت بود، اما او همچنان قدرت را حفظ کرده بود (ایسنا).

وضعیت نمایندگی‌های ایران در افغانستان

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به تحولات افغانستان گفت: در مورد وضعیت نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در افغانستان شرایط اینگونه است که از پنج نمایندگی کشورمان در افغانستان شامل کابل، مزار شریف، جلال آباد، هرات و قندهار، همکاران ما از مدتی قبل از سه نمایندگی شامل مزار شریف، جلال آباد و قندهار خارج شده بودند و فعالیت‌های خود را از کابل پیگیری می‌کردند.

وی افزود: البته به دلایلی جمع‌بندی این بود که تعطیلی این نمایندگی‌ها اعلام نشود و در حال حاضر در این سه نمایندگی تنها نگهبان و چند نفر از کارکنان محلی حضور دارند.

خطیب‌زاده ادمه داد: در مورد سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل، تقلیل نیروها صورت گرفته و تا جائی که فعالیت‌های ضروری سفارت مختل نشود همکاران برگشته‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: دیپلمات‌های ما در هرات در سلامت بوده و مشکلی برای رفت و آمد به ایران ندارند اما به جهت اطمینان ترجیح داده شده است که فعلا در محل نمایندگی باقی بمانند (باشگاه خبرنگاران جوان).

تلویزیون افغانستان هم به دست طالبان افتاد

همچنین در خبری دیگر اعلام شد که گروه طالبان کنترل تلویزیون ملی افغانستان را نیز در اختیار گرفته است.

طالبان در اولین پیام خود از این تلویزیون خطاب به مردم افغانستان اعلام کرد که آرامش خود را حفظ کنند (فارس).

ادامه فعالیت ناتو در افغانستان

در این میان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرده است که فعالیت دیپلماتیک خود را در افغانستان ادامه می‌دهد.

این سازمان افزوده است: ناتو تحولات افغانستان را مدام ارزیابی می‌کند، امنیت کارمندان ما در افغانستان برای ما حائز اهمیت است و در صورت لزوم به تنظیم موقعیت خود در کابل ادامه می‌دهیم (باشگاه خبرنگاران جوان).

طالبان دولت موقت تشکیل داد

به گزارش تجارت‌نیوز، روز گذشته طالبان اعلام کرد که کنترل کل افغانستان را به دست گرفته است. در ادامه برخی از رسانه‌های خارجی خبر دادند که طالبان، دولت موقت تشکیل داده و علی احمد جلالی را به‌عنوان رئیس دولت موقت انتخاب کرده است.

شبکه العربیه به نقل از رسانه‌های افغان اعلام کرد که اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان قصد دارد تا یکشنبه از سمتش کناره گیری کند. این رسانه گفته عملیات انتقال قدرت امروز در کاخ ریاست جمهوری افغانستان انجام شده است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.