کد خبر : 8474 / /
/

اخبار / اخبار سیاسی / اخبار حمله طالبان به افغانستان

خبرگذاری رویترز گزارشی در رابطه با محمد علی، مهندس کامپیوتر ۲۰ ساله افعانستانی که قصد راه‌اندازی کسب و کار استخراج رمزارزها در این کشور را داشت اما حالا برای فرار از طالبان آواره شده گزارشی منتشر کرده است.

یک مهندس کامپیوتر افغان که قصد داشت استخراج بیت‌کوین و اتریوم را در این کشور شروع کند به صورت زمینی از دست طالبان به ترکیه فرار کرد و توسط پلیس این کشور دستگیر شد.

این مهندس کامپیوتر بعد از تسخیر افعانستان توسط طالبان به صورت زمینی از این کشور فرار کرد و او گفته می‌دانست که طالبان با او اجازه داشتن دوربین یا تلفن هوشمند را نمی‌دهند چه برسد به این که اجازه دهند رمزارز استخراج کند.

طالبان مخالف جدی رمز ارزها

علی در مصاحبه با رویترز گفته از مرز به ایران رفته و از ایران خود را به ترکیه رسانده است. او می‌گوید به دنبال زندگی در مکانی است که فناوری‌های مدرن مضر تلقی نمی‌شوند و ممنوع نیستند.

طالبان

با شدت گرفتن تنش‌ها در افعانستان مهاجران زیادی به سمت کشورهای همسایه روانه شدند. یکی از راه‌های رسیدن به ترکیه ایران است. ترکیه پیش از این حدود چهار میلیون مهاجر سوریه را پناه داده و در حال حاضر اقدامات سختگیرانه‌ای برای مهاجران غیرقانونی اعمال می‌کند. حتی این کشور در حال ساخت یک دیوار بتنی در مرز مشترک خود با ایران است.

علی به رویترز گفته او و ۵۰ نفر پناهجوی دیگر در یک تونل در استان بیتلیس ترکیه پناه گرفتند و در انتظار پیدا کردن راهی برای رسیدن به اروپا هستند.

محمد علی در افعانستان در رشته علوم کامپیوتر تحصیل کرده و طراحی وبسات هم آموزش می‌داد. علاوه بر این او یک کانال یوتیوب راه‌اندازی کرده بود که نحوه درآمدزایی آنلاین را به مردم آموزش می‌داد.

یکی از آرزوهای محمد علی راه‌اندازی یک مرزعه استخراج بیت‌کوین و اتریوم بود اما با به قدرت رسیدن طالبان اینترنت ممنوع شد و حتی کسی اجازه مالکیت دوربین یا تلفن هوشمند را ندارد. طالبان با هرگونه فناوری جدید مخالف‌اند و اماکنی مانند سینما، برنامه‌های تلوزیونی و سایر اقسام هنر با به قدرت رسیدن طالبان از بین رفته است. این گروه حتی به با موسیقی مذهبی مسلمانان هم مخالفت کردند.

محمد علی در مصاحبه با رویترز گفته فقط او نیست که به دلیل سلطه طالبان مجبور به فراراز وطن خود شده بلکه بسیاری از جوانان با استعداد که نیروی کار متخصص و آخرین امیدهای افغانستان بودند از این کشور فرار کردند.

همچنین با ورود طالبان به کابل بسیاری از حوانان افغانستانی سعی کردند با سوار شدن بر چرخ‌های هواپیمای آمریکایی از این کشور فرار کنند که یکی از بازیکنان تیم ملی فوتبال نوجوانان این کشور هم در این اتفاق از هواپیما سقوط کرد و کشته شد.

یک روز بعد از مصاحبه رویترز با این مهندس کامپیوتر پلیس ترکیه او را به دلیل عبور غیرقانونی از مرز دستگیر کرد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.