کد خبر : 10373 / /
/

همه ما در دوران تحصیل در دبستان آموخته ایم که رنگ سفید نور را منعکس می کند و در برابر تابش مستقیم آفتاب، دیرتر گرما را جذب می کند. این حقیقت علمی ساده در تولید بسیاری از وسایل مثل لباس ها و رنگ ماشین ها و... مورد توجه قرار می گیرد. همانطور که می بینیم افراد زیادی به ویژه در مناطق گرم، دیوارهای خارجی ساختمان ها و خانه های خود را به رنگ سفید رنگ می زنند. به طور مثال هتل پانوراما کیش که در جنوب کشورمان واقع می باشد و همواره در معرض تابش شدید آفتاب قرار دارد، از دیوارهایی با رنگ سفید ساخته شده تا گرمای کمتری را جذب کند.

جالب است بدانید که محققان دانشگاه پردو(Purdue) اخیرا موفق به ساخت رنگ سفیدی شده اند که به عنوان سفید ترین رنگ جهان در کتاب رکوردهای جهانی گینس ثبت شده است. استفاده از این رنگ در بناها می تواند نیاز به استفاده از سیستم های تهویه و کولر ها را به میزان  قابل توجهی کاهش دهد و کارایی آن بسیار بیشتر از رنگ های سفید معمولی می باشد.

رنگ هایی که امروزه تحت عنوان رنگ های بازتابی به فروش می رسند، نهایتا می توانند 80 الی 90 درصد نور خورشید را بازتاب کنند اما قابلیت خنک کنندگی ندارند. این در حالی است که رنگ سفید اختراع شده توسط محققین دانشگاه پردو، این توانایی را دارد که سطوح را 13 درجه خنک تر از محیط اطراف خود کند.

این رنگ پس از آزمایش بر روی بیش از 100 ماده بازتابنده گوناگون به دست آمده است و محققان در ساخت آن از یک ترکیب شیمیایی به نام" باریم سولفات" بهره برده اند. این ترکیب را می توان در لوازم آرایشی سفید کننده و کاغذهای عکس نیز یافت. دانشمندان برای ساخت سفید ترین رنگ جهان، 10 ماده را از بین 100 ماده مختلف انتخاب کرده و سپس 50 فرمول متفاوت را روی هر یک از آن ها آزمایش کردند تا در نهایت موفق به ساخت چنین رنگی شدند.

به گفته ی شیولین روان(Xiulin Ruan)، استاد مهندسی مکانیک دانشگاه پردو، پروژه ساخت این رنگ خاص حدود هفت سال پیش آغاز شد و هدف از آن ایجاد راهی برای صرفه جویی در انرژی و کاهش خطرات زیست محیطی استفاده از سیستم های تهویه هوا بوده است. او همچنین ادعا میکند رنگ سفید ساخته شده توسط محققین این دانشگاه، عملکرد قوی تری نسبت به دستگاه های تهویه مطبوعی دارد که امروزه اکثر مردم استفاده می کنند.

1229

 

این رنگ با استفاده از فرایند" خنک کنندگی تابشی" سبب می شود که جسم گرمای خود را از طریق تابش حرارتی از دست بدهد بنابراین جسمی که آغشته به این رنگ خاص باشد، حتی در زیر تابش مستقیم آفتاب نیز حرارت را دفع می کند و خنک می شود.

گرمایش جهانی و به هم خوردن چرخه طبیعی آب و هوا در زمین سبب شده است که دانشمندان بسیاری به فکر یافتن راه حل هایی برای استفاده از انرژی های پاک و صرفه جویی در انرژی بیافتند. به طور مثال محققان دانشگاه استنفورد در سال گذشته اقدام به طراحی و ساخت پنل های ضد خورشیدی کردند تا بدین ترتیب از خنک کنندگی تابشی در جهت برداشت انرژی در شب استفاده کنند و این گونه سهمی در صرفه جویی انرژی و کمک به حیات کره زمین داشته باشند.

محققین پردو ادعا می کنند که این رنگ را می توان سفید تر نیز ساخت اما این مشکل هم وجود دارد که در صورت افزودن بیش ازحد ذرات باریم سولفات به رنگ، احتمال دارد رنگ دچار شکنندگی شده یا از سطوح جدا شود. علاوه بر این، فرمول کنونی که از آن در ساخت رنگ سفید استفاده شده است تجاری ترین راه ممکن بوده و ما به زودی شاهد عرضه این رنگ به بازار خواهیم بود. دانشمندان امید دارند در آینده بتوانند راه حل های بیشتری را برای استفاده از انرژی های پاک و حفاظت از زمین در برابر تغییرات جوی زیانبار بیابند تا حیات را به نسل های بعدی هدیه دهند.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.