کد خبر : 11159 / /
/

​دیگر دور و زمانه تغییر کرده است. برف که می‌بارد بیشتر خوشحالی انسان‌ها صرفاً به‌خاطر دیدن آن است. نه حجم برفی که روی زمین می‌نشیند. موضوع این است که شرایط قرار است سخت‌تر شود. روزبه‌روز گرمای زمین بیشتر می‌شود و این نتیجه‌ای نخواهد داشت به‌جز این که وضعیت برای زندگی و نفس کشیدن گونه‌های جانداری سخت‌تر می‌شود.

 

بالاخره روزی فرا می‌رسد که گرمای زمین به حدی می‌رسد که طبیعت قادر به سبز شدن نخواهند بود. چه‌بسا انسان هم خیلی زود تحت تاثیر این وضعیت قرار بگیرد و از روند زندگی معمول خارج شود. اما منظور ما از توافق آب‌وهوایی پاریس چیست؟ چطور ممکن است ارتباطی با صنعت آهن، تولید فولاد و... داشته باشد.

خوب می‌دانیم که تقریباً 99 درصد از صنعت به فلزات وابسته هستند. هر چیزی که در اطراف خود می‌بینید. یا با فلز تولید شده است و یا فلز نقشی در آن خواهد داشت. مثلاً جالب است بدانید که در موبایل‌های هوشمند تقریباً از 75 درصد جدول عناصر استفاده می‌شود. انتشار کربن باید در کل دنیا 75 درصد کاهش یابد.

برای مطالعه مطالب بیشتر در زمینه آهن می توانید به بلاگ پیوان مراجعه کنید. 

1462

تاثیر توافق آب‌وهوایی در صنعت فولاد

اما منظور از توافق آب‌وهوایی پاریس چیست؟ خوب در این توافق که در چارچوب پیمان‌نامه از سوی سازمان ملل است. به‌موجب کاهش گازهای گلخانه‌ای منعقد شده است و از سوی 195 کشور مختلف این توافق امضا شده است. اما در این توافق چه موضوعی مطرح شده است؟ بر اساس این محتوا کشورها مستلزم استفاده از راهکارهای علمی و عملی برای نگه‌داشتن افزایش میانگین دمای جهانی پایین‌تر از دو درجه سانتی‌گراد می‌باشد. تمام این تلاش‌ها در نهایت باعث می‌شود که این تغییر دمایی در سطحی کم تر از 1.5 درجه سانتی‌گراد باشد. البته که این کار ریسک‌ها و مشکلات خاص خود را خواهد داشت. بسیاری از کشورها را دچار رکود و مشکلات اقتصادی می‌کند.

در مقابل افزایش قابلیت انطباق با اثر تغییر در اقلیم و حمایت از بهبود شرایط اقلیمی و توسعه تجهیزات و تکنولوژی‌ها جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای البته درصورتی‌که وضعیت زمین را تهدید نکند. شارش مالی نیز به شکلی انجام شود و در مسیری قرار گیرد که گاز گلخانه‌ای کمتر تولید شود. در نتیجه توسعه اقلیمی رخ می‌دهد و این عمل باعث بهبود چرخه طبیعی و گردش آب‌وهوایی می‌شود.

1463

پروژه‌های جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای

اما احتمالاً این پرسش برای شما ایجاد می‌شود که گاز گلخانه‌ای چیست؟ معمولاً بسیاری وقتی نام این گاز به میان می‌آید آن را صرفاً دی‌اکسیدکربن می‌دانند. درصورتی‌که این گاز یکی از معروف‌ترین‌ها است که توسط انسان تولید می‌شود. به‌هرحال استفاده از یک سری منابع نیز می‌تواند موجب انتشار بیشتر گازهای گلخانه‌ای و برهم‌خوردن اتمسفر زمین شود. به‌طورکلی گازهای گلخانه‌ای شامل دی نیتروژن اکسید یا همان گاز خنده، متان، بخار آب و ازت هستند.

در نتیجه به گازهایی گلخانه‌ای گفته می‌شود که توسط گلخانه‌ها در اطراف زمین ایجاد می‌شود و به این صورت است که در گلخانه‌ها نور خورشید وارد یک محیط شده و به دلیل این که یک جداره شیشه‌ای وجود دارد بخشی از آن به گلخانه برمی‌گردد. در نتیجه اتفاقی که رخ می‌دهد این است که فضای داخل گلخانه نسبت به بیرون گرم‌تر می‌شود. در جو زمین نیز چنین شرایطی رخ می‌دهد. وقتی این اشعه‌ها به سطح زمین می‌تابند و می‌رسند. در نتیجه‌بخش زیادی از آن جذب شده و در این وضعیت زمین گرم‌تر می‌شود.

تاثیر گرمای زمین روی تغییر در روند تولیدات

سطح زمین از خورشید سردتر است. درصورتی‌که امواج با طول موج بلندتر نسبت به نور خورشید به زمین بتابند. این رخداد موجب بالارفتن حرارت زمین می‌شود. این مسئله باعث می‌شود که هم میزان تبخیر آب بیشتر شده و در نتیجه آن خبری از باران نخواهد بود. هم برف کمتر می‌بارد. چون عامل تشکیل برف سرمای زمین است. در مقابل وقتی این توافق رخ داد.

موجبات آن کاهش میزان تولید فلزات با کربن بالا بود. پس کشورها باید به فکر ارتقاء تکنولوژی تولید خود بوده و در نتیجه این موضوع سبب می‌شود که بسیاری از کارخانجات به دلیل بهره‌گیری از روش‌های قدیمی فلج شوند. در واقع تولید فلزات و نورد به روش‌های جدیدتر رونق بیشتری پیدا می‌کردند. در این شرایط کشورهایی موفق‌تر بودند که این سیستم را زودتر ارتقاء داده بودند.

1464

اقدامات مهم کارخانجات در جهت توافقات آب‌وهوایی پاریس

پنج اقدام اصلی و مهم توسط این گردهمایی منعقد شد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

موضوع اول دوبرابر کردن استفاده از ضایعات در تولید آهن‌آلات است. این موجب می‌شود که چرخه تولید فولاد ساده‌تر شده و در مقابل استفاده از منابع محدود و تجدید ناپذیر نیز بهبود یابد. اصل بعدی سه برابر نمودن تولید و مصرف آهن اسفنجی است. در واقع از آهن اسفنجی در کوره القا و تولید آهن استفاده می‌شود و این مواد اولیه می‌تواند تا 50 درصد جایگزین قراضه شود.

البته استفاده از این کوره‌ها و اجرای آهن اسفنجی و بهره‌برداری از آن در صنعت فلزات نیازمند تجربه و تخصص بالایی است و کارخانجات تولیدی در ایران باید در این مورد تدابیری بیندیشند.

موضوع سوم کاهش شدت انتشار آنلاین در کوره‌های قوس الکتریکی بود. بر اساس توافقات آب‌وهوایی پاریس انتشار و تولید این آلاینده باید تا 70 درصد کاهش یابد. البته اگر کشورها بسترسازی نموده و به تعهدات خود عمل کنند.

در غیر این صورت از شرایط این پیمان خارج خواهد بود و در نتیجه همچنین وضعیت بالارفتن دمای زمین به قوت خود باقی می‌ماند. موضوع مهم دیگر و اصل بعدی کاهش انتشار آلاینده کوره‌های بلند تا 30 درصد بود. اجرای تعهدات توافق آب‌وهوایی پاریس البته نیازمند حمایت دولت خواهد بود. در غیر این صورت کارخانه‌های تولیدی که از سیستم‌های قدیمی تامین مواد اولیه استفاده می‌کنند خیلی زود دچار مشکل می‌شوند.

به‌طورکلی این تعهد اجرای آن را ضروری خواهد کرد و صرف این نیست که موجب حفظ سلامت محیط‌زیست می‌شود. اگر بسترسازی لازم انجام نشود موجب فلج شدن صنعت آهن در دنیا خواهد شد.

کاهش تولید سنگ‌آهن

پس از آن جذب و ذخیره 45 درصد از پسماند که توسط آلاینده‌های کربنی تولید می‌شود. این رقم برای بسیاری از کشورهای صنعتی نزدیک به 500 تن در سال می‌باشد. آلاینده‌های کربنی یکی از اساسی‌ترین نقش‌ها در تولید گازهای گلخانه‌ای و بر هم زدن روند معمول زیست‌محیطی را دارند. این موارد موجب اختلال در بازار یا سنگ‌آهن و زغال‌سنگ خواهد شد.

در واقع تولید سه برابری آهن اسفنجی سبب می‌شود که کارخانجات فعال در این زمینه به رشد اقتصادی خوبی برسند. در مقابل بالا رفتن و اجبار به استفاده از آهن‌قراضه سبب می‌شود که تولید سنگ‌آهن حتی تا 30 درصد کاهش و گندله‌سازی تا 35 درصد رونق پیدا کند. به‌هرحال کلیت این استراتژی موجب ارتقاء صادرات کشورهای استرالیا و برزیل خواهد شد.

اصل مهم دیگر بالابردن بازیافت در کشورهای صنعتی و در حال پیشرفت است. این نرخ باید از رقم 80 تا 85 درصد به 95 درصد برسد. زنجیره تامین آند هند و چین سطح قابل‌توجهی را در برمی‌گیرد. چون این کشورها از جمله مهم‌ترین و بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ضایعات در دنیا هستند.

ایران هم به سهم خود بازار تولید بزرگی را در اختیار دارد. می‌دانیم که شرکت‌ها و کارخانجات آهن زیادی تأسیس شده‌اند و قطعاً در مقابل دولت باید نسبت به بازیافت ضایعات فلزی سخت‌گیرتر شود. تقاضای زغال‌سنگ البته تا سال 2050 نصب خواهد شد و به 622 میلیون تن در سال خواهد رسید.

برای مشاهده محصولات فولادی می توانید به سایت پیوان مراجعه کنید

 

 

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.