کد خبر : 11695 / /
/

امروز دور هفتم مذاکرات وین آغاز شد. مذاکراتی که برخی می‌گویند اثری بر اقلام خوراکی ندارند و برخی دیگر می‌گویند بر کاهش قیمت‌ها اثرگذار است. آیا با انجام مذاکرات اقلام خوراکی از جمله حبوبات ارزان می‌شود؟

 

تحریم‌ها واردات مواد اولیه و خوراکی‌ها از جمله حبوبات به ایران را سخت‌تر از گذشته کرده است. برخی تجار برای واردات حبوبات به ایران مجبورند تحریم را دور بزنند. آیا مذاکرات بر روند کاهش قیمت اقلام خوراکی اثر گذار است؟

امروز دور هفتم مذاکرات وین آغاز شد. مذاکراتی که برخی می‌گویند اثری بر اقلام خوراکی ندارند و برخی دیگر می‌گویند بر کاهش قیمت‌ها اثرگذار است. آیا با انجام مذاکرات اقلام خوراکی از جمله حبوبات ارزان می‌شود؟

در این مورد دبیر انجمن حبوبات به تجارت‌نیوز گفت: افزایش قیمت حبوبات در سال ۱۴۰۰ بی‌سابقه است. یکی از دلایل می‌تواند تحریم‌ها باشد. چرا که تحریم‌ها باعث شده تجار برای واردات کالا مسیرهای مختلفی را دور بزنند و همین مساله باعث افزایش هزینه حمل و نقل شده است.

سید عبدی افتخاری توضیح داد: در این سال‌های تحریم تجار حبوبات را از سه مسیر وارد کشور کرده‌اند. یعنی هیچ‌گاه اقلام خوراکی مستقیم وارد ایران نشده است. برای نمونه حبوبات از اروپا بارگیری و وارد ترکیه یا دوبی می‌شود. دوباره از این دو مقصد نیز به سمت ایران بارگیری و به دست تجار می‌رسد.

او ادامه داد: همین چند مسیره شدن برای واردات حبوبات بهای تمام شده را بالا برده و در افزایش قیمت حبوبات تاثیر داشته است.

بالارفتن هزینه تمام شده تحت تأثیر تحریم ها

دبیر انجمن حبوبات گفت: بنابراین چنانچه نتایج مذاکرات وین مثبت باشد، اقلام خوراکی از این پس مستقیم وارد کشور می‌شود و هزینه‌های تمام شده را برای مردم کاهش می‌دهد.

افتخاری در توصیه‌ای به دولت گفت: دولت باید حامی بخش‌خصوصی باشد و بروکراسی‌های اداری را از پیش‌روی تجار بردارد. یکی از توصیه‌ها این است که دفتر ارزش‌گذاری گمرک در شرایط فعلی باید همکاری خاصی با فعالان اقتصادی داشته باشد و در شفاف شدن قیمت‌ها کمک کند.

براساس این گزارش موج گرانی به بازار حبوبات رسیده است. افزایش قیمت دلار، تحریم‌ها و افزایش هزینه حمل آن به داخل کشور، واردات حبوبات را کاهش داده و قیمت آن را در بازار داخل بالا برده. آن هم درست در سالی که خشکسالی، کمیت و کیفیت محصولات داخلی را هم کاهش داده است.

براساس گزارشی که تسنیم منتشر کرده، واردات حبوبات در سال جاری در مقایسه با سال قبل ۸۱ درصد کاهش داشته و همین مساله باعث گرانی حبوبات شده است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.