کد خبر : 12997 / /
/

 

دیوان عدالت اداری، راه گریزی از تخلفات اداری است که سبب می شود برخی کارمندان و کارگران قراردادی در برخورد با مردم کنترل بیشتری روی اعمال و رفتار خود داشته باشند. در واقع دیوان عدالت اداری به نحوی یک قوه قدرتمند برای دفاع از حق شهروندانی است که زهر دیده تخلفات اداری و سایر موسسات عمومی هستند و بر اساس قانون دیوان شهروندان می توانند با تهیه مدارک و مستندات لازم از کارمند متخلف شکایت کنند.

برای اینکه بتوان بهترین نتیجه را از دادخواست و شکایت خود به دیوان عدالت اداری کسب نمود پیشنهاد می کنیم که حتما از تجارت بهترین وکلای پایه یک که در موسسه حقوقی وکلای پایتخت  مستقر و مشغول به کار هستند بهره ببرید، این مجموعه به برنامه ریزی دقیق می تواند پیش بینی های لازم از شکایت را در ختیار شما قرار دهد تا با استفاده از آن ها بتوانید قدم های بعدی را درست و محکم بردارید.

علاوه بر این شهروندان می توانند شکایات و دادخواست دیگر خود را نیز به این دیوان ارسال نموده و منتظر پاسخ آن باشند، از جمله موارد متفاوت و  ثبت شده از دادخواست مردم می توان به مطالبه مستمری پدر فوت شده، تعلق حقوق متوفی بعد از فوت و رای دیوان عدالت اداری در خصوص مرخصی زایمان اشاره کرد که همگی عناوین خاصی را در بر خواهند داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

ارائه دادخواست دیوان عدالت اداری از شعبه تهران یا شهرستان ها؟

همانطور که می دانید دیوان عدالت اداری در تهران، بزرگراه ستاری، بلوار شهید مخبری، نبش خیابان ایران زمین واقع شده و دفاتر نمایندگی آن در استان های دیگر مستقر می باشد. با توجه به اینکه مراجعه به دیوان عدالت اداری به صورنت غیر حضوری می باشد می توانید به سادگی دادخواست را به هر یکی از شعبات و نمایندگی ها تحویل دهید و در بازه زمانی یک ماه منتظر جواب از سمت شعبه باشید. اگر امکان ارسال و ارائه داد خواست به دیوان عدالت ارداری تهران را ندارید می توانید از همان شهر یا استان خود دادخواست را به یکی از نمایندگی ها ارسال کنید، دادخواست شما بررسی خواهد شد و پس از مدت مقرر پاسخ آن به شما اطلاع داده می شود.

شرایط گرفتن وکیل برای دیوان عدالت اداری

در برخی از مواقع سازمان‌ها و ادارات حق و حقوق افرادی که در سازمان آن‌ها حضور دارند و یا سایر افرادی که در بیرون سازمان هستند را نادیده می‌گیرند و مسلماً این امر باعث پایمال شدن حق و حقوق افراد مذکور می گردد؛ در چنین شرایطی افراد می‌توانند با طی مراحل قانونی اقدام به ثبت شکایات خود در دیوان عدالت اداری نمایند.

شرایط گرفتن وکیل برای دیوان عدالت اداری این است که به سراغ وکیلی بروید که سال‌ها دانش و تجربه در این زمینه دارد و به تمامی قوانین این سازمان اشراف کامل داشته و نسبت به سایر وکیلان اشتباه و خطای کمتری داشته باشند. یکی دیگر از شرایط لازم برای گرفتن وکیل در این زمینه آن است که حتماً یک وکیل پایه یک را برای خود انتخاب کنید، زیرا تنها وکیل پایه یک مورد تایید دیوان عدالت اداری است و این سازمان هیچ گونه تعهدی در مورد وکلای پایه دو و یا کارآموزانی که در این زمینه به فعالیت مشغول هستند ندارد.

پیگیری شکایت دیوان عدالت اداری

امروزه برای تشکیل پرونده و پیگیری شکایت در دیوان عدالت اداری از طریق دو سامانه مهم ثنا و ساجد اقدام نمود .و بسیاری از دغدغه‌های آن‌ها نسبت به مراجعه حضوری و پیگیری پیوسته ابلاغیه و تصمیمات دیوان را کاهش خواهد داد .

 امکان ثبت اعتراض و تنظیم لایحه در سامانه ساجد وجود دارد. شما می‌توانید فرم مورد نظر را دریافت نموده  و پس از پرکردن ارسال نمایید. همچنین  سامانه ثنا به منظور پیگیری شکایات راه اندازی شده است.

مطالبه مستمری پدر فوت شده به چه صورت می باشد؟

مهم ترین دادخواست هایی که به دیوان عدالت اداری ارسال می شود نحوه دریافت مطالبه مستمری پدر فوت شده از اینکه این مستمری به چه کسی خواهد رسید و در واقع چه کسی مشمول دریافت آن است از مهم ترین نکات می باشد.

 اولویت دریافت مستمری با همسران از چنان چه در زمان فوت فرد متفاوت متوفا دارای همسری و همسرانی باشند مستمری در اولویت به آنها تعلق می‌گیرد پس از آنها فرزند و پدر و مادر متوفی نیز در اولویت های بعدی هستند چنانچه همسر متوفی پس از فوت همسر دیگری را اختیار کند و همسر دوم نیز پس از مدتی فوت کند مجدد می‌تواند برای دریافت مستمری همسر فوت شده از اول اقدام نماید

در اولویت بعدی فرزندان قرار دارند که دریافت مستمری پدر فوت شده برای فرزندان به جنسیت آن ها بستگی دارد فرزندان ذکور تنها تا سن ۱۸ سالگی می توانند مستمری را دریافت نمایند البته استثنائاتی برای این افراد وجود دارد و چنانچه فرزندان ذکور پس از ۱۸ سالگی مشغول به درس باشند و یا از نظر پزشکی و درمانی قادر به کار کردن نباشند به دلیل ناتوانایی جسمی می‌توانند مشمول دریافت مطالبه مستمری پدر فوت شده قرار بگیرند

 این قوانین و مقررات برای دختران شامل دختران نمی شود و آنها تا زمانی که شوهر اختیار نکنند و یا مشغول به یک کار دولتی و اداری نشوند می توانند مستمری پدر را پدر فوت شده را دریافت کند  البته چنانچه ازدواج وی به طلاق و جدایی منجر شود و پس از آن به کار یا شغل خاصی مشغول نباشد می تواند مجدد دادخواست مطالبه مستمری پدر فوت شده را به دیوان عدالت اداری ارسال نماید.

2

همانطور که عنوان شد پدر و مادر نیز می‌توانند مشمول دریافت  مستمری متوفی باشند،  البته این در شرایطی است که از نظر حقوق و از نظر مالی تو آن امرار معاش را نداشته باشند و یا میزان درآمد آنها به صورت این باشد که کفاف زندگی را بدهد در این صورت درصد و بخشی از حقوق متوفی به پدر و مادر اختصاص داده می شود

توجه داشته باشید که تمامی موارد عنوان شده دارای تبصره هایی از که بر اساس قانون دیوان عدالت اداری می توان از آنها استفاده کرد که افراد عادی و شهروندان معمولی از این تبصره ها خبر ندارم برای اینکه بتوانید به ساده ترین شکل ممکن مطالبه خود را داشته باشید می توانید از دانش و علم وکلای حرفه ای و با تجربه استفاده نمایید وکلای پایتخت  یکی از موسسات بزرگ وکالت است که با داشتن سابقه درخشان می تواند شما را در تمامی زمینه ها راهنمایی کند.

حقوق متوفی بعد از فوت به چه کسانی تعلق می گیرد؟

یکی از مهم ترین نکات برای مطالبه مستمری پدر فوت شده میزان درصد آن برای هر فرد است از همان طور که بر اساس اولویت بندی ۵۰ درصد از سهم حقوق و مستمری را دریافت می کند چنانچه فرد متوفی دارای همسران باشد این ۵۰ درصد بین آنها تقسیم خواهد شد برای هر یک از فرزندان ۲۵ درصد  در نظر گرفته شده و چنانچه پدر و مادر خود را از دست دادند سهم آنها نیز بین فرزندان تقسیم خواهد شد لازم به ذکر است که بدانید چنانچه پدر و مادر متوفی درخواست در مطالبه مستمری را داشته باشند سهم مشخص شده برای آنها ۲۰ درصد می‌باشد. البته توجه داشته باشید که برای دریافت حقوق متوفی شرایط خاصی لازم است و چنانچه فاقد شرایط مذکور باشید نمی‌توانید از حق و حقوق خاصی برخوردار باشید.

شرایط لازم برای دریافت حقوق و مستمری فرد فوت شده کدام است؟

 با توجه به درصد های عنوان شده از سهم هر وارث از مستمری و حقوق متوفی لازم است بدانید که برای دریافت حقوق باید حتما شرایط بیمه خاصی رعایت شده باشد تا بتوان از حقوق فرد متوفی استفاده که این شرایط شامل موارد زیر می باشد

  • مورد اول مربوط بیمه متوفی است و چنانچه وی بازنشسته بوده و از خدمات بیمه استفاده می‌کرده بازماندگان می توانند از حقوق مستمری وی ارث ببرند
  • مورد دوم به سلامت یا از کار افتادگی اختصاص داده شده چنانچه فرد بیمه شده قادر به انجام کار نباشد و از نظر پزشکی شرایط کارکرد از شرایط کار کردن برخوردار نباشد می‌تواند مستمری بگیرد
  • در مورد سوم  چنانچه  شده که فوت کرده بهترین سال زندگی خود حداقل حق بیمه یک سال را پرداخت کرده باشد و این پرداختی در ۱۰ سال زنده آخر زندگی او بوده باشد مشمول دریافت و فوق می باشد

 

3

رای دیوان عدالت اداری در خصوص مرخصی زایمان

یکی دیگر از مهم ترین دادخواست هایی که به دیوان عدالت اداری ارسال می شود در رابطه با نحوه مرخصی زایمان با حقوق است که در سال‌های اخیر  به مدت ۶ ماه تا ۹ ماه مشخص شده است.

 در سال ۱۳۹۲ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری رای شماره ۶۴ به موضوع صدور رای ایجاد وحدت رویه پرداخته و بر اساس آن مرخصی زایمان خانم ها از ۶ ماه به ۹ ماه افزایش پیدا کرد علاوه بر این به این رای اضافه شد که چنانچه خانم‌ ها زایمان دوقلو داشته باشند و در بخش‌های دولتی یا غیر دولتی شاغل باشند لازم است که در مدت مرخصی حقوق خود را دریافت نمایند

 تصویب این رای در برخی واحد های دولتی و سازمان های اداری  منجر به بروز مشکلاتی شد که در پی آن افراد به دادخواست و شکایت نسبت به این سازمان و واحد ها به دیوان عدالت اداری پرداختند و بر اساس آن رئیس دیوان عدالت اداری عنوان کردن اینکه و به ۹ ماهه بودن مرخصی زایمان الزامی است عنوان کرد که هیچگونه ضرورتی برای ارائه دادخواست یا ارسال شکایت وجود ندارد و تمامی واحدهای دولتی و سایر موسسات عمومی و سازمانهای اداری باید از این مصوبه پیروی نمایند و مکلف به اجرای قانون هستند.

آخرین تغییرات رای دیوان عدالت اداری درباره مرخصی زایمان

 بر اساس آخرین گفته های رئیس دیوان عدالت اداری جلسه بین دیوان عدالت اداری و سازمان تامین اجتماعی صورت گرفته مصوبه نهایی در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ تصویب شد و در تاریخ اول خرداد ۱۴۰۰ این رای‌گیری در میان تمامی مدیران و معاونان سازمان ها ابلاغ شد  و لازم الاجرا می باشد.

 وی همچنین تاکید کرد که در صورت دریافت شکایت از طرف یکی از کارکنان سایر واحدهای دولتی یا اداری مبنی بر عدم دریافت حقوق یا مرخصی زایمان با سازمان تامین اجتماعی و تمامی واحدها برخورد قانونی خواهد شد و عواقب سختی در انتظار آنها خواهد بود

 پس از تصویب شدن این قانون در اول خردادماه ۱۴۰۰ رئیس اداره دیوان اداری تاکید نمود که شکایات قبلی نیز در دست بررسی است،  همچنین وی افزود که در صورت که فردی در صورتی که یکی از کارکنان و کارمندان مشمول دریافت مرخصی زایمان باشد اما از مزایای آن استفاده نکرده و در مدت مورد نظر هیچ شکایتی از سمت وی به دیوان نشده است می توانند به یکی از شعب تامین اجتماعی رفته و درخواست خود را اعمال اعلام نماید این ادارات و شعب می‌بایست بدون منتظر ماندن رای دیوان عدالت اداری قانون را به اجرا در آورده و فرد را به امتیازات مورد نظر برسانند

سخن پایانی:

موارد عنوان شده همگی تحت عنوان تخلفات اداری هستند و می توانند مورد پیگرد های قانونی دیوان قرار بگیردن. بر این اساس شمی می توانید با مشورت مشاوران و وکلای حرفه ای تخلفات مذکور را پیگیری نمایید. برای این کهر تنها لازم است که با یکی از وکلای حرفه ای موسسه حقوقی گروه وکلای پایتخت  در ارتباط باشید تا شاهد بهترین نتیجه از شکایت و دادخواست خود باشید.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.