کد خبر : 15838 / /
/

یکی از اقداماتی که قبل از سفرهای خارجی، هر مسافر باید انجام دهد، پرداخت عوارض خروج از کشور است. درواقع هر فردی که تصمیم دارد از کشور خارج شود، باید مبلغی را به عنوان عوارض بپردازد.

امروزه روش های مختلفی برای واریز عوارض خروج از کشور وجود دارد و افراد می توانند به راحتی از طریق اینترنت این مبلغ را واریز کنند. برای آشنایی با نحوه پرداخت اینترنتی عوارض خروج از کشور، این مطلب را بخوانید.

عوارض خروج از کشور چیست؟

عوارض خروج از کشور که به آن مالیات سفر نیز گفته می شود، مبلغی است که افراد در هنگام خروج از کشور باید پرداخت کنند. پرداخت این عوارض اجباری بوده و افراد حتی با داشتن بلیت و ویزا، بدون پرداخت این مبلغ، اجازه خروج از کشور را نخواهند داشت.

در برخی از کشورها، عوارض خروج از کشور وجود ندارد و به جای آن مسافران عوارض پرواز را می پردازند؛ اما در کشور ما و چند کشور دیگر عوارض خروج از کشور وجود دارد تا سال ها قبل این مبلغ به حساب شهرداری واریز می شود؛ اما با مصوبه بهمن ماه سال 1398، این عوارض به حساب دولت واریز می شود.

مبلغی از عوارض واریزی به سازمان گردشگری تعلق می گیرد و بخشی دیگر از این مبلغ برای بازسازی و بهسازی روستاهای مرزی کشور مورداستفاده قرار می گیرد.

نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور

تا سال ها قبل پرداخت عوارض خروج از کشور در فرودگاه ها انجام می شد و مسافران زمان زیادی را برای پرداخت آن تلف می کردند. بعد از آن افراد می توانستند از طریق شعب مرزی بانک ملی ایران، عوارض خروج از سفر را پرداخت کنند که این نیز زمان بر بود.

امروزه پرداخت عوارض خروج از کشور به صورت اینترنتی امکان پذیر است و افراد می توانند در کوتاه ترین زمان، این مبلغ را واریز کنند. امروزه روش های پرداخت عوارض خروج از کشور به صورت زیر می باشد.

  • پرداخت عوارض خروج از کشور از طریق ATM

در فرودگاه امام خمینی و بسیاری از فرودگاه های کشور، دستگاه های خودپرداز GSS وجود دارند که دستگاه های خودپرداز غیر نقدی Cashless ATM هستند. این دستگاه ها فرایند پرداخت عوارض خروج از کشور را بسیار آسان کرده اند.

  • پرداخت عوارض خروج از کشور از طریق سامانه پرداختی الکترونیکی سداد

یکی از بهترین روش های پرداخت عوارض خروج از کشور، پرداخت از طریق سامانه سداد است. افراد از طریق این سامانه می توانند به راحتی و از هر جایی که هستند، عوارض خروج از کشور را واریز کنند.

4

  • پرداخت عوارض خروج از کشور از طریق کارتخوان پرداخت الکترونیک سداد

دستگاه های کارتخوان سداد به سامانه پلیس گذرنامه متصل هستند و مسافران می توانند به راحتی با استفاده از این کارتخوان ها، عوارض خروج از کشور را واریز کنند.

  • پرداخت عوارض خروج از کشور با اپلیکیشن ایوا (IVA)

یکی از ساده ترین و سریع ترین راه های پرداخت عوارض خروج از کشور، استفاده از اپلیکیشن ایوا است. مسافران می توانند به راحتی و با استفاده از گوشی هوشمند خود، عوارض خروج از کشور را واریز کنند.

  • پرداخت عوارض خروج از کشور با استفاده از پیام رسان بله

پیام رسان بله یکی دیگر برنامه های مربوط به پرداخت عوارض خروج از کشور است و در این روش نیز مسافران با استفاده از گوشی همراه خود می توانند در کمترین زمان، عوارض سفر را واریز کنند.

نحوه پرداخت اینترنتی عوارض خروج از کشور در سامانه سداد

افرادی که تصمیم دارند تا عوارض خروج از کشور را به صورت اینترنتی واریز کنند، می توانند از طریق سامانه سداد، اپلیکیشن ایوا و یا پیام رسان بله اقدام کنند. برای پرداخت این عوارض در سامانه سداد، افراد باید به صورت زیر عمل کنند.

  • ورود به سامانه سداد به نشانی ir
  • در این مرحله مسافر باید گزینه پرداخت عوارض خروج از کشور را از پایین صفحه انتخاب کند.
  • در این مرحله صفحه ای برای مسافر باز می شود که مسافر باید فیلدهای مربوطه را به دقت پر کند. شماره ملی باید متعلق به خود فرد باشد و در انتخاب نوع سفر نیز باید دقت شود.

بعد از اینکه مسافر از صحت اطلاعات مطمئن شد، می تواند به لیست پرداخت اضافه شده و عملیات پرداخت صورت پذیرد.

مدارک لازم برای پرداخت عوارض خروج از کشور

برای پرداخت عوارض، نیاز به مدارک خاصی نیست و داشتن کارت بانکی کفایت می کند. البته باید مشخصات معتبر متقاضی در سامانه پرداخت ثبت شود. استفاده از رسید عوارض تنها برای کسی که عوارض خروج از کشور با نام او ثبت شده است، امکان پذیر است.

مدت زمان اعتبار عوارض خروج از کشور

مسافران حداقل تا 30 دقیقه قبل از سفر باید عوارض خروج از کشور را واریز کرده باشند. رسید پرداخت عوارض خروج از کشور تا پایان همان سال معتبر است و اگر مسافر در زمان واریز عوارض خروج از کشور، موفق به سفر نشود، می تواند رسید پرداختی و شماره پیگیری پرداخت عوارض را حفظ کند تا قبل از پایان اعتبار بتواند با این رسید از کشور خارج شود.

چه کسانی از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند؟

افرادی که دارای شرایط زیر هستند، از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند.

  • خدمه پرواز، خدمه کشتی های تجاری و مسافربری
  • افرادی که گذرنامه سیاسی دارند.
  • دانشجویانی که با مجوز به تحصیل در کشورهای خارجی هستند؛ در صورتی که فاصله بین سفرهای آنها بیشتر از 3 ماه نباشد.
  • جانبازان و یا بیمارانی که برای درمان به کشورهای دیگر سفر می کنند؛ همچنین همراه بیمار نیز می تواند از تخفیف 40 تا 60 درصدی برای پرداخت عوارض بهره مند شود.
  • ایرانیانی که مقیم کشورهای خارجی هستند و در آنجا کار می کنند؛ در صورتی که دارای کارنامه شغلی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باشند از پرداخت عوارض معاف خواهند بود.

5

هزینه عوارض خروج از کشور در سال 1401

نرخ عوارض خروج از کشور در سال 1401 هنوز به صورت قطعی اعلام نشده است و براساس برخی از پیش بینی ها، احتمال این وجود دارد که عوارض خروج از کشور به 5 میلیون و 200 هزار تومان برسد. این در حالی است که هزینه عوارض خروج از کشور در سال 1400 به صورت زیر بود.

مسافران حج تمتع و عمره

مسافران عادی

مرتبه خروج از کشور

200 هزار تومان

400 هزار تومان

مرتبه اول

300 هزار تومان

600 هزار تومان

مرتبه دوم

400 هزار تومان

800 هزار تومان

مرتبه سوم به بعد

 

سخن آخر

عوارض خروج از کشور یا مالیات خروج، مبلغی است که هر مسافر در زمان خروج از کشور باید آن را پرداخته باشد. حداقل فاصله بین پرداخت این عوارض و شروع سفر، 30 دقیقه است.

راه های مختلفی برای واریز عوارض خروج از کشور وجود دارد؛ اما بهترین راه برای پرداخت این عوارض، پرداخت اینترنتی است که بسیار سریع انجام می شود. برای پرداخت اینترنتی عوارض خروج از کشور، مسافران می توانند از سامانه سداد، اپلیکیشن ایوا و... استفاده کنند.

منابع: https://www.alibaba.ir

      https://avije.org

 

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.