کد خبر : 16034 / /
/

کمک گرفتن از یک وکیل خوب طی جریان‌های حقوقی که در زندگی روزمره ما رخ می‌دهد می‌تواند ما را از گرفتار شدن به بحران‌های حقوقی و کیفری نجات دهد. وکیل با داشتن دانش و تخصص کافی در زمینه حقوقی و آشنایی با قوانین حاکم بر کشور می‌تواند پرونده‌های حقوقی مختلف در حوزه‌های گوناگون را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهد.

اما چطور باید یک وکیل حرفه‌ای پیدا کنیم؟ در ادامه این راهنما نکاتی را که هنگام انتخاب یک وکیل مجرب می‌بایست بدانید را مورد بررسی قرار خواهیم داد؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود که تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

مشخصات یک وکیل خوب و کاربلد چیست؟

در ابتدا باید بدانیم که چه ویژگی‌های سبب می‌شود که یک وکیل را «متخصص» و «خوب» بنامیم. از این جهت به مشخصات یک وکیل حرفه‌ای در ادامه اشاره خواهیم نمود:

اولین ویژگی یک وکیل خوب، امین بودن اوست. از یک وکیل حرفه‎ای انتظار می‌رود که امین و حامی اسرار موکل خود باشد و تحت هیچ شرایطی از اسرار وی علیه موکلش استفاده نکند.

مشخصه بعدی بهترین وکیل دادگستری این است که از بیان مطالب غیرممکن خودداری کند و تنها مواردی را لحاظ کند که به صورت منطقی و در چهارچوب قانون قابل اجرا است. به بیان دیگر وکیل نباید موکل خود را بدون پشتوانه منطقی امیدوار کند. این کار از اصول اخلاقی خارج بوده و سبب ایجاد مشکل در جریان حقوقی خواهد شد.

وکیل باید تنها بر حقیقت تکیه کند و وعده‌های بی‌پایه ندهد. علاوه بر این از یک وکیل مجرب انتظار می‌رود که راهنمای موکل خود باشد. او می‌بایست که صادق و راستگو باشد و بهترین و کارآمدترین مسیر را پیش پای موکل خود قرار دهد.

از دیگر ویژگی‌های یک وکیل کاربلد، اولویت‌بندی اوست. به بیان واضح‌تر، وکیل می‌بایست که پیش از فکر کردن راجع به دریافت مبلغ حق‌الوکاله به حل و فصل شدن مشکل حقوقی موکل خود فکر کند و تمام تلاش خود را جهت برقراری صلح در زندگی او بکار گیرد.

بهترین وکیل کسی است که مسائل پیچیده حقوقی را برای موکل خود شفاف‌سازی کند. او می‌بایست که با بکارگیری دانش و فنون ماهرانه خود شرایط را به ساده‌ترین شکل ممکن، هم برای قاضی و هم برای موکل خود شرح دهد تا روند دادرسی به بهترین شکل ممکن انجام شود.

از یک وکیل خوب انتظار می‌رود که با احترام کامل با قاضی پرونده رفتار نماید. به این معنا که او می‌بایست از هرگونه چاپلوسی و تملق و یا تحقیر در محضر قاضی پرهیز کند. از این رو هر اندازه که یک وکیل فروتن و متواضع باشد، جریان دادرسی محترمانه‌تر و بهتر پیش خواهد رفت.

بهترین وکیل شخصی است که از معلومات و دانش حقوقی بالایی برخوردار باشد. در واقع یک وکیل کاربلد با تکیه بر دانش حقوقی خود می‌تواند بهترین راهکارها را جهت پیش‌روی روند دادرسی به سمت مطلوب ارائه دهد. حال تصور کنید که وکیل به اصطلاح عامیانه بی‌سواد باشد، قطعاً پرونده به سوی درستی پیش نخواهد رفت و احتمال پیروزی آن به شدت پایین خواهد آمد.

برای ارتباط بیشتر با بهترین وکلا به سایت خانه وکلا مراجعه نمایید : https://khanehvokala.com/tag/lawyer/

چه نکاتی را حین انتخاب وکیل خوب باید بدانیم؟

  • پیشنهاد می‌شود که قبل از انتخاب وکیل، مشکل حقوقی خود را بشناسید و وکیل متناسب با آن را انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر درگیر مسئله طلاق هستید، حتماً با یک وکیل خانواده مشورت کنید.
  • بهتر است قبل از انتخاب وکیل با پرس و جو و تحقیق از میزان حق‌الوکاله دریافتی وکیل و تعداد پرونده‌های موفق وی در گذشته باخبر شوید.
  • توجه داشته باشید که تبلیغ بیش از اندازه یک وکیل به معنای حرفه‌ای بودن او نیست. چرا که تکیه بر تبلیغات راه درستی برای اعتماد کردن نمی‌باشد. بنابراین پیشنهاد می‌شود که به کانون وکلای دادگستری مراجعه کرده و سابقه وکیل مد نظر خود را مورد بررسی قرار دهید.
  • علاوه بر تبلیغات، سن و جنس یک وکیل نیز معیار مناسبی برای انتخاب یک وکیل خوب محسوب نمی‌شوند. ممکن است که در برخی از موارد یک وکیل جوان نسبت به یک وکیل مسن عملکرد خیلی بهتری داشته و پرونده‌های موفق بیشتری را در کارنامه حرفه‌ای خود به ثبت رسانیده باشد.

انواع مختلف وکلا کدام‌اند؟

ممکن است که نام بسیاری از وکلا مثل وکیل اداری، وکیل کاری، وکیل دادگستری، وکیل پایه یک، وکیل پایه دو، وکیل قضایی، وکیل معاضدتی، وکیل تسخیری و ...را شنیده باشید اما ندانید که برای مشکل حقوقی خود دقیقاً به کدام وکیل مراجعه کنید. در ادامه با مهم‌ترین وکلا آشنا خواهیم شد:

وکیل قضایی

وکلای قضایی اشخاصی هستند که پروانه وکالت داشته و می‌توانند وکالت اشخاص مختلف را بپذیرند. وکلای پایه یک دادگستری جزو مجرب‌ترین وکلا محسوب شده و صلاحیت مداخله در تمامی امور حقوقی را دارند. در مقابل، وکلای پایه دو نسبت به پایه یک از اختیارات محدودتری برخوردار هستند.

وکیل اداری

به شخصی وکیل اداری گفته می‌شود که بر اساس یک قرارداد وکالت اداری، وکیل کاری شخصی شده است تا امور مختلف اداری وی را انجام دهد. جالب است بدانید که هر شخصی می‌تواند وکیل اداری باشد، اما در نظر داشته باشید که در چنین حالتی وی به هیچ‌وجه حق وکالت در مراجع قضایی را نخواهد داشت.

وکیل معاضدتی

مطابق با اصل ۳۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، داشتن وکیل جزو حقوق اولیه شهروندان محسوب می‌شود و اگر کسی نتواند برای خود وکیل بگیرد، می‌بایست شرایط برای وی به گونه‌ای فراهم شود که او نیز از کمک یک وکیل خوب استفاده کند.

وکیل معاضدتی به وکیلی گفته می‌شود که اگر فردی درگیر مسئله حقوقی بشود و جزو اقشار کم‌درآمد و بی‌بضاعت جامعه باشد، می‌تواند از مقامات قضایی برای احیای حقوق پایمال شده خود تقاضای چنین وکیلی را کند.

وکیل تسخیری

در دعاوی کیفری شاکی و متهم حق دارند که برای دفاع از خود از کمک وکیل استفاده کنند. چنانچه متهم شرایط مالی مناسبی برای انتخاب وکیل خوب نداشته باشد، می‌تواند از دادگاه درخواست کند که برای او یک وکیل تعیین کنند. دادگاه پس از بررسی شرایط مالی متهم با استفاده از بودجه دادگستری برای وی یک «وکیل تسخیری» تعیین خواهد کرد.

چنانچه به دنبال یک وکیل خوب یا وکیل آنلاین و حرفه‌ای در زمینه‌های مختلف مثل دعاوی ملکی، ارث و میراث، خانوادگی، کیفری و... هستید، ما به شما آژانس‌های حقوقی صلح‌طلب و خانه وکلا را معرفی می‌کنیم. با مراجعه به وب‌سایت آژانس‌های مذکور می‌توانید از مشاوره حقوقی رایگان نیز بهره‌مند شوید.

 

منبع : http://kikhobe.com

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.