کد خبر : 16072 / /
/

اجرای احکام به مجموعه کارهایی گفته می شود که در جهت اجرای نهایی حکم صادر شده از دادگاه انجام می شوند. اجرای احکام در واقع مهم ترین مرحله دادرسی است زیرا اگر حکم اجرا نشود، تمامی مراحل طی شده بی ثمر خواهد بود و محکوم له به حق خود نمیرسد.

انواع اجرای احکام

به صورت کلی اجرای احکام به دو شاخه اجرای احکام مدنی و اجرای احکام کیفری تقسیم می شود. این دوشاخته علاوه بر دارا بودن تفاوت نسبت به یکدیگر، قوانین خاص خود را نیز دارند. برای اجرای احکام مدنی حکم مربوطه به دست واحد اجرای احکام مدنی سپرده می شود و در اجرای احکام کیفری، حکم صادره به دست دادگاه امور کیفری سپرده و اجرا می شوند. علاوه بر اجرای احکام کیفری و اجرای احکام مدنی، هر کدام از این دو مثرد به زیر شاخه هایی تقسیم می شوند که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

دسته بندی بر اساس نوع اجرا

بر اساس این دسته بندی، اجرای احکام مدنی به دو دسته اجرای احکام مدنی موقت و اجرای احکام مدنی کامل تقسیم می شود.

اجرای احکام مدنی موقت

اجرای این دسته از احکام مدنی به این شکل است که تا اخرین لحظه اجرای حکم، حکم قابل تغییر است و اشخاص حق اعتراض دارند. در حالت عادی و کلی احکام پس از قطعی شدن باید اجرا شوند. اجرای احکام مدنی موقت در واقع استثنا این موضوع است.

اجرای احکام مدنی کامل

در این حالت حکم پس از رسیدن به قطعیت قابل تغییر نمی باشد.

بر اساس محل صدور حکم

بر این اساس، اجرای احکام مدنی به دو نوع اجرای احکام دادگاه خارجی و اجرای احکام دادگاه داخلی تقسیم می شوند.

بر اساس نوع مرجع

احکام صادره بر اساس نوع مرجع، به دو دسته اجرای احکام مراجع عمومی و اجرای احکام مراجع اختصاصی تقسیم می شوند.

شرایط اجرای حکم

در حال حاضر شرایط و قوانین کلی برای اجرای احکام صادره وجود دارد و هر نوع حکمی برای رسیدن به مرحله اجرا باید از این قوانین عبور کند.

رسیدن به قطعیت

احکام صادره مدنی تنها زمانی ممکن است که قطعیت آن بطور کامل ثابت شده باشد.

ابلاغ به محکوم علیه

احکام صادره از سمت دادگاه تنها در شرایطی قابل اجرا هستند که به محکوم علیه، وکیل، نماینده قانونی او اطلاع داده شده باشد.

مشخص و صریح بودن موضوع حکم

صریح بودن موضوع حکم امری ضروری برای اجرای

احکام است. تنها احکامی اجرا می شوند که به صورت صریح و واضح به موضوع پرداخته باشند. اگر هر گونه ابهامی در حکم وجود داشته باشد، دادگاه موظف است آن را رفع کرده و سپس حکم را اجرا کند.

تقاضای اجرای حکم

اجرای حکم بر اساس درخواست محکوم له انجام می شود. دادگاه هیچگاه نمی تواند بدون درخواست محکوم له اقدام به اجرای حکم بنماید.

مراحل اجرای حکم

بعد از صادر شدن اجراییه از سمت دادگاه و اجرای آن توسط واحد اجرای همان دادگاه، مدیر دفتر صدور اجراییه را دریافت و آن را به همراه گزارش به دادگاه تقدیم می کند. سپس رئیس دادگاه اقدام به دستور صدور اجراییه خواهد کرد. این اقدام با توجه به درخواست و پیوست های اجراییه صورت خواهد گرفت.

چرا برای اجرای احکام به یک وکیل با تجربه نیاز داریم؟

وکالت حرفه ای بسیار تخصصی و دارای نکات ریز بسیار زیاد است. افراد عادی معمولا از این نکات خبر ندارند و نمی توانند از حق خود دفاع کنند. وکلا اشخاصی هستند که با توجه به تخصص و تجربه خود از این نکات با خبر هستند و توانایی تغییر نظر قاضی را دارند. درواقع تفاوت بین یک وکیل متخصص و یک شخص عادی، اطلاعات و ذهنیت آنهاست. داشتن یک وکیل اجرای حکم با تجربه و متخصص در زمینه اجرای حکم تاثیر بسیار مثبتی خواهد گذاشت؛ زیرا تبصره ها و استثناهای بسیاری در این زمینه وجود دارد که تنها وکلای با تجربه از آن با خبر هستند و می توانند برای تغییر جریان دادرسی از آنها استفاده کنند. شما با گرفتن وکیل شانس خود را در موفقیت پرونده بسیار زیاد می کنید. 

انتخاب بهترین وکیل

بهترین تیم وکلا در سایت آریا دادیار  برای اجرای حکم شما وکیلی است که تخصص و تجربه کافی داشته باشد. قبل از انتخاب وکیل، رزومه و امتیاز کاربران به چند نفر از وکلا را مقایسه کرده و با توجه به بودجه خود بهترین را انتخاب کنید. هزینه مشاوره ساعتی از وکلا بین ۲٠ الی ۲٠٠ هزار تومان هزینه دارد.

منبع : https://ariadadyar.com/hw

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.