کد خبر : 16299 / /
/

 

آب، مایه حیات و یکی از عوامل مهم در چرخه زیستی است. بدون آب هیچ موجودی قادر به ادامه حیات نیست زیرا تمامی فرایند رشد و تکامل موجودات به وسیله این عنصر مهم انجام می‌شود. از آنجایی که بشر با بحران کم آبی در جهان مواجه شده است و این مسئله بسیار حساس و بغرنج است سعی داریم تا شما را به خواندن مقاله ای در باب روش‌  های پیشرفته تصفیه آب فاضلاب در ایران دعوت کنیم.

تصفیه آب فرایندی است که طی آن میکروب و آلودگی‌های موجود در آب به مقدار قابل توجهی کاهش می‌یابند. امروز قصد داریم راجع به روش‌های تصفیه فاضلاب شرکت تمدن تصفیه ایرانیان صحبت کنیم که بعد از فرایند تصفیه در فعالیت‌هایی همچون کشاورزی، آبیاری و بخش‌هایی از صنعت قابل استفاده است. تصفیه فاضلاب با هدف صرفه جویی در مصرف آب به دلیل کاهش چشمگیر آب شرب در کشور انجام می‌شود. در ادامه این مقاله با برخی از پیشرفته‌ترین روش‌های تصفیه فاضلاب در ایران آشنا می‌شویم. امیدواریم که پیشاپیش از خواندن این مطالب بهره کافی را ببرید.

انواع فاضلاب کدام اند؟

فرایند تصفیه فاضلاب یک فرایند نسبتا پیچیده است که باتوجه به پیشرفت علوم زیستی و مهندسی روش‌های نوینی در این راستا ارائه می‌شود. پس از انجام فرایند تصفیه، فاضلابی که باقی می‌ماند به عنوان پساب در محیط زیست دفع شده یا اینکه برای مصارف دیگری در صنعت به کار برده می‌شود. فاضلاب ها به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند.

·فاضلاب بهداشتی

فاضلاب بهداشتی شامل گندآبی است که از مصارف خانگی، شست‌‌وشو، مراکز بهداشتی و شهری بدست می‌آید که برای تصفیه آن از دستگاهی بنام پکیج فاضلاب بهداشتی استفاده می گردد.

در ادامه به موارد استفاده پکیج های فاضلاب بهداشتی می پردازیم

  1. تصفیه فاضلاب شهری برای مصارف کشاورزی
  2. تصفیه فاضلاب کارخانجات، هتل، زندان، دانشگاه
  3. تصفیه فاضلاب خانگی برای آبیاری فضای سبز

·فاضلاب صنعتی

فاضلاب صنعتی پسمانده مایعات در صنعت و کارخانه‌جات است که منبع متفاوتی نسبت به فاضلاب بهداشتی دارد.

مخازن فاضلاب بهداشتی و صنعتی کاملا جدا است و شیوه‌های مختلف تصفیه برای هرکدام وجود دارد. بنابراین روش های پیشرفته تصفیه فاضلاب در ایران بسته به اینکه فاضلاب صنعتی باشد یا بهداشتی متفاوت است. همچنین کیفیت و میزان فاضلاب نیز در روش تصفیه مهم است و همچنین با توجه به این دو مورد روش تصفیه را تعیین می‌کنند.

6

نحوه جمع آوری فاضلاب بهداشتی

روش‌های موجود تصفیه فاضلاب

همانطور که در بالا گفته شد روش‌های مختلفی برای تصفیه فاضلاب وجود دارد و با توجه به میزان و نوع فاضلاب این روش‌ها متفاوت است که در ادامه به مطالعه دقیق این روش‌ها می‌پردازیم.

1.تصفیه فیزیکی فاضلاب

همانطور که از اسم این روش پیدا است در فرایند تصفیه فیزیکی فاضلاب هیچ ماده شیمیایی دخالت ندارد و با استفاده از خواص فیزیکی و واکنش‌های فیزیکی انجام می‌شود. این روش‌ها شامل لایه گیری، ته نشینی، آشغالگیری، دانه گیری و... است. فرایند تصویه به این صورت است که ابتدا با صافی فرایند آشغالگیری انجام می‌شود. در مرحله بعد با استفاده از تجمع لجن آب را تصفیه می کنند. به این صورت که سرعت جریان آب را در مخزن‌های ته نشینی کاهش می‌دهند و با ته نشینی ذرات در فاضلاب، لجن‌ها تجمع می‌کنند.  لایه‌های ته نشینی به ترتیب از آب تصفیه شده تا لجن به پنج دسته زیر تقسیم می‌شوند

  • لایه ای که ذرات در حال ته نشینی هستند
  • لایه ای که غلظت ذرات فاضلاب بیشتر می‌شود
  • لایه ای که ذره‌ها به صورت لخته تجمع پیدا می‌کنند

تصفیه فیزیکی به عنوان تصویه اولیه فاضلاب شناخته می شود. در این روش، فاضلاب قابل ته نشینی صد در صد از بین می‌روند. 80 درصد ذرات معلق، 35% BOD و 30% COD پاک‌سازی می‌شوند.

تصفیه شیمیایی فاضلاب در ایران

در این روش که جزء یکی از روش های پیشرفته فاضلاب در ایران است با استفاده از واکنش‌ها و فرایندهای شیمیایی نسبت به تصفیه آب اقدام می‌کنند. این روش عمدتا برای تصفیه فاضلاب‌های صنعتی به کار گرفته می‌شود. به این صورت که با اضافه کردن میکروب کش‌ها و مواد آنتی‌باکتریال آب را تصفیه می‌کنند و سپس با اضافه کردن اسید یا باز طبق خاصیت آب بدست آمده، آن را به PH طبیعی آب (PHH2O=7)  می‌رسانند.

تصفیه زیستی فاضلاب در ایران

تصفیه زیستی فاضلاب یا همان تصفیه بیولوژیکی فاضلاب، عمدتا مخصوص فاضلاب‌های متشکل از مواد آلی است و مناسب برای تصفیه فاضلاب‌های بهداشتی و مواد آلی موجود در فاضلاب صنعتی است. این فرایند با متابولیزه کردن مواد آلی مانند غذا و روغن، فاضلاب انسانی و دارو توسط میکروارگانیسم‌ها انجام می‌شود و به دو دسته تصفیه هوازی، تصفیه بی هوازی تقسیم‌بندی می‌شود.

روش تصفیه هوازی فاضلاب: در این روش با دخالت اکسیژن باکتری‌ها شروع به تغذیه مواد آلی می‌کنند و طی این پروسه فاضلاب تصفیه می‌شود

روش بی‌هوازی فاضلاب: همانطور که از نامش پیداست بدون دخالت اکسیژن و با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته این تصفیه انجام می‌شود. یک روش بسیار کارآمد و مهم که در فرایند تصفیه از فاضلاب سوخت تهیه می‌کند.

فرایند تصفیه زیستی یکی از روش های پیشرفته تصفیه فاضلاب در ایران است که به راحتی میتوان فاضلاب آب شرب را برای مصارف زیستی مانند آبیاری و کشاورزی تصفیه نمود. همچنین از پساب باقی‌مانده نیز در صنعت بهره‌مند شد.

2.تصفیه لجن

به حداقل رساندن دوسویه لجن از رطوبت و آب از ذرات فاضلاب را روش تصفیه لجن نامیده اند. که در این روش از فرایند جداسازی استفاده می‌شود. این روش نیز یکی از روش‌ های پیشرفته تصفیه فاضلاب در ایران است.

7

فرایند تصفیه فاضلاب

اهمیت تصفیه فاضلاب در ایران با روش‌های پیشرفته چیست؟

فرایند تصفیه فاضلاب همانقدر که می‌تواند به بحران کمبود آب شرب کمک کند به همان میزان اگر درست تصفیه نشود و مجدد در کشاورزی و صنعت مورد استفاده قرار بگیرد بسیار مخرب است. همانطور که گفته شد روش های تصفیه فاضلاب در ایران به روی کار آمده اند تا از بروز این دست از مشکلات پیشگیری کنند. حال به برخی از زیان‌های تصفیه غیر اصولی فاضلاب می‌پردازیم تا اهمیت تصفیه پیشرفته فاضلاب را درک کنید.

  1. فاضلاب در روش‌های تصفیه شیمیایی و زیستی در مراحلی حالت آب را به ماده‌ای غیر قابل استفاده، اسیدی یا بازی، پر از باکتری و میکروب تبدیل می‌کند حال تصور کنید اگر آب به درستی استخراج نشود و فاضلاب به درستی تجزیه نشود چه پیامدهای مرگ‌باری را به همراه دارد.
  2. آب تصفیه شده در کشاورزی و صنعت مجدد مورد استفاده قرار می‌گیرد و حال تصور کنید اگر این آب با پاکسازی کم و درصد آلودگی بالا وارد پروسه فعالیت‌های انسانی و حیوانی شود چه آثار زیان‌باری را بر جای می‌گذارد.
  3. پسماند فاضلاب انسانی یا پساب‌های فاضلاب بهداشتی و صنعتی در برخی موارد قابل استفاده در صنعت هستند و برخی پس از تصفیه باید دفن شوند. که اگر به درستی دفن زیستی انجام نشود طبیعت و محیط زیست به‌خطر می‌افتد.

بنابراین برای حفظ سلامتی انسان‌ها و حیوانات باید بکوشیم تا با روش های پیشرفته فاضلاب در ایران به بهبود شرایط و کنترل کمبود آب شرب کمک کنیم.

8

کلام پایانی

در این مقاله سعی شده تمامی جوانب روش های پیشرفته تصفیه فاضلاب در ایران را بررسی کنیم. اما شما می‌توانید برای مطالعه دقیق‌تر و تخصصی‌تر به سایت شرکت تمدن تصفیه ایرانیان سر بزنید و اطلاعات خود را به روز کنید. به امید محیط زیستی سالم تر و پیشرفت‌های وسیع‌تر در سطح بی‌خطر ترین روش های تصفیه فاضلاب در ایران.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.