کد خبر : 16623 / /
/

 

پی آر پی (PRP) شانه یکی از روش‌های درمانی موثر برای دردهای ناشی از بیمار‌های اسکلتی و عضلانی مرتبط با این ناحیه است که معمولا پزشکان متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و متخصصین درد جهت درمان غیرجراحی از آن استفاده می‌کنند. این روش به دلیل اثربخشی بالا، کم‌تهاجمی بودن و قیمت پایین‌تر نسبت به سایر روش‌های درمان جراحی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در این مطلب با تمرکز بر درمان دردهای اسکلتی-عضلانی بخصوص دردهای شانه به بررسی این روش درمانی می‌پردازیم.

پی آر پی (PRP) چیست و چگونه تولید می‌شود؟

خون بدن انسان از پلاکت، پلاسما، گلبول‌های سفید و قرمز خون تشکیل شده است. در اثر وارد شدن آسیب به بدن، پلاکت‌ها به سمت ناحیه آسیب‌دیده حرکت کرده و فاکتورهای رشد را جهت کمک به بهبود آسیب‌دیدگی آزاد می‌کنند. فاکتورهای رشد قادر به تحریک رشد سلولی و افزایش سرعت بهبودی هستند.

پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) با گرفتن نمونه خون از بیمار به دست می‌آید. خون در سانتریفیوژ قرار گرفته و به چهار ساختار اصلی تقسیم می‌شود. با گردش خون در سانتریفیوژ، نیروی جاذبه اجزای سلولی مختلف را جدا کرده و در این حالت می‌توان پلاسمای غنی از پلاکت را از دیگر اجزای خون مجزا کرد. سپس پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی) مستقیماً به ناحیه آسیب‌دیده در شانه تزریق می‌شود. در مورد استفاده از این روش درمانی بایستی با متخصص ارتوپدی مشورت شود.

از پی آر پی (PRP) شانه در چه مواردی استفاده می‌شود؟

همانطور که گفته شد از پی آر پی (PRP) شانه می‌توان برای درمان بیماری‌های مختلفی استفاده نموده که در ادامه به اختصار توضیح خواهیم داد.

آرتریت شانه

آرتریت باعث تخریب غضروف می‌شود و در نتیجه در زمان حرکت شانه و دست، درد ایجاد می‌شود. آرتریت علاوه بر ایجاد درد می‌تواند سبب ورم و آسیب‌دیدگی مفصل نیز بشود. انواع مختلف آرتریت عبارتند از:

  • آرتروز: در این عارضه در اثر افزایش سن، غضروف بین استخوان‌ها در مفصل شانه تخریب شده و باعث ایجاد التهاب و درد می‌شود.
  • آرتریت روماتوئید: در این عارضه اختلال در عملکرد دستگاه ایمنی بدن باعث تخریب پوشش غضروف بین استخوان‌ها در مفصل شانه می‌شود. این عارضه معمولاً بر مفاصل مختلفی در بدن تأثیر می‌گذارد.
  • آرتریت ناشی از آسیب‌دیدگی: این نوع آرتریت در اثر شکستگی یا آسیب‌دیدگی شانه ایجاد می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد پی آر پی (PRP) شانه یکی از درمان‌های موثر در این بیماری است.

شانه یخ‌زده

این عارضه زمانی ایجاد می‌شود که کپسول بافت همبند اطراف شانه ضخیم و منقبض شود و درنتیجه منجر به سفتی و درد شانه در اثر محدودیت حرکتی می‌شود. شانه یخ‌زده معمولاً در بزرگسالان در سنین بین 40 تا 60 سالگی بروز می‌کند و می‌تواند در اثر بیماری‌هایی مانند دیابت، کم‌کاری و پرکاری تیروئید، پارکینسون و بیماری‌های قلبی ایجاد شود. همچنین امکان دارد این عارضه در اثر عدم تحرک شانه برای مدت طولانی پس از آسیب‌دیدگی بروز کند. به همین علت یکی از اقدامات مهم در روند بهبود، فیزیوتراپی می‌باشد. تزریق پلاسمای غنی شده یا پی آر پی برای درمان شانه یخ‌زده نیز مورد استفاده می‌شود.

عارضه‌های مرتبط با روتاتور کاف (عضلات گرداننده شانه)

مفصل شانه از سه استخوان تشکیل شده است: ترقوه، بازو و استخوان کتف. این استخوان‌ها همراه با یکدیگر سبب انجام حرکات مختلف شانه می‌شوند. گروهی از عضلات به شانه متصل هستند که روتاتور کاف (عضلات گرداننده شانه) نام دارند. این عضلات باعث ثبات و در عین حال سبب حرکت شانه در جهات مختلف می‌شوند. عارضه‌های مرتبط با روتاتور کاف دارای انواع مختلفی می‌باشند که عبارتند از:

تاندونیت و بورسیت

تاندونیت و بورسیت شایع‌ترین دلایل ایجاد درد و خشکی شانه می‌باشند. امکان دارد این عارضه‌ها در اثر حرکت مداوم مانند تمارین ورزشی و یا در اثر آسیب‌دیدگی شدید و ناگهانی ایجاد شوند. تاندونیت و بورسیت بیشتر در بزرگسالان بالای 40 سال متداول هستند؛ چرا که در این سنین تاندون‌ها فرسوده‌تر هستند و بیشتر در معرض آسیب‌دیدگی قرار دارند.

پارگی روتاتور کاف

پارگی روتاتور کاف یکی از دلایل شایع درد شانه و ناتوانی در بزرگسالان است و می‌تواند باعث محدودیت شدید در فعالیت‌های روزمره مانند شانه کردن موها یا لباس پوشیدن شود. این نوع آسیب‌دیدگی معمولاً در اثر فرسودگی تاندون با گذشت زمان ایجاد می‌شود. این عارضه همچنین می‌تواند در اثر آسیب‌دیدگی ناگهانی نیز ایجاد شود.

روش‌های درمانی مناسبی از جمله فیزیوتراپی، حرکات اصلاحی و تزریق پی آر پی برای  درمان آسیب و پارگی روتاتور کاف وجود دارند که بنا بر شدت و میزان آسیب بهترین روش درمان تحت نظر پزشک برای بیمار تجویز می‌شود.

ناپایداری مفصل شانه

این حالت زمانی بروز می‌کند که عضلات و رباط‌ها جهت نگه داشتن استخوان‌های شانه در کاسه مفصلی به اندازه کافی قوی نباشند. ناپایداری مفصل شانه می‌تواند سبب دررفتگی مفصل شانه شده و یا از به کار گیری شانه یا بالا بردن بازو جلوگیری کند.

مراقبت‌ های قبل از تزریق

قبل از تزریق پی آر پی از مصرف برخی از داروها خودداری کرده یا مصرف آنها را ادامه ندهید. این داروها عبارتند از:

  • عدم مصرف کورتیکو استروئیدها به مدت 2 تا 3 هفته قبل از تزریق پی آر پی.
  • قطع مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)
  • عدم مصرف داروهای ضد انعقاد خون پنج روز قبل از تزریق پی آر پی (این کار فقط باید با نظارت پزشک انجام شود).

14

مراقبت های پس از تزریق

لازم است پس از تزریق پی آر پی (PRP) شانه به این نکات توجه نمایید:

  • 72 ساعت پس از تزریق، هر ۲-۳ ساعت یک بار یک کیسه یخ روی محل تزریق قرار دهید.
  • ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از تزریق محل زخم را خشک و تمیز نگه داشته و روی آن را باند ببندید.
  • اگر در چند ساعت اول پس از تزریق احساس کردید درد در حال شروع شدن است، می‌توانید از داروهای ضد درد استفاده کنید.
  • مصرف پردنیزون یا دیگر کورتیکو استروئیدهای خوراکی یا استنشاقی نیز باید از سه هفته قبل تا چهار هفته بعد از تزریق قطع شود.
  • برای تسکین درد در صورت نیاز می‌توانید تیلنول (استامینوفن) یا اولترام (ترامادول) مصرف کنید.
  • اگر تب کردید یا محل تزریق خونریزی یا ترشحی داشت، به پزشک مراجعه کنید.
  • ممکن است در محل تزریق کمی تورم و کبودی دیده شود اما این حالت پس از سه تا هفت روز به خودی خود برطرف می‌شود.
  • توصیه می‌شود که اگر تزریق در اندام زیرین بود، بلافاصله پس از تزریق رانندگی نکنید.

بهترین مرکز پی آر پی در تهران

بسیاری از بیماران می‌پرسند که بهترین مرکز پی آر پی (PRP) در تهران کجاست؟ بهترین مرکز برای انجام PRP مرکزی است که از کیت‌های مناسب برای پیاده‌روی شما استفاده کند و در کنار آن هزینه مناسبی برای انجام آن از شما دریافت کنند.

15

 همچنین در شرایطی که بیماران بعد از انجام آن جریانات توان‌بخشی برای آن‌ها انجام شود درمان آن‌ها کامل طرح و پی آر پی آن‌ها مؤثرتر خواهد بود در کلینیک پیشگام پی آر پی و اقدامات توان‌بخشی به همراه یکدیگر صورت می‌پذیرد و از کیت‌های کره‌ای جهت درمان بیماران در حال حاضر استفاده می‌شود.

کلیه بیماران عزیز می‌توانند برای هماهنگی ویزیت و مشاوره حضوری با تلفن‌های کلینیک پیشگام تماس حاصل فرمایند و در صورت تجویز متخصصین مرکز، جهت تزریق پی آر پی (PRP) اقدامات لازم صورت گیرد.

تلفن:

۰۲۱-۶۶۵۷۶۹۹۱

۰۲۱-۶۶۹۱۴۶۵۰

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.