کد خبر : 16718 / /
/

 
با گرم شدن هوا، همه ما به فکر راهی برای کم کردن دمای محیط و بدن خود هستیم.

روزهای بهاری می‌گذرند و تحمل گرمای تابستان، هر روز طاقت فرساتر می‌شود. فرقی ندارد برای خنک کردن خانه خود از کولر آبی استفاده می‌کنیم یا کولرگازی، باید روش‌هایی را بدانیم تا به کمک آنها بتوانیم دمای محیط را پایین آوریم. شاید بتوان گفت تفاوت کولر گازی و آبی این است که کولرآبی را می‌توان برای مدت بیشتری روشن گذاشت و هزینه نگهداری کمتری دارد؛ ولی با این وجود نمی‌توان این دستگاه را هم 24 ساعته روشن گذاشت. در نتیجه باید روش‌هایی را برای پایین آوردن دمای محیط یاد بگیریم تا همیشه به این وسایل وابسته نباشیم.

در ادامه این مطلب قصد داریم پاسخ دهیم بدون کولر چگونه دمای محیط را پایین بیاورید، پس در ادامه با ما همراه باشید. این روش‌های بسیار ساده و کم هزینه و عملی هستند.

از پنجره‌های ساختمان غافل نشوید

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های خانه که در خنک یا گرم شدن خانه بسیار تاثیرگذار است، در و پنجره‌های ساختمان است. جالب است بدانید حدود 20-30 درصد خنکی و گرمای خانه از طریق در و پنجره‌ها به بیرون منتقل می‌شود. در نتیجه باید برای پایین آوردن دما از آنها با دقت استفاده کنید. در ادامه چند ترفند در رابطه با پنجره‌ها بیان می‌کنیم:

•    در ساعات گرم روز علی الخصوص روزهای گرم سال، پرده‌ها را بکشید و از نفوذ آفتاب به خانه جلوگیری کنید.

•    اگر در یا پنجره شما امکان نصب پرده را ندارد، شیشه‌ها را به کمک یونولیت، مقوا یا روزنامه بپوشانید.

•    اگر به پنجره‌های شما نور به صورت مستقیم می‌تابد از ورود آفتاب به کمک نصب ایرانیت، حصیر و ... در جلوی پنجره جلوگیری کنید.

•    در صورت امکان در نزدیک پنجره‌ها از گیاهان و درختچه‌ها استفاده کنید تا نور کمتر به داخل بتابد.

•    در ساعت‌های خنک روز، پنجره‌ها را باز و دستگاه‌های خنک کننده (کولر، پنکه و ...) را خاموش کنید.

•    اگر در و پنجره‌های خانه شما قدیمی است برای جلوگیری از اتلاف انرژی، از درزگیرها استفاده کنید.

•    در و پنجره‌های خود را با در و پنجره‌های دو جداره عوض کنید.

•    در ساعات روشنی کولر و پنکه، پنجره‌ها و درهای اتاق‌ها را ببندید تا هوای خنک از فضا خارج نشود.

•    پرده‌های اتاق را در ساعات گرم روز با آب سرد، خیس کنید تا با برخورد نسیم به پارچه خیس، هوای خنک به داخل منزل شما هدایت ‌شود.

استفاده از وسایل برقی را محدود کنید

از دیگر نکاتی که می‌تواند دمای خانه را بالا ببرد، استفاده از وسایل برقی گرما زا، مثل سشوار، اتو، ماکروفر، بخارپز، دستگاه بخور و ... است. برای جلوگیری از بالا رفتن دما توسط این وسایل می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

•    در صورت امکان در ساعاتی که هوا خنک‌ است مانند صبح زود یا شب از وسایل برقی استفاده کنید.

•    در زمانی که از وسایل برقی استفاده نمی‌کنید، دوشاخه برق را از پریز بکشید.

•    در صورت امکان در اتاق خواب یا اتاقی دیگر، از این وسایل استفاده کنید تا گرما در یک اتاق حبس شود.

•    اگر قصد خرید این دستگاه‌ها را دارید، وسایل کم مصرف با برچسب انرژی A خریداری کنید.

استفاده از هود و هواکش را در تابستان جدی بگیرید

یکی از راه‌حل‌های جلوگیری از گرم شدن بیش از حد خانه، استفاده از هود و هواکش است. هود و هواکش علاوه بر خارج کردن بوی بد و گازهای سمی، می‌توانند برای تهویه و گردش هوا نیز مورد استفاده قرار گیرند.

چنانچه تصور می‌کنید دمای اتاق زیاد شده است و امکان استفاده از وسایل سرمایشی را ندارید، استفاده از هود و هواکش یکی از راه‌حل‌های شما خواهد بود. برای مثال در زمانی که چند شعله گاز روشن است، گرمای زیادی در آشپزخانه تولید می‌شود، با روشن کردن هود یا هواکش این هوای گرم از محیط خارج می‌شود.

لامپ‌های قدیمی را عوض کنید

از دیگر راهکارها برای خنک کردن خانه در بهار و تابستان، استفاده از لامپ‌های کم مصرف به جای لامپ‌های رشته‌ای است. این راهکار علاوه بر خنک کردن محل، باعث کم شدن مصرف برق محل شما نیز می‌شود.

در طول روز لامپ روشن نکنید

اگر در محل شما، پنجره‌ وجود دارد و محل شما نورگیر است، پیشنهاد می‌کنیم در صورت امکان در ساعاتی که روشنی روز وجود دارد، از نور خورشید استفاده کنید. در بسیاری از مواقع روشن شدن بی‌دلیل لامپ‌های اتاق موجب گرم شدن بیش از حد محیط می‌شود.

بدن خود را خنک کنید

یکی از مهم‌ترین و ساده‌ترین اقداماتی که می‌توانید در زمان گرم شدن هوا انجام دهید، پایین آوردن دمای بدن خودتان است. زیرا در بسیاری از محیط‌ها امکان جابه‌جایی وسایل یا راهکارهای اعلام شده بالا وجود ندارد. در نتیجه باید خودمان دمای محیط را پایین آوریم.

در ادامه با انواع کارهایی که می‌توانیم برای کم کردن دمای بدن خود انجام دهیم، آشنا می‌شویم:

•    در فصل بهار و تابستان حتما یک بطری آب خنک همراه خود داشته باشید و مرتب از آن استفاده کنید.

•    لباس‌های روشن و خنک با جنس نخی بپوشید.

•    در فصول گرم سال از لباس‌های گشاد‌تر استفاده کنید تا هوا داخل آن جریان داشته باشد.

•    حداقل یک مرتبه در طول روز دوش آب سرد بگیرید.

•    از مصرف میوه و سبزیجات فصل مثل هندوانه، خیار، نعناع ، لیمو و ... غافل نشوید.

•    از کمپرسور یخ برای خنک کردن بدن خود استفاده کنید.

•    اگر کمپرسور یخ ندارید، می‌توانید داخل جورابی را با برنج پر کنید و داخل فریزر بگذارید تا یخ بزند و از آن استفاده کنید.

•    دست، پا و صورت خود را با آب سرد بشویید.

•    روی مچ دست، گردن، قفسه سینه و ... که رگ‌ها عبور کرده، یخ بگذارید.

•    فعالیت بدنی خود را کاهش دهید.

باد پنکه و کولر را مدیریت کنید

حال که با تمام روش‌های کم کردن دمای محیط آشنا شدید، اگر با وجود همه این موارد نیاز به کولر یا پنکه داشتید، باید حتما باد آنها را مدیریت کنید. با این کار راندمان دستگاه بسیار بالا می‌رود و زمان کمتری نیاز است تا دستگاه، روشن باشد.

اقداماتی که در این زمینه می‌توانید انجام دهید، عبارتند از:

تنظیم دریچه کولر روی محل‌های کلیدی

دقت داشته باشید در زمان راه اندازی و سرویس دستگاه، دریچه را روی محل‌هایی که بیشتر هستید، تنظیم کنید. به طور مثال اگر دریچه را به نحوی تنظیم کنید که باد به پنجره‌ها، دیوار یا سقف برخورد کند، مقدار زیادی از انرژی تلف می‌شود. در عوض می‌توانید دریچه را روی مبل‌ها، میزکار، تخت خواب و ... تنظیم کنید.

نصب دستگاه در بهترین محل

این مورد مخصوص دستگاه کولر گازی است. چنانچه از این دستگاه برای خنک کردن فضا استفاده می‌کنید آن را در محلی مناسب نصب کنید تا باد خنک به همه نقاط کلیدی و مهم خانه جریان داشته باشد. زیرا در صورتی‌که محل نصب دستگاه در اتاق یا مقابل دیوار باشد، هوا به درستی در محل جریان پیدا نمی‌کند.

استفاده از کاسه یخ مقابل پنکه

چنانچه از پنکه برای خنک کردن محیط استفاده می‌کنید، یکی از موثرترین ترفندها برای خنک کردن باد، این است که کاسه‌ای یخ را در مقابل باد دستگاه قرار دهید. در اینصورت، باد با برخورد به کاسه یخ، خنک شده و هوای خنک‌تری را در محل پخش می‌کند.

منبع : چگونه دمای محیط را پایین بیاوریم؟

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.