کد خبر : 18129 / /
/

 

پیش‌بینی‌های اقتصادی می‌توانند به فعالان حوزه اقتصادی کمک زیادی کند. پیش بینی قیمت آهن و میلگرد یکی از این موارد است. نوسان‌ها همیشه قسمتی از واقعیت بازارها در تمامی دنیا هستند. ممکن است به دلایلی یک محصول افزایش قیمت زیادی داشته باشد و در سال بعد این شرایط تغییر کند. مخصوصا در کشورهایی که از بیماری‌های اقتصادی شدیدی رنج می‌برند، این نوسانات بیشتر است. در این بازارها اصولا پیش بینی افزایش یا کاهش قیمت یک محصول سخت‌تر است.

هرچند اصولا تورم‌های شدید در بازارهای این کشورها همیشگی بوده و افزایش قیمت همه کالاها را با خود همراه دارد، اما ممکن است که روند برای یک محصول همیشه به یک شکل نبوده و تغییر کند. از سوی دیگر شدت افزایش یا کاهش قیمت نیز نکته مهم و تاثیرگذاری در تصمیم‌گیری‌ها است. در این مطلب نگاهی به پیش بینی قیمت آهن و میلگرد خواهیم کرد.

اهمیت پیش بینی قیمت آهن و میلگرد 1401

همانطور که گفته شد، پیش بینی قیمت انواع محصولات و مواد اولیه مورد استفاده در صنایع مختلف برای فعالان اقتصادی اهمیت زیادی دارد. آنها می‌توانند براساس یک پیش بینی صحیح، تصمیم خود برای اقدامات آتی را گرفته و برنامه ریزی کارهای خود را انجام بدهند. هرچقدر محصولی کاربرد بیشتری در صنایع مختلف داشته باشد و یا ماده اولیه محصولات بیشتری باشد، اهمیت پیش بینی قیمت آن برای افراد بیشتری مهم است. از طرفی فلزی همانند آهن که از آن محصولات متعددی تولید می‌شود، می‌تواند بر روی انواع مواد اولیه و محصولات دیگر نیز اثرگذار بوده و با تغییر قیمت، بازارهای متعددی را تحت تاثیر قرار بدهد.

مثلا قیمت آهن مشهد، قیمت میلگرد مشهد و یا موارد مشابه می‌تواند در صنعت ساختمانی اثر مستقیمی داشته باشد، در نتیجه تمامی فعالان حوزه ساختمانی به این موضوع توجه می‌کنند. در کنار آن، حتی صاحب یک کارخانه لبنیات که قصد خرید یا احداث یک سوله جدید دارد نیز به تغییر قیمت این محصولات توجه خواهد کرد. چون هرچند که آهن به محصولات تولیدی او ارتباطی ندارد، اما به صورت غیر مستقیم در هزینه تولید او اثر خواهد داشت. همچنین از آنجایی که بسیاری از دستگاه‌ها از بدنه فولادی ساخته می‌شوند، این اهمیت چند برابر خواهد شد.

6

عوامل تاثیرگذار در پیش بینی قیمت آهن و میلگرد 1401

عوامل متعددی در بازار وجود دارد که بر روی قیمت آهن تاثیر دارد. در ادامه مهمترین موارد آنها را مرور خواهیم کرد:

-نرخ تورم

نرخ تورم کشور را می‌توان مهمترین دلیل تغییر قیمت آهن دانست. با افزایش نرخ تورم، مواد اولیه، دستمزدها و سایر هزینه‌ها افزایش یافته و در مقابل ارزش ریال ایران در مقابل ارزهای جهانی کاهش خواهد یافت. این اتفاق به این معنی خواهد بود که قیمت جهانی آهن نیز اگر ثابت فرض شود، با افزایش تورم داخلی، قیمت آهن افزایش خواهد یافت.

-میزان مصرف

مانند هر محصول دیگری، تولید آهن در جهان و در داخل کشورمان مقدار تقریبا مشخصی است که در کوتاه مدت قابلیت تغییر چشمگیری ندارد. در نتیجه افزایش یا کاهش بیش از حد مصرف می‌تواند بازار را با شوک‌های قیمتی مواجه کند. حتی می‌توان گفت که تغییر فصلی مصرف آهن آلات نیز در قیمت آن‌ها اثرگذار است.

-قوانین بازرگانی خارجی

 از دیگر عوامل تاثیرگذار در پیش بینی قیمت آهن و میلگرد 1401، قوانین بازرگانی خارجی است. همانطور که می‌دانید، برخی از انواع آهن آلات تولید شده در داخل کشور و همچنین محصولات تولید شده به وسیله آنها صادر می‌شود. در مقابل نیز بعضی از انواع خانواده آهن آلات به داخل کشور وارد می‌شود. در نتیجه قوانینی که به عنوان محدودیت یا مجوز واردات یا صادرات و یا قوانین تشویقی یا تنبیهی در این زمینه می‌تواند میزان عرضه و تقاضای محصولات آهنی را تغییر بدهد. همین موضوع باعث خواهد شد تا قیمت این محصولات تغییر کند.

-  حمل و نقل

قیمت نهایی هر محصولی با توجه به وزن و ابعاد آن از هزینه‌های حمل و نقل تاثیر می‌پذیرند. آهن نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با تغییر هزینه‌های حمل و نقل داخلی و یا هزینه‌های حمل و نقل بین المللی قیمت آهن نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

-قیمت جهانی نفت

قیمت نفت به عنوان مهمترین عامل تولید انرژی در دنیا بر روی بسیاری از محصولات به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم اثر می‌گذارد. این تاثیر در قیمت آهن و محصولات آهنی بسیار ملموس است. در نتیجه با افزایش یا کاهش قیمت این انرژی فسیلی، قیمت آهن نیز تغییر خواهد کرد.

-قیمت جهانی

قیمت جهانی فلزات بر روی قیمت داخلی این محصولات اثر مستقیمی دارد. این قیمت با توجه به حوادث بین المللی دستخوش تغییر شده و قیمت آهن آلات در داخل کشور را دچار نوسان خواهد کرد.

7

پیش بینی قیمت آهن و میلگرد 1401 چقدر امکان پذیر است؟

همانطور که مشاهده کردید، برای اینکه بتوانیم به درستی پیش بینی قیمت انواع محصولات آهنی را انجام بدهیم باید به عوامل داخلی و بین المللی زیادی توجه کنیم. با جمع بندی همه این عوامل و بررسی میزان تاثیر هرکدام بر روی این محصولات پر کاربرد می‌توان پیش بینی دقیق‌تری انجام داد. البته نباید فراموش کرد که عوامل تاثیرگذار در هر لحظه ممکن است تغییر کنند و در نتیجه به بررسی جدید و پیش بینی جدیدی نیاز خواهد بود. براساس شرایط فعلی در داخل کشور و با توجه به شرایط سایر کشورهای دنیا می‌توان پیش بینی زیر را برای قیمت آهن انجام داد.

پیش بینی قیمت آهن و میلگرد 1401

با توجه به گذر از دو سال سخت بیماری کرونا، دوباره بازارها رونق بیشتری خواهند داشت و به سمت شکوفایی حرکت خواهند کرد. البته با توجه به آسیب‌های اقتصادی وارد شده به دنیا این حرکت کند خواهد بود. همچنین جنگ‌های اقتصادی قدرت‌های جهانی نیز این حرکت را کندتر خواهد کرد. در نتیجه این احتمال وجود دارد که قیمت آهن در بازار جهانی تقریبا ثابت باقی بماند. البته اگر جنگ روسیه و اوکراین ادامه پیدا کند، می‌تواند قیمت جهانی نفت را تحت تاثیر زیادی قرار داده و ممکن است شرایط تغییر کند.

در بازار داخلی با توجه به اقداماتی که برای بی اثر کردن تحریم‌ها در حال انجام است، فروش نفت روز به روز در حال افزایش بوده و تجارت بین المللی ایران دوباره در حال بازیابی خود خواهد بود. همچنین دولت قصد دارد که پس از دوره‌ای بی‌توجهی به ساخت مسکن، دوباره ساختمان سازی را رونق بدهد. در نتیجه هرچند مصرف آهن آلات در داخل کشور افزایش خواهد داشت، اما تلاش می‌شود که در صورت نیاز با واردات، کمبود خاصی در بازار ایجاد نشود. در نتیجه می‌توان گفت که در بازار داخلی نیز با افزایش قیمت چشمگیری در خصوص آهن آلات روبرو نخواهیم بود.

سخن آخر

پیش بینی قیمت آهن و میلگرد 1401 می‌تواند تاثیر زیادی در تصمیم گیری فعالان اقتصادی داشته باشد. از سوی دیگر، خرید آهن آلات با قیمت و کیفیت مناسب نیز برای این افراد اهمیت دارد. اگر قیمت آهن و یا قیمت میلگرد مشهد در فولاد فرتاک و یا موارد مشابه را بررسی کنید، خواهید دید که می‌توانید از فروشگاه فولاد فرتاک سورین خرید مطمئنی داشته باشید.

 

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.