کد خبر : 20494 / /
/

 

بازرسی جوش یا بازرسی فنی جوش همواره در صنعت و تولید از اهمییت بالایی برخودار است کنترل و کیفیت هر پروژه که با جوشکاری در ارتباط باشد توسط بازرسان جوش مورد ارزیابی و تایید قرار میگیرد .

ما در آموزشگاه جوشکاری آریاگستر به عنوان یکی از بهترین آموزشگاههای جوشکاری در ایران به آموزش بازرسی جوش می پردازیم و در این مطلب به نکات مهم و کلیدی در این شغل خواهیم پرداخت با ما همراه باشید. ما در دوره های آموزشی بازرسی از صفر تا صد از مبتدی تا پیشرفته بازرسی فنی جوش را آموزش خواهیم داد.

 

بازرسی جوش چیست و چه کاربردی دارد؟

به فرآیند وعملیاتی که جهت کنترل بر کیفیت و مرغوبیت جوش براساس دستورالعمل ها و استانداردها از سوی بازرسان جوش روی میدهد بازرسی جوش می گویند . این کنترل ها براساس رویت چشمی شواهد و بهره مندی از تجهیزات و ابزار آلات مخصوص بازرسی انجام می پذیرد .

در اصل هر سازه ای که با عملیات جوشکاری ساخته شود و توسط بازرس جوش مورد تایید قرار نگیرد عملا می تواند بی کیفیت و حادثه ساز باشد ، وظایف بازرس جوش یعنی کنترل بر رفتار جوشکاران ، قطعه کار ، تجهیزات و فرآیند جوشکاری تا با کیفیت ترین و بهترین بهره وری را داشته باشیم .

 

معرفی انواع بازرسی جوش

با شکل گیری دستورالعمل ها و استانداردها از سوی انجمن جوشکاران امریکا AWS ارزیابی کیفیت جوش به غیر از مشاهدات چشمی روش های دیگری نیز مورد توجه قرار بگیرد که در ادامه به انواع آن خواهیم پرداخت .

 

بازرسی VT

در این روش با استفاده از شواهد چشمی و بازرسی غیر مخرب کیفیت و استاندارد جوشکاری براساس دستورالعمل ها و استانداردها مورد ارزیابی قرار میگیرد. در تست جوش VT، بازرس بدون استفاده از ابزار خاصی و صرفاً با استفاده از حواس 5 گانه خود، اقدام به بازرسی قطعه می نماید. بازرسی جوش VT پیش درآمدی برای دیگر روش های NDT (Non Destructive Testing  ) تست غیرمخرب می باشد.

9

 

بازرسی UT

روشی از بازرسی غیرمخرب که با استفاده از ابزار و تجیهزات مافوق صوت UltraSonic و ارسال آن به منطقه جوشکاری عیوب شناسایی خواهد شد. این نوع بازرسی چیزی شبیه به سونوگرافی است امواج مافوق صوت به داخل قطعه کار نفوذ و برگشت آن به سنسور دستگاه عیوب و نقوص نفوذپذیری را رصد و نمایش میدهد.

 

بازرسی PT

در این روش بازرسی جوش که از نوع غیرمخرب محسوب میگردد از مایعات نافذی برای شناسایی مناطقی در جوشکاری که دارای عیوبی است مثل تخلخل ، اندرکات ، نفوذ ناقص ، ذوب ناقص ، ترک و ... قابل شناسایی است. در بازرسی PT یک مایع نافذ برای مدت زمانی معین ، به سطح جسم مورد نظر تزریق می شود .

 

بازرسی RT

در این روش بازرسی از یک پرتو اشعه ایکس یا گاما برای نفود به جسم و بررسی وضعیت و عیوب جوشکاری استفاده میگردد. اساس بازرسی رادیوگرافی RT بر پایه اختلاف جذب انرژی تابش شده در داخل جسم است در این روش برای نفوذ اشعه به داخل جسم از پرتوهایی با انرژی بالا مانند پرتو ایکس و گاما استفاده می شود .

با قرار دادن فیلم در زیر قطعه اشعه های فرستاده شده پس از عبور از داخل جسم اثر خودشان را روی فیلم باقی می گذارند و بازرس مربوطه با بازرسی این فیلم ها می تواند به عیوب احتمالی موجود در قطعه مانند تخلخل ، حبس ناخالصی و ترک و …. پی برد .

بازرسی MT

در روش بازرسی MT  با استفاده از یک میدان یا چند میدان معناطیسی در نزدیکی محل جوشکاری وضعیت جوش مورد ارزیابی قرار می گیرد . این روش تنها برای قطعات کاری مناسب است که دارای خاصیت مغناطیسی هستند مورد استفاده است مثل فولاد ، آهن  

 

10

بازرسی جوش رو کجا یاد بگیرم ؟

اما پرسش اینجاست برای آموزش بازرسی جوش می بایست از کجا شروع کرد اگر مبتدی هستید و هیچ اطلاعاتی از جوش و جوشکاری ندارید می بایست به یک آموزشگاه فنی و حرفه ای جوشکاری با مجوز سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور مراجعه کنید . آموزشگاه جوشکاری آریاگستر با بیش از 20 سال تجربه آموزشی در این حوزه می تواند با برگزاری دوره های تخصصی بازرسی جوش با ارائه مدرک بین المللی به ارائه انواع روش های بازرسی فنی جوش بپردازد.

 

مدرک بازرسی جوش را چطور دریافت کنم ؟

بعد از گذراندن دوره بازرسی جوش شما به واحد ارزشیابی سازمان آموزش فنی و حرفه ای معرفی و با شرکت در دو مرحله آزمون کتبی و عملی مدرک بین المللی بازرسی جوش دریافت خواهید کرد که هم تایید کننده صلاحیت شغلی و حرفه ای شماست و هم قابل ترجمه بوده و جهت متقاضیان مهاجرت به خارج از کشور مناسب می باشد.

 

11

 

درآمد بازرسی جوش چقدر است ؟

درآمد بازرسان جوش در ایران و در جهان کاملا متفاوت است معمولا بازرسی در ایران به دو شکل صورت می پذیرد یا شما با داشتن دانش ، مهارت و تجهزات بصورت پروژه ای نسبت به بررسی عیوب و کیفیت جوش وارد بازارکار میشوید و کسب درآمد خواهید کرد . در این حالت بسته به هر پروژه دستمزد خواهید داشت و میتوان بین 3 میلیون تا 50 میلیون درآمد داشته باشید .

اما در روش دوم شما به عنوان یک بازرس در یک شرکت فعال در این حوزه همکاری خواهید داشت و قاعدتا در این صورت یک حقوق ثابت و یک حق ماموریت برای هر پروژه میتواند درآمدی را برای شما رقم بزند.

درآمد بازرسی جوش در امریکا از 13000 دلار تا 300.000 دلار می تواند در سال درآمد داشت باشد که میانگین این درآمد در سال چیزی حدود 65000 دلار خواهد بود.

 

 

سئوالات متداول در بازرسی جوش

آیا برای بازرسی جوش باید جوشکاری بلد باشیم ؟

خیر ، داشتن تخصص جوشکاری برای بازرسی جوش الزامی نیست اما در صورتیکه به جوشکاری به خصوص انواع فرایند های آن آشنا باشید می توانید چندین قدم از بازرسین جلوتر قرار بگیرید.

 

آیا برای یادگرفتن بازرسی جوش بایستی دانشگاه بریم ؟

خیر ، شما با شرکت در یک کلاس آموزشی در یک آموزشگاه نیز میتوانید در این شغل موفق باشید

در چه زمانی نیاز به بازرسی جوش داریم ؟

تمام صنایع جهت تاییدیه های سازه های خود برای دریافت استاندارد چه ملی و چه جهانی می بایست اسنادی براساس استانداردها و دستورالعمل های جهانی برای سازهای تولید شده جوشکاری از بازرسین داشته باشند .

استانداردهای بازرسی جوش توسط کجا تایید میشه ؟

استانداردها توسط انجمن جوشکاران امریکا تحت عنوان WPS نوشته و در قالب یک گزارش به نام PQR مورد تایید قرار می گیرد.

 

نتیجه گیری

ورود به بازرسی جوش به عنوان یکی از مشاغل پر تقاضا میتواند درآمد خوبی را برای شما فراهم کند اما قبل از هر چیز نیازمند آموزش هستید می بایست دستورالعمل ها را فرا بگیرید ، بروز باشید ، تعامل سازنده با جوشکاران و پیمانکاران برقرار کنید نیاز به خرید برخی تجهیزات بازرسی از جمله گیج ها ، یوگ ، دستگاه اشعه ایکس و تجهیزات مافوق صوت برای بازرسی هستید البته هر چه تجهیزات مدرن تر داشته باشید بطبع سطح درآمدتان نیز می تواند افزایش چشم گیری داشته باشد.

برای مطرح کردن هر گونه سوال ، مشاوره و آموزش میتوانید با ما در ارتباط باشید.

09370000230 – 09333738884 - 02155092737

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.