کد خبر : 20676 / /
/

 

عرشه فولادی نوعی سازه فلزی بوده که از ورق های فولادی ایجاد می گردد. این سازه که شکلی موج دار است، از وزنی سبک و در عین حال مقاومتی بالا برخوردار می باشد. معمولا، در ساخت سازه های عرشه فولادی از ورق های گالوانیزه بهره می برند.

در حقیقت به منظور اجرای سقف عرشه فولادی، این سازه های فلزی گالوانیزه را در آغاز خوابانده و در ادامه بر روی آن ها بتن خواهند ریخت. درنتیجه، فرآیند اجرای این سقف ها به راحتی صورت می گیرد. البته در بخش رویی عرشه های فولادی از آرماتور بهره می گیرند تا با پیوند بتن و آرماتور، مقاومت سقف عرشه فولادی تا اندازه ی زیادی بالا ببرند.

اجزای سقف عرشه ی فولادی:

اول، ورق عرشه ی فولادی:

این قسمت از ورق های فولادی و عموما گالوانیزه تشکیل می گردد که دارای شکلی موج دار می باشند. از این ورق ها به عنوان عرشه اصلی سقف به کار رفته و اجزای دیگر بر روی آن ها قرار خواهند کرد. بدین ترتیب که آن ها را بر روی تیرهای افقی یا فرعی قرار داده شده و اجزای دیگر را بر روی آن ها سوار خواهند کرد.

دوم، برشگیر یا گل میخ:

اجزای بعدی که در سقف عرشه فولادی به کار می روند، برشگیر یا گل میخ ها می باشند. اگر چه گل میخ ها از نظر اندازه نسبت به دیگر اجزا کوچک ترند، اما نقشی مهم را بازی می کنند. برشگیرها به شکل میخ های کوچکی ایجاد شده و به منظور اتصال ورق عرشه فولادی به تیرها به کار می روند. 

سوم، آرماتور:

بخش دیگری که در اجرای سقف عرشه فولادی به کار می رود، آرماتور می باشد. پس از این که ورق عرشه فولادی خوابانده شده و به کمک گل میخ ها به تیرهای فرعی وصل گشتند، نوبت به استفاده از آرماتورها خواهد رسید. آرماتور ها را به برشگیر جوش داده و یک شبکه ایجاد می کنند. این کار سبب می شود که در ادامه شبکه آرماتور در بتن قرار گرفته و مقاومت سقف عرشه فولادی تا حد اندازه ی زیادی بالا رود. 

5

چهارم، بتن:

آخرین قطعه ای که در ایجاد سقف عرشه فولادی موثر است، بتن نام دارد. بتن بر روی ورق عرشه فولادی ریخته می گردد تا ضخامت لازم ایجاد می شود. شبکه های آرماتور به وجود آمده نیز در درون این بتن قرار خواهند گرفت تا مقاومت سقف بالا رود. نکته قابل توجه در این باره کیفیت بتن بوده که باید طبق استانداردها در نظر گرفته خواهد شد.

اجرای سقف عرشه ی فولادی:

اول، ایجاد عرشه فولادی:

در آغاز باید ورق های گالوانیزه موج دار یا همان عرشه فولادی به صورت مرتب جایگذاری کنند. بدین ترتیب که این ورق ها بر روی تیرهای افقی یا فرعی قرار داده خواهند شد. از آن جایی که این ورق ها وزن سبکی دارند، جایگذاری آن ها به وسیله ی نیروی انسانی یا دستگاه های کوچک امکان پذیر می باشد. انجام این مرحله هم با سرعت بالایی انجام می شود.

دوم، وصل نمودن عرشه به تیرها:

در ادامه باید این ورق های گالوانیزه گذاشته شده بر روی تیرها، محکم به آن ها وصل گردند. این کار به کمک گل میخ ها صورت می گیرد. به صورت معمول ورق را سوراخ نموده و گل میخ را از آن عبور می دهند، سپس به کمک شیوه ی قوس الکتریکی آن ها را به تیرهای فرعی جوش خواهند داد.

سوم، آرماتوربندی:

در این مرحله باید نسبت به ایجاد شبکه ای از آرماتورها اقدام کرد. این کار با جوش دادن آرماتور به گل میخ ها و متصل نمودن ما بقی به آن ها انجام گیرد. در آخر شبکه ای مناسب از آرماتورها ایجاد شده و با قرار گرفتن در بتن، سبب استحکام بالای سقف عرشه فولادی خواهند شد.

چهارم، بتن ریزی:

در آخرین مرحله فرآیند بتن ریزی صورت می گیرد. ضخامت و وزن بتن با توجه به استانداردهای رعایت شده تعیین خواهد شد. بتن بر روی عرشه فولادی ریخته می شود و شبکه آرماتوری را نیز داخل خود قرار می دهد. در آخر فرایند نازک کاری بر روی سطح بیرونی بتن صورت گرفته و اجرای سقف عرشه فولادی پایان خواهد یافت.

محاسبه ی بتن سقف عرشه ی فولادی:

باید در آغاز کار محاسبه بتن مورد نیاز به منظور سقف عرشه فولادی صورت گرفته و در ادامه اقدام به بتن ریزی گردد؛ چرا که اگر کم تر از میزان مورد نیاز بتن بر روی سقف ریخته شود، مقاومت آن و آسیب دیدگی سقف را کاهش خواهد داد. میزان اضافی بتن نیز می تواند منجر به سنگین شدن سقف شده و حتی ریزش آن را در پی خواهد داشت. 

میزان دقیق بتن مورد نیاز در زمان اجرای سقف عرشه فولادی به موارد زیادی بستگی دارد:

  • اول، مقاومت ورق گالوانیزه.
  • دوم، ‌فاصله دهانه ها.
  • سوم، نوع عرشه فولادی.

انواع سقف عرشه فولادی:

به طور کلی می توان این سقف ها را در دو دسته ی مرکب و غیر مرکب طبقه بندی نمود. سقف های مرکب نیز در چندین دسته مختلف تولید می شوند. 

سقف غیر مرکب:

سقف های عرشه فولادی غیر مرکب کم تر رایج می باشند و ساختار آن ها بدین صورت بوده که سازه عرشه فولادی قرار گرفته و بتن بر روی آن ریخته خواهد شد. در حقیقت عرشه فولادی به عنوان قالب بتن عمل نموده و مقاومت آن ها نسبت به سقف مرکب کم تر خواهد بود. در بعضی مواقع به منظور افزایش مقاومت سقف در شیوه ی غیر مرکب از میلگردهای قوی در زیر عرشه به کار می رود. البته باید توجه کنید که قیمت اجرای سقف های غیر مرکب از انواع مرکب کم تر می باشند. 

سقف مرکب بدون به کارگیری میلگرد:

در برخی مواقع نیز در سقف های مرکب از میلگرد استفاده نمی گردد و به جای آن موارد دیگری کاربرد دارد. در این چنین مواردی یا از گل میخ ها و یا برشگیرها در بخش های میانی ورق های گالوانیزه استفاده می گردد یا این که ورق هایی را به منظور این کار در نظر می گیرند که دارای آج هایی می باشند. به طور معمول، این آج ها بزرگ بوده و پیوند خوبی میان ورق و بتن ایجاد خواهند کرد. اما باید توجه کرد که مقاومت این سقف ها به سقف هایی که از میلگرد در آن ها به کار می رود، نخواهد رسید. 

 

6

سقف مرکب با استفاده از میلگرد:

در اغلب موارد سقف های عرشه فولادی، مرکب تولید می شوند. یعنی علاوه بر عرشه فولادی و بتن، عامل دیگری نیز دست دارد. عامل دیگر به کار رفته در این سقف ها در اکثر موارد آرماتور یا میلگرد نام دارد. بهره گیری از آرماتور در سطح بالای عرشه فولادی منجر به بالا رفتن مقاومت سقف تا اندازه ی زیادی می گردد. در جاهایی که سقف نیاز به مقاومت بالا دارد، این شیوه انتخاب می شود.    

درباره ی آسمان خراش بیشتر بدانید:

ما، در شرکت آسمان خراش با هدف ارائه خدمات در حوزه سقف های مرکب عرشه فولادی در بیست و هشتم آذر ماه سال ۱۳۹۲ گردهم آمدیم، تا به نیاز هایی که در صنعت ساختمان، با تجربه چندین ساله فعالیت در این حوزه در بازار احساس کردیم، پاسخ دهیم.

متخصصین ما در آسمان خراش به ارائه ی بهترین و با کیفیت ترین سقف های عرشه ی فولادی می پردازند. 

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.