کد خبر : 21135 / /
/

به طور کل می­توان گفت که هر کارگاه و صنعتی برای ادامه فعالیت­های خود می­بایست تجهیزات مورد نیاز خود را تهیه کند تا بتواند روند کار خود را سرعت ببخشد. یکی از مواردی که در اکثر صنایع به کار برده می­شود، دستگاه چیلر صنعتی است. این دستگاه به دلیل مزایا و کاربرد خود به یکی از اجزای اصلی کارگاه­ها تبدیل شده است. در ادامه به بررسی تفاوت چیلر صنعتی و چیلر تهویه مطبوع خواهیم پرداخت تا با شناخت هر یک از آن­ها بتوانید بهترین نمونه را تهیه و خریداری نمایید.

معرفی دستگاه چیلر صنعتی

سرد کن معنای لغوی چیلر می­باشد و با استفاده از مکانیسم خاص خود باعث ایجاد آب سرد یا همان Chilled water می­شود. کار دستگاه چیلر صنعتی به این گونه است که به وسیله سیکل برودتی می­تواند جریان سیال مبرد را در مبدل حرارتی به گردش درآورد و در نتیجه آب سرد تولید کند.

هدف استفاده از چیلر صنعتی در صنایع مختلف آن است که گرمای مازادی را که به وسیله ماشین آلات صنعتی تولید می­شود را جذب نماید تا این ماشین آلات خنک شده و راندمان کار خود را حفظ نمایند، توجه داشته باشید که در صورت عدم استفاده از چیلر در صنایع، امکان ورود آسیب به ماشین آلات بسیار زیاد خواهد شد. در این صورت علاوه بر هزینه تعمیر، روند تولید نیز دچار اختلال خواهد شد. بنابراین کارگاه ها، کارخانه ها و... باید حتماً خرید و استفاده از دستگاه چیلر صنعتی را در دستور کار خود قرار دهند تا از ورود زیان های مالی جلوگیری کنند.

چیلر صنعتی

کاربردهای چیلر در صنایع مختلف

چیلرها تجهیزات قابل حملی هستند که به عنوان خنک کننده در صنایع گوناگون به کار گرفته می­شوند. سیستمی که بتواند هوا را خنک کند، چیلر آب خنک بوده  و سیستمی هم که بتواند مایعات را خنک سازد چیلر هوا خنک نام دارد. اما سوال مهمی که مطرح می­شود این است که در چه صنایعی کاربرد دارند و چگونه به کار گرفته می­شوند. از سری کاربردهایی که این محصولات در صنایع دارند می­توان موارد زیر را نام برد:

  • انبار کارخانجات: در انبارها تولیدات و محصولات گوناگونی نگهداری می­شود که باید شرایط نگهداری مناسبی داشته باشند. یکی از این شرایط که اهمیت بسیاری هم دارد و رعایت آن الزامی است. دما است. برای تنظیم دما و خنک نگه داشتن محیط از چیلر استفاده می­شود. نکته مهمی که باید بدانید این است که چیلر باعث ایجاد سرما نمی­شود بلکه تنها گرما را از بین می­برد و از این طریق موجب خنک شدن می­شود.
  • خنک کردن قطعات و تجهیزات تولیدی: تجهیزات مختلفی در صنعت برای تولید محصول وجود دارد که بر اثر فعالیتی که انجام می­دهند دچار افزایش دما می­شوند. حال این تجهیزات می­تواند لیزری یا هر نوع دیگری باشد. در هر صورت برای تولید بهینه و خروجی باکیفیت نیاز به چیلرهای صنعتی خواهید داشت.
  • صنایع غذایی و لبنی: بدر صنعت غذایی هم به منظور تولید و نگهداشتن محصولات نیاز به چیلر داریم. اما از آنجایی که دمای مورد نیاز برای این صنعت بسیار پایین و منفی است از چیلر زیر صفر استفاده می­شود.
  • سایر کاربردها: نگهداری از بستنی، سردسازی جهت تولید رب، برای ساخت و فرم­دهی به آدامس، پاستوریزه کردن، فرآیند ساخت خمیر،کاهش رطوبت در تول­های انجماد و خنک کننده، سردسازی انواع نوشیدنی­ها و ... از دیگر کاربردهای این محصول می­باشد.

تفاوت میان دستگاه چیلر صنعتی و چیلر تهویه مطبوع

شناخت تفاوت میان دستگاه چیلر آب خنک و چیلر هوا خنک به شما کمک می­کند که در هنگام خرید انتخاب صحیح تری داشته باشید؛ زیرا اگر به اشتباه برای مصارف صنعتی از چیلر تهویه هوا استفاده کنید، ممکن است ناچار شوید چیلر صنعتی را نیز تهیه کنید که این موضوع منجر به افزایش هزینه ها خواهد شد.

مهم ترین تفاوت­های چیلر صنعتی و چیلر تهویه مطبوع به صورت زیر است:

  • میزان صدا و لرزش: همانطور که می­دانید؛ در محیط­های صنعتی میزان سر و صدا نسبت به محیط­های مسکونی و... زیاد است به همین خاطر میزان حساسیت در خصوص لرزش و صدا هنگام طراحی و ساخت دستگاه چیلر صنعتی کمتر می­باشد، نکته مهم آن است که میزان لرزش و صدا در مدل­های مختلف نیز یکسان نیست. بنابراین در هنگام خرید حتما به آن توجه داشته باشید.
  • نوع کمپرسور مورد استفاده: در چیلر صنعتی می­توان از انواع کمپرسورها مانند: مدل سیلندر پیستونی استفاده کرد، مزیت به کار بردن این نوع پیستون را می­توان ارزان بودن، ساده بودن ساختار، تعمیر آسان و طول عمر بالاتر دانست.
  • تفاوت در نوع اواپراتور: در دستگاه چیلر صنعتی به دلیل فشار کاری بالا می­توان از سه مدل اواپراتور مانند: لوله، آیس بانکی و پوسته استفاده کرد. در برخی صنایع مانند تولید پلاستیک به دلیل آن که به آب سرد بیشتری نیاز دارند، معمولا از اواپراتور آیس بانکی در چیلر استفاده می­شود. بهتر است قبل از خرید با توجه به نیاز خود از نوع اواپراتور به کار رفته در چیلر صنعتی اطمینان پیدا کنید.

تفاوت های گفته شده جهت آشنایی بیشتر شما مطرح شدند تا بتوانید به راحتی نوع و مدل دستگاه چیلر صنعتی مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کنید.

چیلر تهویه مطبوع

3 نکته مهم در خرید دستگاه چیلر صنعتی

با به یاد داشتن سه نکته طلایی می­توانید بهترین انتخاب را در خرید این دستگاه داشته باشید. این نکات عبارت اند از:

1-توجه به نوع چیلر: چیلر ها به انواع مختلفی مانند: چیلر تراکمی آب خنک و تراکمی هوای خنک تقسیم بندی می شوند؛ به همین علت باید در هنگام خرید دقت لازم را داشته باشید. اگر اطلاعات کافی در خصوص این نوع چیلرها ندارید، بهتر است با متخصصین این حوزه صحبت کنید تا شما را به بهترین شیوه راهنمایی نمایند.

2-توجه به ظرفیت چیلر: میزان ظرفیت یکی از موارد بسیار مهم در خرید دستگاه چیلر صنعتی می­باشد؛ پس صاحبان هر صنعت با توجه به نوع فعالیت خود و میزان تولیدات روزانه، باید حجم آب سرد مصرفی را تخمین بزنند تا به وسیله آن ظرفیت چیلر مورد نظر خود را تعیین نمایند؛ زیرا برای مثال اگر یک کارخانه بزرگ از چیلری با ظرفیت کم استفاده کند، در تامین آب سرد مورد نیاز خود دچار مشکل خواهد شد. برخی موارد مثل موقعیت جغرافیایی، نوع کاربری محیط، وجود وسایل گرما زا و... می­تواند بر روی انتخاب ظرفیت چیلر تاثیرگذار باشد.

چیلر زیر صفر

3- توجه به راندمان چیلر: راندمان دستگاه چیلر صنعتی با حرف ( EER ) بر روی دستگاه نمایش داده می­شود، هر چه میزان این عدد بالاتر باشد، طبیعتا راندمان و کارایی چیلر صنعتی نیز بالاتر خواهد بود.

شرکت بام تبریدسازان با در نظر گرفتن انواع نیاز های مشتریان خود، توانسته انواع مختلف چیلرهای صنعتی را تولید و عرضه کند تا تمامی مشتریان بتوانند با توجه به نیاز خود، این دستگاه را به صورت اینترنتی و یا حضوری خریداری کنند.

جمع بندی

خرید این خنک کننده در صنایع گوناگون باعث می­شود که کیفیت محصولات شما بیشتر شود و به تبع تولید بیشتری هم داشته باشید. تولید بیشتر باعث می­شود سود بیشتری هم نصیب شما شود پس هزینه کردن برای این دستگاه را می­توان یک ضرورت و نوعی سرمایه­گذاری در نظر گرفت. شما می­توانید هر نوع از این چیلر را که نیاز دارید با قیمت بسیار مناسب خریداری کنید. کارشناسان و مشاورین شرکت بام تبرید سازان آماده خدمت رسانی به شما دوستان عزیز می­باشد. می­توانید پیش از انتخاب و خرید با ما ارتباط بگیرید و یک محصول خارق العاده با قیمت مقرون به صرفه برای خودتان تهیه کنید.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.