کد خبر : 21640 / /
/

 

ونوسی بودن زنان و مریخی بودن مردان، یک ایده داستانی در کتاب‌‎هاست و واقعیت ندارد، زنان و مردان از نظر جسمی شباهت‎های زیادی دارند. متابولیسم هر دو این جنسیت‎ها به عنوان انسان، مشابه است. تقریبا ۹۰٪ مصرف انرژی روزانه هم در زنان و هم در مردان، مربوط است به توده عضلانی، چربی‎ها و فعالیت. زنان اما به صورت کلی، متابولیسم کمی کُندتری دارند که این کُندی به دلیل تفاوت در سایز همان عضلات و چربی‎‌هاست، نه جنسیت. اما ماجرا به همین سادگی نیست. مردان به صورت میانگین حجم عضله بیشتری دارند و این موضوع باعث می‌شود بسیاری از افراد تصور کنند که به خودی خود، «هر» مردی متابولیسمی تندتر از «هر» زنی دارد. اما عوامل دیگری مانند سرعت بالا رفتن گلوکز هم در متابولیسم دخیل هستند. چرا گاهی اوقات مردان بیشتر غذا می‌خورند اما کمتر چاق می‎شوند؟ چرا مردان و زنانی که وزن یکسانی دارند، متفاوت به نظر می‎رسند؟ در این مطلب، چند تفاوت مهم زنان و مردان از نظر متابولیسمی را بررسی می‌کنیم.

چرا تفاوت متابولیسمی در زنان و مردان قابل تامل است؟

برای پاسخ دادن به این سوال، ابتدا باید خود متابولیسم را دقیقا بشناسیم. متابولیسم واژه‎ای است برای توصیف فرایندهای شیمیایی و فیزیکی مصرف انرژی در بدن، یعنی هر فرایندی که غذا را در بدن انسان به انرژی تبدیل کند. طبیعتِ متابولیسم در زنان و مردان، کاملا مشابه است اما به صورت میانگین، این خودِ بدن زنان و مردان است که با هم تفاوت دارد. این تفاوت، عملکرد متابولیسم را هم تحت تاثیر قرار می‎‌دهد. با این که بخش عمده انرژی هر فرد صرف نگهداری از عضلات و چربی‌های بدنش و فعالیت روزمره او می‎شود، فیزیولوژی، عملکرد و کیفیت متابولیسم در زنان و مردان به دلایل متفاوتی با هم فرق دارد، و این یعنی این دو جنسیت با سرعت متفاوتی وزن کم یا اضافه می‌کنند، هضم غذایشان با هم فرق دارد و…

تفاوت ذخیره چربی در زنان و مردان

پیش‌فرض بسیاری از افراد این است که ذخیره چربی در زنان بیشتر است، چون بیشتر از میزان صرف انرژی‌شان، کالری دریافت می‎کنند. این ایده از نظر تاریخی چندان اشتباه نیست، چون زنان در گذشته فعالیت کمتری داشته‎اند، برخلاف مردان که مشغول کارهای یدی بوده‌اند. با این حال، نباید آن را همیشه صحیح دانست. تحقیقات، امروز هم نشان می‎دهند که مصرف انرژی در مردان بیشتر از زنان است (۱۸۷  کیلوژول بر کیلوگرم در مقایسه با ۱۷۰ کیلوژول بر کیلوگرم در زنان)، با وجود این‌که در بسیاری از نقاط جهان فعالیت فیزیکی‌شان یکسان است. چرا؟

یکی از دلایل احتمالی این مسئله این است که بدن زنان، به صورت فیزیولوژیکی عملکرد بهتری در ذخیره انرژی به صورت چربی دارد. احتمالا متوجه شده‌اید که برای وزن کم کردن هم، زنان همیشه باید میزان غذایشان را خیلی بیشتر از مردان کاهش بدهند. از طرفی، نباید بارداری را هم فراموش کنیم. در نیمه اول بارداری، توده چربی بدن زنان بدون این‎که لزوما بیشتر غذا بخورند یا کمتر انرژی مصرف کنند، افزایش پیدا می‎کند. خودِ این موضوع، تفاوت بین زنان و مردان را در مصرف انرژی و متابولیسم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

عکسی از یک زن و مرد که در کنار هم در فضای باز می‌دوند.

تفاوت متابولیسم زنان و مردان در هنگام ورزش

اختلاف ضریب اکسیداسیون گلوکز و چربی در هنگام ورزش، لزوما میزان ذخیره چربی را در زنان و مردان متفاوت نمی‎کند. زنان وقتی ورزش می‎‌کنند، میزان بیشتری ترکیب چربی‌گلوکز می‎سوزانند. با این وجود، در مقایسه با مردان (در یک ورزش مشابه) کمتر چربی از دست می‎دهند.

این مسئله ممکن است به دلیل کارآمدی و ثبات بیشتر توده چربی در هنگام استراحت باشد. بیشتر افراد عادی، کمتر از ۵٪ زمان روزشان را به ورزش می‎گذرانند. پس توده چربی بزرگ‌تر در زنان، به زنان اجازه می‎دهد در هنگام ورزش آن را به عنوان سوخت بسوزانند و در هنگام استراحت بیشتر ذخیره‌اش کنند (در مقایسه با مردان).

تفاوت متابولیسمی زنان و مردان در هضم غذا

احتمالا شما هم زنانی را می‌شناسید که با وجود غذای کمتری که می‌خورند، بیشتر از مردان اطرافشان وزن اضافه می‌کنند. این نابرابری تلخ، یک دلیل فیزیولوژیکی دارد. زنان به صورت میانگین، انرژی بیشتری نسبت به مردان نمی‌‌گیرند (از طریق غذا) اما در هنگام ورزش چربی ذخیره‌شده را اکسیده می‎کنند.

بر همین اساس می‎توانیم بگوییم که توده چربی بیشتر آن‌ها از غذا ناشی نمی‌شود، بلکه از طریق ذخیره‎ای است که در هنگام استراحت می‎گیرند. البته که تحقیقات نشان داده‌اند زنان بلافاصله بعد از ورزش، اسیدهای چرب کمتری اکسیده می‌‎کنند (و این کاهش اکسیداسیون تا ساعت‎ها ادامه دارد). علاوه بر این بعد از خوردن غذا، اسیدهای چربی که از غدد چربی آزاد می‌شوند در زنان کمتر هستند.

 گاهی به هم ریختن عملکرد غدد چربی، می‌تواند ذخیره چربی را در بدن یک زن یا مرد دچار مشکل کند و چاقی یا لاغری مفرط به وجود بیاورد. در این مواقع، فوق تخصص غدد می‌تواند با تجویز دارو فرایند را به حالت عادی برگرداند. در حالت عادی و بدون به هم ریختگی غدد، مردان درصد بیشتری چربی «خورده‌شده» را اکسیده می‎کنند. جذب اسیدهای چرب غذایی اما،  در بافت‎های زیرجلدی اندام فوقانی و بافت‌های چربی اندام تحتانی، در زنان بالاتر است. شاید به همین دلیل باشد که ذخیره چربی به صورت کلی در زنان بیشتر است، چون میزان انرژی مصرف‎شده بعد از خوردن غذا، بیشتر از زمان ورزش است.

عکس یک زن از روبرو، که در حال خوردن یک بشقاب میوه‌های تازه است

تفاوت‌های هورمونی زنان و مردان و اثرشان بر متابولیسم

بلوغ یک دوران پر از هورمون و تغییرات در بدن زنان و مردان است، تغییراتی مثل چاقی. در دوران بلوغ خیلی از ما وزن اضافه می‎کنیم اما تغییرات وزن زنان متفاوت است. وقتی دخترها از کودکی به نوجوانی می‌رسند، متابولیسمشان افزایش پیدا می‎کند و قد و وزنشان هم بیشتر می‌‎شود.

بیشتر افزایش وزن دخترها در این دوران، در اندام‌های زنانه آن‎هاست (به دلیل افزایش استروژن). در شروع بلوغ، معمولا دخترها بیشتر از پسرها وزن اضافه می‌کنند و در فاصله بین یازده و دوازده سالگی ممکن است حتی ماهانه نیم کیلو چاق‌‌تر شوند. پسرها اما بین دوازده تا پانزده سالگی بیشترین رشد را تجربه می‎کنند و در این دوران حدود هفت کیلو چاق‌تر می‌شوند، اگر دچار بلوغ زودرس یا دیررس نشوند. این مشکل را البته باید تحت نظر یک دکتر غدد پیگیری کرد.

اختلاف متابولیسمی دخترها و پسرها در این دوران، یک تفاوت مهم را رقم می‌زند: پسرها برخلاف دخترها، وزن را به صورت پخش‌شده در تمام بدن اضافه‌ می‌کنند (و بیشتر به شکل عضله) و به قد بزرگسالی‌شان می‎رسند. آن‌ها به کالری‌‌های بیشتری نیاز دارند (و طبیعتا متابولیسم بیشتری دارند) تا بتوانند این توده عضلانی را حفظ کنند. بعد از بلوغ متابولیسم کُند می‎شود و از بیست سالگی به بعد هم، هر ده سال حدود ۲٪ کاهش پیدا می‎کند.

پیگیری مشکلات متابولیسمی با دریافت نوبت آنلاین از درمانکده

یکی از نگرانی‌های والدین در مورد فرزندانشان، افزایش یا کاهش وزن بی‎دلیل است که انگار با هیچ رژیم و ورزشی نمی‌شود آن را کنترل کرد. بسیاری از این مشکلات، متابولیک هستند و باید با راهنمایی یک پزشک متخصص آن‌ها را برطرف کرد. در وب‎سایت درمانکده می‌توانید پزشکان متخصص را (فعلا در سه شهر تهران، کرج و قزوین) بررسی کنید، اطلاعاتشان را ببیند و نظرات دیگران را در موردشان بخوانید و به صورت آنلاین نوبت بگیرید. بعد از دریافت نوبت، در زمان مشخصی برای ویزیت حضوری مراجعه می‎‌کنید. چه به مشاوره در مورد متابولیسم بدنتان نیاز دارید، چه می‌خواهید وزنتان را کم یا زیاد کنید یا به دنبال بهترین دکتر زنان در تهران می‌‎‌گردید، همین الان به درمانکده سر بزنید.

 

برچسب ها : دکتر غدد,متخصص زنان,درمانکده

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.