کد خبر : 21748 / /
/

کلاهبرداری از طریق تلگرام با چه روش هایی مرسوم است؟ روش های پیگیری کلاهبرداری تلگرامی از طریق پلیس و قوه قضاییه، برای شکایت از خرید اینترنتی از طریق تلگرام باید به کجا مراجعه کرد؟ کانال تلگرامی کلاهبرداری را چطور شناسایی کنیم؟

کلاهبرداری از طریق تلگرام سالانه افراد بسیاری را به دام خود می کشاند. این نوع دزدی می تواند از طریق هدایت آنها به وب سایت های نا امن، دریافت وجه، درز اطلاعات، کنترل ربات ها و کانال های تلگرامی، اخاذی و غیره انجام شود. با ما باشید تا به بررسی کامل این موضوع و راهکارهای جلوگیری از آن بپردازیم.

کلاهبرداری از طریق تلگرام چگونه انجام می شود؟

کلاهبرداری از طریق تلگرام یکی از روش های جدیدی است که می تواند برای کاربران در سراسر دنیا رخ دهد. اگرچه این پیام رسان خارجی اولین بار حدود 9 سال قبل منتشر شده است اما اکنون بیشتر از 700 میلیون کاربر فعال در ماه دارد. دزدی از طریق تلگرام می تواند با متدهای اخاذی، درز اطلاعات شخصی، سرقت اطلاعات مهم، کانال ها، ربات ها و غیره انجام شود که در جلوتر به بررسی آنها می پردازیم. این برنامه اگرچه یکی از قدرتمندترین سیستم های امنیتی را دارد که در آن چت های رمزگذاری شده اختیاری را فراهم می کند، قادر است بستری برای افراد ناشناس و کلاهبردار باشد.

علاوه بر کلاهبرداری از طریق تلگرام، جالب است بدانید این پلتفرم میزبان فعالیت های غیرقانونی مختلفی اعم از هرزه نگاری، تجارت کالاها و خدمات غیرقانونی، مواد مخدر، تماس دزدها، کالاهای قاچاق، انتقال اطلاعات و غیره بوده و هست. این شبکه معمولا به جز در موارد حذف هرزه نگاری و نیز دعوت به خشونت، تعدیل محتوایی انجام نمی دهد. از سوی دیگر، در سال 2020 ربات ها نیز برای اولین بار در کلاهبرداری ها و انتشار فایل های شخصی دیگران استفاده می شدند. این شبکه در سال 2020 در حدود 350 هزار ربات و کانال را مسدود کرده است.

کلاهبرداری تلگرامی و نحوه پیگیری ان

شگردهای دزدی از تلگرام چیست؟

شما می توانید با یادگیری راه هایی که هکرها و سارقان از طریق آن اقدام به کلاهبرداری از طریق تلگرام می کنند، از خطرات دزدی در این پلتفرم جلوگیری کنید. در این صورت می توان گفت:

  • حملات فیشینگ: سارقان می توانند به عنوان یک کاربر تلگرام و فردی که به او اعتماد دارید (مانند یک دوست، همکار یا نماینده پشتیبانی مشتری) ظاهر شوند. این کار به منظور گول زدن سریع تر شما است. حال آنها می توانند با جلب اعتماد شما، اطلاعات شخصی شما را درخواست کرده و از آن برای خالی کردن حساب، پخش کردن اطلاعات، فروش در فضای مجازی، ایجاد مزاحمت و غیره استفاده نمایند.
  • ارسال لینک: شخصی برای شما پیوندی ارسال می‌ کند یا شما را متقاعد می کند که از پلتفرم تلگرام خارج شده و وارد سایتی با امنیت کمتر شوید. این سایت می تواند برای سرقت اطلاعات شخصی شما یا حتی آلوده کردن دستگاه شما به بدافزار استفاده شود. این روش یکی از متداول ترین شیوه های کلاهبرداری است. در این حالت ممکن است راهکارهایی برای پیگیری کلاهبرداری تلگرامی وجود داشته باشد.
  • حملات ربات ها: پلتفرم تلگرام به کاربران اجازه می دهد تا حساب های رباتی ایجاد کنند، که کلاهبرداران از آن برای هدف قرار دادن سریع حساب های قانونی آسیب پذیر استفاده می کنند. همانطور که در قسمت قبل هم اشاره کردیم، بیش از 350000 حساب ربات به دلیل استفاده از آنها در فعالیت هایی مانند آزار و اذیت کودکان، فعالیت های تروریستی و غیره ممنوع شدند.
  • دریافت پول: ممکن است از طریق برنامه ها و اپلیکیشن هایی مانند دیوار، به تلگرام هدایت شوید. در این حالت فرد از شما می خواهد برای اطمینان از خرید محصول مبلغی را به آنها پرداخت کنید. با این کار شما از سوی فرد بلاک شده و دیگر پاسخی دریافت نخواهید کرد.
  • خرید اینترنتی: ممکن است برخی از کانال های تلگرامی اقدام به فروش محصول نمایند. در این صورت آنها لینک هایی را برای خرید اینترنتی قرار می دهند که شما با مراجعه به یک پلتفرم دیگر و وارد کردن اطلاعات حساب بانکی خود، به ظاهر می توانید خرید را انجام دهید. اما این پلتفرم ها تنها پوسته هایی هستند که اطلاعات وارد شده از سوی کاربران در آن گرفته شده و برای کلاهبردار فرستاده می شوند. اگر قادر نباشید ردی از کاربر و سایت هدف داشته باشید، ممکن است نتوانید اقدام به شکایت از خرید اینترنتی تلگرامی نمایید.

چگونه باید کلاهبرداری از طریق تلگرام را پیگیری کنیم؟

یکی از نکاتی که در مورد کلاهبرداری از طریق تلگرام باید به آن اشاره کرد، امنیت آن است. امنیت در این پلتفرم به گونه ای است که چت ها و گروه های ابری بین برنامه و سرور رمزگذاری می شوند، به طوری که ISP ها و سایر اشخاص دیگر در این شبکه قادر نیستند تا به اطلاعات دسترسی داشته باشند. اما سرور تلگرام به تمامی این داده ها دسترسی دارد. بنابراین این پلتفرم می‌ تواند قابلیت پیگیری کلاهبرداری تلگرامی را در صورت نیاز از طرف خود شرکت داشته باشد.

از جمله راهکارهای پیگیری کلاهبرداری تلگرامی می توان گفت:

  • تشکیل پرونده: ابتدا باید به دادسرای جرائم رایانه‌ای مراجعه کرده و پرونده‌ای تشکیل شود. سپس بایستی منتظر انجام روال پرونده باشید. شکایت شما برای کلاهبرداری ربات تلگرام یا افراد خاص در این شبکه با احضار آنها به دادگاه و یا تحقیق و تفحص پلیس فتا انجام خواهد شد.
  • پلیس فتا: شما می توانید با مراجعه به وب سایت پلیس فتا، در قسمت پنل سمت چپ بر روی گزینه ارتباطات مردمی کلیک کنید. حال بایستی با ثبت وب سایت های متخلف گزارش خود را درج کنید. با این کار در واقع شما شکایتی ثبت نکردید (به طور رسمی). به همین خاطر باید برای اعاده حقوق خود به دادسرای محل سکونت نیز مراجعه کنید.
  • تلگرام: راه حل های خوبی از سوی این پلتفرم برای پیگیری کلاهبرداران در این شبکه ارائه نشده است. با این حال در رابطه با پیگیری این مشکلات می توان گفت، اگر کسی به نام شما دزدی می کند، به آیدی @NoToScam پیام دهید. از دکمه Report درون برنامه استفاده کنید. همچنین ایمیلی برای پیگیری مشکلات تلگرام قرار داده شده است که می توانید از آن استفاده کنید: abuse@telegram.org

اگر قصد شکایت از خرید اینترنتی تلگرامی را دارید، لازم است پیش از خرید چند نکته را بررسی کنید. اولین مورد آن است که مجوزهای سایت را به طور کامل بررسی کرده و از آن اطمینان حاصل کنید. با این کار شما اطلاعات کامل صاحب کسب و کار را دارید و می توانید با داشتن اطلاعات هویتی او، اقدام به ثبت شکایت از خرید اینترنتی تلگرامی و تشکیل پرونده نمایید.

چگونگی شکایت از خرید اینترنتی تلگرامی

نحوه جلوگیری از کلاهبرداری ها در تلگرام

دکتر آریا پارسا که نسبت به کلاهبرداری در فضای مجازی منتقد است، معتقد است که برخی از راهکارها وجود دارند که شما می توانید با انجام آنها اقدام به پیگیری کلاهبرداری تلگرامی نمایید یا آنکه در معرض این نوع روش های کلاهبرداری از طریق تلگرام قرار نگیرید. این موارد عبارتند از:

  • اگر به هر فردی مشکوک شدید، لازم است مشخصات او از جمله شماره تلفن، آیدی، نام و عکس پروفایلش را ذخیره کنید.
  • به هیچ عنوان اطلاعات شخصی خود از جمله شماره تلفن، عکس پروفایل، آیدی و موارد دیگر را در فضای مجازی به اشتراک نگذارید. این اطلاعات ممکن است برای سرقت از حساب شما و یا اخاذی استفاده شود.
  • هرگز به درخواست وجه قبل از اعطای یک کالا یا خدمات به خصوص از جانب افراد ناشناس اعتنا نکنید.
  • از انجام معاملات مالی در شبکه های اجتماعی و تلگرام اکیدا خودداری کنید.
  • حتما از ورود دو مرحله ای برای افزایش ضریب امنیت اکانت تلگرام خود استفاده کنید.
  • دستگاه های اضافی متصل به حساب تلگرام خود را از بخش تنظیمات، بخش Privacy and Security و قسمت Active Sessions غیر فعال کنید.
  • از نصب اپلیکیشن ها و یا برنامه هایی که از طریق تلگرام از جانب افراد ناشناس ارسال می شوند، پرهیز کنید.
  • به هیچ عنوان کد امنیتی 5 رقمی ورود به حساب تلگرام خود را در اختیار افراد دیگر قرار ندهید.

نحوه کلاهبرداری ربات تلگرام

سوالات متداول

به این نکته توجه کنید که امروزه پیگیری کلاهبرداری تلگرامی باید از مبادی معتبر انجام شود. از این رو شکایت های فردی ممکن است در مدت زمان بسیار طولانی بررسی شده و یا به آن توجهی نشود. از سوالات متداولی که کاربران در این زمینه از ما پرسیده اند می توان گفت:

  • از کجا بفهمیم کانال تلگرام کلاهبرداری است؟
    • در صورتی که کانالی اقدام به ارائه خدمات و کالاهایی می کند اما هویت و پروسه پرداخت آن قانونی نیست، وب سایت مجوزهای لازم را نداشته و فقط در تلگرام به صورت ناشناس فعال است، این کانال ها اسکم هستند.
  • شماره پلیس فتا در تلگرام چیست؟
    • پلیس فتا در تلگرام فعالیتی ندارد و شما می توانید برای برقرار تماس با آنها، از طریق سایت cyberpolice.ir اقدام کنید.

منبع: تکنوفیلد

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.