کد خبر : 21845 / /
/

 

 

راهنمای جامع کشت علوفه هیدروپونیک در خانه[7گام]

دامداری یا دامپروری یکی از صنایع سودآور در سراسر دنیاست که بسیاری از کشورها مانند برزیل و استرالیا توانسته‌اند گوی رقابت را از بقیه کشورها بگیرند و به صدر جدول بزرگ‌ترین صادرکنندگان گوشت گاو و گوسفند پرواری برسند.

در این میان کشور ایران نیز به‌عنوان هشتمین کشور صادرکننده گوسفند و بز در جهان شناخته شده است. این موقعیت می‌تواند ارزآوری زیادی داشته باشد؛ اما به شرطی که بر اصول درست دامداری و تهیه اقتصادی علوفه باشد.

در این نوشتار به شما یکی از بهینه‌ترین روش‌های تولید غذای دام را آموزش می دهیم  و آن چیزی نیست جز کشت علوفه هیدروپونیک.

در واقع هدف ما این است که آموزش کشت علوفه هیدروپونیک در خانه بتوانید یک شغل با سرمایه کم و بازدهی بالا داشته باشید. پس با راهنمای کشت علوفه هیدروپونیک در خانه، هم علوفه برای دامتان پرورش دهید و هم کارآفرین شوید.

 

 

کشت علوفه سبز، کسب و کاری سودمند برای همه

تعبیرکشاورزی در سایه دامداری را می‌توانیم به تولید علوفه معنی کنیم؛ یعنی جایی که کشت و کار به کمک دامپروری می‌آید. متأسفانه چند وقتی است که تهیه علوفه به یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های تولیدکنندگان دام در سراسر دنیا تبدیل شده است؛ خشکسالی و نبود زمین‌های حاصلخیز این محصول را به یک گنج نایاب در سراسر دنیا تبدیل کرده است.

از همین رو دامداران را دست به دامان  راه و روشی کرده برای حل این مشکل و آن چیزی نیست جز تولید علوفه هیدروپونیک.

امروزه زراعت علوفه هیدروپونیک به علت تقاضای بالایش در بازار، سودآوری زیادی برای تولیدکنندگان دارد.

 

علوفه هیدروپونیک یا میراث چند هزار ساله ایرانیان:

علوفه هیدروپونیک (hydroponic fodder) موضوع عجیب‌وغریبی نیست، بلکه این محصول ریشه در تاریخ کشورمان دارد؛ هرچند برخی از افراد آن را به باغ‌های معلق بابل در کشور عراق نسبت داده‌اند.

اولین بارکشت علوفه هیدروپونیک در خانه شروع شد؛ یعنی زمانی که ایرانیان باستان برای سفره هفت‌سین خود آن را انجام می‌دادند، متأسفانه در گذر زمان این کشت فراموش شد تا دوباره به‌خاطر مزایایش به جهان معرفی شد

 

images_1662574458.png

 

کشت علوفه هیدروپونیک و منافع آن

مهم‌ترین مزیت کشت علوفه هیدروپونیک، صرفه‌جویی در مصرف آب است؛ ازآنجایی‌که در این روش کشت شما به خاک نیاز ندارید و تنها در عرض 6 تا 8 روز به‌جای 6 ماه محصول را برداشت می‌کنید.

از طرفی دیگر میزان هدررفت کشت علوفه هیدروپونیک آن‌قدر کم است که این روش کشت، روش کشت علوفه سنتی در خاک را کاملاً پس‌زده است و چه چیزی بهتر از مصرف کم آب در دوران خشکسالی.

امتیاز بعدی علوفه هیدروپونیک، رشد سریع آن است به‌طوری‌که شما در طول یک هفته علوفه‌ای با قد 30 سانتی‌متر و آماده برداشت دارید. رشد سریع علوفه هیدروپونیک جایی برای رشد آفت‌ها و یا حشرات را نمی‌گذارد از همین رو استفاده از سم در این محصول ارگانیک صفر است.

حالا که به رجحان این روش پی بردیم، باید بدانید که پرورش علوفه هیدروپونیک یک شغل عالی برای خانم‌های خانه دار و یا افرادی است که به دنبال شغل دوم می‌گردند.

 

آموزش برای کشت علوفه هیدروپونیک یا آموزش کشت علوفه سبز برای چهارفصل را می‌توان راهی برای نجات سیاره زمین دانست. در واقع با کشت علوفه هیدروپونیک پیش به سوی زمینی سبز و عاری ازآلودگی‌های زیست محیطی می‌رویم که سودآوری زیادی برای صنعت دامداری دارد.(پارس صنعت)

 

تولید علوفه هیدروپونیک درخانه

 

7 گام برای کشت علوفه هیدروپونیک در خانه:

برای شروع کشت علوفه هیدروپونیک در خانه مراحلی لازم است که در ادامه گام‌به‌گام آن را توضیح می‌دهیم:

گام 1:

اولین مرحله کشت علوفه هیدروپونیک در خانه، ساخت سازه یا گلخانه کوچک است، شما می‌توانید از چوب بامبو، میله آهنی یا لوله‌های پلاستیکی استفاده کنید و به‌صورت یک اتاقک یا یک محوطه کوچک درآورید.

گام 2:

اگر فضای انتخابی شما در بیرون از فضای سرپوشیده است حتماً روی این سازه را با کیسه‌های پلاستیکی یا مشمبای ضخیم  بپوشانید.

گام 3:

برای رشد بهتر علوفه هیدروپونیک در خانه، دما و رطوبت باید کنترل شود. علوفه سبز با محدوده دمایی خاص و رطوبت نسبی 80-85٪ رشد می‌کند. برای تأمین دما و رطوبت از هیتر، فن و دستگاه مه پاش استفاده کنید.

 گام 4:

تأمین نور از مهم‌ترین نیازهای رشد علوفه هیدروپونیک است. برای تولید علوفه هیدروپونیک در خانه از نور مصنوعی استفاده کنید.

گام 5:

گام بعدی برای کشت علوفه هیدروپونیک در خانه، قفسه‌بندی یا قراردادن طبقاتی با فاصله‌های منظم و استاندارد است. عدم فاصله مناسب طبقات در طول رشد، موجب به‌هم‌ریختگی علوفه و بیرون زدن از طبقات می شود. ارتفاع طبقات نهایتاً  2 و نیم متر کافی است زیرا ارتفاع بلندتر از این  برای آبیاری مشکل است.

 گام 6:

برای کشت علوفه در منزل، به یک سینی کشت علوفه هیدروپونیک از پلاستیک خوب نیاز دارید. به علت مرطوب بودن این روش کشت، از به‌کاربردن سینی‌های فلزی خودداری کنید؛ زیرا به‌راحتی زنگ می‌زنند.

گام 7:

گام آخر انتخاب بذر مناسب و خیساندن آنها در فضای تاریک است تا به جوانه‌های کوچکی تبدیل شوند. پس از جوانه زدن بذرها آن را به‌دقت درون سینی‌ها و سپس در طبقات قرار دهید. در طول روز چند بار به‌آرامی آنها را آبیاری کنید تا به علوفه سبز و تازه‌ای تبدیل شوند.

فرقی نمی‌کند که شما دامدار هستید یا خانه‌دار! با این روش می‌توانید کشت علوفه هیدروپونیک در خانه را شروع کنید؛ هرچند که برای بالابردن راندمان کارتان و یا کیفیت محصولات نهایی به نظر کارشناسان این حوزه نیاز دارید.

شما می‌توانید برای مشاوره، آموزش و خرید تمامی  تجهیزات کشت علوفه هیدروپونیک در خانه یا گلخانه از متخصصان شرکت پارس صنعت کمک بگیرید.

منبع: خبرگزاری برنا

 

برچسب ها : علوفه,دامداری,هیدروپونیک

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.