کد خبر : 21886 / /
/

 

یکی از ناشایست ترین جنایات که به طور هول انگیزی برای بانوان تداعی میشود تجاوز است. تجاوز رابطه ای جنسی است که بدون رضایت فرد ، با تهدید و زور انجام شود. همچنین کلمه عنف در معنای لغوی به معنی خشونت و زور میباشد. در اصطلاح تجاوز به عنف منظور از نزدیکی جنسی بدون رضایت زن و با قهر و غلبه است. قطعا چنین جرمی بدون توان و احکام همراه نخواهد بود. برای آشنایی با چگونگی شکایت و احکام آن تا انتها با همراه باشید.

 

جرم و مجازات تجاوز جنسی

در قوانین جمهوری اسلامی ایران چهار دسته جرم و مجازات وجود دارد. به طور کلی جرایمی دارای قصاص، جرایم حدی جنایات تعزیری و جرایم بازدارنده جزء این چهار دسته به شمار می روند. از آنجایی که تجاوز، در ردیف جرایم مانند قتل، کودک‌آزاری، قاچاق مواد مخدر، سرقت مسلحانه، آدم ربایی، تروریسم، فحشا و زنا ، سرقت ، جعل و اخاذی قرار می گیرد، جز احکام حدی است.

انجام هرگونه رابطه جنسی که بدون نکاح باشد در احکام اسلامی جرم محسوب می شود. شخصی که این جرم را مرتکب شود در قوانین مجازات اسلامی محکوم به زناکاری است. همچنین در قبل ذکر کردیم که مجازات زنا حدی است. تجاوز جنسی یا زنای به عنف در قانون و احکام جمهوری اسلامی ایران به این شکل تعریف می گردد (( هر فردی که با زنی که به زنای با او راضی نباشد در حال بیهوشی خواب یا مستی رفتار کند، در حکم زنای به عنف شناخته می شود )).

با توجه با ماده ۲۲۴ قانون مجازات اسلامی حد زنا در مواردی که زنا با محارم نسبی، زنا با زن پدر ، زنای مرد غیر مسلمان با زن مسلمان و زنای به عنف یا اکراه باشد ، دارای مجازات اعدام است. 

همچنین طبق تبصره قانون ماده ۲۲۴ هرگاه زنای فردی با زنی که راضی به زنا همراه با او نباشد رفتار آن زنای به عنف است. در زنا از طریق اغفال و فریب دادن دختران نابالغ یا از راه ربایش، تهدید و ترساندن زن که موجب تسلیم او شود نیز حکم حقوق جاری خواهد بود.

2

تجاوز جنسی چگونه ثابت میشود؟

در قانون جمهوری اسلامی ایران راه های زیادی برای اثبات جرم تجاوز به عنف وجود دارد اما شرایط اثبات تجاوز جنسی سخت خواهد بود اما روش هایی وجود دارد که می توان از طریق آن اقدام نمود.

  • اقرار از جمله دلایل اثبات یک جرم است. اما در تجاوز جنسی شخص عموماً به انجام چنین عملی اقرار نمی کند و بسیاری از مجرمان گفته های خود را انکار می کنند. همچنین رفتار ضد و نقیض ایشان موجب میشود تا روند دادرسی طولانی شود.
  • شهادت در اغلب روش های اثبات جرایم کیفری کاربرد دارد. اما ماهیت تجاوز جنسی به شکلی است که در خفا انجام شده و کسی شاهد آن نیست. بنابراین یافتن چهار مرد عادلی که شهادت مشاهده عمل دخول و تجاوز را بدهند بسیار بعید و دور از ذهن است. بنابراین این روش در اثبات زنای به عنف کاربردی نیست.
  • یکی دیگر از روش های اثبات جرم علم قاضی است. علم قضات با استفاده از ادله و امارات می تواند به یقین تبدیل شود. برخی دلایل وجود دارد که به قاضی کمک می کند تا حکم مقتضی را درباره تجاوز جنسی صادر کند. از جمله نظریه پزشکی قانونی، معاینات انجام‌گرفته، تحقیقات دادسرا از متهم، اقرار در نزد بازجو، تحقیقات محلی و گفت و گو با شاهدین، فیلم یا فایل صوتی موجود و پرینت هرگونه پیامک یا تماس از دلایل و اماراتی است که می تواند در اثبات جرم ورود به عنف کمک کند.
  • طبق ماده ۱۰۲ در قانون آیین دادرسی کیفری هرگونه تغییر و تحقیق در جرایم منافی عفت ممنوع است و هیچ فردی نباید پرسشی در این خصوص انجام دهد. مگر در مواردی که جرم در ملاء و منظر عام انجام شود یا دارای شاکی یا به عنف سازمان یافته باشد. که در این صورت تحقیق فقط در محدوده شکایت یا اوضاع احوال مشهود توسط مقامات قضایی انجام می گیرد.

 

آیا با گذر زمان در اثبات تجاوز جنسی به عنف تاثیر ایجاد میشود ؟

تغییر آن زمانی که شخص بزه دیده باشد باید وقت را غنیمت بشمارند و برای شروع اقدامات حقوقی درباره واقعی پیش آمده گام بردارد در این راستا می تواند از یک کارشناس حقوقی یا مشورت با بهترین وکیل  کمک بگیرد راه های درست و تصمیمات صحیح را در پیش روی فرد بگذارد.

اعضای خانواده و فرد مورد اعتماد باید همواره در کنار فرد حضور داشته باشند و به مشاور حقوقی مراجعه کنند. همچنین جزئیات دقیق واقعه را باید نگارش نمود. نوشتن ساعت و محل دقیق انجام منافی عفت در این پرونده از آن کمک های مفیدی خواهد کرد.

افرادی که نگران حفظ آبروی خود هستند مانع از پیگیری حقوقی شکایت تجاوز جنسی میشوند. اما بعد از مدتی تظلم خواهی در فرد بزه دیده بیدار می شود و می خواهد از حقوق خود دفاع کند. اما گذشت زمان بر علیه وی خواهد بود و باعث میشود آثار جرم از بین برود. بهترین راه اصولی و قانونی مراجعه بهترین وکیل ناحیه سکونت شماست می تواند به صورت تلفنی با یک وکیل خوب صحبت کنید.

3

مجازات تجاوز جنسی در قانون مجازات اسلامی

این اصطلاح در دایره لغات حقوقی با عنوان تجاوز به عنف شناخته می شود متاسفانه کلمه انعطاف در پرونده های مربوط به مجازات تجاوز جنسی بسیار دیده می شود. از آنجایی که طرف دیگر برای داشتن رابطه جنسی رضایت ندارد و با ترس و زور وارد رابطه میشود، مجازات آن اعدام است.

در تبصره دوم ماده ۲۲۵ قانون مجازات اسلامی اشاره دقیقی به مجازات این امر شده است دایره تعریف این عمل بدین گونه است که هر کس با زنی که راضی به زنای با آن نباشد. در حال بیهوشی، خواب یا مستی زنا کند حکم زنای به عنف کرده است. حکم اعدام برای مرتکبان این امر به طور قطعی جاری است. در ضمن از طریق اغفال فریب دادن دختران نابالغ از طریق ربایش، تهدید و ترساندن زن به طوری که او را تسلیم کند، همان حکم فوق را خواهد داشت.

مشاوره با بهترین وکیل در شیراز

برای هر بزه دیده ای امکان دارد که فشار روانی بعد از این اتفاق قالب شود و او را دچار ناراحتی و افسردگی شدید کند. برای دفاع از حقوق خود لازم است بدانید باید از چه راهی برای اقدامات قانونی وارد شوید از این رو توصیه می کنیم که با یک وکیل خانواده خوب در شیراز به طور تلفن مشاوره کنید. با اینکار در عین کسب آرامش روانی اقدامات لازم را برای دفاع از حق خودتان شروع کنید.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.