محسن نامجو اتهام ها را پذیرفت / خواهش می کنم منو ببخشید
محسن نامجو چند ماه قبل در پیامی ویدئویی اظهاراتی دربارهی اتهام آزار جنسی را که علیهاش مطرح شده بود “شایعه” خوانده و گفته این اتهامها را “قویا” رد میکند.
محسن نامجو (زادهٔ ۱۴ اسفند ۱۳۵۴ در تربت جام) آهنگساز، خواننده، نوازندهٔ سهتار، دوتار، گیتار، و ترانهسرای ایرانی است. محسن نامجو هماکنون در نیویورک زندگی میکند. محسن نامجو آموزش موسیقی را از نوجوانی با نتخوانی و آواز آغاز کرد. محسن نامجو در ۱۷ سالگی نواختن سهتار را نزد فرامرز شکرخواه فرا گرفتهاست. محسن نامجو در دانشگاه تهران تحصیل کردهاست
محسن نامجو چند ماه قبل در پیامی ویدئویی اظهاراتی دربارهی اتهام آزار جنسی را که علیهاش مطرح شده بود “شایعه” خوانده و گفته این اتهامها را “قویا” رد میکند.
محسن نامجو اتهام آزار جنسی را پذیرفت و عذرخواهی کرد
محسن نامجو، خواننده و نوازنده ایرانی، که چندی پیش از سوی چند زن متهم به آزار جنسی شده بود با انتشار پیامی ویدئویی ضمن پذیرش اتهام خود، عذرخواهی کرد.
نامجو در بخشی از این پیام ویدئویی میگوید: «دوستان، خانمهای محترم؛ بنده، محسن نامجو بابت هرگونه رفتار یا گفتاری که در سالهای گذشته نسبت به شما اشتباه و یا آزاردهنده بوده صمیمانه، خالصانه و متواضعانه عذرخواهی میکنم؛ هم از شما و هم از خانوادهی نجیب و محترمتان و همچنین دوستان مشترک دلجویی میکنم.»
او افزود: "انتظاری هم ندارم که عذر من را الان بپذیرید. فقط امیدوارم با این پیام ویدئویی رنجتان کمی التیام پیدا کند و باور کنید رفتار یا گفتار نابهنجار من ناشی از شیطانصفتی یا خداینکرده خودشیفتگی یا احساس قدرت نبوده و نیست، بلکه ناشی از عدم آموزش روابط صحیح در یک فرهنگ هزاران سالهی مردسالار است»"
محسن نامجو چند ماه قبل در پیامی ویدئویی اظهاراتی دربارهی اتهام آزار جنسی را که علیهاش مطرح شده بود “شایعه” خوانده و گفته این اتهامها را “قویا” رد میکند.
او در پیام تازه خود گفته که پیام قبلیاش صادقانه نبوده است.
پیش از این چند هنرمند دیگری نیز با اتهام مشابهی روبه رو شده بودند اما نامجو تنها فردی است که اتهام خود را پذیرفته است.
سبک موسیقی محسن نامجو
ویژگی کارهای نامجو «پیوند» است: پیوند سبکهای گوناگون موسیقی ایرانی و خارجی و تلفیق اشعار کلاسیک پارسی با شعرهایی که خود میسراید.
در موسیقیهای او گوشههایی از سبکهای راک، سنتی، بلوز، جاز و محلی به گوش میرسد. شعرهای مولوی، حافظ، نیما یوشیج، خواجوی کرمانی، و جامی گرفته تا شاملو و براهنی در آثار او جای گرفتهاند که گاهی عباراتی کوچهبازاری در میان ابیات آنها اضافه شدهاست. او در این باره میگوید: «تلفیق از نظر من اپیدمی زمانهاست. تلفیق موسیقایی دو شکل دارد، یکی تلفیق ابزار است، مثلاً قرار دادن گیتار در برابر سهتار که چیز جدیدی نیست؛ و دیگری تلفیق گام که تا به حال کمتر در موسیقی ایران به آن پرداخته شده، مثلاً کافیست که دو نت از دستگاه شور حذف شود تا به گام بلوز برسیم.»
بزرگان و متخصصان موسیقی ایران در مورد سبک موسیقی محسن نامجو هیچ نظری ارائه ندادهاند ولی بابک پیامی کارگردان ایرانی مقیم ایتالیا، دربارهٔ محسن نامجو و همکاریش با او میگوید:
” در این میان افتخار آشنایی با محسن نامجو را داشتم. هنرمندی ویژه از همه لحاظ. به نظر من محسن نامجو نه تنها در دنیای موسیقی نوآوری داشته بلکه در دنیای ادبیات موسیقی و شعر موسیقی هم نوآوریهای ویژه و قابل توجهی داشتهاست.
سبک خاص محسن نامجو به علت عدم آشنایی مخاطبان خاص او با اصول اولیه موسیقی، نتوانسته توسط منتقدین مورد نقد سازنده قرار گیرد. در یکی دو نوبت جلسات نقد داخل ایران توسط هواداران محسن نامجو به هیاهو کشیده شد و جلسات به اجبار لغو گردیدند و خود محسن نامجو نیز در این باره سکوت کرد.
یکی از دلایلی که به گفتهٔ خود نامجو باعث خلاقیت بیشتر او در زمینهٔ موسیقی تلفیقی شدهاست ساز زدن با گروههای موسیقی زیرزمینی در مشهد و سپس تهران میباشد. از جمله میتوان به گروه ماد (عبدی بهروانفر، نوید اربابیان، علی باغفر) و گروه پرساووس (مازیار محمدی، محمد قاسمی، شهرام لشگری) اشاره نمود.
یکی از آهنگهای او با نام «بگو بگو» در جشنوارهٔ موسیقی وبگاه تهران اونیو در سال ۲۰۰۴ دوم شد.
ملودی «مرغ شیدا» ی محسن نامجو برگرفته از ملودی «مردی که دنیا را فریفت» (The man who sold the world) دیوید بویی و همچنین ترانهای با خوانندگی داوود مقامی به همین نام است.
محسن نامجو دربارهٔ آلبوم مؤلفهٔ عزلت چنین مینویسد:
” نعرهها و سازهایی که در این آلبوم میشنوید در انتهای سالی زده و نواخته شد که تنهاترین سال زندگی من و یحیی در مهاجرت بود. سالی که زندگی، بیرون اش همچون مولفههای XYZ بود. گشوده به اطراف، پر از سفر و دیدار و تحسین شدن و تجربه و اجرا و سرعت و خوش خوشان. درون اش اما، فقط تنهایی بود. تنهایی محض. حس تعلیق مدام و تشنگی بی پایان. ۲۰۱۶ سال رفتن با جهت مولفهای بود که تنها پایین میرفت.
واکنش به دانلود غیرمجاز
در سال ۲۰۱۲ محسن نامجو در تارنمای رسمی خود گلهمندی خود را نسبت به دانلود و کاربرد غیرمجاز ترانهها، از شنوندگانی که خارج از ایران هستند ابراز داشتهاست. وی از شنوندگان ایرانی (که به دلیل تحریم بانکی) نمیتوانند بهای ترانه را بپردازند خواست که اگر دینی به گردن میبینند وجه را به مؤسسهٔ خیریهٔ محک بپردازند و به هیچ عنوان آثار وی را از کسانی که این آثار را داخل ایران میفروشند خریداری نکنند. به گفتهٔ محسن نامجو، آلبوم ترنج بدون اجازه و توسط نشر موسیقی آوای باربد، بدون اینکه درآمدش برای محسن نامجو و گروه همراه باشد به فروش میرسد.