کد خبر : 22161 / /
/

 

 

سال‌هاست در بسیاری از صنایع، تولید محصولات به روش شیمیایی و صنعتی جایگزین حالت طبیعی آن شده و این امر، در راستای نیاز روزافزون جمعیت رو به افزایش و هم‌چنین دستیابی به روش‌های تغییر خواص مواد بوده است. از مواد دارویی مثل آنزیم‌ها و هورمون‌ها گرفته تا مواد غذایی امروزه به روش‌های شیمیایی تولید می‌شوند. یکی از مواردی که به صورت مصنوعی تولید شده و بسیار هم مورد توجه قرار گرفته، قند مصنوعی با مضرات کمتر و کاربرد بیشتر است. پودر ایزومالت، نمونه‌ای از قندهای مصنوعی است که با وجود مزایای فراوان نسبت به شکر، می‌تواند انتخاب خوبی باشد. در ادامه خواهید دانست که ایزومالت چیست، عوارض ایزومالت چیست و ایزومالت از کجا بخریم.

پودر ایزومالت چیست؟

پودر ایزومالت نوعی شکر مصنوعی است که به منظور حذف برخی ویژگی‌های شکر طبیعی و افزودن ویژگی‌های جددید به آن، در کارخانه‌ها تولید می‌شود. در واقع متخصصان برای آن که شکر را برای استفاده در صنایعی چون شیرینی‌پزی و هم‌چنین صنایع دارویی مناسب کنند، به برخی خواص جدید نیاز داشتند. به همین دلیل با پیوند زدن دو پلی ال یا الکل قند به نام‌های « گلوکومنیتول» و «گلوکورسیدیبول»، نوعی الکل سدیم مصنوعی به نام شیرین کننده ایزومالت را تهیه کردند. پودر ایزومالت قابلیت‌هایی دارد که بر ارزش آن نسبت شکر می‌افزاید. به عنوان مثال ایزومالت را می‌توان بدون تغییر رنگ، حرارت داد؛ در صورتی که حرارت دادن شکر منجر به قهوه‌ای رنگ شدن آن می‌شود.

از طرفی خواص شکر نیز در اثر حرارت تغییر می‌کند و اگر مقداری شکر را روی شعله گاز بگیرید، خواهید دید که رفته رفته حالت مذاب پیدا خواهد کرد. این فرآورده حاصل از چغندر، بسیاری از مشکلات استفاده از شکر را ندارد و به همین دلیل بسیار مورد توجه قرار گرفته و موارد استفاده گسترده‌ای نیز دارد. یکی دیگر از ویژگی‌ها آن، مقاومت دربرابر تبدیل شدن به کریستال است؛ بنابراین به بلور بدل نمی‌شود وهمین ویژگی را می‌توان دلیل مهمی برای رواج استفاده از پودر ایزومالت در شیرینی‌پزی و کیک‌پزی دانست. جالب است بدانید شیرین کننده ایزومالت با وجود خاصیت شیرین‌کنندگی، شاخص گلایسمی پایینی دارد؛ در نتیجه برای در صورت استفاده توسط افراد دیابتیک و یا افرادی که تحت رژیم غذایی هستند، مشکلی ایجاد نمی‌کند. البته تحا هر شرایطی بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. در ادامه کاربردهای پودر ایزومالت را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

کاربرد پودر ایزومالت

پودر ایزومالت با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد خود، تحول عظیمی در صنایع غذایی و دارویی ایجاد کرد. اگر فرزند داشته باشید، حتماً با درگیری‌ها و چالش‌های دارو دادن به آن‌ها آشنا هستید. این در حالی است که از شیرین‌کننده‌ها در تولید داروها استفاده می‌شود. حالا شرایطی را در نظر بگیرید که تلخی داروها چند برابر باشد. می‌توانید میزان اهمیت شیرین‌کننده‌های مصنوعی مثل ایزومالت پودری را درک کنید.

به طور کلی پودر ایزومالت در صنایع غذایی، دارویی و حتی کشاورزی و دامداری نیز استفاده می‎شود. کاربرد ایزومالت در صنایع دارویی را می‌توانید در قرص‌های روکش‌دار، شربت‌هایی مولتی‌ ویتامین ، شربت سرفه و ... مشاهده کنید. در صنایع غذایی موارد مصرف بیششتری را مشاهده خواهید کرد. ایزومالت پودری به عنوان شریینی‌کننده در هر ماده‌ای که نیاز به قند داشته باشد استففاده می‌شود. در انواع آبمیوه‌ها، نوشیدنی‌های گازدار، آبنبات‌ها و... از ایزومالت استفاده می‌شود. در شیرینی‌پزی و کیک‌پزی بسیاری از تزئینات با استفاده از ایزومالت پودری انجام می‌شود؛ چرا که قابلیت فرم‌دهی و شکل‌پذیری بالایی دارد.

برخی از افراد ایزومالت را جایگزین مناسبی برای قند و شکر در رژیم غذایی می‌دانند. در واقع به دلیل تفاوت متابولیسم ایزومالت و عدم دخالت انسولین در این فرایند، به نظر می‌رسد بتوان از پودر ایزومالت به عنوان یک قند بی‌ضرر استفاده کرد. البته توجه داشته باشید که میزان شیرینی ایزومالت در مقایسه با شکر، از 25 تا 100 درصد متفاوت است. اگر قصد استفاده از پودر ایزومالت در رژیم غذایی‌تان را دارید، مشورت با پزشک را به هیچ وجه فراموش نکنید. نکته مثبت دیگر در مورد ایزومالت، جلوگیری از پوسیدگی دندان می‌باشد که آن را به یک ماده دوستدار دندان تبدیل کرده است.

 

 

عوارض جانبی پودر ایزومالت

حالا که با پودر ایزومالت آشنا شدید، احتمالاً می‌خواهید بدانید که عوارض ایزومالت چیست. نکته جالب اینجاست که تقریباً هیچ نکته منفی قابل توجهی برای پودر ایزومالت ثبت نشده است. مواردی وجود دارند که هنوز به اثبات نرسیده و صحت آن‌ها هم‌چنان مورد تردید می‌باشد. با این وجود، برخی از عوارض احتمالی ایزومالت پودری را بررسی خواهیم کرد.

این ماده ممکن است در کسانی که به الکل قند حساس هستند، عوارضی را ایجاد کنند. در این افراد مصرف ایزومالت می‌تواند درد شکم همراه با نفخ به دنبال داشته باشد. این عوارض ممکن است با اسهال همراه شوند. اگر حساسیت داشته باشید، این عوارض با مصرف کم‌ترین میزان ایزومالت نیز بروز پیدا می‌کنند. مصرف ایزومالت در گروه‌های حساس یعنی نوزادان، کودکان، زنان باردار و افراد دارای حساسیت به ایزومالت، بهتر است با احتیاط مصرف شود. عوارض دیگری برای عموم جمعیت تا به حال ثبت نشده است.

ایزومالت از کجا بخریم

اگر پودر ایزومالت را به مقدار کم می‌خواهید، احتمالاً بتوانید آن را در قنادی‌ها یا فروشگاه‌های لوازم قنادی پیدا کنید. بسیاری از سایت‌ها خرید آنلاین مواد غذایی نیز این پودر را ارائه می‌کنند. خرید پودر ایزومالت به صورت عمده را نیز می‌توانید از طریق فروشگاه‌های اینترنتی انجام دهید. سایت‌های فروش محصولات شیمیایی یا سایت‌های فروش محصولات مرتبط با صنایع غذایی اغلب پودر ایزومالت را به شما عرضه می‌کنند.

کلام آخر

پیشرفت علم همواره انسان را از سطحی به سطح بالاتر جا به جا می‌کند. در هر حیطه و حرفه‌ای مشغول به کار باشید، حتماً تأثیر پیشرفت علم بر کار خود را به چشم دیده‌اید. از علوم پزشکی و صنایع دارویی گرفته تا مواردی چون صنایع غذایی، همگی دست‌خوش تغییراتی شده‌اند که آن‌ها را مرهون پیشرفت علم هستند. یکی از پیشرفت‌های صنایع شیمیایی که نقطه اشتراک صنایع غذایی و دارویی است، پودر ایزومالت می‌باشد که در این مقاله به بررسی آن پرداختیم و به پرسش‌هایی نظیر ایزومالت چیست، عوارض ایزومالت چیست و ایزومالت از کجا بخریم پاسخ دادیم. توجه داشته باشید که در صورت تصمیم به مصرف ایزومالت در رژیم غذایی، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. امیدواریم این مطلب برایتان مفید و کاربردی باشد.

منبع : فروشگاه اینترنتی مواد اولیه شیمیایی

آدرس » https://irchem.ir

 

برچسب ها : پیشگامان شیمی,ایزومالت,فروش ایزومالت,خرید ایزومالت,قیمت ایزومالت

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.