کد خبر : 22528 / /
/

 

 

 

زگیل تناسلی بیماری بسییار شایعی است؛ به‌حدی که تقریباً 70 میلیون آمریکایی به‌این مشکل دچار هستند! متاسفانه هنوز درمان قطعی برای این مشکل پیدا نشده است هرچند که تنها انواع کمی از این ویروس می‌توانند خطرناک و به‌صورت سرطانی باشند و مابقی موارد خود به‌خود خوب می‌شوند.

با وجود همه این‌ها و با توجه به‌رشد بسیار زیاد این بیماری در سراسر جهان، امروزه بیشتر توجه‌ها بر روی پیشگیری از ابتلا به‌HPV  یا زگیل تناسلی است تا درمان آن. رعایت برخی موارد می‌تواند در جلوگیری از ابتلا به‌این ویروس کارساز باشد و سلامت جنسی افراد را تا حد بسیار زیادی افزایش دهد. در صورتی‌که به‌دنبال اطلاعات بیشتری در این رابطه هستید، تا انتهای این نوشته از درمانکده با ما همراه باشید تا به‌صورت کامل راهکار‌های جلوگیری از HPV از سبک زندگی گرفه تا واکسن و سایر نکات را برای شما بازگو کنیم.

اطلاعات کافی در رابطه با HPV داشته باشید

بسیاری از افراد زمانی که متوجه می‌شوند زگیل تناسلی دارند و یا شریک جنسی‌شان به‌این بیماری مبتلا است، سریعاً ترس وجودشان را فرا می‌گیرد. اما بر خلاف تمام باور‌های غلطی که در رابطه با این بیماری وجود دارد، تنها انواع کمی از این ویروس خطرناک هستند و تعداد کمتری می‌توانند منجر به‌سرطان شوند آن هم در صورت کوتاهی در درمان. مابقی موارد نیز که اغلب خود به‌خود بهبود پیدا کرده و از بدن پاک می‌شوند.

همه این باور‌های غلط ناشی از بی‌اطلاعی افراد در رابطه با این بیماری است بنابراین توصیه می‌شود چه به‌این بیماری مبتلا هستید و چه نه، حتماً قدری در رابطه با آن تحقیق کنید و باور‌های غلط را دور بریزید.

واکسن بزنید

بهترین و کارساز‌ترین راه پیشگیری از ابتلا به‌زگیل تناسلی، واکسن این بیماری است. انواع مختلفی از واکسن وجود دارد که می‌توانند شما را در برابر انواع مختلف ویروس HPV مقاوم کنند. تمرکز این واکسن‌ها بر روی انواع خطرناک ویروس HPV است که عبات‌اند از:

  • واکسن 2 ظرفیتی کرواریکس برای انواع 16 و 18
  • واکسن 4 ظرفیتی گارداسیل برای انواع 6، 11، 16 و 18
  • واکسن 9 ظرفیتی گارداسیل در کنار موارد قبلی برای انواع 31، 33، 45، 52، 58

ارتباط جنسی ایمن برقرار کنید

رابطه جنسی بخش بسیار مهمی از زندگی هر شخصی است و باید به‌کیفیت و سلامت آن اهمیت زیادی داده شود. برای اینکه بتوان کیفیت روابط جنسی را بالاتر برده و به‌صورت ایمن رابطه برقرار کرد، باید برخی از موارد رعایت شوند که به‌شرح زیر هستند:

  • از کاندوم استفاده کنید
  • سلامتی خود و شریک جنسی‌تان را بررسی کنید
  • شرکای جنسی خود را کاهش دهید (ترجیحا یک نفر)
  • بدون شناخت طرف مقابل رابطه جنسی برقرار نکنید

رعایت این موارد تنها برای جلوگیری از ابتلا به‌ HPV نیست و برای اینکه بتوانید زندگی با کیفیت‌تری داشته باشید، باید به‌روابط جنسی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در زندگی خود اهمیت زیادی بدهید.

تصویر گرافیکی تاثیر واکسن روی HPV

سیستم ایمنی خود را تقویت کنید

ویروس HPV ویروسی است که در برخی انواع آن، سیستم ایمنی توانایی نابود‌سازی کامل را دارد و برای اینکه از گزند این بیماری در ‌امان باشید، حتماً باید سیستم ایمنی خود را بهبود ببخشد. این موضوع حتی برای درمان مبتلایان به‌HPV  نیز توصیه می‌شود.

در مورد تقویت سیستم ایمنی سخن بسیار است و نمی‌توان تنها در چند سطر به‌آن پرداخت اما مهم‌ترین موارد در ادامه آمده‌اند.

  • ورزش کنید
  • از دخانیات دوری کنید
  • به‌اندازه و به‌موقع بخوابید
  • مولتی ویتامین مصرف کنید
  • از استرس و اضطراب دوری کنید
  • شادی را به‌زندگی خود تزریق کنید
  • از مصرف مشروبات الکلی بپرهیزید
  • غذای سالم و غیر فرآوری شده مصرف کنید
  • کمبودهای غذایی خود را با مکمل‌ها جبران کنید

هر کدام از این موارد دارای جزئیات زیادی هستند و برای اطلاع از موارد بیشتر باید به‌پزشک مراجعه کنید. همچنین ممکن است سیستم ایمنی بر اثر یک‌سری اختلالات، مخصوصاً اختلالات غدد درون ریز دچار مشکل شود و در این صورت نیاز است حتماً به‌یک فوق تخصص غدد مراجعه کنید.

خدمات زیبایی را از مکان‌های مطمئن دریافت کنید

احتمال انتقال HPV از طریق لیزر و اپیلاسیون وجود دارد؛ هرچند که این احتمال بسیار کم است. به‌هر جهت بانوان باید توجه کنند که حتماً خدمات پوست و زیبایی را از مکان‌های معتبر و دارای مجوز و بهداشتی دریافت کنند و مکان‌هایی که این ویژگی‌ها را نداشته باشند، در آن‌ها احتمال ابتلا به‌زگیل تناسلی وجود دارد.

در صورت ابتلا به‌زگیل تناسلی چه کنیم؟

در صورتی‌که به‌ویروس HPV مبتلا شده‌اید، پیگیر باشید، اما نگران نباشید. با وجود اینکه در حال حاضر برای هیچ نوع از ویروس HPV درمان پزشکی کاملاً کارسازی ارائه نشده است، اما هستند افرادی که توانسته‌اند این ویروس را از بدن خود خارج کرده و تست منفی دریافت کنند البته جدا از اینکه بسیاری از انواع این ویروس خود به‌خود خوب می‌شوند.

بهترین راه درمان برای ویروس HPV تقویت سیستم ایمنی است. شما می‌توانید با ورزش و تغذیه سالم اجازه دهید سیستم ایمنی‌تان به‌اندازه کافی تقویت شده و خودش به‌حساب این ویروس برسد. البته که تمامی این فرایند‌ها باید زیر نظر پزشک متخصص باشد.(منبع: plannedparenthood)

موضوع دیگری که به‌درمان زگیل تناسلی کمک می‌کند مداومت داشتن در از بین بردن زائده‌ها است. در برخی از انواع ویروس پس از بین بردن زائده‌ها، مجدداً شاهد برگشت آن‌ها هستیم و ممکن است که افراد از برداشتن خسته شوند. اما از بین بردن زگیل‌ها علاوه بر اینکه تا حد زیادی جلوی انتشار و تکثیر این ویروس را می‌گیرد، باعث تسریع درمان نیز شده و کمک می‌کند که شما به‌صورت موفقیت‌آمیز این ویروس را از بدن خود بیرون کنید.

به‌هرجهت نباید روحیه خود را از دست بدهید و باید با تمام توان به‌مقابله با ویروس   HPV  بپردازید و بدانید در صورتی‌که زود هنگام عمل کرده و درمان را پشت گوش نیندازید، حتی اگر به‌انواع خطرناک ویروس HPV مبتلا شده باشید هم جلوی تکثیر بیش از حد و ایجاد سرطان گرفته می‌شود. این موضوع برای بانوان اهمیت بیشتری دارد و باید حتماً برای درمان و جلوگیری از پیشرفت بیماری هوشیار باشند و در صورت مشکوک شدن به‌این بیماری، هرچه سریع‌تر باید به ‌بهترین متخصص زنان در تهران یا هر کجای دیگر که می‌شناسید، مراجعه کنید.

تصویر واکسن بیماری HPV در دست پزشک 

جمع‌بندی

آمار‌هایی که در رابطه با این بیماری گرفته شده نشان می‌دهد که زگیل تناسلی یکی از شایع‌ترین ویروس‌ها در سرتاسر جهان است و حتی گفته می‌شود که از هر 10 نفر، 1 نفر در طول زندگی‌اش این بیماری را تجربه‌می‌کند. با این وجود خوشبختانه این بیماری کاملاً شناخته شده است و راه‌های پیشگیری از آن کاملاً مشخص هستند. مهم‌ترین مشکل در رابطه با بیماری زگیل تناسلی، باور‌های غلط در رابطه با آن هستند و به‌همین واسطه ما در این نوشته تمام تلاش خود را به‌کار بستیم تا مهم‌ترین نکات در رابطه با ویروس HPV و بیماری زگیل تناسلی را با شما در میان بگذاریم.

برای بررسی بیشتر این بیماری و هر بیاری دیگر می‌توانید به‌سادگی از طریق سایت نوبت دهی آنلاین درمانکده نوبت مطب پزشکان متخصص مختلف را دریافت کنید.

 

برچسب ها : دکتر زنان,دکتر غدد,درمانکده

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.