کد خبر : 2265 / /
/

یک مقام مطلع نزدیک به شورای عالی امنیت ملی گفت: پس از حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران ،مقامات رسمی این کشور به ایران پیشنهاد دادند که علت حادثه، وجود اشکال فنی در سامانه پدافند هوایی تور ام -1 روسی اعلام شود.

اوکراین به دنبال خارج کردن پرونده سقوط هواپیمای این کشور از مسیر فنی و استفاده سیاسی از آن برای وارد کردن فشار به روسیه بوده است.

افشای جزییات جدید از سقوط هواپیمای اوکراینی

یک مقام مطلع نزدیک به شورای عالی امنیت ملی گفت: پس از حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران ،مقامات رسمی این کشور به ایران پیشنهاد دادند که علت حادثه، وجود اشکال فنی در سامانه  پدافند هوایی تور ام -1 روسی اعلام شود و چون ایران این درخواست را به دلیل عدم انطباق با واقعیت رخداد، نپذیرفت، اوکراین، مسیر سیاسی کردن پرونده و خارج نمودن آن از روال فنی را در پیش گرفته است.

هواپیمای اوکراینی

وی در گفت‌وگو با نور نیوز با اشاره به قصد اوکراین برای بهره برداری سیاسی از این حادثه تلخ برای تاثیرگذاری هم زمان بر دو رخداد افزود: با توجه به ابهامات رفع نشده در خصوص نقش کیف در هدف قراردادن هواپیمای بوئینگ 777 خطوط هوایی مالزی در سال 2014 میلادی و در میانه درگیری‌های شرق این کشور که به کشته شدن همه  298 مسافر این پرواز منجر شد، اوکراین در تلاش بود که با جا انداختن وجود نقص در سامانه پدافندی تور ام-1 روسی هر دو حادثه را به یک منشاء مرتبط کند و از خود رفع اتهام نماید.

این مقام مطلع خاطر نشان کرد: دلیل دوم اوکراین برای در پیش گرفتن رفتار سیاسی در قبال این پرونده،درگیری شدید این کشور با مسکو بر سر مالکیت جزیره کریمه است و کیف قصد داشت با انتساب غیر مستقیم حادثه سقوط هواپیما به روسها  به نوعی فشار  سیاسی  بر مسکو را افزایش دهد.

وی در پایان با اشاره به اراده قاطع جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد شفافیت در همه ابعاد این حادثه تلخ که ناشی از خطای محرز انسانی بوده، هرگونه اقدام برای بهره برداری سیاسی از آن را رویکردی غیر انسانی و خلاف رویه های حقوقی و فنی دانست.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.