کد خبر : 22679 / /
/

 

چکیده : کلرزن بعنوان مهمترین پکیج تزریق مواد شیمیایی امروزه کاربردهای زیادی در ضدعفونی دارد. با ما همراه باشید تا انواع پکیج کلرزنی را بشناسید...

 

کلرزن دستگاهی است که با هدف ضدعفونی کردن انواع آب مورد استفاده انسان از نظر عدم وجود انواع ویروس و باکتریها تولید می گردد در ادامه به دو مدل از انواع پکیج کلرزن اشاره می نماییم.

کلریناتورگازی اتوماتیک در کارخانجات تولید آب تصفیه شده

دستگاه کلرزن اتوماتیک گازی آب مجموعه ای است متشکل از واحد تولید و تزریق کلر گازی به آب رسوب زدایی شده خروجی از سختی‌گیر رزینی، فیلتر شنی، فیلتر کارتریج، فیلتر دیسکی و... که شامل چند سیلندر (با میزان مصرف کلر تا 5 کیلوگرم در ساعت) یا یک مخزن با مقیاس تنسومتری (با میزان مصرف کلر بیش از 5 کیلوگرم در ساعت h) به همراه کلر مایع، تبخیر کننده فیلتر (با میزان مصرف کلر تا 5 کیلوگرم در ساعت) یا اواپراتور (با میزان مصرف کلر بیش از 5 کیلوگرم در ساعت) کلر مایع، یک دستگاه ترزیق کلر، یک واحد فیلتراسیون برای تصفیه مکانیکی کلر گازی، یک کلید اتوماتیک، یک روتامتر و یک اجکتور و  یک سیستم کنترل اتوماتیک جریان گاز کلر شامل یک آنالایزر کلر در آب که به یک شیر اندازه گیری الکترومکانیکی متصل است و خروجی اطلاعات لازم را در اختیار دستگاه قرار می دهد تا کنسول توزیع کننده را قادر به کنترل و تنطیم دستی محتوای کلر موجود در آب سازد.

 

سیستم خنثی سازی کلر گازی

این سیستم  شامل  مخزنی برای خنثی سازی مایع، مایع خنثی کننده، خط گردش مایع خنثی کننده، که در آن واحدی برای آماده سازی، جایگزینی و دفع محلول خنثی کننده ساخته شده است که مزیت آن سیستم کنترل خودکار دوز مصرف کلر است.

  واحد پردازشگر آب

این سیستم شامل جریان سنج آب، هشدار دهنده خودکار، خنثی سازی آزادسازی اضطراری کلر، حسگر کلر، آشکارساز کلر در هوا و یک دستگاه سیگنال دهی اضطراری است که به صورت برنامه ریزی شده بر روی سیستم پردازشگرآبی بسته می‌شود. کل تجهیزات کلرزنی در یک اتاق مجزا با حجم بسته، متشکل از سه اتاق به شرح زیر قرار دارد:

  • اتاق کنترل
  • اتاق کلرزنی
  • واحد خنثی سازی اضطراری انتشار کلر گازی

در حالیکه واحد کلر زنی و خنثی سازی از اتاقهای دیگر جدا شده اند اما توسط یک پنجره با یک دریچه تهویه واقع در پارتیشن‌های قسمت بالایی به هم متصل می شوند.

کلریناتور اتوماتیک گازی یکی از مدل‌های کاربردی است که برای ضدعفونی کردن آب در احجام بالا توسط کلر گازی استفاده می گردد و می‌توان از آن در کارخانه‌های آب برای ضدعفونی کردن آب آشامیدنی، صنعتی و فاضلاب استفاده کرد.

از آنجایی که کلر گازی مورد استفاده برای گندزدایی آب یک ماده سمی خاص است و حوادثی که در تاسیسات آب رخ می دهد عمدتاً با عامل انسانی مرتبط است، به منظور افزایش ایمنی کارکنان تعمیر و نگهداری که با کلر گازی کار می کنند، مطلوب است که این فرآیند با استفاده از کلر گازی کنترل شود. بدین منظور بایستی عملکرد سیستم کلرزن گازی توسط پنل اتومات کنترل بدون حضور شخص سوم در منطقه خطر  مورد نظارت قرار گیرد.

واحدهای کلرزنی آب به طور گسترده در مراکز آب و برق شهری مناطق مختلف کشور ما استفاده می‌شود. در چنین ایستگاه‌هایی، بسیاری از فرآیندها مانند تامین کلر گازی، دوز و تنظیم، کنترل کلر باقیمانده در آب معمولاً خودکار هستند.

به عنوان آنالوگ ایستگاه کلرزنی خط لوله آب تهران و سایر شهرها مجهز به دستگاه‌های ضبط کننده هستند که امکان تعیین میزان کلر باقی مانده در آب و تنظیم دوز آن را فراهم می کند. با این حال، دستگاه‌هایی که عملکرد خودکار را ارائه می دهند، الزامات مدرن را برآورده نمی کنند و حضور یک فرد در محل کار را به طور کامل از بین نمی برند، زیرا تعدادی از عملیات به صورت دستی انجام می‌شود.

استفاده از روش آمپرومتریک برای اندازه‌گیری غلظت کلر در آب، امکان خودکارسازی فرآیند کلرزنی و تامین و کنترل جریان کلر را در حالت خودکار فراهم کرد. عیب اصلی این ایستگاه این است که تمامی دستگاه‌های ضبط در محل کار، محل نصب سیلندرهای کلر قرار دارند و حضور نیروهای خدماتی در منطقه خطرناک اجتناب ناپذیر است.

کنترل خودکار دستگاه کلریناتور گازی به هنگام رهاسازی اضطراری گاز کلر

در زمان رهاسازی اضطراری کلر، سیستم کنترل خودکار بدون حضور پرسنل خدمات در محل کار به شرح زیر عمل می کند:

سنسور کلر با داشتن عنصر حساس و تشخیص کلر در هوا، سیگنالی را به آشکارساز کلر جهت ثبت وجود کلر در هوا ارسال می کند. سپس سیگنال آشکارساز مستقیماً به دستگاه‌های زیر ارسال می‌شود:

  • آژیر اضطراری
  • نشانگر نور
  • ارسال اطلاعات از طریق پردازشگر آبی به سیستم خنثی‌سازی انتشار کلر اضطراری

 سیستم خنثی سازی انتشار کلر اضطراری به طور خودکار روشن می‌شود و گاز کلر و هوا از محلی که کلریناتورگازی در آن نصب است مستقیماً به سوی جریان محلول خنثی کننده مکیده می‌شود و هوای تصفیه شده دوباره به اتاق کار بازگردانده می‌شود.

پنجره ای با دریچه تهویه در پارتیشن بین بخش‌های کلر زنی و خنثی سازی از ایجاد خلاء در اتاق کلر هنگام مکش گاز کلر و هوا در زمان خنثی سازی جلوگیری می کند. پنجره در قسمت بالایی پارتیشن ساخته شده تا از ورود کلر گازی از اتاق کلرزنی به قسمت خنثی سازی جلوگیری کند، زیرا کلر بسیار سنگین تر از هوا است. یک دریچه تهویه تعبیه شده در پنجره به هوا اجازه عبور می دهد اما اجازه نمی دهد کلر از منطقه آزادسازی کلر اضطراری خارج شود. علاوه بر این، aquaprocessor شروع به ارسال دستورات به واحد برای تهیه محلول خنثی کننده برای جایگزینی در صورت فساد و دفع می کند.

طرز کار کلرزن گازی اتوماتیک

خرید کلرزن

کلرزنی اتوماتیک برای ضد عفونی آب با کلر گازی به شرح زیر عمل می کند:

برای کنترل عملکرد آنالایزرکلرزن منصوب بر روی خط منبع آب و تحلیل میزان محتوای کلر موجود در آب، با استفاده از واحدهای کنترل از راه دور (aquaprocessor)، سیگنال‌های کنترل بسته به محتوای کلر در آب به شیر اندازه گیری الکترومکانیکی صادر می‌شود که به طور خودکار دوز کلر با دقت بالا تولید می کند. آکواپراسسور (Aquaprocessor) منصوب بر تمام اجزاء دستگاه کلریناتور گازی از جمله فلومتر متصل به مجرای شیر الکترونیکی موجب می‌شود تا به طور خودکار تمام تغییرات در فرآیند تکنولوژیکی و همچنین دقت کنترل جریان کلر را با در نظر گرفتن جریان واقعی آب در مجرا، توسط فلومتر اندازه گیری شود و اجازه می دهد تا کنترل از راه دور فرآیند فن آوری را انجام دهد. برای انجام این کار، کلر مایع از یک سیلندر یا مخزن وارد فیلتر موجود در اواپراتور کلر مایع شده و به کلر گازی تبدیل می‌شود. کلر گازی از فیلتر مکانیکی عبور می کند، وارد یک دستگاه پخش کننده کلر می‌شود، سپس وارد یک سووییچ اتوماتیک، یک شیر اندازه گیری الکترومکانیکی (با روتامتر) و یک اجکتور  می‌شود. در اجکتور کلر گازی با آب مخلوط می‌شود و ضدعفونی می‌شود.

در صورت انتشار اضطراری گاز کلر در اتاق کار، سنسور کلر؛ کلر موجود در هوا را تشخیص می دهد و سیگنالی را به کلر موجود در آشکارساز هوا  ارسال می کند تا وجود کلر در هوا را تشخیص دهد. سپس سیگنال آشکارساز مستقیماً به آژیر اضطراری و نشانگر نوری می‌رسد. از آشکارساز سیگنالی نیز توسط پردازشگر آبی به سیستم خنثی‌سازی برای انتشار گاز کلر اضطراری به محلول خنثی‌کننده ارسال می‌شود. هوای بدون کلر دوباره به اتاق کار بازگردانده می‌شود. برای انجام این کار، کل اتاق کلرزنی به صورت فضای بسته ساخته شده است و در پارتیشن بین اتاق کلرزنی  و بخش خنثی سازی  پنجره ای با دریچه تهویه وجود دارد تا فشار هوا را یکسان کند. سیستم خنثی سازی خودکار تا زمانی که غلظت گاز کلر در هوا به استانداردهای بهداشتی برسد کار خواهد کرد و محلول خنثی کننده مصرف شده به طور خودکار برای دفع به واحد محلول وارد می‌شود.

کلرزن مایع

قیمت پکیج کلرزن

طیف دیگری از دستگاه‌های کلرزن، کلریناتور مایع شهرت دارند که ماده اولیه ضدعفونی کننده آن کلر مایع(آب ژاول) یا کلر جامد و پودری می باشد. کلرزن مایع برای تصفیه و ضدعفونی اب در حجم کم در واحدهای نیمه صنعتی، خانگی و یا استخر مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف از به کار بستن این تجهیزات، حذف باکتریهای موجود در آب می‌باشد که توسط سختی گیر آب و یا سایر سیستمهای فیلتراسیون آب از قبیل فیلتر کارتریج، فیلتر شنی و... قابل حذف شدن نیستند. البته باید دقت نمایید که ترزیق کلر و دوز کلر می تواند بر سلامت انسان تاثیر منفی بگذارد. تزریق بیش از حد انواع کلر در آبهای استخر، آشامیدنی برای بدن انسان قطعا مضر خواهد بود. از این رو با تولید انواع دستگاه کلرزن مایع و گاز بصورت نیمه اتومات و اتوماتیک این نگرانی برطرف گردید.

عوامل تاثیر گذار در فرآیند تولید کلرزن مایع

برای ضدعفونی آب  توسط دستگاه کلر زن مایع می توان از انواع مواد ضدعفونی کننده اعم از گاز کلرامین، پرکلرین و یا دی اکسید کلر استفاده نمود. بسته به نوع ماده ضدعفونی کننده طراحی دستگاه و متعاقبا قیمت دستگاه متفاوت خواهد بود. عامل دیگر جهت طراحی کلریناتور مایع دبی آب ورودی به دستگاه می باشد. پایان هر نیم ساعت چرخش آب و تزریق کلر، میزان کلر آب مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد تا میزان کلر در طول شبانه روز در آب یکسان باشد. میزان استاندارد کلر موجود در آب بین 0.5 الی 1PPM می باشد.

عامل دیگر PH آب می باشد که بر فرآیند طراحی و تولید دستگاه موثر می باشد. سایر عوامل موثر در ساخت دستگاه کلرزن عبارتند از:

  • دمای آب ورودی
  • میزان ذرات معلق در آب و ناخالصی‌های موجود در آب
  • غلظت کلر تزریق
  • مدت زمان تماس کلر با آب
  • دبی آب خروجی
  • جنس و متریال قطعات

موارد استفاده از کلرزن مایع

  • ضدعفونی واحد پرورش آبزیان
  • ضدعفونی استخرها
  • ضدعفونی سردخانه‌های دامی، غذایی و...
  • ضدعفونی آزمایشگاهها
  • ضدعفونی فاضلاب خروجی از تصفیه خانه‌های فاضلاب
  • رسوب زدایی انواع مبدلهای حرارتی

مزایای پکیج تزریق کلر

  • گندزدایی آب و فاضلاب و کمک به سلامتی محیط زیست
  • کاهش انواع ویروس‌ها و باکتریها بیماری زا
  • کنترل رشد لجن و جلبک موجود در آبهای راکد
  • سهولت استفاده و دسترسی به کلر
  • قیمت گمتر نسبت به سایر روشهای ضدعفونی کننده
  • عدم نیاز به اپراتور حرفه ای جهت کار با دستگاه کلریناتور
  • کنترل میکرو ارگانیسمهای موجود در آب دریاها
  • کاهش COD در هضم فاضلاب شناور و فیلترهای لجن.
  • حذف سیانید و سایر مواد شیمیایی قابل اکسیداسیون در فرایند تصفیه آبهای صنعتی
  • تنظیم PH مناسب آب مورد استفاده در کاربردهای مختلف.

پکیج کلرزن استخر

در حال حاضر در بسیار از شهرها استفاده از استخرهایی با ظرفیت چرخش بالای آب و تعداد بالای مراجعین گسترش یافته است. تعویض روزانه و یا شاید هفتگی آب کار عاقلانه  و اقتصادی به نظر نمی رسد. اما از طرفی تامین آب بهداشتی به منظور حفظ سلامت شناگران کاملا حائز اهمیت می باشد. با پیشرفت دانش و تولید انواع سیستمهای ضدعفونی کننده آب اعم از انواع فیلترها و دستگاه کلرزن استخر این مسئله به راحتی مرتفع گردید. کلرزن استخر نوعی واحد کلرزن مایع می باشد که در مدلهای دستی، نیمه اتومات یا تمام اتوماتیک مورد استفاده قرار می گیرد.

در مدل کلرزن دستی و نیمه اتومات ممکن است این تجهیزات بصرت بیرون خط یا برخط نصب گردند که در هر دو حالت فرایند تزریق کلر و ضدعفونی محتوای آب باید بصورت دقیق در ساعات مختلف از شبانه روز توسط یک نیروی متخصص صورت پذیرد و در این روش از قرص یا پودر و یا ژل کلر استفاده می گردد.  اما با بهره گیری از کلریناتور مایع اتوماتیک می توانید با ریختن کلر مایع یا کلریناتور شناور به سیستم اجاره تنظیم سرعت و توزیع یکنواخت کلر در آب را خواهید داد. اگر قصد خرید کلریناتور استخر را دارید به شما پیشنهاد می کنیم متخصصین شرکت سازآب را برای دریافت مشاوره تخصصی و خرید مطمئن با قیمتی کاملا رقابتی انتخاب نمایید. قیمت کلریناتور به عوامل مختلفی اعم از گازی یا مایع بودن کلر، دوز و میزان کلر تزریق، ابعاد دستگاه، میزان ذخیره سازی محل کاربری، قطعات و تجهیزات سیستم، اتوماتیک یا نیمه اتومات بودن سیستم و... بستگی دارد. جهت استعلام قیمت دستگاه کلرزن و دریافت کاتالوگ مشخصات فنی هر دستگاه با واحد فروش شرکت سازآب تماس برقرار نمایید.

 

برچسب ها : کلرزن,قیمت کلرزن,انواع کلرزن

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.