کد خبر : 22792 / /
/

 

 

امروزه با رونق بازارهای مالی و افزایش اطلاعات عمومی مردم جهان در زمینه معاملات آنلاین، بروکرهای زیادی نیز شروع به فعالیت کرده‌اند. این فرایند خصوصا در کشور ایران به وضوح قابل لمس است و روز به روز بر تعداد بروکرهای ایرانی نیز اضافه می‌شود؛ به طوری که با وارد شدن به هر سایتی، با چندین تبلیغ از بروکرهای مختلف مواجه می‌شوید. اگر شما قصد ورود به دنیای فارکس را داشته باشید مطمئنا می‌دانید برای ترید در این بازار نیازمند پلتفرمی هستید تا بتوانید به واسطه آن خرید و فروش خود را انجام دهید. این پلتفرم یا همان بروکر فارکس باید به گونه‌ای انتخاب شود تا بیشترین بهره‌وری را برای شما داشته باشد.

لازم به ذکر است بیشتر بروکرها نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان به دلیل عدم وجود قوانین حاکم بر بازارهای مالی، قواعد و استراتژی‌های مخصوصی را برای خود طراحی کرده و بر اساس آن‌ها به مشتریان خود خدمات می‌دهند. در این بین معامله‌گران باید در نظر داشته باشند بروکری را برای خود انتخاب کنند که با معیارهایشان برای فعالیت در بازار فارکس همخوانی داشته باشد تا بتوانند در فضایی امن و مناسب به معامله بپردازند. تنوع بروکرها و گستردگی آن‌ها به افراد حق انتخاب‌ بیشتری می‌دهد و می‌توانند با مقایسه آن‌ها بروکر مورد نظر خود را برای فعالیت در این بازار گزینش کنند.

همانطور که گفته شد امروزه در ایران بروکرهای زیادی وجود دارند که به کاربران خود در زمینه فارکس خدمات ارائه می‌دهند مخصوصا بعد از این که بروکرهای معتبری همچون هات فارکس،‌ فارکس تایم و … همکاری خود را با کاربران ایرانی قطع کردند. اما نکته قابل توجه این است که آیا همه این بروکرها صلاحیت‌های لازم را برای «بروکر مناسب بودن» دارا هستند یا خیر. چون برای ورود به بازارهای مالی، علاوه بر داشتن دانش و تخصص کافی در زمینه معامله‌گری، باید بدانید که کدام کارگزار خدمات مورد نیاز شما را ارائه می‌دهد.

طبیعی است که برای انتخاب بروکر مناسب باید اصول و معیارهایی را مد نظر داشته باشید. هر چند در نهایت باید این معیارها را با شرایط خود تطبیق داده و مناسب‌ترین آن‌ها را انتخاب کنید. در ادامه به چند فاکتور مهم برای انتخاب بروکر مناسب اشاره خواهیم کرد:

  • سابقه‌ی فعالیت
  • تعداد کاربران و معامله‌گرانی که از آن بروکر استفاده می‌کنند
  • امکان استفاده از لوریج یا همان اهرم معاملاتی
  • میزان اسپرد کم
  • تنوع در سبد معاملاتی و پشتیبانی از دارایی‌های مختلف
  • معتبر بودن بروکر به میزان کافی (رگولاتوری و بیمه)
  • فعالیت در سطح جهان
  • پشتیبانی سریع و شبانه‌روزی
  • کارمزد مناسب

در ادامه به معرفی دو بروکر «آمارکتس» و «فیبو گروپ» پرداخته و در نهایت آن‌ها را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم:

بروکر آمارکتس | A.Markets

شاید شما هم مانند بسیاری از معامله‌گران ایرانی تصور کنید که بروکرهای خوب و معتبر به ایرانیان خدمات نمی‌دهند. خوشبختانه باید بگوییم که این تصور همیشه درست نیست و بروکرهای معتبری وجود دارند که با وجود تحریم‌های بین‌المللی، خدمات خود را از کاربران ایرانی دریغ نمی‌کنند و شما می‌توانید برای انجام معاملات خود به آن اعتماد کنید. یکی از این بروکرها، آمارکتس است.

بروکر آمارکتس (a.markets) به دلیلی خدمات بسیار مناسبی که به ایرانیان ارائه می‌دهد از شناخته‌شده‌ترین بروکرها در بین فارسی‌زبانان است. این بروکر در سال ۲۰۰۷ فعالیت خود را در جهان آغاز کرده است اما از زمان ورود آن به ایران چند سالی بیشتر نمی‌گذرد. احتمالا آمارکتس زمانی تصمیم به ورود به بازار ایران را گرفت که بروکرهای معتبری چون هات‌فارکس و … از بازار فارکس ایران خداحافظی کرده بودند.

کارگزاری آمارکتس برای ورود به بازار ایران موفق به دریافت رگولاتوری FSA شده است و علاوه بر آن به دلیل کیفیت مطلوب در پشتیبانی از زبان فارسی به سرعت توانست کاربرانی را از بین ایرانیان به سمت خود جذب کند. همچنین این کارگزاری جزو اولین بروکرهایی است که حساب تریدرهای ایرانی را بیمه کرد که این عمل باعث محبوبیت این بروکر در مدت کم حضورش شد.

اعتبار بروکر آمارکتس

همانطور که در بالا اشاره شد یکی از دلایلی که می‌توان بروکری را جزو بروکرهای معتبر به حساب آورد، سابقه مثبت یک کارگزار است. بروکر آمارکتس در سال ۲۰۰۷ تاسیس شده و از همین رو حدود ۱۵ سال است که در زمینه بازار فارکس به کاربران خود خدمات ارائه می‌دهد و در این مدت ثابت کرده که برای اعتبار خود اهمیت قائل است و جلب اعتماد کاربران همواره از اهداف این کارگزار بوده است که در مقاطع زمانی مختلف این هدف محقق شده.

همچنین در رابطه با رگولاتوری آمارکتس باید مطلع باشید که این بروکر مجوز FSASVG را دریافت کرده است و  در FSA سنت وینسنت به شماره 22567 IBC 2015 ثبت شده است.

از دیگر مواردی که می‌توان به عنوان دلیل اعتبار برای یک بروکر در نظر گرفت، عدم وجود گزارشات منفی در خصوص روند فعالیت یک کارگزار است. خوشبختانه در طی مدتی که این بروکر فعالیت خود را آغاز کرده است شکایتی مبنی بر هک، کلاهبرداری،‌ پولشویی و … گزارش نشده است. همین عدم وجود اخبار منفی می‌تواند به عنوان دلیلی برای معتبر بودن یک بروکر تلقی شود. پس می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که اگر این بروکر در آینده نیز روندی مشابه گذشته خود داشته باشد، جای نگرانی وجود ندارد و در خصوص معتبر بودن این بروکر می‌توانید به راحتی به آن اعتماد کنید.

علاوه بر موارد ذکر شده بروکر آمارکتس تحت پوشش Financial Commission است که نهادی است جهت حل اختلافات بین بروکر و مشتری. این کمیسیون همچنین حساب‌های مشتریان را تا سقف ۲۰ هزار یورو در هر شکایتی، تحت پوشش بیمه قرار داده است.

هر چند لازم است به این نکته توجه داشته باشید که رگولاتوری آمارکتس، یک رگولاتوری درجه یک در سطح جهان نیست و رگولاتوری‌های درجه اول دنیا، فیلترها و شرایط سخت‌گیرانه‌ای برای بروکرها در نظر گرفته‌اند که متاسفانه ایرانیان را پوشش نمی‌دهند!

پشتیبانی از زبان‌فارسی

یکی از موارد مثبتی که در مورد بروکر آمارکتس وجود دارد،‌ توجه ویژه‌ای است که به فارسی‌زبانان دارد. این بروکر نه تنها پشتیبانانی به زبان فارسی دارد که بطور سریع و دقیق به سوالات کاربران پاسخ می‌دهند، طراحی سایت خود را نیز به گونه‌ای انجام داده است که از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند. از آنجایی که بروکرهای کمی وجود دارند که به فارسی‌زبانان خدمات قوی ارائه دهند، قطعا بروکر آمارکتس یکی از بهترین بروکر فارکس برای ایرانیان است.  

کاربران می‌توانند جهت ارتباط با پشتیبان از چت آنلاین سایت، واتساپ، تلگرام و ایمیل استفاده کنند و در سریع‌ترین زمان ممکن به صورت کاربردی از خدمات پشتیبانان بهره‌مند شوند.

نمادهای معاملاتی قابل معامله‌

از ویژگی‌های یک بروکر خوب که بسیاری از کاربران را به سوی خود جذب می‌کند، پشتیبانی از نمادهای معاملاتی متنوع است. از آنجایی که بسیاری از معامله‌گران تمایل دارند تا به معامله‌ی نمادهای معاملاتی متفاوت بپردازند، این مورد برای تریدرها اهمیت زیادی دارد به گونه‌ای که اولویت اول بسیاری از معامله‌گران جهت انتخاب یک بروکر برای فعالیت در فارکس است. 

خوشبختانه بروکر آمارکتس توانسته است در این زمینه عملکرد خوبی داشته باشد و سلیقه‌ی متنوع تریدرهای مختلف را تامین کند. در این بروکر کاربران قادرند طیف گسترده‌ای از نمادها را معامله کنند که در ادامه آن‌ها را بیان خواهیم کرد:

  • اوراق قرضه آمریکا و آلمان
  • ۴۲ جفت ارز فارکس
  • ۱۲ رمز ارز کریپتوکارنسی شامل بیت‌کوین، اتریوم، لایت‌کوین، دش، و …
  • ۷ فلز شامل طلا، نقره، مس و …
  • ۱۶ شاخص از جمله شاخص نزدک، داوجونز، شاخص دلار و شاخص بورس‌های ژاپن، آلمان، انگلیس و …
  • ۱۱ کالا شامل نفت خام و نفت برنت، گاز و …
  • ۱۴۲ سهم شرکت‌های بزرگ دنیا از جمله اپل، تسلا، گوگل و …

در نظر داشته باشید که هیچ کسب و کاری حتی بروکرها، نمی‌توانند تمامی مشتریان خود را راضی نگه دارند. از همین رو این امکان وجود دارد که افرادی از یک بروکر کاملا ناراضی باشند در حالی که بروکری بسیار معتبر و معروف است. همچنین برخی از افراد نیز ممکن است نسبت به همان بروکر نظری کاملا مثبت داشته باشند.

بروکر آمارکتس نیز از این قاعده مستثنی نیست و در کنار مزایایی که دارد،‌ ایراداتی نیز به آن وارد است از جمله اینکه از رگولاتوری اروپایی برخوردار نیست.

بروکر فیبو گروپ | FiboGroup

بروکر فیبو گروپ که به آن فیبو نیز می‌گویند مانند بروکرهای روبو فارکس و آلپاری یکی از اولین‌ بروکرهایی است که وارد بازار فارکس ایران شد. به همین دلیل در بین ایرانیان معروف است و بسیاری از معامله‌گران ایرانی با آن آشنایی دارند. این بروکر در ابتدا یکه‌تاز بازار فارکس ایران بود و می‌توان گفت به لحاظ سابقه فعالیت، هیچ بروکری به اندازه فیبو گروپ سابقه‌دار نیست.

این کارگزاری که در سال ۱۹۹۸ میلادی راه‌اندازه شده است، با توجه به خدمات خوبی که در طی فعالیت خود ارائه داده است، موفق به جذب طرفداران زیادی شده است.

یکی از ویژگی‌های جالب این بروکر این است که حداقل سرمایه لازم برای افتتاح حساب عادی در این بروکر تنها ۱ دلار است و این امر کاربران زیادی را ترغیب کرده تا در این بروکر حساب معاملاتی داشته باشند.

به طول کلی حساب‌های معاملاتی فیبوگروپ به سه دسته تقسیم می‌شود:‌ حساب سنت (Cent)، حساب ثابت (FIX) و حساب ان‌دی‌دی (NDD).

طبیعی است که هر کدام از این حساب‌های معاملاتی شرایط مخصوص به خود را دارند و خدمات مختلفی را با توجه به نیاز کاربران ارائه می‌دهند.

لازم به ذکر است لوریج در این بروکر بسته به نوع حساب شما متفاوت است. بالاترین لوریج موجود، ۱:۱۰۰۰ در حساب Cent است. اما در حالت عادی لوریج حساب‌ها ۱:۴۰۰ است.

اعتبار کارگزاری فیبو گروپ

همانطور که گفته شد از دلایل معتبر بودن یک بروکر می‌توان به سابقه‌ی طولانی فعالیت آن اشاره کرد. کارگزاری فیبو گروپ نیز در زمان فعالیت خود سابقه مثبتی داشته و بیش از ۲۰ سال است که به کاربران خود در زمینه فارکس خدمات ارائه می‌کند که این سابقه می‌تواند دلیل خوبی برای معتبر بودن این بروکر باشد. همچنین در این مدت هیچ گزارش منفی مبنی بر وقوع جرایم مالی مانند کلاهبرداری،‌ پولشویی و … توسط این کارگزاری اعلام نشده است.

به لحاظ دریافت مجوزهای رسمی، فیبو گروپ موفق به دریافت رگولاتوری‌هایی شده است که یکی مربوط به کاربران اروپایی و دیگری مخصوص کاربران این بروکر در سایر کشورهای جهان از جمله ایران است.

یکی از آنها مجوز CySEC با شماره لایسنس 118/10 است. اما ایرانیان تحت پوشش این رگولاتوری نیستند.

رگوله بعدی،‌ مجوز British Virgin Islands Financial Services Commission است که بطور مختصر FSN نامیده می‌شود. این بروکر تحت این مجوز به مشتریان ایرانی خود خدمات می‌دهد هر چند از اعتبار بالایی برخوردار نیست.

همچنین این بروکر پول مشتریان خود را در حساب بانکی نگهداری می‌کند تا از ترکیب شدن آن با سرمایه شرکت جلوگیری کند و در زمان بروز ورشکستگی سرمایه افراد در حسابی امن قرار داشته باشد. فایده دیگر این کار شفافیت مالی بیشتر این بروکر است.

مورد دیگر اینکه این بروکر، تنها بروکری است که گارانتی استاپ لاس را در حساب‌های خود لحاظ کرده است که این بروکر را از سایر بروکرهای دیگر متمایز می‌کند.

بنا بر موارد گفته شده به نظر می‌رسد تریدرها می‌توانند به این بروکر به عنوان یکی از گزینه‌های انتخابی خود فکر کنند.

پشتیبانی فیبو گروپ

این بروکر به لحاظ پشتیبانی قوی نیست و در تلگرام،‌ واتساپ،‌ ایمیل و … پشتیبانی ندارد. پشتیبانی فیبو فقط از طریق سایت، در ۵ روز از هفته و شبانه‌روزی است. به نظر می‌رسد دلیل این ضعف و تاخیر در پاسخگویی،‌ تعداد زیاد مشتریان و حجم زیاد چالش‌ها و سوالات آنان است که طبیعتا روند پاسخگویی را کند می‌کند.

نمادهای معاملاتی در بروکر فیبو

همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم تنوع در نمادهای معاملاتی یکی از ویژگی‌هایی است که تریدرها را به سوی یک بروکر متمایل می‌کند. در ادامه نمادهایی را که در بروکر فیبو گروپ قابل معامله هستند بیان می‌کنیم:

  • ۳۸ جفت‌ارز فارکس
  • ۲۰ شاخص مشهور جهان
  • برخی کالاها مانند نفت خام
  • برخی از ارزهای دیجیتال

مقدار اسپرد در این بروکر بسته به نوع حساب افراد متفاوت است اما به طور کلی اسپردهای این بروکر در حد قابل قبولی است.

در کنار مزایایی که گفته شد این بروکر معایبی نیز دارد که مهم‌ترین آن‌ها ضعف در پشتیبانی فارسی و عدم ارائه بونوس‌های معاملاتی مناسب است.

در این مقاله تلاش کردیم تا به مقایسه دو بروکر مهم و معروف در حوزه بازار فارکس بپردازیم. هر چند این بروکرها مزایای زیادی دارند اما معامله‌گران باید به این مسئله توجه داشته باشند که در نهایت باید این مزایا و معایب را با شرایط شخصی و فاکتورهای خودشان منطبق کنند تا بتوانند بهترین بروکر فارکس را برای خود انتخاب کنند.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.