کد خبر : 23024 / /
/

در دنیای امروز با توجه به کمبودهای تغذیه‌ای فراوانی که در میان آحاد جامعه در گروه‌های سنی مختلف می‌بینیم، کمتر پیش می‌آید که فردی هرگز در زندگی خود از مولتی ویتامین استفاده نکرده باشد. تاریخچه ساخت اولین مولتی ویتامین در جهان به سال 1943 برمی‌گردد. از حق نگذریم حداقل طی پنجاه سال گذشته قرص مولتی ویتامین ناجی بسیاری از افراد در جهان بوده است. البته مولتی ویتامین تنها در مواقع ضروری و طبق یک برنامه صحیح باید مصرف شود تا به معنای واقعی بتواند موثر باشد. در این مطلب به پاسخ یکی از رایج‌ترین پرسش‌ها در مورد مولتی ویتامین می‌پردازیم: چند دوره باید از مولتی ویتامین استفاده کنیم؟

مولتی ویتامین چیست؟

برای اینکه شکاف‌های تغذیه‌ای را که بر اثر کمبود مواد مغذی به‌وجود می‌آیند، بتوانید جبران کنید می‌توانید از مکملی فوق‌العاده به نام "مولتی ویتامین" استفاده نمایید. مولتی ویتامین حاوی ویتامین‌های مورد نیاز بدن بوده و به شکل قرص، کپسول، قرص جوشان، قرص جویدنی، پودر و شربت یافت می‌شود. برای خرید مولتی ویتامین کافیست به داروخانه مراجعه کنید یا اینکه به صورت آنلاین از داروخانه‌های اینترنتی خرید خود را انجام دهید. دوز و تعداد ویتامین‌ها در یک مولتی ویتامین به طور کامل به شرکت سازنده و برند محصول بستگی دارد. اگر به ویتامین‌های موجود در مولتی ویتامین، مواد معدنی یعنی مینرال‌ها هم اضافه شوند، آنگاه "مولتی ویتامین مینرال" تولید می‌شود.

سیزده ویتامین و حدود 15 ماده معدنی برای سلامتی بدن ضروری هستند. بسیاری از این مواد مغذی در تولید آنزیم‌ها و هورمون‌‌ها نقش داشته، سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند و به اعصاب و اندام‌ها کمک می‌نمایند تا عملکرد خود را به شکل صحیح انجام دهند. در بعضی از مولتی ویتامین‌ها ممکن است از عصاره‌های گیاهی، اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب نیز استفاده شود.

چه زمانی به سراغ خرید مولتی ویتامین برویم؟

بعضی از افراد بدون اینکه علائم کمبود ویتامین در بدن خود داشته باشند، خودسرانه به سراغ مصرف مولتی ویتامین‌ها می‌روند؛ در حالی‌که این کار عواقب خطرناکی را می‌تواند به دنبال داشته باشد. تنها زمانی برای خرید مولتی ویتامین اقدام کنید که 1- پزشک به شما توصیه کرده باشد. 2- علائم کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی را در بدن خود داشته باشید. 3- آزمایش خون شما کمبود ویتامین یا مینرال‌ها را در بدن شما نشان دهد.

به طور کلی اگر فردی هستید که تغذیه مناسبی ندارید و به اندازه کافی از میوه‌ها و سبزیجات در رژیم غذایی خود استفاده نمی‌کنید یا اینکه علاقه‌ای به مصرف لبنیات در برنامه روزانه خود ندارید، بعید نیست که به کمبود مواد مغذی مبتلا باشید. در این صورت باز هم بهتر است ابتدا با پزشک مشورت کنید و بعد اقدام به خرید مولتی ویتامین نمایید. امروزه به راحتی و حتی به صورت آنلاین نیز می‌توانید از داروخانه اینترنتی مولتی ویتامین را تهیه کنید. اگر به دنبال داروخانه آنلاینی هستید که مولتی ویتامین‌های متنوعی در بهترین برندهای جهانی داشته باشد، داروخانه آنلاین مثبت سبز را انتخاب نمایید. این داروخانه با مدیریت جناب آقای سید مرتضی مهر طباطبایی در هر کجای ایران که باشید در کوتاه‌ترین زمان ممکن مولتی ویتامین و دیگر اقلام دارویی را به دست شما می‌رساند.

خرید مولتی ویتامین

چقدر طول می‌کشد تا مولتی ویتامین اثر کند؟

پیش از آنکه به این موضوع بپردازیم که چند دوره باید مولتی ویتامین بخورید، ابتدا باید ببینیم چقدر باید صبر کرد تا مولتی ویتامین تاثیر مثبت خود را در بدن بگذارد. پاسخ این سوال به چندین عامل بستگی دارد:

  • سطوح کمبود: اگر کمبود ویتامین در فرد شدید باشد، بدون شک باید مدت زمان بیشتری مصرف مولتی ویتامین را ادامه دهد.
  • نوع مولتی ویتامین: مولتی ویتامین‌هایی که به صورت مایع یا شربت تولید می‌شوند، نسبت به کپسول‌ها جذب سریع‌تری در بدن دارند.
  • ویتامین موجود در مولتی ویتامین: ویتامین‌های A، D، E و K که محلول در چربی هستند، قابلیت ذخیره شدن در بدن را دارند. اما ویتامین‌های محلول در آب مثل ویتامین C و ویتامین‌های گروه B محلول در آب بوده و به سرعت جذب بدن می‌شوند.
  • ترکیبات مولتی ویتامین: بعضی از مواد مغذی به طور مستقیم روی هم اثر دارند. مثلا ویتامین دی باعث می‌شود، جذب کلسیم زودتر اتفاق بیفتد و ویتامین سی در جذب سریع‌تر آهن در بدن تاثیر دارد. بنابراین اگر این مواد مغذی در کنار هم باشند، قطعا موثرتر خواهند بود.
  • سبک زندگی: الکل و سیگار جذب مواد مغذی در بدن را کاهش می‌دهند. بنابراین اگر فردی از آنها استفاده می‌کند و مولتی ویتامین هم می‌خورد، مطمئنا دیرتر نتیجه خواهد گرفت.
  • بیماری‌ها و مشکلات سلامتی: بعضی بیماری‌ها مثل سلیاک یا بیماری التهابی روده باعث عدم جذب برخی از ویتامین‌ها می‌شوند.

مدت زمان لازم برای اثرگذاری مولتی ویتامین

چند دوره باید مولتی ویتامین بخوریم؟

این موضوع که شما تا چه مدت باید به مصرف یک مولتی ویتامین ادامه دهید، چنانچه در قسمت قبلی اشاره کردیم به عوامل مختلفی بستگی دارد. بنابراین بهترین راهکار این است که در مورد دوره مصرف مولتی ویتامین‌ها از پزشک خود سوال کنید. پزشک با توجه به پیشینه‌ای که از وضعیت سلامتی شما دارد می‌تواند تعیین کند که چند ماه باید مصرف مولتی ویتامین را ادامه دهید. اما به طور کلی گفته می‌شود که برای مشاهده تاثیر مولتی ویتامین در بدن حداقل باید 3 ماه یعنی 12 هفته صبر کنید. بعد از این مدت اگر رژیم غذایی خود را متعادل و مناسب حفظ کنید، ممکن است دیگر نیازی به مصرف مولتی ویتامین نباشد. اما اگر باز هم عادت‌های ناسالم غذایی داشته باشید، ممکن است دوباره با کمبود ویتامین مواجه شده و نیازمند خرید مولتی ویتامین شوید.

از کجا بفهمیم مولتی ویتامین موثر بوده است یا نه؟

پاسخ این پرسش به سن، جنسیت، سلامت دستگاه گوارش، سطوح قبلی ویتامین در بدن، چگونگی رژیم غذایی و شرایط سلامتی هر فرد بستگی دارد. باید ببینید قبل از شروع مصرف مولتی ویتامین چه علائمی داشته‌اید و اکنون آنها رفع شده‌اند یا نه. مثلا اگر قبلا ریزش مو داشتید، اکنون ریزش مو کاهش یافته است؟ اگر قبلا علائم کم‌خونی و فقر آهن داشته‌اید، حالا دیگر آنها را ندارید؟ گاهی نیز ممکن است خودتان متوجه نشوید که مولتی ویتامین موثر بوده است یا نه. در این حالت بهتر است چکاپ شوید و با آزمایش خون به یک جواب قاطع برسید.

تاثیر مولتی ویتامین بر بدن

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین

بهترین زمان مصرف قرص مولتی ویتامین در کنار وعده‌های غذایی است تا از عوارض جانبی احتمالی مثل اختلالات گوارشی پیشگیری به عمل بیاید. مولتی ویتامین خود را صبح‌ها در کنار صبحانه بخورید تا جذب آن تسهیل شود. اگر مصرف مولتی ویتامین باعث مشکلات گوارشی همچون درد معده شود، می‌توانید زمان مصرف آن را به قبل از خواب موکول کنید.

سخن پایانی

مدت زمان استفاده از مولتی ویتامین باید توسط پزشک برای شما تعیین شود. اما در حالت کلی حداقل باید به مدت 3 ماه مصرف قرص مولتی ویتامین ادامه یابد تا نتیجه دلخواه حاصل شده و علائم کمبود ویتامین‌ها کاهش یابد. هرگز بیش از مقدار توصیه شده از مولتی ویتامین‌ها استفاده نکنید زیرا عوارض نامطلوبی خواهند داشت. اگر داروی خاصی می‌خورید، به منظور جلوگیری از تداخل دارویی، قبل از شروع کردن به مصرف مولتی ویتامین با پزشک مشورت کنید.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.