کد خبر : 23186 / /
/

استرالیا به عنوان چهارمین مقصد محبوب جهان برای دانشجویان بین‌المللی شناخته شده است و هر ساله تعداد متقاضیان تحصیل در این کشور افزایش می‌یابد. این کشور مزایای زیادی را در اختیار شهروندان و مهاجران قرار می‌دهد. فرصت‌های بی‌نظیر برای بورسیه، تنوع در رشته‌های تحصیلی و ده‌ها دلیل دیگر موجب شده است که بسیاری از افراد برای مهاجرت به استرالیا از طریق تحصیل اقدام کنند.

البته اگرچه درخواست‌کنندگان زیادی تمایل به تحصیل در این کشور را دارند، اما بسیاری از آن‌ها از شرایط اصلی تحصیل در استرالیا و بایدها و نبایدهای آن آگاه نیستند. در این مطلب علاوه بر معرفی این شرایط، نکات مهم برای دریافت ویزای تحصیلی استرالیا را شرح می‌دهیم.

آشنایی با ساختار سیستم آموزشی استرالیا

قدم اول در مهاجرت تحصیلی به خارج از کشور آشنایی با ساختار آموزشی آن کشور است. دولت استرالیا این امکان را فراهم کرده است که افراد بتوانند برای تحصیل در مدارس و دانشگاه‌های این کشور به استرالیا مهاجرت کنند. چارچوب نظام آموزشی استرالیا که به AQF معروف است، شامل ۱۷ دورۀ تحصیلی در سه سطح مدارس، فنی‌ حرفه‌ای و تحصیلات تکمیلی می‌شود.

کشور استرالیا دارای ۱۰ سطح آموزشی است که از سال دهم تحصیلی آغاز می‌شود؛ زیرا تحصیل در مقاطع پایین‌تر اجباری است و پس از آن دانش آموزان می‌توانند در دوره‌های فنی حرفه‌ای شرکت کنند یا دورۀ متوسطه را تکمیل کرده و سپس برای تحصیلات تکمیلی اقدام کنند. بنابراین مقاطع تحصیلی در سیستم آموزشی استرالیا به شکل زیر تقسیم‌بندی می‌شود:

  • سال دهم و یازدهم دبیرستان؛
  • پیش‌دانشگاهی؛
  • کاردانی؛
  • کارشناسی؛
  • دوره‌های پیش ارشد؛
  • کارشناسی ارشد؛
  • دکتری.

شرایط تحصیل در استرالیا

اگرچه این کشور همواره پذیرای دانشجویان بین‌المللی بوده، اما اجازۀ تحصیل در استرالیا منوط به رعایت الزامات و شرایط خاصی است. تمامی متقاضیان برای تحصیل در استرالیا در قدم اول باید از یکی از دانشگاه‌ها، موسسات یا کالج‌های معتبر در استرالیا پذیرش دریافت کنند. چراکه افراد نمی‌توانند بدون اخذ پذیرش برای دریافت ویزای تحصیلی استرالیا اقدام کنند.

به صورت کلی متقاضیان جهت تحصیل در دانشگاه‌های استرالیا ملزم به ارائهٔ مدارک زیر هستند:

  • ریز نمرات دوره‌های پیشین تحصیلی؛
  • گواهی اثبات تمکن مالی؛
  • مدرک زبان انگلیسی.

اگرچه شرایط اخذ پذیرش در دانشگاه‌های استرالیا به‌نظر آسان می‌آید، اما هرگونه خطا در پروسۀ اپلای ممکن است باعث ریجکت آن شود. به همین دلیل برخی از افراد ترجیح می‌دهند از موسسات معتبر مهاجرتی کمک بگیرند. متخصصان امور مهاجرت در موسسه مهاجرت پلاس نیز در همین راستا به افراد کمک می‌کنند تا مسیر انتخاب دانشگاه و اخذ پذیرش را بدون نگرانی طی کنند.

شرایط تحصیل در استرالیا

تحصیل در استرالیا بدون مدرک زبان

استرالیا یک کشور انگلیسی‌زبان است که برای بسیاری از افراد، این موضوع یک مزیت مهم به حساب می‌‌آید. با این وجود برخی از متقاضیان که دارای سطح زبان مناسبی نیستند یا مدرک زبان انگلیسی ندارند همواره به دنبال راهی برای مهاجرت تحصیلی بدون نیاز به مدرک زبان هستند.

تحصیل در استرالیا بدون داشتن مهارت زبان انگلیسی تقریباً غیرممکن است؛ چرا که تمامی دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. از طرفی دانشگاه‌های برتر این کشور نیز داشتن مدرک زبان انگلیسی را در لیست الزامات ورود خود قرار داده‌اند. با این وجود، برخی از کالج‌ها و دانشگاه‌های محدود این شرط را نادیده می‌گیرند و متقاضیان می‌توانند بدون مدرک زبان انگلیسی نیز برای اخذ پذیرش اقدام کنند. البته افراد باید به‌جای ارائۀ مدرک زبان در دوره‌های این کالج‌ها شرکت کنند و زبان انگلیسی خود را تا حد موردنیاز برسانند.

در نهایت بهتر است بدانید که اگر سطح زبان انگلیسی مناسبی نداشته باشید، ممکن است در پروسۀ دریافت ویزای دانشجویی استرالیا با مشکلات مختلفی روبه‌رو شوید.

‌شرایط لازم برای درخواست ویزای تحصیلی

پس از آن‌که موفق به دریافت پذیرش از یک کالج یا دانشگاه در استرالیا شدید، وقت آن است که برای اخذ ویزای تحصیلی اقدام کنید. دریافت ویزای تحصیلی استرالیا شرایط خاصی را می‌طلبد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • متقاضی باید از یکی از مراکز علمی در استرالیا پذیرش دریافت کند و یک نامۀ تأییدیه (CoE) ارائه دهد؛
  • متقاضی باید توانایی مالی کافی برای تحصیل و زندگی در استرالیا داشته باشد؛
  • تحت پوشش بیمۀ مخصوص دانشجویان (OSHC) قرار گرفته یا جزء موارد استثنا باشد؛
  • داوطلب باید اثبات کند که تنها به صورت موقت قصد اقامت در استرالیا (GTE) را دارد.

در صورتی که فرد تمامی شرایط ذکر شده را برآورده کند، مجاز به ارسال درخواست برای ویزای تحصیلی خواهد بود.

مدارک موردنیاز برای دریافت ویزای تحصیلی استرالیا

به صورت کلی مدارک موردنیاز جهت درخواست ویزای تحصیلی استرالیا شامل موارد زیر می‌شود:

  • اصل و کپی پاسپورت با حداقل ۶ ماه اعتبار؛
  • اصل و ترجمۀ مدارک هویتی مانند شناسنامه؛
  • ترجمۀ رسمی گواهی پایان خدمت برای آقایان؛
  • مدرک زبان انگلیسی؛
  • عکس پرسنلی در ابعاد مشخص شده؛
  • گواهی عدم سوء پیشینه؛
  • گواهی واجد شرایط‌بودن از نظر شخصیتی؛
  • رزومهٔ تحصیلی به زبان انگلیسی؛
  • اصل و ترجمۀ ریز نمرات و آخرین مدرک تحصیلی؛
  • فرم‌های تکمیل شده؛
  • نامۀ پذیرش CoE.

ویزای تحصیلی استرالیا

قدم به قدم تا دریافت ویزای تحصیلی استرالیا

متقاضیانی که تصمیم به دریافت ویزای تحصیلی استرالیا می‌گیرند، باید مراحل مختلفی را پشت‌سر بگذراند تا بتوانند به رویای خود برای مهاجرت تحصیلی به استرالیا برسند. در ادامه این مراحل را به طور خلاصه مرور می‌کنیم.

قدم اول: اخذ پذیرش دانشگاه

پیش از آن‌که برای دریافت ویزا اقدام کنید، باید برای یک دانشگاه یا کالج در استرالیا اپلای کنید. پس از اخذ پذیرش و پرداخت هزینۀ شهریۀ دانشگاه، یک نامۀ تأییدیۀ ثبت‌نام برای شما ارسال خواهد شد.

قدم دوم: جمع‌آوری مدارک

پس از دریافت نامۀ تأییدیه، باید تمامی مدارک موردنیاز برای درخواست ویزا را بررسی و جمع‌آوری کنید. همچنین لازم است که برخی مدارک موردنیاز مانند اسناد مالی به انگلیسی ترجمه شوند و به همراه اصل مدرک برای ارسال آماده شوند. قبل از ارسال درخواست خود، چک لیست اسناد را بر اساس کشور ارائه‌دهندهٔ گذرنامه و تحصیلات مجدداً بررسی کنید تا مطمئن شوید تمامی مدارک را فراهم کرده‌اید.

قدم سوم: ساخت حساب کاربری

در این زمان باید وارد سایت رسمی ادارۀ مهاجرت استرالیا شوید و یک حساب کاربری برای خود بسازید. پس از ثبت‌نام باید تمام مدارکی که پیش از این جمع‌آوری‌شده را به همراه فرم‌های تکمیل‌شده در حساب خود آپلود کنید. فرم درخواست موجود در ImmiAccount همهٔ اسناد موردنیاز برای پیوست را مشخص کرده است.

قدم چهارم: اقدامات پس از اپلای

پس از آن‌که درخواست خود را برای ویزای تحصیلی ارسال کرده و هزینه‌های آن را پرداخت کردید، باید آمادۀ پاسخگویی به درخواست‌های دپارتمان برای اطلاعات بیشتر بمانید. بنابراین بهتر است ایمیل خود را به صورت منظم چک کنید و به حساب خود در سایت ادارۀ مهاجرت نیز سر بزنید تا به پیام‌های احتمالی پاسخ دهید.

قدم پنجم: اخذ ویزا

در صورتی که تمامی مراحل با موفقیت انجام شود، شما می‌توانید با اخذ ویزای تحصیلی استرالیا مواردی مانند شمارۀ ویزا، تاریخ انقضا و شرایط آن را بررسی کنید. همچنین در صورتی که با درخواست ویزا موافقت نشود، علت ریجکت و حق بررسی اعلام خواهد شد.

کلام آخر

تحصیل در استرالیا یک فرصت ویژه برای دانشجویان و دانش‌آموزان است و مزایای متعددی را در اختیار دارندگان آن قرار می‌دهد. استرالیا یکی از کشورهایی است که بالاترین جمعیت با تحصیلات دانشگاهی در جهان را دارد. در کنار آن، تعداد دانشجویان بین‌المللی محصل در این کشور نشان‌دهندهٔ کیفیت بالای تحصیل در استرالیا است. بنابراین اگر شما نیز به دنبال ساختن یک روزمۀ قوی و دریافت مدرکی معتبر از دانشگاه‌های این کشور هستید، بهتر است هرچه سریع‌تر برای دریافت ویزای تحصیلی استرالیا اقدام کنید.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.