کد خبر : 23769 / /
/

یکی از پلتفرم ها و خدمات محبوب حوزه دیفای، صرافی های غیرمتمرکز نام دارد. صرافی هایی که در آن معامله و تبادل ارزهای دیجیتال به شکل غیرمتمرکز قابل انجام است. اگر شما نیز قصد شروع سرمایه گذاری و تجارت ارزهای دیجیتال را دارید، در قدم اول باید صرافی خود را انتخاب کنید. اما صرافی غیرمتمرکز و متمرکز چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

 

ارزهای دیجیتال ماهیت غیرمتمرکز دارند و هیچ دولت یا شرکتی آنها را کنترل نمی کند. امروزه از تکنولوژی ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین در بخش های مختلفی استفاده می شود و امور مالی جدیدی را به نام دیفای نیز ایجاد کرده است. خدماتی که به شکل غیرمتمرکز انجام می شود و با حذف واسطه ها، کنترل دارایی ها را در اختیار خود کاربران قرار می دهند.

یکی از پلتفرم ها و خدمات محبوب حوزه دیفای، صرافی های غیرمتمرکز نام دارد. صرافی هایی که در آن معامله و تبادل ارزهای دیجیتال به شکل غیرمتمرکز قابل انجام است.

اگر شما نیز قصد شروع سرمایه گذاری و تجارت ارزهای دیجیتال را دارید، در قدم اول باید صرافی خود را انتخاب کنید. اما صرافی غیرمتمرکز و متمرکز چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند و کدام بهتر است؟

 

صرافی غیرمتمرکز چیست؟

یک صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال پلتفرمی است که به معامله‌گران رمزارز اجازه می‌دهد تا دارایی‌های دیجیتالی مانند ارزهای دیجیتال را بدون واسطه بخرند و بفروشند، به این معنی که کاربران برای تراکنش ها مجبور نیستند وجوه خود را به حساب شخص ثالثی واریز کنند. در صرافی غیرمتمرکز، معامله‌گران برای انجام مبادلات به قراردادهای هوشمند و کیف پول‌های شخصی متکی هستند.

تکمیل تراکنش ها در صرافی های غیرمتمرکز توسط واسطه ها انجام نمی شود و به همین دلیل انجام تراکنش ها در این صرافی ها همواره به شکل تبادل انجام می شود و امکان استفاده از خدمات این صرافی ها با پول های فیات وجود ندارد. همچنین این صرافی ها کیف پول ندارند و کاربران باید از کیف پول های شخصی خود استفاده کنند.

با توجه به اینکه این صرافی ها مبتنی بر فناوری بلاک چین و به شکل غیرمتمرکز فعالیت می کنند، نیازی به کسب مجوزی ندارند و معمولا برای فعالیت در این صرافی ها ثبت نام و احراز هویت لازم نیست.

 

تفاوت های صرافی های متمرکز و غیرمتمرکز، کدام بهتر است؟

امنیت

هر دو نوع صرافی از دستورالعمل های امنیتی سختگیرانه ای پیروی می کنند و همواره در تلاش هستند تا از دارایی های کاربران محافظت کنند. امنیت در صرافی های متمرکز متوجه کیف پول های این صرافی ها است و در صرافی های غیرمتمرکز، بیشتر متوجه خود کاربر و کیف پول مورد استفاده او است.

 

دسترسی و امکانات

صرافی های متمرکز اولین صرافی هایی بودند که فعالیت خود را شروع کردند و به همین دلیل شاهد تعداد بیشتر و محبوبیت بیشتری در این نوع صرافی ها هستیم. استفاده از صرافی های متمرکز برای عموم مردم بسیار آسان است و همچنین خرید و فروش با ارزهای فیات نیز در این صرافی ها امکان پذیر است. در صورتی که استفاده از صرافی های غیرمتمرکز با برخی پیچیدگی ها همراه است و مناسب استفاده عموم مردم نیست.

 

کارمزدها

صرافی های متمرکز برای ارائه خدمات از کاربران کارمزدی به ازای تراکنش ها دریافت می کنند، در صورتی که این کارمزد در صرافی های غیرمتمرکز وجود ندارد. با این حال، صرافی های متمرکز با ارائه برخی خدمات مانند کیف پول های داخلی کارمزدهای شبکه ارزهای دیجیتال را حذف کرده اند که منجر به صرفه تر شدن خرید و فروش ارزهای دیجیتال در این صرافی ها می شود، در صورتی که در صرافی های غیرمتمرکز در تمام تراکنش ها باید کارمزد شبکه پرداخت شود که برای برخی شبکه ها مانند اتریوم  هزینه تراکنش ها را بسیار افزایش می دهد.

در نهایت اینکه کدام صرافی گزینه بهتری است به نیازهای شما برمیگردد، اگر سهولت استفاده و معاملات مالی با ارزهای فیات برای شما اهمیت دارد صرافی های متمرکز بهترین گزینه برای شما هستند. اگر می خواهید که کنترل کاملی بر دارایی های خود داشته باشید و از کیف پول شخصی خود برای تبادلات ارزهای دیجیتال استفاده کنید، کیف پول های غیرمتمرکز می توانند گزینه مناسبی برای شما باشند.

 

بهترین صرافی های متمرکز و غیرمتمرکز

از بهترین صرافی های غیرمتمرکز می توانیم به یونی سوآپ و پنکیک سوآپ اشاره کنیم که خدمات مختلفی را ارائه می دهند و از ارزهای متنوعی پشتیبانی می کنند.

از جمله بهترین صرافی های متمرکز داخلی، سرمایکس نام دارد. این صرافی از سال 1396 فعالیت خود را آغاز کرده است و از قدیمی ترین صرافی های کشور به شمار می رود. بازار این صرافی بیش از 600 ارز دیجیتال متنوع را پشتیبانی می کند و با کیف پول سرمایکس خیال شما از امنیت دارایی ها راحت خواهد بود.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.