کد خبر : 23830 / /
/

 

برای پاسخ به این سؤال که کدام سایز میلگرد در پروژه‌ها پرمصرف‌تر است؟ به طور مختصر باید گفت از جمله پرکاربردترین نوع فولاد در روند ساختمان‌سازی میلگرد می‌باشد که یکی از مصالح مقاوم و تقویت‌کننده بتن است. ولی همه‌ی قسمت‌های ساختمان از نظر بارهای وارد شده شرایط یکسانی ندارند.

همین امر باعث شده است تا میلگردها در سایزها و استانداردهای مختلفی تولید شوند  و هر کدام از آنها کاربردهای مخصوص خود را داشته‌باشند.

وب سایت آهن اسپات، جهت آشنایی با انواع مقاطع فولادی از جمله میلگرد راه‌اندازی شده‌است تا مرجعی برای تحلیل و بررسی ویژگی‌های آنها باشد. می‌توانید با مراجعه به سایت فروشگاه اینترنتی آهن اسپات اطلاعات بیشتری را در این زمینه کسب نمایید.

 

انواع میلگرد

انواع میلگردها براساس جنس، روش تولید، سایز، کارخانه تولیدکننده، مقاومت و استاندارد، طبقه‌بندی می‌شوند. با توجه به اینکه حجم استفاده از میلگردها در سازه‌های فولادی بالاست بنابراین باید  هنگام  استفاده از آنها، اطلاعات و آگاهی کاملی از مشخصاتشان داشته باشید.

میلگردها هم به صورت ساده و هم به صورت آجدار تولید می‌شوند. میلگردهای ساختمانی عموماً از نوع آجدار هستند. دلیل آن هم جلوگیری از حرکت میلگرد در بتن بر اثر ایجاد فشارهای ناگهانی، وقوع سیل، زلزله یا مواردی از این قبیل است.

هر کدام از کارخانه‌ها استانداردهای خاصی را در ساخت محصولات خود ممکن است رعایت کنند که باعث تفاوت در کیفیت میلگردهای تولید شده با برندهای مختلف می‌شود.

ولی انواع میلگردها که در کشور ما مطابق با استاندارد روسی تولید می‌شوند به شرح زیر است:

  1. میلگرد S 240 (A1)

میلگرد A1  از نوع صاف بوده و بدون آج و برآمدگی‌است. مقاومت تسلیم و مقاومت کششی (تنش گسیختگی) آن به ترتیب ۲۴۰۰ و ۳۶۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است

  1. میلگرد  S 340 (A2) 

میلگرد A2، از نوع آجدار با مقاومت تسلیم ۳۴۰۰، دارای مقاومت کششی ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است.

  1. میلگرد S 400 (A3)

میلگرد  A3 نیز از نوع آجدار با مقاومت تسلیم ۴۰۰۰ و مقاومت کششی ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است.          

  1. میلگرد  S 500 (A4)    

میلگرد A4  هم از نوع آجدار و با مقاومت تسلیم  5000 و 5200  است. این نوع میلگرد دوام و استحکام بالاتری نسبت به میلگردهای , A1 A2   و  A3 دارد.

در سایت آهن اسپات به راحتی میتوانید با استعلام قیمت میلگرد ساده و آجدار و مشاهده مشخصات کامل میلگردها و قیمت آنها در بستری امن و قابل اعتماد خرید خود را انجامم دهید.

2

 

سایز میلگرد

به طور کلی بسته به نوع پروژه باید از میلگرد مناسب استفاده کرد، البته میلگردِ با کیفیت از روی ظاهر نیز قابل تشخیص است. در وهله اول باید رنگ میلگرد مرغوب، مشکی بوده و بدون هیچگونه خمیدگی و انحنا باشد.

مورد بعدی که یکی از مشخصه‌های اصلی میلگردها است سایز آنها می‌باشد. سایز میلگرد در واقع  قطر سطح مقطع میلگرد است که بر حسب میلیمتر بیان می‌شود. به عنوان مثال زمانی که از میلگرد سایز ۱۴ صحبت می‌شود منظور میلگردی است که مقطع دایره‌ای شکل آن قطری برابر ۱۴ میلیمتر دارد.

میلگردها در سایزهای متنوعی تولید می‌شوند اما کارخانه‌ها در ایران عموماً میلگردهایی از سایز ۸ تا ۳۲ میلیمتر را تولید می‌کنند و با علامت اختصاری حک شده روی میلگرد ، مشخصات میلگرد قابل تشخیص است.

سایزهای پرمصرف میلگرد در ساختمان‌سازی

تشخیص اینکه از چه سایز میلگرد و در کجای ساختمان استفاده شود کاملا به مشخصات طراحی و نظر طراح سازه بستگی دارد. اما به طور کلی میلگردهای گرید A3  از سایز ۱۲، سایز ۱۴ و ۱۶ نسبت به سایر انواع دیگر میلگرد، در طبقات ساختمان‌، کاربرد بیشتری دارند.

3

از میلگرد 12، اغلب در پل‌های بزرگراه، اسکله‌ها، سازه‌های پارکینگ و دیگر ساختمان‌های بزرگ و بتنی که نیاز به تقویت‌کننده دارند، استفاده می‌شود این سایز میلگرد دوام و استحکام بالا، ولی انعطاف‌پذیری کمی دارد.

میلگرد 14 آجدار در انواع مختلف A3،  A2 و A4 تولید می‌شود. هر کدام از این استانداردها ویژگی‌ها و خواص خود را دارند و برای کاربردهای متفاوتی هم استفاده می‌شوند از جمله برای:

  • اجرای ستون
  • اجرای تیر بتنی در سازه
  • ساخت انواع تیرچه
  • استفاده به ‌عنوان آماتور طولی در اجرای فونداسیون ساختمان‌هایی در حد کوچک تا متوسط.

البته میلگرد 14، برای دیوارهای برشی و قاب‌های خمشی و برای مکان‌هایی که احتمال تغییر شکل وجود دارد هم مناسب نیست.

مهمترین کاربرد میلگرد 16، تقویت پی ساختمان در برابر نیروهای وارد شده می‌باشد. به طوری که استفاده از آنها برای افزایش مقاومت و استحکام هر سازه بسیار ضروری است.

مشخص است که هر چه سایز میلگرد بیشتر شود مقاومت آن بالا می‌رود و می‌تواند نیروی بیشتری را تحمل کند. به همین دلیل از سایزهای ۱۴ و ۱۶ در کارهای عمرانی سنگین‌تر استفاده می‌شود. هر قدر متراژ و ابعاد ساختمان بیشتر باشد، باید در ساخت اسکلت آن از میلگردهایی که وزن  و قطر بیشتری دارند، استفاده شود.

به همین علت در طراحی پی ساختمان‌های بلندمرتبه و ستون‌ها علاوه بر سایز 16 اکثراً از سایز 18 یا 20 هم استفاده می‌کنند. میلگردهایی با سایز بالا در برابر آتش‌سوزی نیز مقاوم‌تر هستند.

نکته دیگر این که انتخاب میلگرد علاوه بر ویژگی‌های ساختمان، به فاکتورهای زیادی مانند شرایط جغرافیایی، آب و هوا، بودجه پروژه هم بستگی دارد.

استعلام قیمت میلگرد و خرید از آهن اسپات

فروشگاه اینترنتی آهن اسپات از مراکز معتبر فروش انواع مقاطع فولادی می‌باشد که محصولات متنوعی از جمله انواع میلگرد و تیرآهن را با قیمتی مناسب ارائه می‌دهد. در این فروشگاه اینترنتی، از اخبار و اطلاعات روز آهن‌آلات نیز می‌توانید اطلاع یابید. همچنین قیمت به‌روز آنها را در این سایت مشاهده نمایید.

شما می‌توانید برای خرید میلگرد آجدار و ساده و انواع سایزهای پرمصرف میلگرد، تولید کارخانه‌ها و شرکت‌های مختلف به طور مستقیم از فروشگاه اینترنتی آهن اسپات اقدام نمایید. مزیت اصلی خرید میلگرد به طور مستقیم این است که شما می‌توانید میلگرد را با قیمت پایین‌تری نبست به سایر مراکز خریداری کنید.

 

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.