کد خبر : 23833 / /
/

 

 

مطالعات زیادی به تاثیر افتادن دندان بر ایجاد تنش های عصبی و استرس در زندگی فرد، و نتیجتا سلامت روان فرد پرداخته اند. این مشکل در سالیان گذشته مورد مطالعات مهم و مختلفی دنیا قرار گرفته است. افتادن دندان ها در فرهنگ های زیادی تنها بخشی از فرایند پیری فرد محسوب می شود، اما این موضوع در میان افراد جوانتر به همین صورت نیست. در واقع انتظارات افراد جوان از حفظ دندان های طبیعیشان با نسل های قبلی بسیار متفاوت است.

شاید افتادن یک یا همه دندانها در گذشته خیلی غیرطبیعی نبود، اما امروزه انتظار می رود که تا جای ممکن آنها را حفظ کنید و با افتادن دندانها ممکن است دچار مشکلات روحی و افسردگی شوید. پس بیایید ببینیم چرا این مشکل پزشکی مهم به اندازه ای که لایقش بوده، مورد مطالعه قرار نگرفته و بیشتر درباره تاثیر منفی افتادن دندان بر روی زندگی بیماران بدانیم.

دلایل افتادن دندان چیست؟

فاکتورهای زیادی وجود دارد که به افتادن دندان منجر می شود و از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد، و البته به این موارد محدود نمی شوند:

  • مواد غذایی و نوشیدنی های شیرین و ترش
  • استفاده از تنباکو، الکل و مواد مخدر دیگر
  • وضعیت ضعیف بهداشت دهان و دندان
  • بیماری لثه
  • دندان قروچه
  • مصرف داروهای تجویزی
  • پوسیدگی دندان
  • مشکلات پزشکی مختلف

به طور کلی، دو تا از رایج ترین مشکلاتی که به افتادن دندان منجر می شود، می توان به بهداشت ضعیف و عادات غذایی اشتباه اشاره کرد. بعلاوه پیری نیز می تواند یکی دیگر از دلایل افتادن دندان باشد، یعنی احتمال افتادن دندان با بالا رفتن سن، افزایش پیدا می کند.

عواقب روانی افتادن دندان چیست؟

افتادن دندان، صرفنظر از چرایی و چگونگی آن، یک پدیده آسیب زا محسوب می شود. لبخند فرد یکی از مهمترین ابزارهای ابراز احساسات است و دهان به ایجاد ارتباط، اثرگذاری، افزایش روحیه و بهبود اعتماد به نفس کمک می کند.

با افتادن دندان شاهد خیل عظیم آثار روحی ناشی از آن خواهیم بود. عدم پذیرش، ناامیدی، افسردگی و حتی عصبانیت از جمله آثار ناشی از افتادن دندان است. افتادن دندان، صرفنظر از اینکه چه کسی هستید و کار و موقعیت اجتماعیتان چیست، می تواند بر سلامت روان فرد تاثیر بگذارد.

تاثیر افتادن دندان بر اعتماد به نفس

لبخندتان معمولا اولین چیزی است که دیگران در شما میبینند و این لبخند، سنگ بنای روابط شما با بعضی نفرات را شکل می دهد. بنا به مطالعات یکی از ویژگی های منحصربفردی که هر کس از شما به خاطر خواهد داشت، لبخندتان است. لبخند شما بخش جدایی ناپذیری از شخصیت شما و ارتباط شما با دیگران است و به همین دلیل هم دندان افتاده یک مساله استرس زا به شمار می رود.

افتادن دندان می تواند باعث شود تا اعتماد به نفس فرد با گذشت زمان کاهش پیدا کند و بر ارتباط شما با دیگران در محیط کار و جامعه تاثیر بگذارد.

پیامدهای اجتماعی افتادن دندان

افتادن دندان می تواند بر شکل ارتباط روزانه افراد با دیگران نیز تاثیر بگذارد. در مطالعه انجام شده توسط انجمن دندانپزشکی امریکا، 86 درصد از 20000 دندانپزشک بررسی شده گفتند که یکی از عواقب افتادن دندان در بیماران، شرمندگی آنها در موقعیت های اجتماعی بود. بعلاوه آنها افزودند که مراودات اجتماعی بیماران درگیر افتادن دندان در مقایسه با کسانی که لبخند کاملی دارند، بسیار کمتر بود.

بسیاری از بیماران از داشتن جای حالی در لبخندشان خجالت می کشند و اگرچه دلایل مختلفی برای افتادن دندان وجود دارد، اما نمی خواهند از نگاه دیگران به چشم یک فرد فقیر یا دارای مشکلات بهداشت دهان و دندان دیده شوند. این موضوع باید از نقطه نظر اجتماعی مورد بررسی و تغییر قرار بگیرد اما متاسفانه در حال حاضر، تاثیر بزرگی بر زندگی اجتماعی افراد دارد.

مراحل روحی افتادن دندان

افتادن دندان، چه ناشی از ضربه باشد یا یک مشکل بهداشتی در دهان، به دلیل تغییراتی که در ظاهر فرد ایجاد می کند می تواند تجربه سنگینی باشد. بعضی نفرات این مشکل را با تجربه از دست دادن یک دوست صمیمی یا یکی از اقوام مقایسه می کنند. افتادن دندان می تواند با چند مرحله مختلف همراه شود:

  • عدم پذیرش مشکل، یا سعی در نادیده گرفتن این موقعیت
  • عصبانیت درباره خود یا دیگران
  • افسردگی ناشی از کاهش اعتماد به نفس
  • پذیرش واقعیت و جستجو به دنبال راه حل

بعد از رسیدن به مرحله پذیرش، به دنبال راههای جایگزینی دندان افتاده خواهید رفت. اما در صورت ابتلا به مشکلات روحی و تنش های روحی، می توانید برای کاهش استرس به دنبال صحبت با مشاور باشید.

مشکلات جسمانی و روحی ناشی از افتادن دندان

افتادن دندان به غیر از خجالت زدگی فرد، جنبه های فیزیکی مختلفی را نیز به همراه می آورد. با افتادن دندان ممکن است شاهد بروز تغییراتی در رژیم غذایی خود شوید و نتوانید بعضی غذاهای لازم برای سلامت بدن، مثل سیب و آجیل، را مصرف کنید. کاهش قدرت جویدن فرد منجر به بروز مشکلاتی در گوارش می شود. فرد برای جلوگیری از بروز این مشکل به دنبال یک رژیم غذایی شامل غذاهای نرم می رود و مشکلات جدید از همینجا بروز می کند، چرا که از خیلی از مواد مغذی ضروری صرفنظر می شود.

با افتادن دندان، استخوان فک در زیر آن دندان شروع به تخریب می کند و این مساله باعث ضعف ساختار فک و بروز مشکلاتی در آینده می شود.

جایی که دندان از لثه بیرون آمده بود، باز می ماند و همین موضوع زمینه بروز عفونت را فراهم می کند. حتی اگر بیماری لثه در افتادن دندان تاثیری نداشته باشد، از اینجا به بعد می تواند شاهد بروز مشکلات جدیدی باشد.

همچنین تاثیر افتادن دندان تنها به خجالت زدگی و احساس شرمندگی محدود نمی شود و سلامت جسمی فرد نیز در خطر می افتد.

گزینه های مختلف برای جایگزینی دندان افتاده چیست؟

گزینه های مختلفی برای جایگزینی دندان های افتاده وجود دارد و بسته به اینکه چند دندان افتاده داشته باشید، می توانید از گزینه های مختلفی برای این کار استفاده کنید.

  • اگر یک دندانتان افتاده باشد، می توانید از ایمپلنت دندان، دندان مصنوعی متحرک یا یک بریج دندان استفاده کنید.
  • اگر چند دندان افتاده داشته باشید، می توانید از چند ایمپلنت دندان، دندان مصنوعی متحرک، بریج دندان چندتایی یا بریجی که بر روی ایمپلنت نصب می شود، استفاده کنید.
  • اگر همه دندان هایتان افتاده باشد، می توانید از ایمپلنت دندان همه روی چهار (یا آل آن فور)، ایمپلنت دندان همه روی شش (یا all on 6)، دندان مصنوعی نصب شده بر روی ایمپلنت یا دندان مصنوعی سنتی کامل استفاده کنید.
  • ایمپلنت دندان به دلیل ماندگاری و مزایایی که به بیمار ارائه می کند، گزینه بسیار خوبی برای جایگزینی دندان های افتاده محسوب می شود.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.